"Jatkossa lastentarhanopettaja-nimikkeen saa vain yliopistosta"
https://www.aamulehti.fi/uutiset/paivakotien-arki-mullistuu-uusi-varhai…
Tämän olisi pitänyt tapahtua jo aikoja sitten. Sosionomin varhaiskasvatuksen koulutus on sisällöltään aivan erilainen kuin kasvatustieteen kandin tutkinto, joten on hullua, että sosionomit ovat voineet tähän saakka saada lastentarhanopettajan pätevyyden.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Tuohon iloiseen kimaraan kun lisää kielitaidottomat pakoloiset ja ma_mut... Kotimaisten LASTEN harteille pistetään niiden kielitaidon oppiminen käytännössä sitten.
Ihmettelen, mikseivät vanhemmat kyseenalaista tätä seikkaa enemmän niin tarhassa kuin koulussa. Jarruttavat oman lapsen oppimista, etenkin jos on jotakin erityisoppimishaastetta jo valmiiksi.
Niin, itse olen törmännyt myös huonoihin lastentarhanopettajiin (sosionomeihin). Ei mitään käsitystä todellisuuksista eikä esim. tunnisteta selkeästi lapsista kuka on Asperger ja kuka autisti ja kuka ADHD tai ADD. Ei ymmärretä että diagnosoimattomia lapsia on paljon ryhmissä eikä heille osata ohjata asioita oikein. Ei edes tiedetä että näistä on olemassa myös alalajit ja toimivat eri tavoin. Itse olen "vain" LH yli 20 vuoden kokemuksella ja omalla perehtymisellä asioihin toiminut joten ei tietenkään osata arvostaa :)