Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Jatkossa lastentarhanopettaja-nimikkeen saa vain yliopistosta"

Vierailija
06.02.2018 |

https://www.aamulehti.fi/uutiset/paivakotien-arki-mullistuu-uusi-varhai…

Tämän olisi pitänyt tapahtua jo aikoja sitten. Sosionomin varhaiskasvatuksen koulutus on sisällöltään aivan erilainen kuin kasvatustieteen kandin tutkinto, joten on hullua, että sosionomit ovat voineet tähän saakka saada lastentarhanopettajan pätevyyden.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lastentarhaopettajapätevyyden hommannut sosionomi. Olen ylpeä osaamisestani ja hyvä työssäni. Alkaa oikeasti jo ärsyttää kun joka paikassa lytätään meidän ammattitaitoa. Näkökantamme asioihin on hieman erilainen, samoin kun ydinosaamisalueemme. Mutta erilaisuus ei tee meistä sen huonompia. Koulutuksemme on myöa laajempi, jos verrataan kandiin.

Tuo esitys on edelleen toteuttamiskelvoton jo ihan sen vuoksi, että kandit eivät yksinkertaisesti jää alalle.

Niin, itse olen törmännyt myös huonoihin lastentarhanopettajiin (sosionomeihin). Ei mitään käsitystä todellisuuksista eikä esim. tunnisteta selkeästi lapsista kuka on Asperger ja kuka autisti ja kuka ADHD tai ADD. Ei ymmärretä että diagnosoimattomia lapsia on paljon ryhmissä eikä heille osata ohjata asioita oikein. Ei edes tiedetä että näistä on olemassa myös alalajit ja toimivat eri tavoin. Itse olen "vain" LH yli 20 vuoden kokemuksella ja omalla perehtymisellä asioihin toiminut joten ei tietenkään osata arvostaa :)

Vierailija
42/42 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon iloiseen kimaraan kun lisää kielitaidottomat pakoloiset ja ma_mut... Kotimaisten LASTEN harteille pistetään niiden kielitaidon oppiminen käytännössä sitten.

Ihmettelen, mikseivät vanhemmat kyseenalaista tätä seikkaa enemmän niin tarhassa kuin koulussa. Jarruttavat oman lapsen oppimista, etenkin jos on jotakin erityisoppimishaastetta jo valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme