"Jatkossa lastentarhanopettaja-nimikkeen saa vain yliopistosta"
https://www.aamulehti.fi/uutiset/paivakotien-arki-mullistuu-uusi-varhai…
Tämän olisi pitänyt tapahtua jo aikoja sitten. Sosionomin varhaiskasvatuksen koulutus on sisällöltään aivan erilainen kuin kasvatustieteen kandin tutkinto, joten on hullua, että sosionomit ovat voineet tähän saakka saada lastentarhanopettajan pätevyyden.
Kommentit (42)
Sosiaaliala ja kasvatusala ovat kaksi eri alaa.
Jos sosiaalialan koulutus kelpaa kasvatukseen, niin saako sosiaalityön maisteri myös olla päiväkodissa opettajana?
Viestiin 21 viitaten: tosiaan kun usein mainitaan vain se, etteivät kandit jää päiväkoteihin, niin unohdetaan se, etteivät kaikki sosionomitkaan jää. Muistaakseni on löydettävissä joku tutkimuskin siitä, kuinka sosionomien lto:n työhön sitoutuminen ja varhaiskasvatuksen kentälle jääminen on vähäisempää kuin kandeilla, ja tämä johtui mm. siitä, että omaa koulutuksesta saatavaa osaamista ei pidetty riittävänä lto:n työssä toimimiseen, mikä johti työhön väsymiseen ja turhautumiseen.
Olen itse sosionomiksi opiskellut pian valmistuva kasvatustieteen kandi. Sosionomiksi opiskellessani hyvin moni opiskelutoverini suuntautui varhaiskasvatukseen sillä periaatteella, että "suoritan nyt tämän pätevyyden kun se on mahdollista, mutten ole varma haluanko lto:ksi/ haluan tehdä muutakin". Moni heistä onkin ajautunut aivan muihin tehtäviin, esim. vammaistyöhön. Sosionomin tutkinnolla kun voi tehdä lto-pätevänä monia muitakin töitä, niin sekin vähentää päiväkotiin sitoutumista ja jäämistä.
Samaa mieltä olen myös kulttuurituotannon toimijoista. Suomessa kulttuurituotantoa voi opiskella yliopistossa ja opistotalolla. Jälki on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanha systeemi oli parempi. Lastentarhanopettajainopisto ja 3 vuotta. Ihan yhtä hyviä lapsia silloin tuli päiväkotiputkesta, kuin nykyisin. En ymmärrä, miten siihen hommaan yliopistotutkintoa tarvittaisiin
Perehdypä vähän siihen, miten varhaiskasvatus on kehittynyt esimerkiksi 70-luvulta tähän päivään saakka Suomessa. Alunperin päiväkoti on ollut aikuisjohtoinen lasten säilöpaikka jossa lapset ovat olleet passiivisia toimijoita, nykypäivänä tilanne on aivan eri, tosin kehitystä tarvitaan edelleen.
Tämän hetken muoti on tosiaan sälyttää vastuu oppimisesta lapsille itselleen, oli kyseessä sitten päiväkoti tai koulu. Toisaalta vähän veikkaan, että se muoti jää lyhytikäiseksi...
Hmm. miten hoidetaan esim. vuoropäiväkodeissa illat, viikonloput ja yöt jos hoitajia on jatkossa vain 1 per ryhmä. Lto:t eivätkä sosionomit tee niitä.
Kaksi lastentarhanopettajaa alle 3-vuotiaiden ryhmässä on minusta resurssien tuhlausta. Yli 3-vuotiailla se on jo tarpeellista. Mutta oikeasti, tarvitseeko 1,5-vuotias piltti pedagogiikkaa kahden lto:n voimin?
t. lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Hmm. miten hoidetaan esim. vuoropäiväkodeissa illat, viikonloput ja yöt jos hoitajia on jatkossa vain 1 per ryhmä. Lto:t eivätkä sosionomit tee niitä.
Kaksi lastentarhanopettajaa alle 3-vuotiaiden ryhmässä on minusta resurssien tuhlausta. Yli 3-vuotiailla se on jo tarpeellista. Mutta oikeasti, tarvitseeko 1,5-vuotias piltti pedagogiikkaa kahden lto:n voimin?
t. lastenhoitaja
En tiedä miten vuoropäivähoidon vuorot aiotaan jatkossa järjestää, mutta joku ratkaisuhan siihen on oltava.
Uudessa työtiimimuodossahan sosionomi ei enää tule olemaan lastentarhanopettajan roolissa tai vastaamaan pedagogiikasta, joten käytännössä joka ryhmässä on edelleen vain yksi lto, joka siitä pedagogiikasta vastaa. Ihan tarkalleen en tiedä, mikä sosionomin rooli sitten oikein tulee olemaan.
Se on pakko sanoa, että pienten pedagogiikkaa usein aliarvioidaan - toki pienillä tärkeintä on perushoito, mutta toisaalta pientenkin ryhmässä tarvitaan oikeanlaista tukea kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen, sekä varhaisen tuen tarpeen huomaamista.
Toisin sanoen pedagogiikkaa tarvitaan joka ryhmässä, alle 3-vuotiailla se vain on hyvin erilaista kuin yli 3-vuotiailla.
Kun mä olin tetis päiväkodis viimevuon ni ei siel ainakaan ollu yhtään kasvatustieteilijäkundia ku kaikki oli vaan naisii.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin tetis päiväkodis viimevuon ni ei siel ainakaan ollu yhtään kasvatustieteilijäkundia ku kaikki oli vaan naisii.
Meidän ketjullamme on ollut onni saada kolme miestä lto-porukkaamme.
Kaikkiaan meillä on ketjussamme on 17 lastentarhanopettajaa seitsemässä päiväkodissa.
voisko ne luoda jonkun korkeakoululinjan sossupummeillekkin ettei tule paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiaan meillä on ketjussamme on 17 lastentarhanopettajaa seitsemässä päiväkodissa.
Mut tuleeks niit kundei sit vaa yliopistost ja ne muut tädit jostain amiksest?
nyt ei sitten lastentarhaopettajallekkaan kelpaa enää kuin helsingin kauppiksesta valmistunut puoli miljoonaa tienaava mies.
Vierailija kirjoitti:
voisko ne luoda jonkun korkeakoululinjan sossupummeillekkin ettei tule paha mieli?
Sossupummeilla on ihan toimiva oppipoika/kisälli/mestari järjestelmänsä.
Miksei tässä yhteydessä koskaan käydä keskustelua siitä, millä tutkinnolla on pätevä lastenhoitajaksi? Valtaosa lastenhoitajista on lähihoitajia, jotka eivät kuitenkaan opiskele pelkästään lastenhoitoa, kun taas lastenohjaajien tutkinto painottuu pelkästään lapsiin. Mihin tarkalleen ottaen tarvitaan enää hoitajia, kun kyse on varhaiskasvatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tässä yhteydessä koskaan käydä keskustelua siitä, millä tutkinnolla on pätevä lastenhoitajaksi? Valtaosa lastenhoitajista on lähihoitajia, jotka eivät kuitenkaan opiskele pelkästään lastenhoitoa, kun taas lastenohjaajien tutkinto painottuu pelkästään lapsiin. Mihin tarkalleen ottaen tarvitaan enää hoitajia, kun kyse on varhaiskasvatuksesta?
Lastenohjaajien tutkintoa ei kohta ole enää olemassa. Sen tilalle tulee tutkinto, missä pitää opiskella lapsiasioiden ohella myös nuoriso-ohjausta ja viittomakieltä.
Ja kai se on niin, etteivät modernin varhaiskasvatusajan lapset enää juuri tarvitse hoitoa. Sen sijaan heidät tuodaan päiväkotiin saamaan sellaista kasvatusta, jota vanhemmat itse eivät ole kykeneviä lapselleen antamaan. Tämä ainutlaatuinen kasvatus toteutetaan arjen toimintojen ohessa esimerkiksi silloin, kun 24 talvihaalareihin ja täyteen kuravarustukseen puettua lasta odottelee minikokoisessa eteisessä kuumissaan sitä, että ryhmän toinen paikalla oleva aikuinen ehtii laittaa ulkovaatteet itselleen päälle ja päästään vihdoin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut tuleeks niit kundei sit vaa yliopistost ja ne muut tädit jostain amiksest?
Meillä on tällä hetkellä noin puole maistereita, puolet kandeja. Sosionomeja taitaa olla vain yksi. Toki lastenhoitajat ovat lähihoitajia ja suurin osa lastenohjaajia. Päiväkodillamme on hyvä maine, koska työntekijät ovat motivoituneita ja meidän ei esim. tarvitse mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti täytyy olla aikamoinen idiootti jos ei osaa päiväkoti ikäisille lapsille opettaa kirjaimia, numeroita, alkeellisia laskuja, värejä ja muita lasten ihmetysten kohteita. Jumppaa, askartelua ja musiikkia.
Ei ole mikään helppo homma tänä päivänä, kun lapsilla on ties mitä diagnooseja ja omat avustajat vielä erikseen mukana tukemassa. Narsistivanhemmat vaativat tuloksia, mitkä eivät ole saavutettavissa. Ulkoistavat liikaa samalla kasvatusta ulkopuolisille, koska itse on kiire tehdä töitä ja järjestää omaa someaikaa, jotta voisi esimerkiksi kehua omasta "unelmaperheestään".
Vierailija kirjoitti:
t. lastenhoitaja
Tuon ikäinen taapero vaatiikin vähän toisenlaista hoitoa. Ihan yhtä työläitä ovat. Pissatusta, syömistä, päiväuninukutusta ja vaatteiden vaihtoa.
Tuohon iloiseen kimaraan kun lisää kielitaidottomat pakoloiset ja ma_mut... Kotimaisten LASTEN harteille pistetään niiden kielitaidon oppiminen käytännössä sitten.
Osa sosionomi -lto:stakaan ei viihdy työkentällä puolta vuotta kauempaa.
Olen kohta valmistuva sosionomi (suuntauduin aikuissosiaalityöhön, en varhaiskasvatukseen) ja osa jo valmistuneista, lto-pätevyyden suorittaneista opiskelukavereista jo nyt yrittää pyrkiä muihin sosionomin tehtäviin lastentarhanopettajan tehtävistä.
Ja nyt jos vielä lastenhoitajista halutaan vähentää, niin tulee kyllä jännät ajat varhaiskasvatukseen..