Lisää työnantajan konnuuksia hoitoalalta
Vanhan toistoa tämäkin
Usein on tilanne se, että illasta puuttuu tekijä, se on tullut selväksi jo kaikille. No joku kiltti aamuvuorolainen paikkaa.
Eli tekee ensin oman vuoronsa 7-15 ja jatkaa sitten iltaysiin asti. Työtä yhteensä 14 tuntia, moni voisi kuvitella että 6 tuntia on ylityötä. Ehei, vaan jaksotyössä kun ollaan niin työnantaja painostaa ottamaan tunti tunnista vapaana kuluvan listan aikana. Tarkoittaa siis, että kuutena päivänä pääset tuntia aiemmin (wuhuu!) tai sitten jalomielinen esimies antaa sulle yhden kokonaisen vapaapäivän. Tällöin ollaan tosin siinä tilanteessa, että olet talolle velkaa kaksi tuntia ja sinun pitää tehdä tunnit takaisin.
Tuplavuoro on hurja. Jalat on kovilla koko päivän kävelystä ja kädet makaroonia kaikesta fyysisestä hoitotyöstä. Selkä huutaa hoosiannaa. Kun vihdoin pääsee kotiin, niin on ihan loppu.
Tästä hulluudesta haluan eroon. On saatava asiallinen korvaus näistä tappopäivästä. Tällä hetkellä et saa itsellesi yhtään mitään. Kutsumus ei ole kummoinen leivänpäällinen. Johtaja vaan pyörittää silmiään ja toteaa, että jonkunhan on pakko jäädä. Saas nähdä miten suu tällä viikolla pannaan, kun joka viikko on tilanne päällä.
Kommentit (84)
Kiitos.  Tästä saatiin alun sekoilun jälkeen ihan upea keskustelu.
Tv aloittaja 
xxl kirjoitti:
Miksi suostutte nuihin 70-luvun ilta-aamu yms sekoituksiin? johan jo ajat sitten tullu ergonomiset työvuorot yms. Mutta kun naisvaltainen ala niin mikään ei muutu koskaan, kun eivät sitä itse halua. (tai uskalla)
Käynnissä olevassa työtaistelussa yritämme nimenomaan muuttaa asioita -siitä huolimatta että koko internet kutsuu meitä ahneiksi paskoiksi.
Mukava kuulla että sinä olet vahvasti meidän puolellamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kannattanut opiskella parempi ammatti? Turha itkeä täällä, ei hoitaja ole mikään asiantuntija-ammatti, vaan perus duunariammatti, vertailukelpoinen siivojan kanssa. No can do ;)
Kylläpä olisi hauska nähdä, kun sinä yrität selvitä edes yhdestä vuorosta hoitajana :D Menis varmaan sormi suuhun aika nopeasti. Onko hyvinkin hallussa esim. erilaiset lääkkeenantotavat (injektiot, suonensisäiset lääkitykset jne.), aseptiikan säännöt ja haavanhoitomenetelmät? Puhumattakaan siitä kaikesta taustatyöstä, jolla hoitaja pitää koko homman pyörimässä?
Toivottavasti et koskaan itse ole tunkemassa asioimaan esim. sairaalaan tai terveyskeskukseen. Ilman hoitajia ei kummassakaan paikassa tapahdu yhtään mitään ja jos homma on kerran mielestäsi täysin arvoton niin varmaan tulet toimeen hyvin omillasi.
(Mikäli joskus vaikka kehität itsellesi jonkun kroonisen, nekroottisen säärihaavan, se on muuten sairaanhoitaja joka sen jalan hoitaa kuntoon. Arvioi, valitsee sopivat hoitotuotteet ja toteuttaa haavanhoidon.)
Hui kamala, säikähdin vikan kappaleen tekstiä. Mutta nyt selvisi syy siihenkin, miksi jalkahaavat ovat niin usein kroonisia: niiden arviointi ja hoito on hoitajien vastuulla. :D Ei mikään ihme, kun ei esim. diabeetikoiden jalkahaavat parane, ja johtavat usein jalkojen amputointiin...
Tää palsta on täynnä mielenterveysongelmista kärsiviä provoilijoita, joten tämä ketju pysyy "siistinä" jos nuo provoilijat vaan sivuutettaisiin.
Itse aiheeseen: olen ex-hoitaja ja voin täysin samaistua hoitajan työn rankkuuteen. Nuorena venyin ja paukuin tuplavuoroja tehden rahankiilto silmissä. Mutta se ei kannattanut. Kärsin stressioireista ja uniongelmista. Jalat olivat spagettia tuplavuorojen jälkeen vanhusten palvelutalossa. Lopulta en jaksanut, masennuin. Vaihdoin alaa ja olen nyt tyytyväinen. Tienaan saman rahan kevyemmässä työssä ja vastuu ei paina.
Minusta on väärin, että hoitajien työ on kurjistettu äärirajoille. Palkka pitäisi olla korkeampi, varsinkin sairaanhoitajille! Ja henkilöstömitoitus kohdilleen!