Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisää työnantajan konnuuksia hoitoalalta

Vierailija
06.02.2018 |

Vanhan toistoa tämäkin
Usein on tilanne se, että illasta puuttuu tekijä, se on tullut selväksi jo kaikille. No joku kiltti aamuvuorolainen paikkaa.
Eli tekee ensin oman vuoronsa 7-15 ja jatkaa sitten iltaysiin asti. Työtä yhteensä 14 tuntia, moni voisi kuvitella että 6 tuntia on ylityötä. Ehei, vaan jaksotyössä kun ollaan niin työnantaja painostaa ottamaan tunti tunnista vapaana kuluvan listan aikana. Tarkoittaa siis, että kuutena päivänä pääset tuntia aiemmin (wuhuu!) tai sitten jalomielinen esimies antaa sulle yhden kokonaisen vapaapäivän. Tällöin ollaan tosin siinä tilanteessa, että olet talolle velkaa kaksi tuntia ja sinun pitää tehdä tunnit takaisin.
Tuplavuoro on hurja. Jalat on kovilla koko päivän kävelystä ja kädet makaroonia kaikesta fyysisestä hoitotyöstä. Selkä huutaa hoosiannaa. Kun vihdoin pääsee kotiin, niin on ihan loppu.
Tästä hulluudesta haluan eroon. On saatava asiallinen korvaus näistä tappopäivästä. Tällä hetkellä et saa itsellesi yhtään mitään. Kutsumus ei ole kummoinen leivänpäällinen. Johtaja vaan pyörittää silmiään ja toteaa, että jonkunhan on pakko jäädä. Saas nähdä miten suu tällä viikolla pannaan, kun joka viikko on tilanne päällä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan toistoa tämäkin

Usein on tilanne se, että illasta puuttuu tekijä, se on tullut selväksi jo kaikille. No joku kiltti aamuvuorolainen paikkaa.

Eli tekee ensin oman vuoronsa 7-15 ja jatkaa sitten iltaysiin asti. Työtä yhteensä 14 tuntia, moni voisi kuvitella että 6 tuntia on ylityötä. Ehei, vaan jaksotyössä kun ollaan niin työnantaja painostaa ottamaan tunti tunnista vapaana kuluvan listan aikana. Tarkoittaa siis, että kuutena päivänä pääset tuntia aiemmin (wuhuu!) tai sitten jalomielinen esimies antaa sulle yhden kokonaisen vapaapäivän. Tällöin ollaan tosin siinä tilanteessa, että olet talolle velkaa kaksi tuntia ja sinun pitää tehdä tunnit takaisin.

Tuplavuoro on hurja. Jalat on kovilla koko päivän kävelystä ja kädet makaroonia kaikesta fyysisestä hoitotyöstä. Selkä huutaa hoosiannaa. Kun vihdoin pääsee kotiin, niin on ihan loppu.

Tästä hulluudesta haluan eroon. On saatava asiallinen korvaus näistä tappopäivästä. Tällä hetkellä et saa itsellesi yhtään mitään. Kutsumus ei ole kummoinen leivänpäällinen. Johtaja vaan pyörittää silmiään ja toteaa, että jonkunhan on pakko jäädä. Saas nähdä miten suu tällä viikolla pannaan, kun joka viikko on tilanne päällä.

Sinä olet täysin oikeassa.

Vierailija
62/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä tuota housujen kyykyttämistä.

Itse olen ollut koko työ urani tehdas työläinen. Ja ei kyllä yksikään jatkaisi täällä päivää ilman ylityökorvauksia ja välillä pomotkin ehdottelee kiireessä urakkaa että jos tunnin pari jatkat päivää niin pidä sitten koko perjantai palkallista vapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä tuota housujen kyykyttämistä.

Itse olen ollut koko työ urani tehdas työläinen. Ja ei kyllä yksikään jatkaisi täällä päivää ilman ylityökorvauksia ja välillä pomotkin ehdottelee kiireessä urakkaa että jos tunnin pari jatkat päivää niin pidä sitten koko perjantai palkallista vapaata.

Meillä pelataan kuitenkin ihmishengillä!! Eilenkin pistin kahdelle asiakkailleni psyykenlääkkeen i.m

T: mielenterveystyötä tekevä lähihoitaja.

Vierailija
64/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu lähti heti omille teilleen.

Meillä monta osastoa. Kun ihmisiä vuorosta pois, valitaan se joka juoksee yhdellä-kahdella muulla osastolla paikkaamassa. Eli tämä yksi hoitaja tuuraa yhtä tai kahta hoitajaa sen oman työn lisäksi, näin saadaan vaje osastoilla täytettyä. Näppärää eikö?

Kahden hoidettavia hoitaa vain yksi, tässä on selkä ja hoitajan turvallisuus monesti vaarassa.

Työvuoroissa ei huomioida palautumisia, ilta-aamu-ilta-aamu-virityksiä pitkillä putkilla ja yhdellä lepopäivällä. Seuraavat kaksi vapaata oletkin sitten varalla ja odotat kutsua töihin.

Vierailija
65/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että työnantaja yrittää tyrkyttää tunti-tunnista vaihtoa, mutta eihän moiseen ole mikään pakko suostua? Jos viikko/kk-tunnit tulevat täyteen, niin loput on ylitöitä? Jos helposti 'ilmaisia' tunteja tekeviä löytyy riviin tarpeeksi, ei tarvi palkata lisää työntekijöitä. Jos työnantaja ei suostu ylityökorvauksiin, poistut paikalta, kun päivän tunnit on tulleet täyteen. Ei kait se hoitaja ole sairaalan toiminasta vastuussa? Joku muu siellä nostaa isoa palkkaa sen vastuun kannosta.

Vierailija
66/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä että täällä tehtaan puolella maksimi työvuoron pituus on käytänmössä 12h pitempään ei saa edes tehdä.

Vierailija
67/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan toistoa tämäkin

Jos olisin jälleen noin 20 v., niin todennäköisesti lähtisin johonkin muuhun maahan täältä. Vaikka Suomi on arvokas kotimaa, niin ei tämä kuitenkaan mikään paratiisi ole, eikä enää myöskään se maa, jonka eteen tehtiin sodissa raskaita uhrauksia. Ymmärrän siis erittäin hyvin niitä, jotka haluavat lähteä pois täältä.

Vierailija
68/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostutte nuihin 70-luvun ilta-aamu yms sekoituksiin?  johan jo ajat sitten tullu ergonomiset työvuorot yms.  Mutta kun naisvaltainen ala niin mikään ei muutu koskaan, kun eivät sitä itse halua. (tai uskalla)

Vierailija
69/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitojien työ on arvostettua, mutta se ei tarkoita sitä että se olisi rakettitiedettä. Ihan perusduunia se on. Kertokaapas hoitajat esimerkkejä tehtävistä joissa oikeasti vaaditaan keskitasoa parempaa älykkyyttä tms?

Vierailija
70/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitojien työ on arvostettua, mutta se ei tarkoita sitä että se olisi rakettitiedettä. Ihan perusduunia se on. Kertokaapas hoitajat esimerkkejä tehtävistä joissa oikeasti vaaditaan keskitasoa parempaa älykkyyttä tms?

Älykäs, saati sitten keskitasoa paremmin älynlahjoilla varustettu, ei tuollaista voisi edes kysyä!!??!!

Olen keski-ikäinen, korkeasti koulutettu alanvaihtaja. Miellän omaavani keskitasoa paremmat älynlahjat. Tein esimiestyötä 18 v ja vaihdoin omasta halustani alaa mielestäni mielekkäämpään työhön. Olen lähihoitaja ja toteutan saattohoitoa. Rakastan työtäni vaikka saankin 500 eur/kk pienempää palkkaa, kuin ennen.

Olen tehnyt paljon tuplavuoroja. Nämä korvattu tunti tunnista. Koskaan en ole saanut ylityökorvauksia. Olen hoitanut YKSIN kahdeksaa potilasta, joista kaksi ollut saattohoidossa. Kohdannut surevia omaisia. Yrittänyt parhaani mukaan huolehtia kaikkien perushoivasta. Juosten ja joskus tuplavuoroissa! Olen yksityissektorilla ja palkat kunnallista puolta heikommat. Palkkojen lisäksi hoitajamitoitus ei vastaa todellisuutta. Esim saattohoidossa. Yksin olet silloinkin. Hyvällä tuurilla saat hoiva-avustajan tai oppilaan (!!) kaveriksi.

Vierailija
71/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole rakettitiedettä ei, mutta ei se tätä työtä helpoksi tee. Omassa työssäni hoidan saattohoitopotilaita. Ei enää tehdä siinä vaiheessa mitään hienoja temppuja kipupumppua lukuunottamatta, mutta se vuorovaikutuspuoli yms. ei ole mistään helpoimmasta päästä. Potilaan lisäksi täytyy tietysti huomioida omaiset jne. Oon empaattinen ihminen ja jotkut asiat pyörii mielessä vielä kotonakin. Elämä on kyllä joskus joidenkin kohdalla tosi epäreilua, moni lähtee liian nuorena.

Vierailija
72/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikan pomo vaati yhtä softaa jolla seurataan työaikaa, halusi ettei kukaan lähde minuuttiakaan töistä aiemmin. Painotti miten on jokaisen aina klipattava itsensä sisään kun tulee ja menee.

Noh, nyt akalla hätä kädessä, softa ei annakkaan ottaa enää tunti tunista vaan lätkäisee lailliset korotukset päälle ja huomasi miten työntekijät tekikin työpaikalle reilusti ylitöitä. Vähän väliä nykyään hymyilee maireasti että ei niillä ajoilla niin väliä, ei nyt aina tartte merkata. Mutta nyt merkataan kun siihen leikkiin lähdettiin ja rouva hikoilee kun tunteja kertyy ja kertyy.

Vierailija
73/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxl kirjoitti:

Miksi suostutte nuihin 70-luvun ilta-aamu yms sekoituksiin?  johan jo ajat sitten tullu ergonomiset työvuorot yms.  Mutta kun naisvaltainen ala niin mikään ei muutu koskaan, kun eivät sitä itse halua. (tai uskalla)

Monet haluaa ihan itse tehdä noita illasta aamuja, en ymmärrä miksi.

Vierailija
74/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan työhön kuuluu monenkinlaista älykkyyttä mutta yksi josta ilmeisesti et ole kuullutkaan on tunneäly.

T: ei itse hoitoalalla

Vierailija
75/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työ on arvokasta. Silti en rinnastaisi vaativuudessa hoitoalan työtä esim liukuhihnalla oloon.

Vierailija
76/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxl kirjoitti:

Itse en suostunut ergonomisiin työvuoroihin, koska se meinasi, että jään iltavuorosta klo 21.00 yhden päivän vapaalle ja menen sen yhden päivän jälkeen aamuvuoroon klo 7.00. Se vähäinenkin vapaa-aika tuntui vähenevän.

Vierailija
77/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko kannattanut opiskella parempi ammatti? Turha itkeä täällä, ei hoitaja ole mikään asiantuntija-ammatti, vaan perus duunariammatti, vertailukelpoinen siivojan kanssa. No can do ;)

Kylläpä olisi hauska nähdä, kun sinä yrität selvitä edes yhdestä vuorosta hoitajana :D Menis varmaan sormi suuhun aika nopeasti. Onko hyvinkin hallussa esim. erilaiset lääkkeenantotavat (injektiot, suonensisäiset lääkitykset jne.), aseptiikan säännöt ja haavanhoitomenetelmät? Puhumattakaan siitä kaikesta taustatyöstä, jolla hoitaja pitää koko homman pyörimässä?

Toivottavasti et koskaan itse ole tunkemassa asioimaan esim. sairaalaan tai terveyskeskukseen. Ilman hoitajia ei kummassakaan paikassa tapahdu yhtään mitään ja jos homma on kerran mielestäsi täysin arvoton niin varmaan tulet toimeen hyvin omillasi.

(Mikäli joskus vaikka kehität itsellesi jonkun kroonisen, nekroottisen säärihaavan, se on muuten sairaanhoitaja joka sen jalan hoitaa kuntoon. Arvioi, valitsee sopivat hoitotuotteet ja toteuttaa haavanhoidon.)

Vierailija
78/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapa itse selvää niin ymmärrät paremmin.

Eli koita päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Jo opiskelemaan pääsy vaatii aika paljon.

Vierailija
79/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en omasta puolestani välttämättä tarvitsisi edes lisää liksaa tai lomarahaa, kunhan vaan miehitys saataisiin kuntoon. Olen tosi väsynyt siihen jatkuvaan huonoon omatuntoon, että vaikka miten juokset ja jätät tauot pitämättä, niin et ehdi tehdä töitäsi niin hyvin kun haluaisit. Tämän jatkuvan pahan mielen ja väsymyksen vuoksi harkitsen jo alan vaihtoa, olen valmistunut sh:ksi 2015 ja työskennellyt HUS:n erikoissairaanhoidossa siitä lähtien.

Kiirettä ja sairaspoissaoloja on tosi pitkään paikattu juurikin sillä hoitajien joustamisella. Tietenkin poikkeustilanteissa joustetaan, mutta vähitellen siitä poikkeustilanteen joustamisesta on tullut normi, ja työnantajan puolelta oletus on, että hoitajat joustavat loputtomiin ja tekevät puhkiväsyneinä tuplavuoroa, että saataisiin kaikki potilaat hoidettua. Siitä juoksemisesta hyötyy vain työnantaja, hoidettaville väsynyt hoitaja on vaaraksi.

Tekisin mieluusti samalla palkalla töitä, jos hoitajamiehitys olisi sellainen, että ei joka aamu tarvitsisi pelätä, että väsymyksen tai kiireen takia käy potilaalle vielä tosi pahasti. Olen joutunut oikeasti työvuorossa pelkäämään, että potilas kuolee, koska en ehdi lääkitä useampaa huonossa kunnossa olevaa hoidettavaa tarpeeksi tiheästi, kirjaimellisesti juoksin potilashuoneiden väliä. Tämäkin kiire johtui aivan liian tiukasta miehityksestä johon lisäksi sairaspoissaoloja. Ilmeisesti pitää sattua tosi graaveja virheitä ennen kuin asiaan herätään, tai sitten ne väsyneet hoitajat korvataan vaan uusilla nöyrillä työntekijöillä jotka ei uskalla kyseenalaistaa. Toivon, että ne virheet ei satu minun työvuorolla tai kenenkään minun läheisen kohdalla.

Vierailija
80/84 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en omasta puolestani välttämättä tarvitsisi edes lisää liksaa tai lomarahaa, kunhan vaan miehitys saataisiin kuntoon. Olen tosi väsynyt siihen jatkuvaan huonoon omatuntoon, että vaikka miten juokset ja jätät tauot pitämättä, niin et ehdi tehdä töitäsi niin hyvin kun haluaisit. Tämän jatkuvan pahan mielen ja väsymyksen vuoksi harkitsen jo alan vaihtoa, olen valmistunut sh:ksi 2015 ja työskennellyt HUS:n erikoissairaanhoidossa siitä lähtien.

Kiirettä ja sairaspoissaoloja on tosi pitkään paikattu juurikin sillä hoitajien joustamisella. Tietenkin poikkeustilanteissa joustetaan, mutta vähitellen siitä poikkeustilanteen joustamisesta on tullut normi, ja työnantajan puolelta oletus on, että hoitajat joustavat loputtomiin ja tekevät puhkiväsyneinä tuplavuoroa, että saataisiin kaikki potilaat hoidettua. Siitä juoksemisesta hyötyy vain työnantaja, hoidettaville väsynyt hoitaja on vaaraksi.

Tekisin mieluusti samalla palkalla töitä, jos hoitajamiehitys olisi sellainen, että ei joka aamu tarvitsisi pelätä, että väsymyksen tai kiireen takia käy potilaalle vielä tosi pahasti. Olen joutunut oikeasti työvuorossa pelkäämään, että potilas kuolee, koska en ehdi lääkitä useampaa huonossa kunnossa olevaa hoidettavaa tarpeeksi tiheästi, kirjaimellisesti juoksin potilashuoneiden väliä. Tämäkin kiire johtui aivan liian tiukasta miehityksestä johon lisäksi sairaspoissaoloja. Ilmeisesti pitää sattua tosi graaveja virheitä ennen kuin asiaan herätään, tai sitten ne väsyneet hoitajat korvataan vaan uusilla nöyrillä työntekijöillä jotka ei uskalla kyseenalaistaa. Toivon, että ne virheet ei satu minun työvuorolla tai kenenkään minun läheisen kohdalla.

Tämä. Se ainainen pelko, että et ehdi joka paikkaan. Itse olen löytänyt kuolleen aamulla, koska valvottavana oli yksin monta osastoa ja toisella puolella oli koko ajan seurantaa vaativa asukas. Aamun viimeisellä kierrolla löysin sitten kuolleen sängystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme