Millainen byrokratia, jos yksityishenkilönä ns. aktivoin työttömän?
Ystäväni on työtön ja tuskailee, mistä sitä aktivointityötä nyt sitten saisi. Minulla taas on liikaakin ansiotyötä ja omia jää tekemättä. Jos ottaisin tämän ystäväni tekemään ihan palkkaa vastaan esim. pihatyöt keväällä (tiedän että hän osaa ja luotan häneen), mitä kaikkia byrokratian kiemuroita minun pitää ottaa huomioon? Voiko asian hoitaa kätevästi jonkun laskutusosuuskunnan kautta? Entä millaisina pätkinä niiden töiden pitää olla, jotta hyöty (eli sanktioiden välttäminen) aktivoitavalle olisi maksimaalinen?
Ja muutakin jos asiasta mieleen tulee niin kertokaa ihmeessa. Muuten, jotta ei hyväksikäyttäjäksi syytettäisi, niin kerrottakoon että mielestäni koko aktivointimalli on ihan sysipaska, mutta jos mahdollista niin haluaisin ystävääni kuitenkin auttaa. Mitään almuja hän ei suostu vastaanottamaan, mutta mahdollisuus tehdä työtä kelpaisi kyllä.
Kommentit (6)
Ai niin, jos palkkaat tekemään kotitalousvähennykseen kelpaavia töitä, sun pitää tietty muistaa ne omassa veroilmoituksessasi vaatia.
Jos käytätte laskutusosuuskuntaa, on vaara että ystäväsi tulkitaan yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytätte laskutusosuuskuntaa, on vaara että ystäväsi tulkitaan yrittäjäksi.
Asia jota olen aktiivimallissa ihmetellyt on se, kun siinähän voi olla aktiivinen myös tienaamalla yrittäjänä vähintään jonkun tietyn summan. Mutta silti saisi työttömyyspäivärahaa? Vieläpä kokopäiväisenä?
Itse olen työtön ja sain työttömyyskassalta juuri ohjeet, miten ilmoittaa aktiivisuus, eli ihan normaalisti sillä lomakkeella joka sinne muutenkin kuukausittain täytetään, mutta silloin voi ilmoittaa vain töissäolemisen tai opiskelun. Ei sitä että on yrittäjyyttä harjoittamassa. En ymmärrä enää ollenkaan, miten tässä pitäisi menetellä. Pitää nyt tuostakin asiasta vielä pistää kassaan lisätietopyyntö, luultavasti hekään eivät tiedä tai ole mitään päättäneet.
Mistä työkkäri saa tiedon jos käytän laskutusosuuskuntaa?
(En siis ole ap enkä hänen kaverinsa, mutta minuakin kyllä kiinnostaa.)
Tuo ajaa helposti pimeän työn tekemiseen. Valitettavasti.
On helpompi antaa kaverin ottaa 4,jotain prosenttia takkiinsa rangaistuksena ja maksaa hänelle pimeänä tämä veroitettu summa palkkioksi työstään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ajaa helposti pimeän työn tekemiseen. Valitettavasti.
On helpompi antaa kaverin ottaa 4,jotain prosenttia takkiinsa rangaistuksena ja maksaa hänelle pimeänä tämä veroitettu summa palkkioksi työstään.
Ai mikä ajaa pimeän työn tekemiseen?
Olisin valmis ihan asiallisesti hoitamaan työnantajan velvollisuuteni, jos tiedän, mitä ne ovat, ja myös maksamaan verot kuten kuuluu. Ystävälleni myös sopisi korvaukseksi ihan se minimi, joka palkkaa pitää saada, jotta työ hyväksytään aktiivisuudeksi (itse kyllä ajattelin että olisi kätevämpi pyöristää seitsemään euroon tunnilta). Ongelma vain on tietää, miten tuon järjestäisi käytännössä.
Kiitos tähänastisista vastauksista. Ehkä tämä joskus vielä selviää. Omasta puolestani kyllä ajattelen, että parasta jos kukaan ei aktivoituisi niin näkisivät päättäjät, kuinka pösilö koko malli on, mutta jos ystäväni toivoo toista niin haluan auttaa tavalla jonka hän hyväksyy.
- ap.
Sun pitää ottaa työntekijölle tapaturmavakuutus. Sun pitää laskea ja maksaa palkasta eläkemaksut, työttömyysvakutudmaksut ja ilmoittaa sekä nämä että palkkstiedot eteenpäin vakuutusyhtiölle ja verottajalle. Tämän voi tehdä suht kätevästi palkka.fi sivuston avulla.