Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Joudumme syömään lounaamme lasten kanssa yhdessä. Minä syön yleensä samaa ruokaa lasten kanssa ja kollegani syö omia eväitään. Tänään hänellä oli ruokana pitsapala, josta lapset villiintyivät. Mietin, olenko nipo, kun en itse ikinä toisi mitään "herkkua" lasten eteen evääksi? Mitä vanhempana/toisena hoitajana ajattelette?

• ylös 50
  • alas 124

Sivut

Kommentit (73)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Omat eväät on omat eväät, mistäs sen tietää mistä toiset tykkää? Eikä sillä mitään väliä olekaan. Sellaista se kun elämässä on, että joskus haluaa toisen omaa ja sen kanssa pitää vaan pärjätä. Elämänkoulu ☺

• ylös 126
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus syödä eväinään ihan mitä haluaa.

Minä, minä, minä, minä ja minun oikeuteni. Eiks niin?

• ylös 20
  • alas 112
Vierailija

Tottakai voi syödä omia eväitä. Oli ne sitten hamppareita, pitsaa, tortilloja jne

• ylös 62
  • alas 9
Vierailija

Joissakin kunnissa hoitajat on pakotettu ostamaan ja syömään sitä samaa laitosruokaa, jota lapset syövät. Eipä ole reilua kyllä sekään. Jos pakotetaan sontaa syömään, se saisi edes olla ilmaista. Siinä sitten pieret turvonneena syötyäsi taas viikon mautonta hiilarieinesmoskaa.

• ylös 115
  • alas 12
Vierailija

On meilläkin joskus jollain ollut. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Moni lapsistakin on pitsaa syönyt ja on ollut ihan hyviä keskusteluja lempitäytteistä, missä ovat pitsaa syöneet, kuka on valmistanut pitsaa kenenkin kanssa. Ja mm.siitä kuinka usein on järkevää syödä vaikka pitsaa/hampurilaista.

• ylös 57
  • alas 0
Vierailija

Ruokailu on kasvatustilanne, omia eväitä ei tuoda yhteiseen pöytään. Ei sinne lapsetkaan saa tuoda karkkeja ja suklaavanukasta.

• ylös 37
  • alas 81
Vierailija

Mä otan evääksi aina edellisen päivän tähteitä oli ne sitten mitä tahansa. Sehän on lapsille hyvä kasvatustilanne.

• ylös 59
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus syödä eväinään ihan mitä haluaa.

Minä, minä, minä, minä ja minun oikeuteni. Eiks niin?

Mulla on mun eväät, sulla on sun eväät. Kyllä lapselle voi opettaa, että kaikki mikä on muiden ei olekaan heidän.

T. Äiti joka kyllä suo sille hoitajalle sen pizzan palan

• ylös 119
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruokailu on kasvatustilanne, omia eväitä ei tuoda yhteiseen pöytään. Ei sinne lapsetkaan saa tuoda karkkeja ja suklaavanukasta.

Meillä taas esimies on määrännyt, että syömme yhdessä lasten kanssa. Esimerkkiruokailu.

Ja vaikka av-mammojen kotona ei pitsaa syödä, monissa kodeissa syödään. Toki on sen kanssa hyvä pk-esimerkkiruokailussa olla esim.salaattia yms.

• ylös 32
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on, niin ruoan pitää olla hoitajille ilmaista. Niin kauan kun se on maksullista on oikeutettu syömään myös omia eväitä.

• ylös 54
  • alas 0
Vierailija

Joissain päiväkodeissa pidetään tarkkaan kiinni säännöstä, jonka mukaan lasten kanssa ruokaillessa on syötävä samaa ruokaa kuin lapset (kasvatustilanne, malliruokailu, hinta on hoitajalle edullisempi), mutta toisaalta ei saa ruokarauhaa, vaan joutuu hyppäämään kesken oman ruokailun antamassa lapsille kärrystä lisää, syöttämään pieniä jne.

Jos taas syö omia eväitä, ne pitää syödä lasten lepohetken aikaan kahvihuoneessa tms., mutta ei lasten nähden. Syynä mm. se, ettei syö lasten mielestä "liian hyvää" ruokaa, tai omat eväät voi olla voimakastuoksuisia, eikä ryhmätilassa ole lämmitysmahdollisuutta yms.

• ylös 15
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joissakin kunnissa hoitajat on pakotettu ostamaan ja syömään sitä samaa laitosruokaa, jota lapset syövät. Eipä ole reilua kyllä sekään. Jos pakotetaan sontaa syömään, se saisi edes olla ilmaista. Siinä sitten pieret turvonneena syötyäsi taas viikon mautonta hiilarieinesmoskaa.

Päiväkotiruoka on laadukasta. Paljon laadukkaampaa, mitä pienokaiset keskimäärin kotonaan saavat. Vatsaongelmasi johtuvat ihan muusta. 

Mausteita voi lisätä. On selvä, että pienille laitetaan vähämausteista ruokaa pöytään. Ravintoarvoltaa kuitenkin oikeaoppista. 

Mutta olen joka tapauksessa sitä mieltä, että totta kai saa syödä omia eväitä. Lapsen on vain pienestä pitäen opittava, että kaikki ei vain ole saatavilla. Hoitsu syö nyt omia eväitä ja meille on tämä ruoka, sillä selvä. 

Mitään erityisherkkuja en veisi päiväkodin eväiksi. Ja näin ei varmaan ole sallittuakaan missään. Eli hoitajalla pasteijat ja limppari?

• ylös 10
  • alas 36
Vierailija

Totta kai evääksi saa ottaa mitä haluaa. Itse vein pizzaa kerran evääksi päiväkotiin, ja kun lapset oli ihan että ooh, niin selitin että mulla oli paljon jauhelihakastiketta, ja koska olin jo monta päivää syönyt sitä spagetin kanssa niin päätin nyt tehdä lopuista pizzaa. Olivat siis jo nähneet mun syövän sitä spagettia edellisinä päivinä. Ei ollut mikään iso juttu sen jälkeen. Kaikki jatkoi omien annostensa syömistä. Jos veisin hampurilaisen niin vähättelisin asiaa samalla tavalla tyyliin tämähän on vain voileipä. Perunat pääsi loppumaan, mutta leipää löytyi kaapista jne. Ja tosiaan niin ei lastenhoitajaa voi pakottaa ostamaan päiväkodin ruokaa. Sehän ei siis ole ilmaista vaikka kyseessä onkin kasvatustilanne.

• ylös 48
  • alas 1
Vierailija

Minä olen paikallisen koulun keittiössä työllistettynä ja minulle on keittolan emäntä antanut ohjeen, että jos olen omissa eväissä, minun on tuotava samaa kuin on oppilailla.

• ylös 0
  • alas 47

Sivut