Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajan toimeentulotuen määrä?

Kyselijä
05.02.2018 |

Yritin selvittää asiaa Kelan sivuilta. Sieltä ei löytynyt selkeää vastausta. Täällä on varmasti joku, joka osaa kokemuksesta kertoa. Paljonko toimeentulotukea jää käteen vuokran jälkeen? Eli paljonko on se minimimäärä, jonka kela maksaa yhden lapsen yksinhuoltajalle?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus jota maksetaan tulojen ja menojen mukaan. Mitään yksiselitteistä määrää ei voida siis sanoa. Itse esimerkiksi työttömänä ollessani en saanut penniäkään toimeentulotukea koska sain ansiosidonnaista. Mikään automaatio se tuki ei ole.

Vierailija
2/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä se on joka kuukausi ollut vähän reilut 490 euroa. Tuloja ei ole eikä vuokran lisäksi muita menoja. Siksi haluaisin tietää, paljonko se lapsi tuo lisää? Lapsilisät ja elatustuet lasketaan tuloiksi mutta luulen, että lapsi korottaa perusosaa. Siksi haluaisin, että tähän vastaa joku, joka tietää asian kokemuksesta. Osaan luulotella itsekin, siihen en kaipaa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaton ja tuloton yhden lapsen yksinhuoltaja saa pääkaupunkiseudun alueella suurinpiirtein kohtuuhintaisen asunnon (noin 800 - 900 e) lisäksi (jos kohtuuhintaista ei ole saatavilla niin kelassa voidaan huomioida koko asunnon vuokra vaikka se olisi ylikallis)

490 euroa omaa perusosaa sekä noin 340 euroa lapsen perusosaa. Näistä siis maksetaan harrastukset ja ruoat ja muut ostokset.

Lisäksi Kelassa huomioidaan sähkölaskut, kotivakuutuslasku ja julkiset terveydenhuollonmenot, joita ei siis tarvitse maksaa perusosasta.

On ihan sama mistä hiluista (asumistuki, työttömyysetuus, lapsilisä, elari, toimeentulotuki) se raha koostuu, mutta yhteensä yksi YH saa siis vähintään vuokra + 850 e kuukausittaiseen elämiseen pakollisten laskujen lisäksi.

Vierailija
4/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tiedä oletko tyhmä vai esitätkö vain.

Lapsen myötä olet oikeutettu vanhenpainpäivärahaan ja myöhemmin kotihoidontukeen, asumistukeakin todennäköisesti saat, ellet ole koditon. Mikäli olet niin sosiaalitoimi hoitaa teille asunnon. Lapsilisät ja elatustuet on myös tuloa.

Eli laskentakaava menee kohdallasi näin

Yksinhuoltajan perusosa joka vaihtelee kunnasta riippuen(n.500€)+ lapsen perusosa joka vaihtelee kunnasta ja lapsen iästä riippuen( n.300€). Niistä vähennetään Vanhenpainpäiväraha/kotihoidontuki+ asumistuki + lapsilisä + elatustuki. Jos tästä jää ylijäämää, saat ylijäämän toimeentulotukea.

Edelleen, yksilöllistä summaa on tosi vaikea sanoa kun ei tiedä tarkkoja tulojasi ja kulujasi. T. Sossu, entinen etuuskäsittelijä.

Vierailija
5/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisit

lapsilisä yhkorotuksella 148,18

kelan maksama elatustuki 156,39

sekä toimeentulotukea sinulle ja lapselle yhteensä 545,22

+ asumistuki ja loppuosa vuokraan toimeentulotuesta.

eli lapsi toisi sinulle noin 350e, mutta tuo reilusti enemmän kuluja kuukaudessa kuin 350e, joten lasta ei todellakaan kannata tehdä rahastus mielessä.

Vierailija
6/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijä kirjoitti:

Tähän mennessä se on joka kuukausi ollut vähän reilut 490 euroa. Tuloja ei ole eikä vuokran lisäksi muita menoja. Siksi haluaisin tietää, paljonko se lapsi tuo lisää? Lapsilisät ja elatustuet lasketaan tuloiksi mutta luulen, että lapsi korottaa perusosaa. Siksi haluaisin, että tähän vastaa joku, joka tietää asian kokemuksesta. Osaan luulotella itsekin, siihen en kaipaa apua.

On ne siellä kelan sivuilla ja googlekin antaa vastauksen. Tulonne miinus menonne on se toimeentulotuen määrä perusosat huomioiden. Eli ei vaikka näin, että tulot 10 000 miinus menot 6000= 4000e toimeentulotukea.

http://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Vierailija
7/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi helkkari näitä juttuja XD

Vierailija
9/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä selvisi sitten ihan yhtä paljon kuin Kelan sivuilta. Eli tuki on joko reilu 500 tai sitten reilu 800. No, sillä on selvittävä, minkä saa. Kesällä sen sitten itse kokee. Olisi vaan ollut mukava ihan oikeasti tietää etukäteen.

Vierailija
10/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijä kirjoitti:

Täältä selvisi sitten ihan yhtä paljon kuin Kelan sivuilta. Eli tuki on joko reilu 500 tai sitten reilu 800. No, sillä on selvittävä, minkä saa. Kesällä sen sitten itse kokee. Olisi vaan ollut mukava ihan oikeasti tietää etukäteen.

Kävitkö tuolla kelan laskurit sivulla?

Vierailija
11/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kokeilin laskuria. Se ei osaa kertoa sen enempää. Ilmeisesti kukaan toimeentulotuella elävä yksinhuoltaja ei lue palstaa. 

Tiedän hyvin, että Kela maksaa vuokran, mahdoliset lääkkeet, sähkön ja vakuutuksen. Mutta minua kiinnostaa nyt vain tämä kuukausittan ruokaan ja ei pakollisiin menoihin tuleva raha. Joudun kuitenkin olemaan tässä tilanteessa reilun vuoden lapsen syntymän jälkeen. Sitten menen ammattikouluun ja siirryn opiskelijaksi, joten tilanne on sitten taas uusi.

Vierailija
12/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijä kirjoitti:

Minä saan toimeentulotukea yhden lapsen kanssa n. 750 euroa. Siihen päälle asumistuki (n. 460 e), elarit (n. 150 e) ja lapsilisä (n. 90 e), joten summalla pärjää kyllä niukasti eläen oikein hyvin.

Vierailija
13/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijä kirjoitti:

Tietenkin kokeilin laskuria. Se ei osaa kertoa sen enempää. Ilmeisesti kukaan toimeentulotuella elävä yksinhuoltaja ei lue palstaa. 

Tiedän hyvin, että Kela maksaa vuokran, mahdoliset lääkkeet, sähkön ja vakuutuksen. Mutta minua kiinnostaa nyt vain tämä kuukausittan ruokaan ja ei pakollisiin menoihin tuleva raha. Joudun kuitenkin olemaan tässä tilanteessa reilun vuoden lapsen syntymän jälkeen. Sitten menen ammattikouluun ja siirryn opiskelijaksi, joten tilanne on sitten taas uusi.

Toimeentulotuen perusosan määrät löytyivät noin viiden sekunnin googlauksella kelan sivuilta, puhelimella en pääse linkittämään mutta sinulle tulee kyllä vaikeuksia amk- tasolla ellei edes yksinkertainen google- tiedonhaku onnistu.

Vierailija
14/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselijä kirjoitti:

Toimeentulotuen perusosan määrät löytyivät noin viiden sekunnin googlauksella kelan sivuilta, puhelimella en pääse linkittämään mutta sinulle tulee kyllä vaikeuksia amk- tasolla ellei edes yksinkertainen google- tiedonhaku onnistu.

Korjaan, siis ammattikoulutasolla, mutta sielläkin joudut todennäköisesti tiedonhakua tekemään.

Vierailija
15/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat toimeentulokea just sen verran että sulle jää vuokran ja välttämättömien menojen jälkeen 850€ käyttörahaa.

Vierailija
16/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat toimeentulokea just sen verran että sulle jää vuokran ja välttämättömien menojen jälkeen 850€ käyttörahaa.

Kiitos! Toivottavasti tämä on se oikea tieto ja pitää paikkansa. 

Vierailija
17/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat toimeentulotukea on täysi arvoitus kun tulosi eivät ole tiedossa. Mutta toimeentulotuella taataan sinulle että vuokran jälkeen sinulle jää n. 850e/kk käyttöösi.

Vierailija
18/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh:n toimeentulotuen perusosa oli muistaakseni 540.

Vierailija
19/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hain elämäni ensimmäistä kertaa marras- joulukuussa 2017 ja tammikuu nyt sitten tietysti perään.

Katsoin eka tällä laskurilla osviittaa saisinko edes mitään, mutta päätin täyttää Kelan sivuilla hakemuksen jokatapauksessa, kyllä he sitten ilmoittavat jos et saa mitään. Et menetä mitään, voit vain saada. Itsekin turhaan kärvistelin puolivuotta kun oli kaikenlaisia luuloja miksi en muka voisi olla oikeutettu toimeentulotukeen, turhaan. Eli tee jokatapauksessa ja toimita kaikki pyydetyt liitteet, ekalla kerralla työ on suurin, sitten helpottaa.

Katso tätä:

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Vierailija
20/21 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden lapsen yh ja saan tukia yhteensä noin 1570 e, vuokra on 723 e.  Asumistuki, lapsilisä yh-korotuksella, elatustuki + elatusraha, työmarkkinatuki, toimeentulotuki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi