Onko sinun kotona tehty asbestikartoitus? Tiedätkö muuta kautta jos siellä on asbestia?
Kommentit (31)
On tehty, vesivahingon jälkeen tehdyn remontin yhteydessä. Ei ole asbestia.
Eihän mahdolliselle asbestille tarvitse tehdä yhtään mitään, ellei ole aikeissa remontoida.
Asbestia on tietyn ikäisissä taloissa lähes aina. Niin pitkään kun siihen ei kosketa, se on täysin turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin mitä olet ajatellut tehdä sille?
Jos asbestia sisältävät rakenteet haluaa purkaa, se pitää tehdä asbestipurkuna. Se on normaalia purkua kalliimpaa, mutta ei nyt mitenkään ihmeellinen operaatio. Paljon muovia ja suojavarusteita duunareilla ja luvat oltava kunnossa, kalliimmaksi tulee tietysti. Asbestia sisältävät rakenteet voi myös vain peittää uusilla pintamateriaaleilla, jos se on vaan järkevästi mahdollista, jolloin todennäköisesti säästyy rahaa, vaikka asbesti ei sinänsä katoa mihinkään sieltä.
Ja on tehty kartoitus, ei ollut.
Meillä tehtiin asbestikartoitus ennen keittiöremppaa. Ei löytynyt. En uskonutkaan, kun 90-luvulla rakennettu talo.
Asbestista ei ole mitään haittaa, jos sitä ei pureta. Ja silloinkin siitä on haittaa lähinnä ammattirakentajille, jos he joutuvat purkamaan rakenteita tietämättä asbestista. Taviksen ei tarvitse asiasta huolestua.
Ei kiinnosta pätkääkään. Saattaa olla koska talo on valmistunut 70-luvun alussa. Jos purkutöitä pitää tehdä, niin teen ne itse kertomatta kenellekään, koska mittarissa on vuosia jo niin paljon että asbestista ei ole mitään haittaa, jos siitä nyt on muillekaan.
Meillä tehtiin asbestikartoitus ja asbesti purettiin taloyhtön putkiremontin yhteydessä koko talosta rappukäytäviä ja kellareita myöten. Kerrostalossa on huoletonta asua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään. Saattaa olla koska talo on valmistunut 70-luvun alussa. Jos purkutöitä pitää tehdä, niin teen ne itse kertomatta kenellekään, koska mittarissa on vuosia jo niin paljon että asbestista ei ole mitään haittaa, jos siitä nyt on muillekaan.
On paljon sanontoja, joilla ei ole mitään virkaa. Tässäkin tuli mieleen se, jossa puhutaan iästä ja viisaudesta.
Lattiamatot liimattu asbestiliimalla. Mutta ei haittaa ainakaan minua.
On käytetty. Selvisi parvekeremontin aikaan. Rakenteisiin ei koskettu, joten siellä ovat vieläkin. Pitää varmaan muuttaa lähiaikoina uudempaan.
Kotonani ei ole. Asbestin käyttö on kielletty 1994 ja talomme on rakennettu kauan sen jälkeen.
Mökillä on asbestilevyinen varttikatto ja mummolassa on mineriittilevy ulkoseinissä. En aio tehdä kummallekaan lähiaikoina mitään. Mummolan seiniin tehdään jossain vaiheessa ulkoverhous. Vaikuttaa siltä, että ainakin vielä mineriittilevyn saa purkaa itse, mutta hävitys on ongelmajätteisiin.
Sijoitusasunnossa oli parketin alle tehty tasoitus mangaanimassalla, joka on pääosin asbestia. Silloin ei tarvinnut vielä tehdä mitään kartoituksia, mutta se tasoite oli sen verran epäilyttävän näköistä, että päätin ian itse tutkituttaa sen. Poistatin asbestipurkufirmalla. Maksoi kolmisen tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin asbestikartoitus ja asbesti purettiin taloyhtön putkiremontin yhteydessä koko talosta rappukäytäviä ja kellareita myöten. Kerrostalossa on huoletonta asua.
Minä teetin kylppäriremontin, tehtiin asbestikartoitus koko taloon ja minä jouduin maksajaksi, koska taloyhtiö päätti, että riittää yksi kartoituksen tilaaja ja maksaja, siitä hyötyvät muut asukkaat. Kerrostalossa on todella huoletonta asua.
Mineriittilevyt ulkoverhouksena.
Ei tehdä mitään, on ne jo pariinkin kertaan siististi irrotettu ja taas laitettu takaisin, kun on laitettu lisäeristystä seiniin. Nyt saavat olla ainakin meidän elinaikamme siinä.
Asbestia ei ole saanut käyttää vuoden 1994 jälkeen ja olen itse rakentanut taloni 2002, joten olen varma että meillä ei ole asbestia.
Vierailija kirjoitti:
Mineriittilevyt ulkoverhouksena.
Ei tehdä mitään, on ne jo pariinkin kertaan siististi irrotettu ja taas laitettu takaisin, kun on laitettu lisäeristystä seiniin. Nyt saavat olla ainakin meidän elinaikamme siinä.
Yksi asbestikuitu keuhkoissa voi aiheuttaa syövän.
Vierailija kirjoitti:
Ei se asbesti ole vaarallista muuta kuin silloin kun sitä ollaan purkamassa. Rakennuksen iästä voit päätellä onko asbestia mahdollisesti käytetty.
Siis onhan se vaarallista muussakin käsittelyssä kuin purkamisessa. Aika todennäköistä että joutuu joskus tekemään jotain jossa asbestia joutuu roplaamaan, jos sitä on talossa käytetty.
"MOT testasi neljä asbestilaboratoriota: yksikään ei tunnistanut kaikkia näytteitä"
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/23/mot-testasi-nelja-asbestilabor…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin mitä olet ajatellut tehdä sille?
Jos asbestia sisältävät rakenteet haluaa purkaa, se pitää tehdä asbestipurkuna. Se on normaalia purkua kalliimpaa, mutta ei nyt mitenkään ihmeellinen operaatio. Paljon muovia ja suojavarusteita duunareilla ja luvat oltava kunnossa, kalliimmaksi tulee tietysti. Asbestia sisältävät rakenteet voi myös vain peittää uusilla pintamateriaaleilla, jos se on vaan järkevästi mahdollista, jolloin todennäköisesti säästyy rahaa, vaikka asbesti ei sinänsä katoa mihinkään sieltä.
Ja on tehty kartoitus, ei ollut.
No on se ykstyishenkilölle aika kallista, siksi että se purku pitää teettää ammattilaisilla, kun muuten sen voisi purkaa takoilla ja menisi vain pari laatikkollista olutta.
Yksi tuttu tosin puratti asbestieristetyt putkistot jollain viinaan menevällä kaverillaan. Itse ei mennyt lähellekkään työmaata ennen kuin se oli imuroitu puhtaaksi.
Ei se asbesti ole vaarallista muuta kuin silloin kun sitä ollaan purkamassa. Rakennuksen iästä voit päätellä onko asbestia mahdollisesti käytetty.