Siivoojien palkkaneuvottelut + aktiivimalli =
Yleislakko!
Alkaa todella olla korkea aika toimia. Menee niin törkeäksi rahaeliitin vaatimukset ja köyhien kyykytys. Kun on sitten kurjalla palkalla tai "työkokeiluorjana" raatanut kymmeniä vuosia, saa palkaksi saman kuin nyky-Suomen vanhukset. Makaat dementoitumeina vaipoissa yksin lukkojen takana kotona, jossa kotihoito käy kahdesti vuorokaudessa vaihtamassa vaipan ja kääntämässä, jos ehtii.
Kommentit (36)
Olen aina salaa herkutellut sillä ajatuksella, että siivoojat menis viikoks lakkoon. Voi sitä paskan määrää mihin hukuttais, jos noita ahkeria työmyyriä ei näkyis työpaikoilla viikkoon. Päivässäkin sais jo hyvin näkyvyyttä.
Ne haluaa ulkomaalaista halpatyövoimaa.
Nyt on ollut lehdissä, kuinka toivotaan ulkomaalaisia Suomeen töihin.
Eli kohta lähtee toimeentulo tuet, että aktiivimallin karensseista saadaan rahallinen voitto. Työnantajat hyötyy ulkomaalaisista työntekijöistä.
Mutteihän köyhät ois köyhiä elleivät ois kyykytettyjä...
No kohta tulee robotisaatio ja vie kaikki työpaikat, 2050 Herran Vuosi ei ole enää yhtään työpaikkaa tarjolla palkkaa tarvitseville.
Ois kyllä niin oikein. Itse olen kohta irtisanoutumassa sairaasta siivoushommasta
Vierailija kirjoitti:
No kohta tulee robotisaatio ja vie kaikki työpaikat, 2050 Herran Vuosi ei ole enää yhtään työpaikkaa tarjolla palkkaa tarvitseville.
Ja jos tuohon mennessä ei ole otettu käyttöön perustulojärjestelmää, ei rikkaillakaan ole enää käytössä hyvää, turvallista yhteiskuntaa.
Kyllä Suomea johdetaan, kuin firmaa.
Mutta eikös Sipilän firmat ole menneet konkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kohta tulee robotisaatio ja vie kaikki työpaikat, 2050 Herran Vuosi ei ole enää yhtään työpaikkaa tarjolla palkkaa tarvitseville.Ja jos tuohon mennessä ei ole otettu käyttöön perustulojärjestelmää, ei rikkaillakaan ole enää käytössä hyvää, turvallista yhteiskuntaa.
Eli mikä tämä järjestelmä on?
Vierailija kirjoitti:
Ois kyllä niin oikein. Itse olen kohta irtisanoutumassa sairaasta siivoushommasta
Kamnustan kaikkia siivoojia hatkitsemaan samaa. Itse toimin muissa töissä, mutta siivousalan palkat ja ehdot ja vaatimukset tuntuvat olevan sillä tasolla. Että annan varmasti täyden tuen myös lakollenne.
Työnantajien on turha vinkua, että eivät saa tekijöitä. TyöMARKKINOILLA saa rahalla varmasti haluamansa.
Suurlakko 1905, Yleislakko 1956
Pitkään työnantajat tällä kertaa muistivat, pitempään kuin viimeksi, mutta ovat nyt unohtaneet. Historia toistaa itseään ja ilman lakkoa työnantajat eivät muista, että työntekijätkin ovat ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kohta tulee robotisaatio ja vie kaikki työpaikat, 2050 Herran Vuosi ei ole enää yhtään työpaikkaa tarjolla palkkaa tarvitseville.Ja jos tuohon mennessä ei ole otettu käyttöön perustulojärjestelmää, ei rikkaillakaan ole enää käytössä hyvää, turvallista yhteiskuntaa.
Robootit voittaa vaikka minkälaisen köyhien armeijan.
Ei sovi unohtaa oopiumsotia.
Oisko ollu eka jossa oli vastassa 3 brittilaivaa tykkeineen ja 5.000 kiinalaislaivaa tykkeineen sekä 500.000 kiinalaista merijalkaväkeä.
Kaikki kiinan alukset upotettiin ja menetykset oli sadoissa tuhansissa. Briteilä yksi merimies haavoittui lievästi ku tiputti kanuunakuulan varpailleen tjsp.
Tai brittien hiilivoima 1800 ylitti jo silloin koko muun maailman kaikki ihmis ja eläintyövoima yhteensä.
Tekniikka hakkaa ihmiset 10 miljardia - nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikä tämä järjestelmä on?
Perustulojärjestelmä voi olla monennäköinen. Lähtökohtaisesti malli, jossa jokainen kansalainen saisi 800 - 1000 euroa kuussa, muita tukia ei olisi ja jokaisesta tienatusta eurosta maksaisi 50% veroa, voisi olla hyvä pohja, josta lähteä hiomaan sopivaa mallia.
Hämmästelin vaan, että siivoojana saa melkein saman palkan kuin lähihoitajana päivätöissä. Vastuu on tosin aivan eri, mutta sehän ei palkassa näy.
Siivousala on rankin työ mitä olen tehnyt. Ansaitsevat parempaa palkkaa ja nykyisetkin työehdot on hirveät. Omaa autoa pitää käyttää ja tuntimäärät jää vajaaksi. Yritä siinä sitten pitää autoa 4h päivässä rahamäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robootit voittaa vaikka minkälaisen köyhien armeijan.
Ei sovi unohtaa oopiumsotia.
Oisko ollu eka jossa oli vastassa 3 brittilaivaa tykkeineen ja 5.000 kiinalaislaivaa tykkeineen sekä 500.000 kiinalaista merijalkaväkeä.
Kaikki kiinan alukset upotettiin ja menetykset oli sadoissa tuhansissa. Briteilä yksi merimies haavoittui lievästi ku tiputti kanuunakuulan varpailleen tjsp.
Tai brittien hiilivoima 1800 ylitti jo silloin koko muun maailman kaikki ihmis ja eläintyövoima yhteensä.Tekniikka hakkaa ihmiset 10 miljardia - nolla.
? Mitäköhän haluat ehdottaa? Että nälkäänsä ryöstelevät köyhät tuhottaisiin? En epäile, etteikö siinä onnistuttaisi. Olen kuitenkin melko varma, että suurin osa rikkaistakin on ihmisiä, jotka haluavat elää inhimillisessä maailmassa. Jos ei, jos tavoitteena on tuhota köyhä väki, niin sille ei sitten mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuitenkin melko varma, että suurin osa rikkaistakin on ihmisiä, jotka haluavat elää inhimillisessä maailmassa.
Nyt ei siltä näytä, että rikkaat olisivat inhimillisiä
Jos työnantajien esitykset toteutuvat: Työntekijöille maksetut työaikakorvaukset likipitäen poistuvat, Työn rasittavuus kasvaa työajan pidentyessä, Osa-aikaisen työmäärät voivat vaihdella rajusti, Työnantajien direktio-oikeus laajenee ja työntekijöiden vaikuttamismahdollisuudet omaan työhön vähenevät, Paikallinen sopiminen lisääntyy ja alan kilpailu vääristyy, Työnantajien palkkakulut laskisivat yli 8 %.
Työnantaja esittää että:
Sunnuntailisistä, lauantaikorvauksista sekä juhannus- ja jouluaattokorvauksista luovutaan, Työnantajan mielestä kiinteistöalan työlle ominaista on, että sitä tehdään joka päivä ympäri vuoden. Työpäivää pidennetään merkittävästi. Työnantaja esittää, että keskimääräisestä viikkotyöaikaa käytettäessä enimmäistyöaika voisi olla päivässä 10 tuntia ja viikossa 50 tuntia ilman työntekijän suostumusta. Näiden
työaikojen tasoittumisjaksoksi työantaja esittää 10 viikkoa nykyisen 4:n sijasta. Paikallisesti voitaisiin Kiinteistötyönantajien esityksen mukaan sopia jopa 12 kuukauden pituisesta tasoittumisjaksosta nykyisen 6 kuukauden sijasta. Tällöin säännöllinen työaika voisi olla jopa 12 tuntia vuorokaudessa ja 60 tuntia viikossa ilman työntekijän suostumusta.
Ylityöistä ei makseta enää rahaa: Työnantaja esittää, että lisä- ja ylityökorvauksista voitaisiin luopua paikallisesti sopimalla, kun vapaa laitettaisiin työaikapankkiin. Tällöin lisä- ja ylityöstä saisi siis työaikapankissa enää tunnin tunnista.
Koeajan määräytymistä heikennetään: Työnantajan tavoitteena on sitoa koeaika työsopimuslakiin. Tällä hetkellä se tarkoittaisi,että tessissä nyt oleva koeaika pitenisi 4 kuukaudesta 6 kuukauteen.
Tällainen ei millään tapaa osoita inhimillisyyttä jo valmiiksi pienituloista porukkaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivousala on rankin työ mitä olen tehnyt. Ansaitsevat parempaa palkkaa ja nykyisetkin työehdot on hirveät. Omaa autoa pitää käyttää ja tuntimäärät jää vajaaksi. Yritä siinä sitten pitää autoa 4h päivässä rahamäärällä.
Siivoojat, menkää lakkoon! Teidän lakkoa ei kauaa siedettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina salaa herkutellut sillä ajatuksella, että siivoojat menis viikoks lakkoon. Voi sitä paskan määrää mihin hukuttais, jos noita ahkeria työmyyriä ei näkyis työpaikoilla viikkoon. Päivässäkin sais jo hyvin näkyvyyttä.
Muistaakseni leikkaussalit sulkevat 24 tunnissa ilman siivousta. Miten lie puhdastilojen (esim. lääketeollisuus) laita?
Eikö niitä, siis työnantajapuolta, edes hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä, siis työnantajapuolta, edes hävetä?
Ilmeisesti eivät tunne koko häpeän käsitettä.
On ehdottomasti viimeiset hetket, jolloin tuo sairas kehitys voidaan muuttaa.
Yleislakko näyttää olevan ainoa mahdollisuus.