synnytys Sveitsissä
Onko kukaan tätä palstaa lukeva synnyttänyt Sveitsissä? Kuulisin mielelläni kokemuksia esim. kivunlievityksestä ja synnyttäjän huomioimisesta synnytyksestä sekä siitä millä tavoin synnytyksen hoito eroaa Suomen hoitokäytäntöihin?
Kommentit (7)
Oon myös kuullu et aika doupattuina on tapana synnyttää. Vissiin muuta kivunlievitystä tunneta kuin epiduraali. Järestään kaikille.
ilmeisesti ranskan ja sveitsin synnytyskäytäntö tuntuis olevan samantapaista, mulle se passasi hyvin.
Ihan samanlaista molemmissa maissa, mut Sveitsissä oli omituista et se lääkäri pyyhäls sit ponnistusvaiheessa paikalle ottamaan vauvan vastaan. Ois sit kätilö vaan hoitanu loppuun asti. Sveitsissä piti olla omat vaatteet ja vauvan vaatteet ja vaipat mukana, sekin tylsää. Hirvee pyykkisäkki kotiutuessa.
..vasta sinne suunnitellaan. Onko julkisella ja yksityisellä puolella sitten paljonkin eroa? Voiko ulkomaalainen synnyttää molemmissa?
Kuinka hyvin sinun toiveesi huomioitiin esim. sen suhteen haluatko kivunlievitystä ja mitä haluat? Kuinka pitkään siellä ollaan sairaalassa? Ollaanko yleensä yksityishuoneissa vai useamman hengen? Onko yleistä että lähdetään heti kotiin? Olitko yksityisellä vai julkisella?
Mulla oli oma gyne mukana synnytyksessä. Hänen luonaan myös kävin kerran kuussa koko raskauden ajan koska neuvola toimintaa ei ole. Minulla oli myös oma kätilö jonka olin jo valinnut raskaana ollessa. Kätilöni ei siis vaihtunut kesken synnytyksen, maksoi muistaakseni 900EUR. Voit tietenkin vaikuttaa synnytykseen aika paljon. Esim etukäteen kysytään haluatko epiduraalin tai jonkun muun kivunlievitys keinon. Sairaala oli kuin hotelli ja yöksi vauvan voi halutessaan viedä vauvalaan että saa kunnolla nukuttua yöt. Vauva tuodaan kyllä sitten imetettäväksi. Minulla on kaksi synntystä takana epiduraalin voimin. Ensimmäinen oli täysin kivuton, ei repeämiä eikä episotomiaa. Tunsin että minun synnytys oli tosi tärkeä ja että minusta huolehdittiin hyvin. Suosittelen. Täällä saa myös sektion pyytämällä ja siihen ei tarvita lääketieteellistä syytä. Riittää että äiti niin haluaa.
mutta ranskassa kyllä ja olin todella tyytyväinen kokemukseen, mua ei todellakaan sais suomeen synnyttämään.