Korkean verenpaineen raja madaltuu? Uudet arvot 130/80 .
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalan verenpaineen omaavat elävät pidempään. MOT.
Lepotilassa. Kaikenlainen aktiviteetti ja tietysti liikuntasuoritukset nostavat jokaisen verenpainetta hetkellisesti. Ei se tee silti liikunnasta vaarallista.
Lepotilassahan verenpaine aina mitataan eikä kesken aktiviteetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päädyn pakkolääkitykseen. En ymmärrä, miksi aina vedotaan liikuntaan, elämäntapoihin, painoon jne. kun suurin syy on stressi. Olen 170 cm noin 60 kg painava nainen, en tupakoi, liikun säännöllisesti jne. ja verenpaine on kutakuinkin aina 135/90.
Kuka ne lääkkeet kurkustasi alas pakottaa?
Käytännössä sen tekee vakuutusyhtiö. Jos on tiedossa kohonnut verenpainetauti enkä syö lääkärin määräämiä lääkkeitä => vakuutusyhtiö ei korvaa mitään sydän- ja verenkiertoelimistöön liittyviä sairauksia, ei esim. kuntoutusta aivoinfarktin jälkeen.
Varmaan tutkimuksissa on havaittu, että jo tuollaisista paineista alkaa olla haittaa. Itseäni asia ei koske, kun on niin matalat olleet toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päädyn pakkolääkitykseen. En ymmärrä, miksi aina vedotaan liikuntaan, elämäntapoihin, painoon jne. kun suurin syy on stressi. Olen 170 cm noin 60 kg painava nainen, en tupakoi, liikun säännöllisesti jne. ja verenpaine on kutakuinkin aina 135/90.
Käytännössä sen tekee vakuutusyhtiö. Jos on tiedossa kohonnut verenpainetauti enkä syö lääkärin määräämiä lääkkeitä => vakuutusyhtiö ei korvaa mitään sydän- ja verenkiertoelimistöön liittyviä sairauksia, ei esim. kuntoutusta aivoinfarktin jälkeen.
Ei pidäkään korvata, jos tiedossa on verenpainetauti ja on kieltäytynyt lääkityksestä. Seuraus on silloin ilmeinen: sairauskohtaus ja sen saa maksaa kieltäytyjä itse.
"Käytännössä sen tekee vakuutusyhtiö."
Tuskin sun täytyy niille toimittaa mitään näytteitä, joista ne katsoo, onko veressä lääkettä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tutkimuksissa on havaittu, että jo tuollaisista paineista alkaa olla haittaa. Itseäni asia ei koske, kun on niin matalat olleet toistaiseksi.
Epäilen. Kyllä siinä lääketeollisuus ja raha on takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lepotilassa. Kaikenlainen aktiviteetti ja tietysti liikuntasuoritukset nostavat jokaisen verenpainetta hetkellisesti. Ei se tee silti liikunnasta vaarallista.
Lääkäreillä on niin kiire, ettei vastaanotolla todellakaan ole vaadittavaa aikaa rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 55/110 ja tosi huono olo. Matala verenpaine on kauheaa, pitää aamulla heti herättyä syödä lakritsia ja kahvia, että pysyy pystyssä ja ruoka on mielestäni pahaa, kun olen jotutunut lisäämään suolaa enemmän kuin ennen. Onko teillä tiedossa muita konsteja nostaa verenpainetta kuin nuo? Olen normaalipainoinen ja en liiku, koska liikunnan jälkeen en pysy pystyssä, koska paineet laskevat. Loppuilta menee sohvalla jalat ylhäällä. Kaupassa pitää aina tukeutua ostoskärryihin, ettei pimenen silmissä. Ottaisin mieluummin korkean verenpainen kuin tämän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 110/55 ja tosi huono olo. Matala verenpaine on kauheaa, pitää aamulla heti herättyä syödä lakritsia ja kahvia, että pysyy pystyssä ja ruoka on mielestäni pahaa, kun olen joutunut lisäämään suolaa enemmän kuin ennen. Onko teillä tiedossa muita konsteja nostaa verenpainetta kuin nuo? Olen normaalipainoinen ja en liiku, koska liikunnan jälkeen en pysy pystyssä, koska paineet laskevat. Loppuilta menee sohvalla jalat ylhäällä. Kaupassa pitää aina tukeutua ostoskärryihin, ettei pimene silmissä. Ottaisin mieluummin korkean verenpaineen kuin tämän!
turhan alhanen, kyllä mulle riittää jos alapaine on 85-90
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on niin kiire, ettei vastaanotolla todellakaan ole vaadittavaa aikaa rauhoittua.
Mä menen lääkäriin aina vähintään puoli tuntia etuajassa, istun rauhassa odotushuoneessa, hengitän ja selaan lehtiä. En omista autoa ja terveyskeskukseen on vajaan tunnin kävely. En juo kahvia tai kolajuomia lääkäripäivinä.
Eniten minua huolettaa silloin, kun lääkäri ei saa mittaustulosta ollenkaan, vaikka yrittää kolme-neljä kertaa. Sitten vaan luovuttaa. Tämä on tapahtunut parin eri lääkärin kanssa, ne vaan sanoo että mitataan sitten ensi kerralla. Olen syönyt verenpainelääkkeitä yli parikymmentä vuotta, ennen ensimmäistä lääkityksen aloitusta pudotin painoa parikymmentä kiloa, mutta ei se painetta laskenut. Lääkkeet laski.
Olen jo sen ikäinen että läärinajan terveyskeskukseen saa enää muutaman vuoden välein, muuten resepti uusitaan omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 55/110 ja tosi huono olo. Matala verenpaine on kauheaa, pitää aamulla heti herättyä syödä lakritsia ja kahvia, että pysyy pystyssä ja ruoka on mielestäni pahaa, kun olen jotutunut lisäämään suolaa enemmän kuin ennen. Onko teillä tiedossa muita konsteja nostaa verenpainetta kuin nuo? Olen normaalipainoinen ja en liiku, koska liikunnan jälkeen en pysy pystyssä, koska paineet laskevat. Loppuilta menee sohvalla jalat ylhäällä. Kaupassa pitää aina tukeutua ostoskärryihin, ettei pimenen silmissä. Ottaisin mieluummin korkean verenpainen kuin tämän!
Oletko käynyt ihan lääkärissä ongelman vuoksi? Eihän tuo ole normaalia ollenkaan.
No jossain teeman dokumentissa joka käsitteli länsimaiden sydän- ja verisuonitauteja, käväistiin Afrikassa mittaamassa 60-70-vuotiaiden ukkojen paineita. Olivat eri planeetalta kuin lännessä. Jotain 60-70/120, joita täällä pidetään nuorison paineina.
Mikä sitten ratkaisuksi, kun lääkärin määräyksestä täytyy käyttää tavallista enemmän suolaa, mutta se nostaa verenpainetta?
Minulla alapaineet alimmillaan viidenkympin ja yläpaineet ysikympin tienoilla, matalat paineet jo monessa polvessa, omalla lapsella sama. Lääkärit ei pidä matalaa painetta ongelmana. Syön merisuolaa kiteinä huikopalaksi, auttaa kyllä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vakuutus sinulla lienee? Ei minulla ainakaan ole mitään vakuutusta joka korvaisi sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vakuutus sinulla lienee? Ei minulla ainakaan ole mitään vakuutusta joka korvaisi sairaudet.
Se, ettei sinulla ole sairaskuluvakuutusta, ei tarkoita etteikö monella muulla olisi. Minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten ratkaisuksi, kun lääkärin määräyksestä täytyy käyttää tavallista enemmän suolaa, mutta se nostaa verenpainetta?
Ratkaisu voisi olla omien aivojen käyttö. Sulla täytyy olla tieto, miksi lääkäri kehottaa syödä suolaa. Verenpainetta voit ihan itse mitata.
Ja se sun on myös ymmärrettävä, että lääkäri ei MÄÄRÄÄ yhtään mitään, vaan ehdottaa. Valinnan teet itse.
Ihan hyvä.
Ihmiset eivät ymmärrä miten kohonnut verenpaine tekee hiljaista tuhoa elimistössä rasittamalla valtimoita. Pahimmillaan seurauksena on sydäninfarkti tai aivohalvaus. Toki äkillinen verenpaineen nousu myös voi aiheuttaa valtimopullistuman repeämisiä ja äkkikuolemia.
Ihminen sopeutuu pikkuhiljaa kohoavaan verenpaineeseensa eikä näin ollen tunne mitään oireita. Verenpaine saattaa olla ollut jo vuosia kohonneena kunnes esim. työterveyden mittauksessa ihmetellään korkeaa verenpainetta.
Suolan vähentäminen, liikunta, ruumiinpainon normalisointi, tupakoinnin lopettaminen ja stressin vähentäminen on keinoja laskea verenpainetta. Jos elämäntavan muutokset eivät auta riittävästi, niin sitten lääkitys on paikallaan.