Työttömälle Satulle ei herunut apuja esittelyvideon tekoon TE-toimistosta – "Ei kaikilla ole älypuhelimia ja välineitä"
Työpaikan hakeminen on nykyään toista kuin aikoinaan. Isossa roolissa on tekniikka – ja tähän on törmännyt myös pitkään työttömänä ollut vaasalainen Satu.
Satu on elänyt työttömän arkea pian kuusi ja puoli vuotta. Aihe on raskas, ja Satu haluaakin esiintyä haastattelussa vain etunimellään.
Vuodet ovat sisältäneet osa-aikatöitä ja kursseja. Ihan kokonaan ilman työtä hän on ollut kaksi ja puoli vuotta. Satulla on kolmenkymmenen vuoden työura takanaan pääasiassa asiakaspalvelutöissä.
– Kun jäin työttömäksi päätin, että lähden uudelle alalle ja pääsinkin sitten taloushallinnon kurssille. Oli aivan ihanaa todeta, että mä opin uutta näin vanhana! Oli hirveen toiveikas olo, muistelee Satu.
Ensimmäisen taloushallinnon kurssin jälkeen Satu pääsikin alan töihin vuodeksi ABB:lle. Tämän jälkeen hän kävi vielä toisen taloushallinnon kurssin mutta nyt ei ole töitä enää löytynyt.
Jo Satun työttömyyden aikana työnhaku on kokenut muutoksia. Prosessit ovat monivaiheisia, ja työnhakuun saattaa liittyä myös esittelyvideon teko. Se on osoittautunut ongelmaksi ainakin Satulle, jolla ei ole sellaisia välineitä, että hän pystyisi videon tekemään.
– Kysyin olisiko mahdollista tehdä tämä työvoimatoimistossa, mutta virkailija oli ihan hoomoilasena, että ei tämmöstä ole kukaan ennen kysynyt, kertoo Satu.
Virkailija oli sanonut, ettei sellaisia välineitä ole ja että pitäisi selvittää onko esittelyvideo aivan pakollinen. Satua harmittaa.
– Kun meidän työttömien täytyy hakea töitä, niin eikö työvoimatoimistossa pitäisi olla välineitä tähän? Ei meillä ole kaikilla älypuhelimia tai muita välineitä, ihmettelee Satu.
Pohjanmaan TE-toimiston johtaja Helvi Riihimäki kertoo, että nykyään ei enää ole mahdollisuutta tehdä esimerkiksi esittelyvideota työhakemukseen TE-toimiston tiloissa. Työnhakija ohjataan työnhakuvalmennuksiin, joissa neuvotaan CV:n ja myös esittelyvideon tekoa.
Valmennus ei kuitenkaan auta juuri siihen tarpeeseen, jossa työnhakija, kuten Satu, tarvitsee välineet nopeasti oman esittelynsä tekemiseen.
Koetimme selvittää työ- ja elinkeinoministeriöstä, löytyykö videopalvelua ylipäänsä mistään TE-toimistosta ja jos ei niin pitäisikö tällaista palvelua tarjota. Ministeriöstä ei otettu kantaa palveluihin tai niiden kehittämiseen.
Kehitysjohtaja Elisabeth Heinonen vastasi lopulta sähköpostilla, ettei ministeriössä ole tällaista tietoa vaan asiaa pitäisi kysyä TE-toimistoista. Hän arveli, että TE-toimistojen ostamissa työnhakuvalmennuksissa lienee mahdollisuus tämän tyyppisiin videopalveluihin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne videot pitäisi tehdä te-toimistossa? Tai miksi virkailijan pitäisi niiden tekemisessä olla ohjeistamassa, asiakashan se on työpaikkaa hakemassa. Tuo videon tekeminen on sinällään eräänlainen testi eli jos et saa edes sitä aikaan, et todennäköisesti ole hakemamme osaaja.
No mihin koko te-toimistoja sitten tarvitaan? Siellä ei tarvii auttaa, ei olla välineitä jne. Miksi ne siis sitten on edes olemassa?
Te-toimistossa ei tarvitse olla niitä välineitä, joita ihan tavalliset työnhakijat työnhaussa tarvitsevat. Ei sieltä lainata kynää ja paperiakaan, vaan neuvotaan, että niitä saa marketeista. Te-toimistosta ei saa lainaan autoa, vaikka työpaikka sitä edellyttäisi eikä sieltä saa jonkun toisen kauniisti asettelemaa CV:tä, vaikka miten inttää, että te olette työnvälittäjiä, tehkää tämä puolestani. TE-toimistosta ei edes mennä työnhakijan puolesta haastatteluun, vaikka häntä miten jännittäisi.
Työnhaussa vastuu on työnhakijalla, ei Te-toimistolla. Työnhakuvalmennuksessa neuvotaan, miten tulee toimia videohaastattelua tehdessään, mutta ainakin viime vuonna asiakkaat eivät valmennuksiin halunneet, koska he osasivat hakea töitä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne videot pitäisi tehdä te-toimistossa? Tai miksi virkailijan pitäisi niiden tekemisessä olla ohjeistamassa, asiakashan se on työpaikkaa hakemassa. Tuo videon tekeminen on sinällään eräänlainen testi eli jos et saa edes sitä aikaan, et todennäköisesti ole hakemamme osaaja.
No mihin koko te-toimistoja sitten tarvitaan? Siellä ei tarvii auttaa, ei olla välineitä jne. Miksi ne siis sitten on edes olemassa?
Eihän te-toimistot ole auttaneet työnhaussa pitkiin aikoihin, tai auttanut työnhaussa mitenkään. Ainoa funktio noilla toimistoilla nykyään on olla "karenssiautomaatteja" muuta palvelua et sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon alemman tason hommiin esittelyvideo? No jopa nyt jotakin. Ellei sitten ole kysymys jostakin "otetaan tyyppi kasvamaan koska Gunvor jää kohta eläkkeelle" -paikasta. Vaikka en silti ymmärrä.
Minä hain Eila Kaislan kautta ns. ajanvaraajaksi vakuutusyhtiöön. Eli työ oli soittelua asiakkaille ja piti yrittää saada niitä tapaamisiin vakuutusmyyjien kanssa. Kaikki varmaan tietää.
Ensin tehtiin hakemus, jossa kysyttiin osaamista vakuutus- ja rahoitusalalta. Piti olla mielellään kaupallinen koulutus jne.
Sain kutsun videohaastatteluun, jossa siis vastattiin videolla esitettyihin kysymyksiin.
Tämän jälkeen rekrykonsultti puhelinhaastatteli ja lopulta viisi pääsi oikeaan haastatteluun.
Minut valittiin. Tässä työssä oli persupalkka 1300 € kk ja provisio toteutuneiden asiakastapaamisten mukaan (100 tapaamista kuukaudessa olisi tuonut 100 € lisää palkkaan).
Videohaastatteluja on nykyään joka toiseen paikkaan ja varsinkin vuokratyöfirmoilla ja henkilöstöpalvelufirmoilla.
Mulla on yliopistotutkinto ja 20 vuotta työkokemusta.
Voi taivas. Mä jäin vuoden alussa työttömäksi ja nyt lueskellut tätä palstaa. Ahdistaa pelkkä ajatus, että ensinnäkin mua pidetään ihan luuserina ja sitten työnhaku on nykyään tuollaista.
Ihan oikeasti tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja unohtaa koko juttu. Hautautua peiton alle ja jäädä sinne.
Ja mulla vasta kuukausi työttömyyttä takana.
Ei ihme, että työttömät lannistuu ja masentuu. Täälläkin kaikki besserwisserit voisi pitää turpansa kiinni. Väitän, että ainakin 90% työttömistä haluaa oikeasti töihin.
Ymmärrän hyvin, että tällä henkilöllä ei ole välineitä videoesittelyn tekoon. Kun on pitkään työttömänä, ei ole rahaa sellaisia hankkia.Kirjastokortti on ihan ilmainen!
No älä, ihanko totta!?
Ainakaan meidän kirjaston koneilla ei kuvata yhtään mitään videoita. Ja vaikka olisikin sellaiset koneet tarjolla, tulisiko siitä hyvä esittelyvideo, kun jengi ravaa siinä ympärillä pälpättämässä. Nykyään ei ymmärretä olla hiljaa kirjastossa. Et taida olla tietoinen kirjastojen palveluista ja koneiden tasosta?
Ei sillä pelkällä kirjastokortilla mitään tee, jos ei siellä kirjastossa ole mahdollisuutta sen videon tekemiseen. minulla on kyllä laitteet, kommentoin vain tuota alkuperäisen jutun "Satuun" liittyvää asiaa, hänellä kun ei laitteita ole.
Tätä juuri tarkoitin. Työttömiä pidetään tyhminä, laiskoina, idiootteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa ei tarvitse olla niitä välineitä, joita ihan tavalliset työnhakijat työnhaussa tarvitsevat. Ei sieltä lainata kynää ja paperiakaan, vaan neuvotaan, että niitä saa marketeista. Te-toimistosta ei saa lainaan autoa, vaikka työpaikka sitä edellyttäisi eikä sieltä saa jonkun toisen kauniisti asettelemaa CV:tä, vaikka miten inttää, että te olette työnvälittäjiä, tehkää tämä puolestani. TE-toimistosta ei edes mennä työnhakijan puolesta haastatteluun, vaikka häntä miten jännittäisi.
Työnhaussa vastuu on työnhakijalla, ei Te-toimistolla. Työnhakuvalmennuksessa neuvotaan, miten tulee toimia videohaastattelua tehdessään, mutta ainakin viime vuonna asiakkaat eivät valmennuksiin halunneet, koska he osasivat hakea töitä muutenkin.
Te-toimiston ainoa tehtävä on nykyään lätkiä karensseja mitä kummallisimmista syistä ja kirjoitella kielteisiä päätöksiä jos haluaisi esim. opiskella jotain järkevää niiden pelleilykurssien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin olla, ja olin, viime vuonna työttömille tarkoitetulla työnhakuvalmennuskurssilla, CV:n teko käytiin kyllä läpi, mutta videohaastatteluista ei edes mainittu halaistua sanaa, saati neuvottu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon alemman tason hommiin esittelyvideo? No jopa nyt jotakin. Ellei sitten ole kysymys jostakin "otetaan tyyppi kasvamaan koska Gunvor jää kohta eläkkeelle" -paikasta. Vaikka en silti ymmärrä.
Firmaan halutaan seksikäs kaksikymppinen miehiä ilahduttamaan.
Miten video editoidaan? Osaan kuvata videon mutta se pitää käsitellä ennen lähettämistä, mokat pois ja pituuden rajaaminen sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen sanon, että moni ei enää työpaikkaansa saisi ja silti istuvat siellä kuin tatit haukkumassa työttömiä. Erityisesti iäkkäissä, "eläkevirassa" olevissa on sellaisia, että osaaminen on jäänyt 80-luvulle, työtahti on käsittämättömän hidas ja lisäksi vielä kieltäytyvät kaikesta uudesta. Kahvipöydässä päivitellään naapurin laiskaa työtöntä.
Esimerkkinä olen pätkätöissä kunnalla ja viimeksi viime viikolla 30 vuotta virassa ollut alkoi itkeä minulle, kun yritin neuvoa uuden asian tekemisessä. Hän vaan hoki, että vihaa näitä yms. Loppujen lopuksi minä tein sen työn hänelle. Mietin, että voisinko minä pätkätyöläisenä alkaa vaan hokemaan ja kiukuttelemaan, kun vaaditaan johonkin uuteen keskittymistä. En voisi. Silti tämä virkaihminen saa pitää virkansa, minä kiertelen tuolla paikasta toiseen välillä työttömänä. Ylipäätään olen huomannut, että aika monella on heikko osaaminen, motivaatio nolla ja oikeastaan laiminlyövät töitään, koska "tää on niin paska palkka..." Tekisi mieli sanoa, että sinun virkaasi olisi 400 yliopistokoulutettua hakijaa heti, jos lähtisit ja ne ei nurisisi mitään palkasta vaan olisivat onnellisia tuosta työstä. Kyse on vielä työstä, johon valmistuu pilvin pimein yliopistosta porukkaa ja vain harvat onnekkaat saavat vakityön, pätkätkin on kiven alla. Mutta niinhän se on. Kun se virka ja vakityö on itsestäänselvyys, niin se ei tunnu miltään vaan työ vaan tökkii ja palkkaakin tarvisi ainakin tonnin enemmän...
Piti jo vähän aikaa miettiä, että olenko minä kirjoittanut tämän viestin. Kun tulin nykyiseen työpaikkaani, edeltäjäni ei osannut koneelta laittaa hakasulkuja, vaan piirsi ne.. harjoittelupaikassa laskentapäällikkö pyysi apua excel-pylväsdiagrammin tekoon. Laskentapäällikkö! Enkä minäkään ole nuori, mutta osaan nyt sentään perusasiat.
On myös ihan työelämässä olevia henkilöitä jotka käteviä ja päteviä mutta tietokoneet ja älypuhelimet kiinnosta pätkän vertaa ja vaimo hoitaa pakolliset pankkiasioinnit.
Sana kirjoitti:
TE-keskus ei ole tehtävänsä tasalla? On ihan normaalia, ettei viisikymppisellä työttömällä ole välineitä ja osaamista "timanttisen työnhakuvideon" tekemiseen. Nuoremmallakaan työttömällä työnhakijalla se ei ole ennenkuulumatonta.
Sitten ei välttämättä ole edes sopiva hakija paikkaan, jos ei ole tarpeeksi osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Miten video editoidaan? Osaan kuvata videon mutta se pitää käsitellä ennen lähettämistä, mokat pois ja pituuden rajaaminen sopivaksi.
Ne videohaastattelut mitä mä oon tehnyt niin ei niissä mitään oo voinut editoida. On vaan pitänyt mennä sinne rekrysivulle jossa on haastattelukysymykset ja sitten pitää vaan painaa sitä nappia jossa lukee "aloita nauhoitus", sitten nauhoitat vastauksesi (tämän voit tehdä niin monta kertaa kuin haluat kunnes koet että olet vihdoin tyytyväinen siihen) ja sitten painat lähetä.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, tarvitaan myös tietokone ja editointisofta. Ja mistä löydät nykyään ilmaisohjelman, joissa ei tule haittaohjelmia mukana?
Ei se kyllä haittaisi, jos te-toimistolla olisi tila, jossa saisi käyttää tietokonetta ja tulostinta. Esim. Skypessä tapahtuvat haastattelut ovat nykyään yleisiä. Voisivat te-toimistolla myös opastaa vanhempia ihmisiä oman asiointisivunsa käyttöön jne...
Maailma muuttuu, videohaastattelut ovat tätä päivää. Varmasti jollakin kaverilla olisi ollut lainata puhelinta/tanlettia/tietokonetta tuohon.
Ehkä videohaastattelu on myös testi siitä että ihminen on "ajassa kiinni"? Aika monessa työssä some on nykyään osa työelämää, esim. meillä töissä olisi aika pihalla jos ei olisi whatsapissa mukana, tiimin ihmiset infoavat erilaisista jutuista toisiaan tuolla ja vaihdetaan työvuoroja jne.
Videon kuvaamista ei myöskään kannata jännittää, itse olen miettinyt etukäteen mitä sanon, laitan kuvauksen päälle (ja peitän pikkuruudun jos sellainen on, en halua itseäni katsoa kun puhun) ja ykkösellä purkkiin (ellei jotain isoa mokaa tule) toimii! Etuna on se, että puhuu ns. rennosti kuten yleensäkin, ei jänniytyneenä pönötä paikoillaan.
Jos on enemmän asioita, niin laitan johonkin "kameran" taakse tukisanat A4:lle ettei mitään unohdu, esimerkinluontoisesti: minä, koulutus, kokemus, tavoitteet tmv. ja etenen noiden mukaan, joskushan videolla pyydetään kertomaan jostain tietystä, ettei mikään unohdu mitä on halunnut sanoa
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä haittaisi, jos te-toimistolla olisi tila, jossa saisi käyttää tietokonetta ja tulostinta. Esim. Skypessä tapahtuvat haastattelut ovat nykyään yleisiä. Voisivat te-toimistolla myös opastaa vanhempia ihmisiä oman asiointisivunsa käyttöön jne...
Useimmissa oli vielä pari vuotta sitten, mutta nykyisin ei enää lähetetä paperihakemusta kuin poikkeustapauksessa. Tietokoneet oli juntturassa vähän väliä, kun porukka teki niillä ihan muuta kuin piti. Muistan eräänkin yrittäjän, joka tuli joka tiistaiaamupäiväksi hoitamaan firmansa asioita te-toimiston päätteelle, siinä säästit omien laitteiden hankinnan. Ja muutaman opiskelijan, jotka tulostivat oppikirjoja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
TE-keskus ei ole tehtävänsä tasalla? On ihan normaalia, ettei viisikymppisellä työttömällä ole välineitä ja osaamista "timanttisen työnhakuvideon" tekemiseen. Nuoremmallakaan työttömällä työnhakijalla se ei ole ennenkuulumatonta.
Katsokaas kun tälläkin palstalla väitetään, että te-toimisto tarjoaa pelkkiä pupukursseja, vaikka todellisuudessa siellä työnhakuvalmennuksessa tehdään esim. näitä esittelyvideoita. Mutta kun nyt on luotu kuvitelma siitä, että työtöntä vain kyykytetään, niin eihän se työtön tajua, että te-toimistosta kyllä olisi saanut apua, jos olisi suostunut työnhakuvalmennukseen. Mutta muuten te-toimistoissa ei ole tiloja tai laitteita moiseen toimintaan, ei ne virkailijat tee edes työttömän CV:tä, vaikka miten anelisi.
Työpaikan hakuaika ehtii mennä umpeen ennen kuin työnhakuvalmennus alkaa. Ja siitähän työnantaja saisi hakijasta fiksun kuvan, kun selkeisiin kysymyksiin tulee ihan mitä sattuu, kun video on kuvattu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tytär 18v. haki asiakaspalveluhommaa, ihan myyjän paikkaa ja osa-aikainen työ. Hakuprosessi oli moniosainen ja sisälsi myös esittelyvideon, missä piti esittelyn lisäksi kertoa myös miksi hakee ko paikkaa ja miksi juuri hänet pitäisi valita.
Tämmöseks tämä on menny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen sanon, että moni ei enää työpaikkaansa saisi ja silti istuvat siellä kuin tatit haukkumassa työttömiä. Erityisesti iäkkäissä, "eläkevirassa" olevissa on sellaisia, että osaaminen on jäänyt 80-luvulle, työtahti on käsittämättömän hidas ja lisäksi vielä kieltäytyvät kaikesta uudesta. Kahvipöydässä päivitellään naapurin laiskaa työtöntä.
Esimerkkinä olen pätkätöissä kunnalla ja viimeksi viime viikolla 30 vuotta virassa ollut alkoi itkeä minulle, kun yritin neuvoa uuden asian tekemisessä. Hän vaan hoki, että vihaa näitä yms. Loppujen lopuksi minä tein sen työn hänelle. Mietin, että voisinko minä pätkätyöläisenä alkaa vaan hokemaan ja kiukuttelemaan, kun vaaditaan johonkin uuteen keskittymistä. En voisi. Silti tämä virkaihminen saa pitää virkansa, minä kiertelen tuolla paikasta toiseen välillä työttömänä. Ylipäätään olen huomannut, että aika monella on heikko osaaminen, motivaatio nolla ja oikeastaan laiminlyövät töitään, koska "tää on niin paska palkka..." Tekisi mieli sanoa, että sinun virkaasi olisi 400 yliopistokoulutettua hakijaa heti, jos lähtisit ja ne ei nurisisi mitään palkasta vaan olisivat onnellisia tuosta työstä. Kyse on vielä työstä, johon valmistuu pilvin pimein yliopistosta porukkaa ja vain harvat onnekkaat saavat vakityön, pätkätkin on kiven alla. Mutta niinhän se on. Kun se virka ja vakityö on itsestäänselvyys, niin se ei tunnu miltään vaan työ vaan tökkii ja palkkaakin tarvisi ainakin tonnin enemmän...
Piti jo vähän aikaa miettiä, että olenko minä kirjoittanut tämän viestin. Kun tulin nykyiseen työpaikkaani, edeltäjäni ei osannut koneelta laittaa hakasulkuja, vaan piirsi ne.. harjoittelupaikassa laskentapäällikkö pyysi apua excel-pylväsdiagrammin tekoon. Laskentapäällikkö! Enkä minäkään ole nuori, mutta osaan nyt sentään perusasiat.
Siinä kohtaa ei ole työntekijän vika, ettei osaa, vaan työnantajan, joka ei ole kouluttanut maailman muuttuessa työntekijöitään. Pomon kuuluu kouluttaa alaiset aina, kun otetaan käyttöön jokin uusi laite tai uusi ohjelmisto, mikäli haluaa, että niitä myös käytetään.
Mitä tulee vanhojen työntekijöiden haukkumiseen, heillä on todennäköisesti niin paljon piilossa olevaan tietotaitoa alastaan, että yksikään vasta työelämän aloittava nuori ei sitä määrää hallitse, vaikka kuinka osaisi laittaa koneella hakasulkeiden merkit kohdilleen.
Minä itse olen melkoisen arka uuden tekniikan edessä. Menen vanhalla niin kauan kuin pystyn, koska hallitsen sen erinomaisesti. Tarvitsen kurssin ja toisenkin, ennen kuin olen niin varma itsestäni, että pystyn siirtymään kokonaan uuteen tai tekemään kaikki mahdolliset työtehtävät sillä uudella tekniikalla.
Meillä yläkoululaiset tekevät kouluun suullisen esitelmän kännykällään ja lähettävät tiedoston sitten opettajalle. Tunnilla katsellaan sitten näitä esitelmävideoita. Tekevät kyllä myös ihan live-esitelmän, mutta tuleepa tuotakin sitten harjoiteltua. Tämän ketjun perusteella nähtävästi ihan syystä.
Voi herranjumala kuinka uusavutonta menoa taas. Eiköhän Satu tunne edes yhden henkilön jolla on kamera puhelimessa?