Työttömälle Satulle ei herunut apuja esittelyvideon tekoon TE-toimistosta – "Ei kaikilla ole älypuhelimia ja välineitä"
Työpaikan hakeminen on nykyään toista kuin aikoinaan. Isossa roolissa on tekniikka – ja tähän on törmännyt myös pitkään työttömänä ollut vaasalainen Satu.
Satu on elänyt työttömän arkea pian kuusi ja puoli vuotta. Aihe on raskas, ja Satu haluaakin esiintyä haastattelussa vain etunimellään.
Vuodet ovat sisältäneet osa-aikatöitä ja kursseja. Ihan kokonaan ilman työtä hän on ollut kaksi ja puoli vuotta. Satulla on kolmenkymmenen vuoden työura takanaan pääasiassa asiakaspalvelutöissä.
– Kun jäin työttömäksi päätin, että lähden uudelle alalle ja pääsinkin sitten taloushallinnon kurssille. Oli aivan ihanaa todeta, että mä opin uutta näin vanhana! Oli hirveen toiveikas olo, muistelee Satu.
Ensimmäisen taloushallinnon kurssin jälkeen Satu pääsikin alan töihin vuodeksi ABB:lle. Tämän jälkeen hän kävi vielä toisen taloushallinnon kurssin mutta nyt ei ole töitä enää löytynyt.
Jo Satun työttömyyden aikana työnhaku on kokenut muutoksia. Prosessit ovat monivaiheisia, ja työnhakuun saattaa liittyä myös esittelyvideon teko. Se on osoittautunut ongelmaksi ainakin Satulle, jolla ei ole sellaisia välineitä, että hän pystyisi videon tekemään.
– Kysyin olisiko mahdollista tehdä tämä työvoimatoimistossa, mutta virkailija oli ihan hoomoilasena, että ei tämmöstä ole kukaan ennen kysynyt, kertoo Satu.
Virkailija oli sanonut, ettei sellaisia välineitä ole ja että pitäisi selvittää onko esittelyvideo aivan pakollinen. Satua harmittaa.
– Kun meidän työttömien täytyy hakea töitä, niin eikö työvoimatoimistossa pitäisi olla välineitä tähän? Ei meillä ole kaikilla älypuhelimia tai muita välineitä, ihmettelee Satu.
Pohjanmaan TE-toimiston johtaja Helvi Riihimäki kertoo, että nykyään ei enää ole mahdollisuutta tehdä esimerkiksi esittelyvideota työhakemukseen TE-toimiston tiloissa. Työnhakija ohjataan työnhakuvalmennuksiin, joissa neuvotaan CV:n ja myös esittelyvideon tekoa.
Valmennus ei kuitenkaan auta juuri siihen tarpeeseen, jossa työnhakija, kuten Satu, tarvitsee välineet nopeasti oman esittelynsä tekemiseen.
Koetimme selvittää työ- ja elinkeinoministeriöstä, löytyykö videopalvelua ylipäänsä mistään TE-toimistosta ja jos ei niin pitäisikö tällaista palvelua tarjota. Ministeriöstä ei otettu kantaa palveluihin tai niiden kehittämiseen.
Kehitysjohtaja Elisabeth Heinonen vastasi lopulta sähköpostilla, ettei ministeriössä ole tällaista tietoa vaan asiaa pitäisi kysyä TE-toimistoista. Hän arveli, että TE-toimistojen ostamissa työnhakuvalmennuksissa lienee mahdollisuus tämän tyyppisiin videopalveluihin.
Kommentit (75)
Jos olisi suvussa tai vaikka naapurissa joku some-yhteiskunnan nuori, jota voisi pyytää auttamaan niin sellainen video valmistuisi alta aikayksikön. Ja onhan niitä työttömiäkin nuoria. Voisiko vaikka jostain työttöminen tuvasta löytyä apua?
Enemmän apua kyllä jotkut tarvitsisivat (no en nyt uskalla sanoa mitään CV-kursseista, kun nekin tuntuvat olevan kirosana työttömille, vaikka siihen koulutukseen voitaisiin kylllä kytkeä videon teko, ellei jo ole) ja rohkaisua, että pääsisi sieltä saamattomuuden alhosta vähän ulos. Ja se apu pitäisi tulla aika äkkiä, koska jo muutamassa kuukaudessa jotkut työttömät laitostuu kotiin, eivätkä hirveästi jaksa yrittääkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä jeesiä tuollaiseen vaikka facebookissa, ystäviltä tai perheeltä. Tai vaikka netissä ilmoituspalstalla tms. Jotkut tt-toimiston virkailijat on ihan avuttomia.
Ei jotkut vaan suurin osa. TE-keskukset lakkautetaan parin vuoden päästä ja nämä perse tenässä ns. neuvojat voivatkin kokea yllätyksen, jos palli lähtee alta.
Vierailija kirjoitti:
Ministeriöstä ei otettu kantaa palveluihin tai niiden kehittämiseen.
Yllättävää. Ja lopulta saatu vastauskin en-minä-tiedä-kysykää-lakimieheltä -luokkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon alemman tason hommiin esittelyvideo? No jopa nyt jotakin. Ellei sitten ole kysymys jostakin "otetaan tyyppi kasvamaan koska Gunvor jää kohta eläkkeelle" -paikasta. Vaikka en silti ymmärrä.
Minä hain Eila Kaislan kautta ns. ajanvaraajaksi vakuutusyhtiöön. Eli työ oli soittelua asiakkaille ja piti yrittää saada niitä tapaamisiin vakuutusmyyjien kanssa. Kaikki varmaan tietää.
Ensin tehtiin hakemus, jossa kysyttiin osaamista vakuutus- ja rahoitusalalta. Piti olla mielellään kaupallinen koulutus jne.
Sain kutsun videohaastatteluun, jossa siis vastattiin videolla esitettyihin kysymyksiin.
Tämän jälkeen rekrykonsultti puhelinhaastatteli ja lopulta viisi pääsi oikeaan haastatteluun.
Minut valittiin. Tässä työssä oli persupalkka 1300 € kk ja provisio toteutuneiden asiakastapaamisten mukaan (100 tapaamista kuukaudessa olisi tuonut 100 € lisää palkkaan).
Videohaastatteluja on nykyään joka toiseen paikkaan ja varsinkin vuokratyöfirmoilla ja henkilöstöpalvelufirmoilla.
Mulla on yliopistotutkinto ja 20 vuotta työkokemusta.
Mitenköhän tuhannet muut sen esittelyvideon mahtavat tehdä? Ettei ihan vanhanaikaisesti läppärillä, jossa on kamera tai sitten älypuhelimella.
Ehdotatteko te siis oikeasti, että yhteiskunta hankkii kaikille työttömille omat läppärit? Kun ne opiskelijat, työssäkäyvät ja kotiäidit osaavat googlata "lainaa läppäri" tai "vuokraa tietokone" ja sitten he menevät vaikka kirjastoon, josta sen laitteen saa käyttöönsä.
Seuraavaksi varmaan vaaditaan, että TE-toimisto ryhtyy tekemään asiakkaille näiden hakemukset, koska eihän sitä voi työttömältä edellyttää, että tämä tekisi jotain itse.
Sana kirjoitti:
TE-keskus ei ole tehtävänsä tasalla? On ihan normaalia, ettei viisikymppisellä työttömällä ole välineitä ja osaamista "timanttisen työnhakuvideon" tekemiseen. Nuoremmallakaan työttömällä työnhakijalla se ei ole ennenkuulumatonta.
Katsokaas kun tälläkin palstalla väitetään, että te-toimisto tarjoaa pelkkiä pupukursseja, vaikka todellisuudessa siellä työnhakuvalmennuksessa tehdään esim. näitä esittelyvideoita. Mutta kun nyt on luotu kuvitelma siitä, että työtöntä vain kyykytetään, niin eihän se työtön tajua, että te-toimistosta kyllä olisi saanut apua, jos olisi suostunut työnhakuvalmennukseen. Mutta muuten te-toimistoissa ei ole tiloja tai laitteita moiseen toimintaan, ei ne virkailijat tee edes työttömän CV:tä, vaikka miten anelisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi suvussa tai vaikka naapurissa joku some-yhteiskunnan nuori, jota voisi pyytää auttamaan niin sellainen video valmistuisi alta aikayksikön. Ja onhan niitä työttömiäkin nuoria. Voisiko vaikka jostain työttöminen tuvasta löytyä apua?
Enemmän apua kyllä jotkut tarvitsisivat (no en nyt uskalla sanoa mitään CV-kursseista, kun nekin tuntuvat olevan kirosana työttömille, vaikka siihen koulutukseen voitaisiin kylllä kytkeä videon teko, ellei jo ole) j[/quote
Luuletko että kyseessä on joku staattinen esittelyvideo joka tehdään kerran ja sitten sitä käytetään kunnes tehdään uusi. Vähän niinkuin CV? Juu ei ole.
On kyseessä videohaastattelu, joka tehdään jokaiseen haettavaan paikkaan erikseen ja tyyli ja "alusta" vaihtelee. Jossain esitetään esim. 6-7 kysymystä "kerro aluksi itsestäsi ja kiinnostuksen kohteistasi ja siitä miksi olet hakemassa tätä työpaikkaa". Toisiin paikkoihin se kuvataan itse vapaamuotoisesti ja annetussa ajassa pitää kertoa itsestään vastaten annettuihin kysymyksiin, osa videosta usein englanniksi. Videon pituus vaihtelee 1 min-3 min tällaisissa tapauksissa ja tietenkin se pitää aina tehdä erikseen jokaiseen paikkaan.
Näiden tekemiseen menee todella paljon aikaa, koska harvoin se kertaotolla onnistuu. Yrität ajoittaa sanottavasi sujuvasti kolmeen minuuttiin takeltelematta, näyttäen iloiselta ja avoimelta. 20 "ottoa" ei ole ollenkaan liioiteltua. Mulla on aina mennyt reilusti yli tunti.
Riippuu tietty myös ihmisestä, mutta kyllä mä menisin ihan lukkoon jos joku naapurin teini kuvaisi mua kun yrittäisin siinä hymyillen kertoa "hei, olen Satu ja olen kokenut taloushallinnon ammattilainen innokkaana uusiin tehtäviin."
Tässä jos missä nyt voisi TE-toimisto olla oikeasti hyödyksi 1-2 konetta hiljaisessa tilassa, jossa tällaisen videon voisi aina tarpeen tullen käydä kuvaamassa, tilan voisi varata vaikka tunniksi kerrallaan.
Miksi ne videot pitäisi tehdä te-toimistossa? Tai miksi virkailijan pitäisi niiden tekemisessä olla ohjeistamassa, asiakashan se on työpaikkaa hakemassa. Tuo videon tekeminen on sinällään eräänlainen testi eli jos et saa edes sitä aikaan, et todennäköisesti ole hakemamme osaaja.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
TE-keskus ei ole tehtävänsä tasalla? On ihan normaalia, ettei viisikymppisellä työttömällä ole välineitä ja osaamista "timanttisen työnhakuvideon" tekemiseen. Nuoremmallakaan työttömällä työnhakijalla se ei ole ennenkuulumatonta.
Katsokaas kun tälläkin palstalla väitetään, että te-toimisto tarjoaa pelkkiä pupukursseja, vaikka todellisuudessa siellä työnhakuvalmennuksessa tehdään esim. näitä esittelyvideoita. Mutta kun nyt on luotu kuvitelma siitä, että työtöntä vain kyykytetään, niin eihän se työtön tajua, että te-toimistosta kyllä olisi saanut apua, jos olisi suostunut työnhakuvalmennukseen. Mutta muuten te-toimistoissa ei ole tiloja tai laitteita moiseen toimintaan, ei ne virkailijat tee edes työttömän CV:tä, vaikka miten anelisi.
Tiedätkö mitä tarkoittaa videohaastattelu?
Eli joka kerta kun tarttet vidohaastattelun menet CV-kurssille?
Sehän tehdään joka paikkaan erikseen ja erilailla. Voi olla ihan live-haastattelu skypellä, voi olla työnantajan oma sovellus jolla se tehdään tai pitäää itse kuvata.
CV-kurssilta saa varmaan apuja siihen mitä siinä kannattaa sanoa, mutta normaali ihminen osaa kyllä niihin kysymyksiin vastata. Se tilanne vaan on jäätävän inhottava, mutta mikäpä työhaastattelu ei olisi.
Se on totta että sen voi kuvata millä laitteella tahansa, mutta ei sitä nyt esim. kirjastossa voi kuvata, pitää olla häiriötön tila eikä kirjastossa nyt kai voi pölistä kuuluvalla äänellä tietokoneelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon alemman tason hommiin esittelyvideo? No jopa nyt jotakin. Ellei sitten ole kysymys jostakin "otetaan tyyppi kasvamaan koska Gunvor jää kohta eläkkeelle" -paikasta. Vaikka en silti ymmärrä.
Minä hain Eila Kaislan kautta ns. ajanvaraajaksi vakuutusyhtiöön. Eli työ oli soittelua asiakkaille ja piti yrittää saada niitä tapaamisiin vakuutusmyyjien kanssa. Kaikki varmaan tietää.
Ensin tehtiin hakemus, jossa kysyttiin osaamista vakuutus- ja rahoitusalalta. Piti olla mielellään kaupallinen koulutus jne.
Sain kutsun videohaastatteluun, jossa siis vastattiin videolla esitettyihin kysymyksiin.
Tämän jälkeen rekrykonsultti puhelinhaastatteli ja lopulta viisi pääsi oikeaan haastatteluun.
Minut valittiin. Tässä työssä oli persupalkka 1300 € kk ja provisio toteutuneiden asiakastapaamisten mukaan (100 tapaamista kuukaudessa olisi tuonut 100 € lisää palkkaan).
Videohaastatteluja on nykyään joka toiseen paikkaan ja varsinkin vuokratyöfirmoilla ja henkilöstöpalvelufirmoilla.
Voi taivas. Mä jäin vuoden alussa työttömäksi ja nyt lueskellut tätä palstaa. Ahdistaa pelkkä ajatus, että ensinnäkin mua pidetään ihan luuserina ja sitten työnhaku on nykyään tuollaista.
Ihan oikeasti tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja unohtaa koko juttu. Hautautua peiton alle ja jäädä sinne.
Ja mulla vasta kuukausi työttömyyttä takana.
Ei ihme, että työttömät lannistuu ja masentuu. Täälläkin kaikki besserwisserit voisi pitää turpansa kiinni. Väitän, että ainakin 90% työttömistä haluaa oikeasti töihin.
Ymmärrän hyvin, että tällä henkilöllä ei ole välineitä videoesittelyn tekoon. Kun on pitkään työttömänä, ei ole rahaa sellaisia hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän apua kyllä jotkut tarvitsisivat (no en nyt uskalla sanoa mitään CV-kursseista, kun nekin tuntuvat olevan kirosana työttömille, vaikka siihen koulutukseen voitaisiin kylllä kytkeä videon teko, ellei jo ole) j[/quote
Luuletko että kyseessä on joku staattinen esittelyvideo joka tehdään kerran ja sitten sitä käytetään kunnes tehdään uusi. Vähän niinkuin CV? Juu ei ole.
On kyseessä videohaastattelu, joka tehdään jokaiseen haettavaan paikkaan erikseen ja tyyli ja "alusta" vaihtelee. Jossain esitetään esim. 6-7 kysymystä "kerro aluksi itsestäsi ja kiinnostuksen kohteistasi ja siitä miksi olet hakemassa tätä työpaikkaa". Toisiin paikkoihin se kuvataan itse vapaamuotoisesti ja annetussa ajassa pitää kertoa itsestään vastaten annettuihin kysymyksiin, osa videosta usein englanniksi. Videon pituus vaihtelee 1 min-3 min tällaisissa tapauksissa ja tietenkin se pitää aina tehdä erikseen jokaiseen paikkaan.
Näiden tekemiseen menee todella paljon aikaa, koska harvoin se kertaotolla onnistuu. Yrität ajoittaa sanottavasi sujuvasti kolmeen minuuttiin takeltelematta, näyttäen iloiselta ja avoimelta. 20 "ottoa" ei ole ollenkaan liioiteltua. Mulla on aina mennyt reilusti yli tunti.
Riippuu tietty myös ihmisestä, mutta kyllä mä menisin ihan lukkoon jos joku naapurin teini kuvaisi mua kun yrittäisin siinä hymyillen kertoa "hei, olen Satu ja olen kokenut taloushallinnon ammattilainen innokkaana uusiin tehtäviin."
Tässä jos missä nyt voisi TE-toimisto olla oikeasti hyödyksi 1-2 konetta hiljaisessa tilassa, jossa tällaisen videon voisi aina tarpeen tullen käydä kuvaamassa, tilan voisi varata vaikka tunniksi kerrallaan.
Turvallisuussyistä te-toimistossa ei saisi olla tuollaista tilaa. Niihin pitäisi olla jossain varauslista (kenellä - tilat eivät pääsääntöisesti ole te-toimiston omia vaan vuokralla eli varaako tilaa kiinteistön omistaja vai te-toimisto, onko niillä hintaa vai ei jne.), kuka avaa asiakkaalle oven ja kuka varmistaa asiakkaan henkilöllisyyden ja lisäksi pyytää 100-200 euron pantin, koska ilman sitä koneet ja laitteet lähtevät aika lailla vikkelästi muualle. Kuka korvaa rikotut laitteet? Tai sen, että taas kerran sitä käytetään muuhun kuin mihin piti jne.
Kirjastoista saa laitteita lainaan, niissä on jo nyt hiljaisia huoneita jne., joten miksi monessa paikassa pitäisi olla sama palvelu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne videot pitäisi tehdä te-toimistossa? Tai miksi virkailijan pitäisi niiden tekemisessä olla ohjeistamassa, asiakashan se on työpaikkaa hakemassa. Tuo videon tekeminen on sinällään eräänlainen testi eli jos et saa edes sitä aikaan, et todennäköisesti ole hakemamme osaaja.
No tässä tapauksessa ihmisellä ei ollut laitetta millä tehdä se. Mikä tietty kuulostaa hieman omituiselta ettei taloudessa ole yhtään älypuhelinta, padia tai kannettavaa jossa olisi kamera.
Tekniikkahan tässä kai oli ongelma, ei niinkään videon sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas. Mä jäin vuoden alussa työttömäksi ja nyt lueskellut tätä palstaa. Ahdistaa pelkkä ajatus, että ensinnäkin mua pidetään ihan luuserina ja sitten työnhaku on nykyään tuollaista.
Ihan oikeasti tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja unohtaa koko juttu. Hautautua peiton alle ja jäädä sinne.
Ja mulla vasta kuukausi työttömyyttä takana.
Ei ihme, että työttömät lannistuu ja masentuu. Täälläkin kaikki besserwisserit voisi pitää turpansa kiinni. Väitän, että ainakin 90% työttömistä haluaa oikeasti töihin.
Ymmärrän hyvin, että tällä henkilöllä ei ole välineitä videoesittelyn tekoon. Kun on pitkään työttömänä, ei ole rahaa sellaisia hankkia.
Kirjastokortti on ihan ilmainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuussyistä te-toimistossa ei saisi olla tuollaista tilaa. Niihin pitäisi olla jossain varauslista (kenellä - tilat eivät pääsääntöisesti ole te-toimiston omia vaan vuokralla eli varaako tilaa kiinteistön omistaja vai te-toimisto, onko niillä hintaa vai ei jne.), kuka avaa asiakkaalle oven ja kuka varmistaa asiakkaan henkilöllisyyden ja lisäksi pyytää 100-200 euron pantin, koska ilman sitä koneet ja laitteet lähtevät aika lailla vikkelästi muualle. Kuka korvaa rikotut laitteet? Tai sen, että taas kerran sitä käytetään muuhun kuin mihin piti jne.
Kirjastoista saa laitteita lainaan, niissä on jo nyt hiljaisia huoneita jne., joten miksi monessa paikassa pitäisi olla sama palvelu?
Ja näin on siis kaikissa kaupungeissa? Meillä ei ainakaan ole.
Kirjasto olisi ihan yhtä hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa ihmisellä ei ollut laitetta millä tehdä se. Mikä tietty kuulostaa hieman omituiselta ettei taloudessa ole yhtään älypuhelinta, padia tai kannettavaa jossa olisi kamera.
Tekniikkahan tässä kai oli ongelma, ei niinkään videon sisältö.
Usein esim. konditoriaan pitää tehdä työnäyte, joten pitäisikö te-toimistossa olla myös hyvinvarusteltu keittiö ammattilaistasoisine uuneineen? Tai hitsauslaitteet, jotta voi osoittaa osaavansa hitsata?
Jos ei ole verkostoitunut sen vertaa, että lähipiiristä löytyy läppäri tai että osaisi lainata tarvittavan laitteen, niin onko oikeasti nykypäivän vaatimusten mukainen työntekijä? Millä tuo Satu mahtaa hoitaa sähköpostittelun vai osaako hän edes käyttää niinkin modernia juttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Tiedätkö mitä tarkoittaa videohaastattelu?
Eli joka kerta kun tarttet vidohaastattelun menet CV-kurssille?
Sehän tehdään joka paikkaan erikseen ja erilailla. Voi olla ihan live-haastattelu skypellä, voi olla työnantajan oma sovellus jolla se tehdään tai pitäää itse kuvata.
CV-kurssilta saa varmaan apuja siihen mitä siinä kannattaa sanoa, mutta normaali ihminen osaa kyllä niihin kysymyksiin vastata. Se tilanne vaan on jäätävän inhottava, mutta mikäpä työhaastattelu ei olisi.
Se on totta että sen voi kuvata millä laitteella tahansa, mutta ei sitä nyt esim. kirjastossa voi kuvata, pitää olla häiriötön tila eikä kirjastossa nyt kai voi pölistä kuuluvalla äänellä tietokoneelle?
Tiedän toki, mikä on videohaastattelu. Ja senkin tiedän, että työnhakuvalmennuksessa kerrotaan, miten sen kurssin jälkeen voi tehdä seuraavan.
Työkkärissä videointi tehtäisiin joka tapauksessa aulatiloissa muiden pölistessä ympärillä, koska ei siellä ole mitään hiljaisia tiloja asiakkaita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin on siis kaikissa kaupungeissa? Meillä ei ainakaan ole.
Kirjasto olisi ihan yhtä hyvä vaihtoehto.
Suuri osa suomalaisista asuu paikkakunnalla, jossa ei ole te-toimistoa. Silti he saavat aikaan videohaastatteluja, joten onko tässä casessa nyt vikana työkkäri vai työkkärin asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jopa varastotöihin on esittelyvideot ja etukäteistestit, sitten ryhmähaastattelut, sitten kirjalliset testit ja sitten vuokratyöpaikan henkilökohtainen haastattelu ja sitten asiakasyrityksen haastattelu.
Olen ITSE tuon kokenut.
Palkka oli sellainen 9,5 euroa tunti. 2 kuukautta ja kaikki vuokratyöntekijät heitettiin ulos.
Vierailija kirjoitti:
No mihin koko te-toimistoja sitten tarvitaan? Siellä ei tarvii auttaa, ei olla välineitä jne. Miksi ne siis sitten on edes olemassa?