Vierailija

Mistä se olettamus tulee, että vanhana herätään kukonlaulun aikaan?
Jos on iltavirkku ollut koko ikänsä, eikö se vain vahvistu eläkkeellä, kun ei tarvitse nousta aamulla töihin?

• ylös 6
  • alas 0

Kommentit (10)

Vierailija

Se olettamus saattaa tulla siitä, että monella ihmisellä uniaika lyhenee vanhemmiten, ja siksi moni saattaa herätä aikaisin. Mun äidillä on unettomuutta, hän saa unta usein vasta aamuyöllä.

Vierailija

En kyllä tunne yhtään iäkkäämpää eläkeläistä joka nukkuisi puolille päivin. Oisko niihin iltavirkkuihinkin niin vahvasti iskostettu se ajatus ettei kunnon ihminen nuku puolille päivin. ..tuota mieltä en siis itse ole vaan monesti olen kuullut tuota ikäihmisten suusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Äitini oli aina aamuntorkku ja illanvirkku, saattoi hyvinkin valvoa pitkälti yli puolenyön. Eläkkeellä jatkoi ensin samaan tapaan ja kertoi, miten nauttiin pitkistä aamuista. Kunnes havaitsi, että oli yleensä hereillä jo klo 5 eikä saanut enää unta. Univajeen kuittasi päiväunilla ja valvoi kyllä pitkälle yli puolenyön, kunnes 70v täytettyään alkoi vähitellen mennä varhain nukkumaan, ensimmäistä kertaa sitten kouluajan.

Vierailija

Eläkeläisillä on niin paljon harrastuksia ja muuta hommaa, ettei jouda nukkumaan puolelle päivin. Askel on lyhentynyt ja lähtemiseen ja liikkumiseen pitää varata aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne yhtään iäkkäämpää eläkeläistä joka nukkuisi puolille päivin. Oisko niihin iltavirkkuihinkin niin vahvasti iskostettu se ajatus ettei kunnon ihminen nuku puolille päivin. ..tuota mieltä en siis itse ole vaan monesti olen kuullut tuota ikäihmisten suusta

Mä tunnen joitain entisiä lypsytilallisia, jotka ovat onnellisia siitä, ettei tarvitse enää herätä aikaisin navettaan, ja nyt eläkkeellä nukkuvat sitten pitkään. Eivät nyt ehkä puolille päivin. Yksi sanoi, että kesti kyllä aikansa, että ei enää herännyt viideltä.

Vierailija

Vanhusten kanssa työskentelevä ihminen täällä vastaa. Kyllä heitäkin on, oikeastaan vähemmistö silloin kukonlaulun aikaan heräilee ja moni tykkää nukkua siihen klo 8-10 saakka. Siihen varhaiseen heräämiseen voi kyllä rytmitottumuksen lisäksi vaikuttaa myös se, että ikääntyessä uni jakaantuu erilailla ja unen laatu heikkenee. Voi siis hyvin olla, että sitä valvoo myöhälle, mutta herää jo varhain aamuyöstä, koska unta ei vain riitä. Usein iäkkäät torkkuvatkin sitten päiväunia.

Puhut kuitenkin "eläkeikäisistä", eli et välttämättä ihan vanhuksista vielä. Silloin se oma rytmi, olkoon sitten vaikka yökyöpeli, varmasti on enemmän voimissaan ja siitä voi vähän nauttiakin.

Vierailija

Jos nukkuvat salaa kenellekään ilmoittelematta? Oudolta tuntuu ajatus, että jos on koko ikänsä pakotettu aamuheräämisiin työn takia ja sitten viikonloppuisin ja lomilla on voinut nukkua pitkään, yhtäkkiä eläkeläisenä kolistellaan puurokattilaa jo kuudelta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa joutilaiden rytmit?
Ehkä siksi, että jonakin päivänä sitä toivottavasti itsekin on joutilas eläkeikäinen?

Vierailija

En ole kuullut kenestäkään joka notkuisi sängyssä pitkälle päivään.

Itse olen tosin vain 1/2 eläkeläinen mutta herään 07 ja nukkumaan 22

Anoppi on 78v ja herää viimeistään 06.

Tätini on 83v ja on 07 jo matkalla uimahallille  (kävellen 1km) uimaan joka-aamuisen kilometrinsä. Ja sitten kävellen kotiin.

Kaverin äiti 81v istuu varmaan jo 05 hattu päässä ja lenkkarit jalassa odottamassa aamukävelyä:D

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.