Mitä mieltä nimestä Nova pojalla?
Mitä mieltä nimestä pojalla? Meidän poju on Nova ja paljon oon nyt tässa parin kuukauden aikana ristiäisten jälkeen kuullut paljon naureskelua, että olisi tytön nimi.. Itse olen aina pitänyt nimeä pojan nimenä ja aina olen ajatellut, että jos joskus poikalapsen saan, hänestä tulee Nova.
Kommentit (52)
Etunimitilaston mukaan vuosina 2010-2018 on Novaksi on nimetty alle viisi poikaa ja 87 tyttöö. Yhteensä Suomessa on alle 20 Nova-nimistä miestä ja alle 141 naista.
Eli selkeästi useammin naisen nimi, mutta poikiakin on muutama. Kaunis nimi minusta ja sopii kummallekin.
Onpa ilkeitä kommentteja täällä! Mielestäni Nova on kaunis nimi ja sopii tytölle ja pojalle kummallekin. Kivan erikoinen, ei tule joka toisella vastaan, kuten Nea, Olivia, Sofia, Veeti, Nooa, Noel, Leo ja mitä näitä tämän hetken muotinimiä nyt onkin. On piristävää, että joku uskaltaa antaa valtavirrasta poikkeavan nimen lapselleen. Enkä usko, että Nova nimenä on syy kiusaamiseen. Ei se ole niin erikoinen eikä siitä tule mitään erityisiä mielleyhtymiä ainakaan lapsilla. Sitäpaitsi jos lapset (tai) aikuiset haluavat kiusata jotakuta, niin kyllä he aina aiheen keksivät. Oli nimi mikä hyvänsä.
Mitä ihme koulukiusaajia täällä av-palstalla oikein asuu. Sitten kuvitellaan, että ollaan niin hienoa ja sivistynyttä, vaikka perjantai-illat vietetään av:lla toisten nimiä haukkuen. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeitä kommentteja täällä! Mielestäni Nova on kaunis nimi ja sopii tytölle ja pojalle kummallekin. Kivan erikoinen, ei tule joka toisella vastaan, kuten Nea, Olivia, Sofia, Veeti, Nooa, Noel, Leo ja mitä näitä tämän hetken muotinimiä nyt onkin. On piristävää, että joku uskaltaa antaa valtavirrasta poikkeavan nimen lapselleen. Enkä usko, että Nova nimenä on syy kiusaamiseen. Ei se ole niin erikoinen eikä siitä tule mitään erityisiä mielleyhtymiä ainakaan lapsilla. Sitäpaitsi jos lapset (tai) aikuiset haluavat kiusata jotakuta, niin kyllä he aina aiheen keksivät. Oli nimi mikä hyvänsä.
Nykyaikana on niin paljon erilaisia nimiä, että joku Nova ei poikkea sieltä mihinkään. Paljon varmemmin joku Sulo tai Pertti tai Kerttuli joutuu nimestään kiusatuksi. Ja sekään ei ole oikein.
Itse olin ajatellut myös miehen kanssa tulevan pojan nimeksi Nova :) mun mielestä ihana nimi ja sukupuolineutraali ainakin minusta. Tiedän myös youtubettajan poika jonka lempinimi/puhuttelu nimi on Nova, hänen oikea nimi vissiin Niko.
Eihän Nova eroa paljoakaan nimestä Noa, joka on ihan selkeästi pojan nimi.
Mielestäni mukava nimi, sopii hyvin suomen kieleen (äännetään samoin kuin kirjoitetaan) ja on hiukan erilainen olematta kuitenkaan teennäinen feikki (kuten joku Nïco).
nhahah uniikit hiutaleet taas vauhdissa.voihan vita nova
Mun mielestä tosi hyvä nimi ja ite miellän sen jotenkin enemmän maskuliiniseksi vaikkakin sukupuolineutraalihkolla tavalla
Mitenhän on mennyt virallisesti läpi?
Nimilain mukaan Suomessa ei edelleenkään saa antaa selkeästi toisen sukupuolen nimeä lapselle tai sukunimenä tunnettua nimi ei käy etunimenä (koivu, kataja, mänty...)
Ystäväpariskunta halusi antaa tyttärelleen nimeksi Runo, mutta se oli jo pojan nimenä usealla. Lisäsivät siihen väliviivalla toisen selkeästi tytön nimen, niin meni läpi. Kikkailu kannattaa siis.
Väestörekisterin nimipalvelussa lukee nykyään vähintään alle 5 kummassakin sukupuolessa tietosuojan takia.
The name Nova is a girl's name of Latin origin meaning "new". Nova is a name that has the feel of both newness, from his meaning, and great energy from being an astronomical term for a star that suddenly increases in brightness, then fades.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tytön eikä pojan vaan nolon radioaseman nimi.
Mulle tulee mieleen Nova Scotia.
Nova on komea nimi pojalle. Onnea!
Minulla on Nova-merkkinen kierukka, että se siitä lähinnä tulee mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Pöljä nimi! Joku Niilo, Jaakko, tai Antero on paljon parempi. Suomalaisella rääpäleellä pitää olla suomalainen nimi, muuten sitä kiusataan koulussa.
Suomalainen nimi kyllä, poislukien Uuno,Urpo,Yrjö,Erkki,Jorma,Kaino,Vieno.
Sama kuin Luna, sopii lähinnä koiralle.