7 kk ei juo tarpeeksi maitoa, mitä tehdä=
Meillä kohta 7 kk ikäinen tyttö ja huoleni on lapsen maidon juonti. Tuossa reilun 6 kk:n iässä alkoivat imetyskerrat vähetä (hampaita) ja tällä hetkellä maitoa menee ainoastaan iltasyötöllä ja yhdellä (tai kahdella) yösyötöllä. Päivällä menee soseita 2-3 kpl ja aamuin illoin puuroa. Olen yrittänyt kaikkia konsteja: korviketta tai lypsettyä rintamaitoa nokkamukista/tuttipullosta/hörppyyttämällä/lusikalla jne, mutta maitoa en vain saa alas menemään. Rintaakin yritän tarjota usein päivän aikana, mutta tyttö kieltäytyy siitä ihan totaalisesti. Neuvolassa sanoivat, että pitäisi juoda 8 dl maitoa ja meillä määrä ei ole varmaan puoltakaan tuosta... Mitä haittaa tästä on tytölle? Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja miten kauan tätä voi vielä kestää?
Kommentit (7)
Eli maitoa ei millään meinannut mennä tarpeeksi, soseita kyllä meni ihan hyvin.
Juttelin asiasta Lastenklinikan yhden ravintoterapeutin kanssa. Hän neuvoi lisäämään maitoa ja maitojauhetta soseisiin ja puuroon (siis että keitän puuron korvikkeeseen ja lisään vielä maitojauhetta siihen lisäksi). Rauta kyllä imeytyy, se ei ole siitä kiinni keitetäänkö puuro maitoon vai veteen. Ja maitoon tehdyn puuron maitomäärähän ratkaisee, ei se kuinka paljon puuroa lopulta on, siis jos maitomääriä lasketaan :) Jugurtit tosiaan toinen hyvä konsti, kunhan niillä ei yritä korvata liikaa soseita.
Toivottavasti oli jotain apua :)
Löysin yhdestä kirjasta että maitomäärä olisi 6-8kk ikäisillä 600-800ml.
Minä tein niin, että tein puurot korvikkeeseen, tein niitä jauhopuuroja. Ja lisäksi syötin niitä Muksu-jugurtteja (mahtaako olla vielä sen nimisiä), joita myydään niissä 2dl tetroissa, nekin lasketaan maidoksi. Ja tissistä varmaan kerralla saa ainakin 1,5dl, joten ei syytä huoleen. Meillä meni jonkin aikaa, ehkä pari kuukautta, sitten alkoi maitokin maistua nokkamukista ihan eri tavalla. Ootko kokeillut korviketta kylmänä? Meillä ei korvike kelvannut lämmitettynä ollenkaan. Esikko siis lopetti tyystin tissin kun tulin uudestaan raskaaksi. Eikä ollut pulloa koskaan huolinut niin meinasi minullakin tulla hätä tuon maidon kanssa..
Toivottavasti teillä alkaa tissikin maistua, ja olisi vain ohimenevä kausi :)
kun tyttö 6kk itse alkoi lopetella/vähentää rinnalla oloa. Söi rintamaitoa max. 2krt päivässä. Mikään korvike ei kelvannut tuttipullosta eikä nokkamukista. imetin sinnikkäästi ja jos kelpasi niin hyvä ja jos ei niin sitten ei. 10kk iässä lopetin kokonaan, kun ei siitä oikein mitään tullut. Vettä ollaan alusta asti juotu kiinteiden kanssa. Asiasta keskustelin neuvolassa, ja siellä sanoivat meille että maitotuotteita pitäisi mennä päivässa n. 6dl ja siihen lasketaan myös maitopohjaiset puurot ja vauva jugurtit. Ja jos tuo määrä ei täyty niin annetaan kalkkitabletteja. Olen itse tehnyt kasvis- liha soseet ja niihin olen sitten lisännyt maitojauhetta jolloin maitoa meni vähän. Itse olen sitä mieltä, että kyllä lapsi sitten juo jos sillä on jano. Ja hyvin on tyttö kasvanut ja kohta aletaan jo siirtyä tavalliseen maitoon. Toivottavasti tästä oli edes vähän apua...
laittaa sitä korikejauhetta esim hedelmäsoseisiin, siitä tulee sitten niinkuin jugurttia.
annatko liikaa kiinteitä, ettei maito enää maistu, kun ei ole nälkä? Minkä kokoinen määrä tuo 2 - 3 kpl on? Meillä ainakin vaikuttaa heti maidon määrään se, kuinka paljon kiinteitä syödään. Oletko koittanut antaa ensin maitoa ja sitten soseita vai toisin päin?
Mä ensin imetän ja sitten tarjoan puuroa aamulla ja illalla. Päivällä syödään yksi soseateria, muuten vaan maitoa. 7 kk vanhan pääasiallinen ravintohan pitäisi vielä olla maito eli auttaiskohan jos vähentäisit kiinteiden antamista. Voi olla tietty hankalaa, jos vauva on jo kerran tottunut niitä paljon saamaan.
Puurohan olisi parempi tehdä veteen, jotta rauta imeytyisi paremmin, mutta toki voi maitoon tehdä, jos ei muuten maitoa saa. Siinä 8 kk:n iässä voit aloittaa ihan maitorahkan antamisen ja siihen vaikka lisäät hiukan hedelmäsosetta, niin saa sitten maitotuotteita. Ja joqhurtti on tietysti myös hyvä vaihtoehto.
Meillä ollaan tosiaan syöty kiinteitä jo 3,5 kk iästä lähtien. 3 kk vanhana meillä alkoi yöt menemään tosi huonosti. Tyttö voisi herätä yöllä syömään viisikin kertaa. 6 kk neuvolassa sitten kehoittivat antamaan soseita kerralla niin paljon, kuin vain tytölle uppoaa ja yöt alkoikin sitten sujumaan heti paremmin. Tällä hetkellä siis herätään kerran joskus kolmen aikaan syömään tissiä ja sitten seuraavan kerran aamulla seitsemän aikaan!
Olen tosiaan yrittänyt antaa rintaa ennen ruokailua, mutta hän kieltäytyy siitä totaalisesti eli kääntää päänsä pois ja sitten alkaa huuto, jos yritän sitä oikein tyrkyttää eli tämä taktiikka ei onnistu.
No hyvä on kuitenkin tietää, että nuo jogurtit ja maitopohjaiset puurot lasketaan tuohon maitomäärään myös. Eli kun noita meillä syödään, niin kyllä se 6 dl varmaan täyteen tulee päivässä ;o) Eli tosiaan kiitos kaikille kommenteista! Nyt tämä äiti voi taas hetken olla rauhallisin mielin!
meillä 7kk poika lopetti tyystin maidon juomisen 6kk:n ikäisenä, mieluummin haluaa soseita syödä. Olen laittanut jokaiseen ateriaan sekaan tuota korvikemaitojauhetta että saisi kalsiumia tarpeeksi. Vettä huolii ainoastaan lusikalla ja hörpyttämällä, tuttipullosta turha edes yrittää :( Neuvolassa ovat huolissaan nesteen saannista, mutta onhan lasta vaikea pakottaa juomaan! Turhauttavaa!