Yksi kokemus työttömistä
Firmani järjesti rekrytointitilaisuuden, mihin saapui n. 60 henkilöä, joista suurin osa oli työttömiä. Haastattelin n. 30 halukasta. Lopputulos: tarjosin töitä viidelle työttömälle. Kolme heistä ei ottanut paikkaa vastaan. Spekuloikaa vapaasti.
Kommentit (70)
Moniko niistä viidestä, joille tarjosit töitä, oli yli 50v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Ai, sinulla on YKSI kokemus työttömistä. No, minulla on yksi kokemus sinusta - se, että teit tälläisen aloituksen. Tämän kokemuksen perusteella voin sanoa: olet idiootti.
Kyllä tätä ketjua lukiessa sai aika montakin kokemusta työttömistä ja heidän selittelyistään. Ja vastasi aika pitkälle sitä stereotypiaa, mikä minulla työttömistä laiskureista onkin. Se joka oikeasti haluaa jotain, sen myös saa ja se joka ei halua, keksii kyllä selitykset (niin kuin tässäkin ketjussa olemme nähneet). Työttömät ovat laiskoja ja heikkoja ihmisiä.
Minulla itselläni on pelkkä toisen asteen koulutus ja heti koulun jälkeen masennuin ja olin neljä vuotta pois työmarkkinoilta. Miksikö? Koska en laittanut ainuttakaan työhakemusta. Heti kun aloin hakemaan töitä, niitä myös sain. Nykyisin tulee välillä masennusjaksoja, jolloin en laita työhakemuksia tai avaa edes laskuja ja yllätys yllätys, en silloin töitä saa. Mutta heti kun alan töihin haluamaan ja laittamaan hakemuksia, saan työpaikan alle kahdessa viikossa. Eikä minun tarvitse ottaa edes tehokkaita keinoja käyttöön eli alkaa kiertelemään alueen yrityksissä näyttäytymyssä ja tarjoamassa numeroani.
Miksikö saan hakemuksillani töitä? Minulla on oikeinkirjoitus kunnossa työhakemuksessani ja ansioluettelossani sekä räätälöin työhakemuksen jokaiseen hakemukseen vastaamaan firman tarpeita (minulla on Wordissa valmis työhakemus- ja ansioluettelopohja joita muuttelen). Paikan päällä työhaastatteluissa olen nopea- ja reipasliikkeinen, puhun selvästi ja kättelen jämäkästi. En ole hiukset rasvaisena unisen näköinen tai vanhalta viinalta haiseva. Tällaisia vanhalta viinalta haisevia tapauksia minulle tulee välillä työpariksi saman vuokratyöfirman kautta tehtäviin ja ovat kyllä todella laiskoja, joudun heitä komentamaan (aikuisia, usein keski-ikäisiä ihmisiä) ja puuttumaan kännykän käyttöön, sillä työparin tekemiset vaikuttavat luonnollisesti omaan työpanokseenikin.
Ja kyllä, olen itsekin välillä vuoden tai puoli työtön laiska paska ja se johtuu siitä, että en silloin hae työpaikkoja ja myönnän sen reilusti.
-M31
Tuossa tuli se työpaikan saamisen salaisuus, hyvä kun kerroit, eli
-ei haastattelussa haise vanhalle viinalle
-ei näytä uniselle
-on pessyt hiukset
-osaa kätellä
Sinusta taatusti oikein tapellaan työmarkkinoilla, moni ei tuohon pysty.
Ootko käynyt jonkun työkkärin kättelykurssin vai missä olet sen taidon oppinut, voitko paljastaa?
Povokirjotus. Työnantajaa kiinnostaa osaaminen ja oikean tyypin löytäminen ko paikkaan. Ehkä joitakin kiinnostaa hienot CV:t, mutta ei siitä näy miten töitä tekee ja muu persoolallisuus.
Hakuri kirjoitti:
Povokirjotus. Työnantajaa kiinnostaa osaaminen ja oikean tyypin löytäminen ko paikkaan. Ehkä joitakin kiinnostaa hienot CV:t, mutta ei siitä näy miten töitä tekee ja muu persoolallisuus.
Juuri näin.
Vastaa tarkemmin näihin kysymyksiin, niin palataan sitten asiaan:
- Millaista koulutusta ja työkokemusta vaadit?
- Paljon maksat palkkaa, ja mitkä ovat palkanmaksupäivät?
- Pitääkö olla tietynlaiset omat työvaatteet ja omia työvälineitä?
- Montako työtuntia on päivässä?
- Mihin aikaan vuorokaudesta työ tehdään?
- Onko työpaikka kuuluisa siitä, että siellä on erikoisen huono työilmapiiri eikä työntekijöille tule karenssia, vaikka ovat itse irtisanoutuneet?
Minulla on jokaiseen kohtaan oma epäilykseni, sillä sellaisessa työpaikassa ja / tai työnantajassa on paljon vikaa, jos ei työttömiä olisi tunkemassa ovista ja ikkunoista.
Kyllä työttömätkin voisivat itse ottaa vastuuta elämästään ja lopettaa sen elämisen käsi toisen taskussa... Se tasku ei meinaan kauaa enää pysy auki. Kannattaisi nyt vaan miettiä ihan omalla kohdalla, että aikooko alkaa rakentamaan sitä asemaa työelämään vai odottaa sitä päivää, kun sitä työtä pitää tehdä todella pienellä palkalla, koska muuten ei syö tai asu. Ja turha meuhkata, että sitten ryöstellään. Ei ne ihmiset muuallakaan maailmassa ryöstele, vaikka joutuvat tekemään töitä vain saadakseen säällisen elämän ilman luksusta. Ryösteltiinkö Suomessa 50 tai 100 vuotta sitten, vaikka töissä piti käydä ihan vaan sen takia, että on kengät jalassa, vaatteet päällä, lämmin asunto ja ruokaa pöydässä?
Pahinta on tämä täydellinen ponnettomuus tarttua tilaisuuteen. Olen itsekin ollut työtön ja kärppänä lähdössä tarvittaessa töihin. Kyllä, minulle on soitettu perjantaina klo 16, että maanantaina klo 8 pitäisi olla työssä, josta lähin julkinen menee 13km:n päästä. Eli viikonloppu aikaa hommata auto alle. Kaksi edellistä kysyttyä oli kokenut vääränä, että pitäisi työn takia peräti hommata auto noin nopealla aikataululla. Nettiauto vaan auki ja sieltä hankittiin joku 500 Euron räpsä viikonlopun aikana. Työ jatkui kuukausia ja sieltä pääsin paremmalle sijainnille vastaavaan työhön. Tästä on nyt aikaa viisi vuotta ja se räpsäkin on vaihtunut aikoja sitten parempaan. pitää tarttua tilaisuuteen, ei saa antaa pienten esteiden olla edessä.
Näkihän sen tänäänkin, kun oli lakkopäivä. Osa pääsee kyllä töihin ja kuskaa lapsensakin, ja sitten on nämä luuserit, jotka narisee kotona ja lapsetkaan ei pääse kouluun, kun "on niin vaikeaa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö saan hakemuksillani töitä? Minulla on oikeinkirjoitus kunnossa työhakemuksessani ja ansioluettelossani sekä räätälöin työhakemuksen jokaiseen hakemukseen vastaamaan firman tarpeita (minulla on Wordissa valmis työhakemus- ja ansioluettelopohja joita muuttelen). Paikan päällä työhaastatteluissa olen nopea- ja reipasliikkeinen, puhun selvästi ja kättelen jämäkästi. En ole hiukset rasvaisena unisen näköinen tai vanhalta viinalta haiseva. Tällaisia vanhalta viinalta haisevia tapauksia minulle tulee välillä työpariksi saman vuokratyöfirman kautta tehtäviin ja ovat kyllä todella laiskoja, joudun heitä komentamaan (aikuisia, usein keski-ikäisiä ihmisiä) ja puuttumaan kännykän käyttöön, sillä työparin tekemiset vaikuttavat luonnollisesti omaan työpanokseenikin.
-M31
Miksikö saat töitä, no sen olen lihavoinut viestissäsi.
Minullakin on oikeinkirjoitus kunnossa työhakemuksessani ja ansioluettelossani, ja räätälöin ne vastaamaan aina firman tarpeita. Paikan päälle työhaastatteluun saavun ajoissa, peseytyneenä ja siistiksi laittautuneena, hillitysti ehostettuna, en haise vanhalle viinalle, tupakalle, hielle, paskalle enkä hoitamattomille hampaille, enkä lotraa hajusteitakaan. Kättelen reippaasti, kuuntelen kysymykset, puhun selkeästi artikuloiden, katson silmiin mutten tuijota. Tarvittavat todistukset minulla on mukana ja suljen kännykkäni haastattelun ajaksi.
-N54
Höpö höpö, olkoon 30v mies, mutta työnantajat yleensä yrittää välttää ihmisiä jotka vaihtaa usein työpaikkaa ja on siinä välillä aina työttömänä. Ne tajuaa kyllä että heti kun liiton päivät tulee täyteen niin tyyppi häipyy ja rekrytointi ja uuden perehdyttäminen meni hukkaan ja kaikki täytyy taas aloittaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Ai, sinulla on YKSI kokemus työttömistä. No, minulla on yksi kokemus sinusta - se, että teit tälläisen aloituksen. Tämän kokemuksen perusteella voin sanoa: olet idiootti.
Kyllä tätä ketjua lukiessa sai aika montakin kokemusta työttömistä ja heidän selittelyistään. Ja vastasi aika pitkälle sitä stereotypiaa, mikä minulla työttömistä laiskureista onkin. Se joka oikeasti haluaa jotain, sen myös saa ja se joka ei halua, keksii kyllä selitykset (niin kuin tässäkin ketjussa olemme nähneet). Työttömät ovat laiskoja ja heikkoja ihmisiä.
Minulla itselläni on pelkkä toisen asteen koulutus ja heti koulun jälkeen masennuin ja olin neljä vuotta pois työmarkkinoilta. Miksikö? Koska en laittanut ainuttakaan työhakemusta. Heti kun aloin hakemaan töitä, niitä myös sain. Nykyisin tulee välillä masennusjaksoja, jolloin en laita työhakemuksia tai avaa edes laskuja ja yllätys yllätys, en silloin töitä saa. Mutta heti kun alan töihin haluamaan ja laittamaan hakemuksia, saan työpaikan alle kahdessa viikossa. Eikä minun tarvitse ottaa edes tehokkaita keinoja käyttöön eli alkaa kiertelemään alueen yrityksissä näyttäytymyssä ja tarjoamassa numeroani.
Ja kyllä, olen itsekin välillä vuoden tai puoli työtön laiska paska ja se johtuu siitä, että en silloin hae työpaikkoja ja myönnän sen reilusti.
-M31
Kunhan nyt ensin pääsisit edes johonkin töihin, niin osaisit kirjoitella vähän realistisempia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön ole mikään orja, joka suostuu mihin tahansa huonoon työpaikkaan.
Kaikki työ on arvokkaampaa kuin kotona loisiminen MINUN rahoillani.Työttömyysturva välittömästi pois näiltä vapaamatkustajilta.
Miksikö saat töitä, no sen olen lihavoinut viestissäsi.
Minullakin on oikeinkirjoitus kunnossa työhakemuksessani ja ansioluettelossani, ja räätälöin ne vastaamaan aina firman tarpeita. Paikan päälle työhaastatteluun saavun ajoissa, peseytyneenä ja siistiksi laittautuneena, hillitysti ehostettuna, en haise vanhalle viinalle, tupakalle, hielle, paskalle enkä hoitamattomille hampaille, enkä lotraa hajusteitakaan. Kättelen reippaasti, kuuntelen kysymykset, puhun selkeästi artikuloiden, katson silmiin mutten tuijota. Tarvittavat todistukset minulla on mukana ja suljen kännykkäni haastattelun ajaksi.
-N54