Yksi kokemus työttömistä
Firmani järjesti rekrytointitilaisuuden, mihin saapui n. 60 henkilöä, joista suurin osa oli työttömiä. Haastattelin n. 30 halukasta. Lopputulos: tarjosin töitä viidelle työttömälle. Kolme heistä ei ottanut paikkaa vastaan. Spekuloikaa vapaasti.
Kommentit (70)
Mitä tekevät palveluja tarjoavat firmat, jotka eivät voi raijata ahteriaan halvan työvoiman perässä? Pillit pussiin ja kaikki kortistoon?
Sitten harmitellaan että työpaikkoihin valitaan sellainen jolla on jo työpaikka.
Jo senkin vuoksi huonompikin homma kannattaa ottaa vastaan.
Minäkin olen palkannut työntekijöitä ja mieluummin valinnut sen joka ollut aktiivinen kuin sen joka pyöritellyt vuoden peukaloitaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kommentoijat kiteyttävät asian hyvin. Monta asiallista firmaa ja yrittäjää kärvistelee ilman työvoimaa kun tämän maan sosiaaliturva ei kannusta ottamaan työtä vastaan.
Sosiaaliturvalla elää yhtä hyvin tai paremmin kuin työtä tekemällä.
Ja siis kukaanhan ei CV:täsi täytä kuin sinä itse. Sieltä voi jättää asioita myös pois.
Joo, tietenkin CV:stä voi jättää pois sen mikä ei näytä hyvältä.
Mutta ei sinne saa sitä hyvältä näyttävääkään täytettä jos käyttää aikansa tekemällä vääriä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on auttamatta työpaikassa, ei työttömissä.
Case closed :D
Kuten voimme vastauksista päätellä suomessa ei ole kuin paskoja työpaikkoja, joihin ei yksikään itseään arvostava alennu. Eli cace closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, työtön, tein juuri excel-taulukon, jolla voin helposti laskea millaista työtä kannattaa ottaa vastaan.
En todellakaan tee sellaista työtä, joka laskisi nettotulojani. Miksi ihmeessä näkisin oikein erikseen vaivaa sen eteen, että tulot tippuu?
Nuorena tein kaikenmaailman ilmaistöitä, ihan työkokemuksen takia.
Enää en kuitenkaan ala tekemään mitä tahansa, että saisi työkokemusta.
Sitä kokemusta minulla on karttunut sen verran paljon, ettei jotkut muutaman tunnin satunnaiset tiskarihommat tuo siihen mitään lisäarvoa.
CV:ssä muutenkin näyttää paremmalta oman alan jatkokoulutus, kuin väärän alan satunnaiset pätkätyöt.
Koska olen sen arvoinen! Suomalaisella on nousut pahasti hattuun ja heistä on tullut itsekäitä.
Mikä idea on ensin kouluttaa ihmisiä isolla rahalla vaativiin tehtäviin, ja sitten pistää heidät kaivamaan ojaa lapiolla tai tiskaamaan kattiloita keittiöön?
Eikö se ole valtiontalouden kannalta aika huono vaihtoehto?
Eikö ennemmin kannata antaa sen vahvan osaamisen hankkineen suorittaa vielä jatko-opintoja, jotta osaamisensa kehittyisi vielä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, työtön, tein juuri excel-taulukon, jolla voin helposti laskea millaista työtä kannattaa ottaa vastaan.
En todellakaan tee sellaista työtä, joka laskisi nettotulojani. Miksi ihmeessä näkisin oikein erikseen vaivaa sen eteen, että tulot tippuu?
Sitä kokemusta minulla on karttunut sen verran paljon, ettei jotkut muutaman tunnin satunnaiset tiskarihommat tuo siihen mitään lisäarvoa.
CV:ssä muutenkin näyttää paremmalta oman alan jatkokoulutus, kuin väärän alan satunnaiset pätkätyöt.
Koska olen sen arvoinen! Suomalaisella on nousut pahasti hattuun ja heistä on tullut itsekäitä.
Mikä idea on ensin kouluttaa ihmisiä isolla rahalla vaativiin tehtäviin, ja sitten pistää heidät kaivamaan ojaa lapiolla tai tiskaamaan kattiloita keittiöön?
Eikö ennemmin kannata antaa sen vahvan osaamisen hankkineen suorittaa vielä jatko-opintoja, jotta osaamisensa kehittyisi vielä lisää?
Jos on yhden tuömarkkinoille kelpaamattoman tutkinnon hankkinut, pitää seuraava hankkia omilla varoilla ja fiksummin. Sen voi sitten rahoittaa vaikka niillä heikommin palkatuilla hommilla. Tässä maassa kaikki pitää saada tarjottimelta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kommentoijat kiteyttävät asian hyvin. Monta asiallista firmaa ja yrittäjää kärvistelee ilman työvoimaa kun tämän maan sosiaaliturva ei kannusta ottamaan työtä vastaan.
Ja siis kukaanhan ei CV:täsi täytä kuin sinä itse. Sieltä voi jättää asioita myös pois.
Ei sosiaaliturvan tehtävä ole olla mikään kannustin.
Sosiaaliturvan tehtävä on nimensä mukaisesti olla sosiaaliturvaa, eli tuloa silloin kun ei ole aikaansaatavissa työstä kannattavaa sopimusta.
Eihän kukaan investoijakaan laita rahojaan kiinni sellaiseen, jossa investoinnille tulee tappiota, sama asia koskee työtäkin eihän kenenkään velvollisuus ole upottaa aikaansa työtehtäviin ja niiden opiskeluun, jos se ei ole kannattavaa.
Emme elä missään sosialismissa, jossa työnantajaa elätettäisiin niin että työntekijät omaksi velakseen ottavat satojen tuhansien lainat, jotta voisivat sitten luovuttaa em. rahalla koulutetun osaamisensa ilmaiseksi työnantajille jotka vain pistävät saadut tuotot omiin taskuihinsa.
Hankkiutukaa näistä oikeisto-sosialisteista mahdollisimman pian eroon, ja hallitus tekemään menoleikkauksensa sekä veronkorotuksensa, avoin sektori kasvuun ja työn kysyntä sopimusten kautta kasvuun ihan normaalisti.
Itkutuhruiset porvarit voi ihan vapaasti pakata kamansa tästä maasta menkää esim. Wahlroosin naapuriin tuonne Ruotsiin karkuun, hyvää matkaa ja hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielmään ja ohjata elokuvia jonkun on työllistettävä!
Anna kun arvaan. Puhelinmyyntityötä provisiopalkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on auttamatta työpaikassa, ei työttömissä.
Case closed :D
Kuten voimme vastauksista päätellä suomessa ei ole kuin paskoja työpaikkoja, joihin ei yksikään itseään arvostava alennu. Eli cace closed.
Näin on. Sitten itketään torilla, että Sipilä otti tikkarin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan juuri tästä syystä lukukausimaksuja. Kouluttaudutaan kalliilla rahalla aloille, joilla ei ole mitään työllisyysnäkymiä ja sitten julistetaan kuinka tiskaamisen alentaa arvoani.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisilla firmoilla ei ole mitään ongelmia saada työtekijöitä. Niille sataa hakemuksia sadoittain ja voivat valita haluamansa henkilön.
Sen sijaan höpö-yritykset, jollainen ap:n firmakin epäilemättä on, kärvistelevät ilman työvoimaa ja ihan syystä. Varmaan kyse oli max. 10h viikossa tehtävästä työstä, jossa tarvitaan omaa autoa. Palkkaakin saatetaan maksaa muutama euro, jos teet tulosta. Vaatimuksena ammattikorkeakoulututkinto, hyvä it-osaaminen, suomen, ruotsin, englannin, saksan ja ranskan hyvä osaaminen. Swalihilin taito plussaa. Onhan sinulla myös hygieniapassi?
Hei AP. Ai, sinulla on YKSI kokemus työttömistä. No, minulla on yksi kokemus sinusta - se, että teit tälläisen aloituksen. Tämän kokemuksen perusteella voin sanoa: olet idiootti.
Mun työnantaja tarjosi työtä yhdelle työttömälle, eli minulle. Olen ollut nyt samassa työpaikassa kuusi vuotta. Hän näki vähän vaivaa, että löysi sopivan, eikä odottanut, että tuodaan tarjottimella eteen. Sinänsä oli tuuria omallakin kohdalla tässä asiassa. Ei palkka ollut iso ja matkakustannuksiin meni paljon rahaa, mutta sain alan työpaikan ja se oli tärkeintä. Sittemmin olen muuttanut tälle paikkakunnalle ja mies tuli perässä.
Mielenvikaisia laiskamatoja ovat kaikki
Yksi kokemus työttömistä (jonka olen kirjoittanut tälle palstalle monta kertaa aiemminkin). Keskisuuren kaupungin pikkupuoti haki osa-aikaista vaatemyyjää nollasopparilla alimmalla normi tes-palkalla. Hakemuksia tuli yli 600 kappaletta. Haastateltiin 5 eniten alan kokemusta omaavaa (sadoilla muilla ei siis ollut toivoakaan tulla valituiksi). Jokainen olisi ottanut paikan vastaan, yksi toki vain valittiin. Ap:n firman tarjoama työ on siis mitä ilmeisimmin merkittävästi paskempaa kuin pikkupuodin pikkupalkkainen nollasopparityö.
Eipä sitä noilla tiedoilla voi sanoa.
Itse olen työtön ja haen samanaikaisesti useita työpaikkoja. Voi hyvin käydä niin, etten ota tarjottua työtä vastaan, koska saan paremman tarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Ai, sinulla on YKSI kokemus työttömistä. No, minulla on yksi kokemus sinusta - se, että teit tälläisen aloituksen. Tämän kokemuksen perusteella voin sanoa: olet idiootti.
Kyllä tätä ketjua lukiessa sai aika montakin kokemusta työttömistä ja heidän selittelyistään. Ja vastasi aika pitkälle sitä stereotypiaa, mikä minulla työttömistä laiskureista onkin. Se joka oikeasti haluaa jotain, sen myös saa ja se joka ei halua, keksii kyllä selitykset (niin kuin tässäkin ketjussa olemme nähneet). Työttömät ovat laiskoja ja heikkoja ihmisiä.
Minulla itselläni on pelkkä toisen asteen koulutus ja heti koulun jälkeen masennuin ja olin neljä vuotta pois työmarkkinoilta. Miksikö? Koska en laittanut ainuttakaan työhakemusta. Heti kun aloin hakemaan töitä, niitä myös sain. Nykyisin tulee välillä masennusjaksoja, jolloin en laita työhakemuksia tai avaa edes laskuja ja yllätys yllätys, en silloin töitä saa. Mutta heti kun alan töihin haluamaan ja laittamaan hakemuksia, saan työpaikan alle kahdessa viikossa. Eikä minun tarvitse ottaa edes tehokkaita keinoja käyttöön eli alkaa kiertelemään alueen yrityksissä näyttäytymyssä ja tarjoamassa numeroani.
Miksikö saan hakemuksillani töitä? Minulla on oikeinkirjoitus kunnossa työhakemuksessani ja ansioluettelossani sekä räätälöin työhakemuksen jokaiseen hakemukseen vastaamaan firman tarpeita (minulla on Wordissa valmis työhakemus- ja ansioluettelopohja joita muuttelen). Paikan päällä työhaastatteluissa olen nopea- ja reipasliikkeinen, puhun selvästi ja kättelen jämäkästi. En ole hiukset rasvaisena unisen näköinen tai vanhalta viinalta haiseva. Tällaisia vanhalta viinalta haisevia tapauksia minulle tulee välillä työpariksi saman vuokratyöfirman kautta tehtäviin ja ovat kyllä todella laiskoja, joudun heitä komentamaan (aikuisia, usein keski-ikäisiä ihmisiä) ja puuttumaan kännykän käyttöön, sillä työparin tekemiset vaikuttavat luonnollisesti omaan työpanokseenikin.
Ja kyllä, olen itsekin välillä vuoden tai puoli työtön laiska paska ja se johtuu siitä, että en silloin hae työpaikkoja ja myönnän sen reilusti.
-M31
Tämä.