Makaronimössö, pääkallopata, paniikkipata.. Eli keitettyä makaronia ja jauhelihaa
Moniko tekee tätä kasarin pikaruokaa vielä nykyisinkin ? Ja nimenomaan ilman mitään kermoja, kasviksia tms sillä alkuperäisessä reseptissä ei ole kuin makaroni, jauheliha ja sipuli !
Meillä on tuota ruokalistalla juuri tänään :) Lapset tykkää, isäntä tykkää ja itsellä tuohon liittyy voimakasta lapsuusnostalgiaa.
Kommentit (70)
Äiti yritti tehdä meille makaronilaatikkoa, mutta aloitti ruoanlaiton aina liian myöhään. Meillä lapsilla oli kiljuva nälkä siinä vaiheessa, kun makaroni oli keitetty ja jauheliha sipuleineen paistettu. Äiti tyytyi sekoittamaan ne keskenään, mustapippuria ja suolaa mausteeksi ja tarjoili ruoan sellaisenaan. Hyvin harvoin saatiin makaronilaatikkoa, mutta tuo makaronimössö oli kyllä ihan hyvää. Paljon ketsuppia kostukkeeksi. Itse en moista mössöä ole tehnyt. Hyvin harvoin makaronilaatikkoakaan.
Pakko tehdä tänään ! Ja nostalgian vuoksi ostaa omenamehua kylkeen. Lapsuus <<3
Ja ajatelkaa, me makaronimössöllä ja ranskanleivällä kasvaneet nelikymppiset olimme niin hoikkia lapsia, että housut tippui!
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa, me makaronimössöllä ja ranskanleivällä kasvaneet nelikymppiset olimme niin hoikkia lapsia, että housut tippui!
Jos sinä olit niin ei kaikki olleet.
Ahaa, vanha kunnon makaronipöperö! Mun kaverit ei koskaan tajunneet, mistä ruuasta oli kyse 😃 Noh terve vaan siskot, jäin nyt kiinni että palstailen. Kukaan muu ei vissiin käytä tota pöperönimitystä 😁
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, vanha kunnon makaronipöperö! Mun kaverit ei koskaan tajunneet, mistä ruuasta oli kyse 😃 Noh terve vaan siskot, jäin nyt kiinni että palstailen. Kukaan muu ei vissiin käytä tota pöperönimitystä 😁
Meillä käytetään! T. 19 😉
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut koskaan tuota ruokana, kun olin lapsi. Koulussa oli joskus. Mutta mun pikkuveli, joka on paljon nuorempi, on joko itse keksinyt tuon ruuan, tai sitten äiti on alkanut tehdä sitä sitten, kun mä oon muuttanut kotoa. En ole itse koskaan laittanut, mutta en nyt juuri laita liharuokia muutenkaan.
Onko koulussakin ollut joskus makaronimössöä. 😂 Mä oon aina aatellu, et se on vaan joku kotikutoinen mössötekele, silloin kun ei oo jaksanu mitää isompaa ruveta valmistamaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä kuullutkaan, mutta voisin kuvitella tekeväni.
Kertokaa ohje kuinka se tehdään.
Ja olen syntynyt -74.Johan se tuolla kerrottiin: Makaronia ja jauhelihaa sekotetaan sekaisin mössöksi ja ehkä vielä sipulia sekaan.
Uusavuttomille: Ne makaronit keitetään enste ja jauheliha+sipuli ruskistetaan. Siis silputtu sipuli...
Niin ja jos haluaa vielä vähän lisää makua valmiiseen ruokaan, niin ruuttaa vaan ketsuppia suoraan pullosta ruuan sekaan. 👍🏼
Meillä päin sitä kutsutaan pulisörsseliksi tai nistipadaksi. Teen sitä jatkuvasti rahojen ollessa tiukalla (olen opiskelija) ja ihan hyvää se on, ketsupin kanssa varsinkin :)
Makaronipataa oli koulun ruokalistalla 70- ja 80-luvulla. Mun teinit väsää tuota, kutsuvat nimellä nistipata.
Pulipata. Meillä välillä on sitä, koska mies on huomattavasti laiskempi ruoanlaittaja kuin minä. Ja oli toki lapsenakin aina silloin tällöin, meillä siihen kuului makaronin ja jauhelihan lisäksi herne-maissi-paprika.
Täällä kutsutaan ooppaheijaksi. Ehdottomasti suosituin ruoka lasten leireillä. Tehdään kotonakin silloin tällöin. Itse tykkään tästä enemmän kuin makaronilaatikosta.
Tämä vissiin jokin työttömien ja pienituloisten ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Tämä vissiin jokin työttömien ja pienituloisten ruoka?
Ei vaan makaronilaatikon nopeampi versio ja useiden lasten lemppari. On se kyllä edullinenkin,
Ai että, tätä syötiin lapsena ja hyvin maistui. Meillä oli monesti lisukkeena porkkanaraastetta appelsiinipaloilla. Yksinkertaista ja hyvää, vaikka palstalaisten mielestä varmaan kauhea wt-ruoka. Muistan miten mukavaa oli tulla talvisena pakkaspäivänä ulkona riehumisen jälkeen kotiin kun oli tätä ruuaksi.
Meillä syödään joka viikko. Käytetään ihan vain makaronia ja jauhelihaa nimitystä.
Mikähän väliinputoaja olen tässä asiassa? 😶 Seitkytluvulla syntynyt kasarilapsi, eikä tuota ollut koulussa eikä kotona enkä ole koskaan omille lapsillekaan tehnyt! Mies kyllä tekee välillä "risottoa" eli jauhelihaa, riisiä, sipulia ja herne-maissi-paprikaa. Kuulostaa vähän samalle ja hyväähän se on.
Pulipataa syödään meillä pari kertaa viikossa. Noin sata kertaa vuodessa jo yli 30 vuoden ajan. Lasten lempparia eikä itsekään kyllästy. Toki erilaisella maustamisella saa vaihtelua.
Pekonia ja sipulia rutkasti lisäksi, niin nimi muuntuu pohojosessa Teräsmiespadaksi.
Teen tänään.