Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti 8-luokkalaiselle liikaa kävellä reilu 5 km koulumatka kerran vuodessa?

Vierailija
02.02.2018 |

Vantaalainen 8-luokkalainen poika avautuu iltapäivälehdessä, koska EHKÄ hän tai joku toinen joutuu lakon vuoksi kävelemään kouluun tänään. Matkaa reilu 5 km.

Ompa rankkaa elämää! Minulla on samanpituinen työmatka ja kuljen sen pyörällä tai jalan joka päivä. Matka ei ole edes pitkä. 8-luokkalainen on jo 14-vuotias. Luulisi tuon pituisen matkan sujuvat ilman napinoita edes kerran vuodessa.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801312200709752_u0.shtml

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan tuollekin pojalle kuuluu yhteiskunnan tarjoama koulukuljetus. Kyse ei ole siitä, jaksaako tai viitsiikö hän kävellä, kyse on siitä, että laki takaa kuljetuksen ja pojalla on siihen oikeus kaikissa tilanteissa. Vai oletko sitä mieltä, että muutakaan lainsäädäntöä ei tarvitse noudattaa? Kunta voi päättää, tarjoaako neuvolapalveluja, kunta voi päättää, onko päivällä maksuton ruokailu, kunta voi kieltäytyä tarjoamasta vuoropäivähoitoa jne.

Vierailija
2/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika pitkä matka aamutuimaan kävellä tuossa lumikaaoksessa. En viitsisi itsekään kävellä, niin miksi pakottaisin lapseni rämpimään? Meillä on tänään tytön kanssa vapaa päivä ja katotaan leffoja ja syödään herkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noi jaksaa ei ole siitä kyse.

Vierailija
4/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuljin aikoinani huvin vuoksi fillarilla kouluun 10km matkan. Bussilla meneminen vaati, että heräsin aiemmin, fillaroimalla säästin aikaa muistaakseni vartin. :D Ja illalla lähdettiin "kylille" uudestaan.

Tämä siis yläaste- ja lukioikäisenä. Eikä mulle edelleenkään tuota ongelmaa kävellä vaikka kaverin luo iltakylään, kun matkaa tulee n. 4km suuntaansa. Tuntuu että asenteet on kovasti muuttuneet siitä, kun itse olin kasvava nuori. Ja nyt siis olen 36v, ettei mikään ihan muumio vielä.

Vierailija
5/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuljin aikoinani huvin vuoksi fillarilla kouluun 10km matkan. Bussilla meneminen vaati, että heräsin aiemmin, fillaroimalla säästin aikaa muistaakseni vartin. :D Ja illalla lähdettiin "kylille" uudestaan.

Tämä siis yläaste- ja lukioikäisenä. Eikä mulle edelleenkään tuota ongelmaa kävellä vaikka kaverin luo iltakylään, kun matkaa tulee n. 4km suuntaansa. Tuntuu että asenteet on kovasti muuttuneet siitä, kun itse olin kasvava nuori. Ja nyt siis olen 36v, ettei mikään ihan muumio vielä.

No voi hellanlettas ku olet varsinainen Risto reipas. Kävele mun puolesta vaikka maapallo ympäri, ei kiinnosta. Ei se jaksamisesta ole kiinni vaan oikeuksista.

Vierailija
6/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä aapeen että nelosen valinnat ovat heidän. Lehdessä kirjoittavalla pojalla sen sijaan ei ole, mistä valita. Emmekä me tiedä, mitä olosuhteita asiaan liittyy.

Vierailija
7/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö poika omista pyörää. Omani ovat ajaneet yläkoulun ja lukion ajan pyörällä koulumstkat. 4-12 km suuntaansa. Tulisi mieleenkään maksaa bussi kyydeistä.

Itsekin kuljen työmatkat aina pyörällä 12km suuntaansa. Vaikka oma autokin on pihassa.

Mutta ilmeisesti tää on joku meidän Oululaisten juttu että pyörällä voi ajaa vaikka on lunta jäätä ja pakkasta - 20 astetta

Vierailija
8/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta on OK, että koulukuljetusta ei ole, niin silloin sinusta on OK sekin, että työttömiltä otetaan etuudesta vähän yli 4% pois, jos ei työllisty. Kumpikin asia on vastoin yleistä moraalikäsitystä, mutta sinun mielestäsi oikein.

Vierailija
9/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hellanlettas sentään. Kahdenkymmenen minuutin päästä lähden kävelemään 4,9 kilometrin koulumatkaani. Ja en kävele sitä ainoastaan tänään, vaan ihan jokaisena vuoden päivänä kesä- ja joululomat poislukien.

-ysiluokkalainen

Vierailija
10/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas sentään. Kahdenkymmenen minuutin päästä lähden kävelemään 4,9 kilometrin koulumatkaani. Ja en kävele sitä ainoastaan tänään, vaan ihan jokaisena vuoden päivänä kesä- ja joululomat poislukien.

-ysiluokkalainen

Miks sulla ei ole pyörää. Toivo lahjaksi säästä ja osta itse tmv. Halvan uudenkin saa jo parilla sadalla. Ja päivittäin säästyy aikaa hulluna.

Ai niin Porvoossa ei myydä pyöriä

Vierailija
11/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lakon vastustajat sotkevat koululaiset kiistoihin. Koulukuljetukset kulkevat normaalisti.

Laiskuutta ei pitäisi tukea ja nuorten liikuntaa olisi lisättävä.

Vierailija
12/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt lakon vastustajat sotkevat koululaiset kiistoihin. Koulukuljetukset kulkevat normaalisti.

Laiskuutta ei pitäisi tukea ja nuorten liikuntaa olisi lisättävä.

Siis mitkä koulukuljetukset ei meidän 4 luokkalainen millään koulukuljetuksella tuota 8km kulje. Vaan normi reittibussilla toki kaupunki maksaa bussikortin.

Eikö nuo erilliset koululaisvuorot ole joku syrjäseutujen juttu, kun muita busseja ei kulje.

Vierailija
13/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihankauheeta, kun ilkeät kuljetusihmiset lakkoilee, ja kaikki vaan lakkoilee. Mistä mun sossurahatkin tulee jos kaikki vaan lakkoilee....ja niihin sossurahoihin minulla on oikeus! Siitä on kysymys.

Vierailija
14/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, että missä tällä hetkellä voi ajaa pyörällä. Pyöräteitä ei ole aurattu, tien reunassa ajaminen pöllyävässä lumessa on synonyymi itsemurhalle.

Vierailija
15/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koulu muka voisi järjestää korvaavan kuljetuksen? Ope hakisi autolla kotoa tai fillarin tarakalla, jos hänellä ei oo autoa. Haloo! Eiköhän kerran elämässä vois kävelläkin?

Itse en todellakaan vanhempana merkkaisi sairauslomaksi. Sehän opettaa lapsen just semmoiseksi saikuttajaksi, joita halveksun.

Omat teinit lähti aamulla kävellen. Yleensä pyöräilevät, mutta tänään tiet on vielä auraamatta. Matkaa 4 km.

Vierailija
16/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kahdeksasluokkalainen Miro saattaa joutua kävelemään yli tunnin kouluun perjantaina pakkasessa"

Vantaalla jos on aamulla pakkasta niin todennäköisesti jopa -1, oikeasti taitaa kyllä olla suojasää koko kaupungissa tänään. 

Mutta kuulostaa se kauheammalta noin, voi poikaparkaa ;)

Vierailija
17/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ymmärrettävää tätä uutista vasten:

Osa suomalaislapsista on niin heikkokuntoisia, että pelkkä kuntotestien yrittäminen on vaikeaa 

https://yle.fi/urheilu/3-10047809

Vierailija
18/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan tuollekin pojalle kuuluu yhteiskunnan tarjoama koulukuljetus. Kyse ei ole siitä, jaksaako tai viitsiikö hän kävellä, kyse on siitä, että laki takaa kuljetuksen ja pojalla on siihen oikeus kaikissa tilanteissa. Vai oletko sitä mieltä, että muutakaan lainsäädäntöä ei tarvitse noudattaa? Kunta voi päättää, tarjoaako neuvolapalveluja, kunta voi päättää, onko päivällä maksuton ruokailu, kunta voi kieltäytyä tarjoamasta vuoropäivähoitoa jne.

Kyse on YHDESTÄ lakkopäivästä, ei siitä että koko palvelu peruttaisiiin.

Vierailija
19/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa! Kyllä varmaan harmittaa hirveästi tuotakin poikaa jos ”joutuu” jäädä kotiin:D Meillä reksi ilmoitti että koulu ei voi korvaavaa bussia järjestää ja kaupungin taksit ovat ajossa joten jos ei ole muuta kyytiä niin jää sitten kotiin. Tekee tehtävät kotona. Pitää ottaa tuonkin toimittajan nimi muistiin, kun kirjoittelee noin tarkoituksenhakuista juttua. Toimittajien moraali on kyllä matala, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
20/75 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon ikäisille edes on koulukuljetus jollekkin 5 kilometrille? Aivan naurettavaa. Maksetaan siitä että nuorten kunto huononee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi