Miehen seksuaalisen ahdistelun vähättely
Taas pisti raivostuttamaan, kun luki tämän uutisen, jossa H P Björkman otti kantaa tuohon Törhösen ahdistelujuttuun.
"– Itse en miehenä ole seksuaalista häirintää kokenut. Mutta puheita liikkui aikoinaan, vuosia sitten. Ilmapiiri ja tietoisuus, että jotakin tapahtuu. Huhuja ja kuiskauksia, joista ei aivan tiedä, mistä on kyse, Björkman miettii."
Tuollainen kommentti on helposti ymmärrettävissä siten, että miehet eivät koe seksuaalista häirintää, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Itse olen hyväkroppainen ja kasvoistakin aika komea mies ja flirttailuun törmään jatkuvasti tilanteissa, joissa en sitä toivoisi. Esimerkiksi terveyskeskuksessakin on oikeastaan aina vastassa nainen, eikä heidän suhtautumisensa minuun ole samanlaista kuin se oli vielä joitakin vuosi sitten, kun olin nuorempi. Ei mitään konkreettista ahdistelua ole näissä tilanteissa ollut, mutta esimerkiksi sitä, että hymyillään liikaakin ja aletaan juttelemaan tilanteeseen sopimattoman rennosti. Esimerkiksi yksi nuori sairaanhoitaja kikatteli kuin pikkutyttö, enkä tuntenut enää lainkaan miellyttäväksi kertoa sitä varsinaista ongelmaani, koska en kokenut olevani vastaanotolla.
Samaan törmää myös työpaikoilla, joissa kuulee välillä jotain sopimattomia puheitakin. Ilmoitan yleensä jotain kautta, että seurustelen, jotta mitään konkreettista ongelmaa ei tulisi. Koitan myös vältellä katsekontaktia naisten kanssa ja jos jonkun kanssa tulee juttuun, mutta huomaan hänessä kiinnostuksen merkkejä, niin vähennän kontaktia häneen.
Baareista ja yökerhoista en viitsi edes aloittaa, koska siellä tullaan niin törkeästi kiinni, että tuskin naisetkaan joutuvat yleensä tuollaista kokemaan.
Raivostuttavaa, että tätä käsitellään pelkästään naisten ongelmana, kun itse joudun olla tekemässä tämän kanssa vähän väliä.
Kommentit (27)
Miesten ja naisten ahdisteluissa on se ero, että naisella on aihetta pelätä ahdistelun johtavan pahoinpitelyyn, raiskaukseen ja jopa murhaan. Miehillä tuo riski on käytännössä olematon koska keskivertomies on keskivertonaista isompi sekä vahvempi.
Itse en perusta tästä metoo-liikkeestä. Niin kauan kun raiskauksista jaellaan ehdollisia tuomioita on melko törkeää tuhota toisen ihmisen elämä vääränlaisen katseen tai hipaisun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään vähättelemättä, kylmä fakta on se että viha ja kuvotus on naisilla paljon suurempi tässä asiassa.
Ei tämä ole mikään kilpailu, eikä tuo väittämäsi tee miesten ahdistelusta yhtään hyväksytympää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät juurikaan kerro ahdistelusta tuli sitä sitten naisten tai toisten miesten taholta. Ehkä liiallinen hymyily tai kiinnostuksen merkit eivät vielä täytä ahdistelun merkkejä, onhan normaalia olla kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta. Kiinni käyminen ja sopimattomat puheet jo ovat ahdistelua. mutta hyvä olisi jos miehetkin nostaisivat ns. kissan pöydälle.
Hymyily ja kikattelu eivät ole ahdistelua.
Jos joku käy käsiksi tai esim painostaa seksuaaliseen tekoon, kehotan miestä kääntymään työnantajan tai poliisin puoleen samoin kuin naistakin.Etkö kokisi sitä ahdistavaksi, että miespuolinen lääkäri katsellaan flirttailisi sinulle, kun olet ilman paitaa hänen vastaanotollaan?
Flirttailu ei ole ahdistelua.
Toisaalta potilas lääkäri asetelmaan liittyy valta-asetelma, joka saattaa muuttaa sen ahdisteluksi.
Ai että ihan "saattaa muuttaa"? Lääkärin flirttailu on HELVETIN SOPIMATONTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään vähättelemättä, kylmä fakta on se että viha ja kuvotus on naisilla paljon suurempi tässä asiassa.
Ei tämä ole mikään kilpailu, eikä tuo väittämäsi tee miesten ahdistelusta yhtään hyväksytympää.
Yksittäisten tekojen tuijottaminen ja mittaaminen hämärtää koko peruskuvion. Poikalapset eivät kasva pelossa lapsesta asti, kun hullut tädit uhkailevat ja käyvät käsiksi kadulla. Perheystävänaisetkin kai harvemmin yrittävät juonia raiskattavakseen kymmenvuotiaita poikia. Enkä usko kauhean monen miehen joutuvan miettimään, onko ura kiinni yhdestä kuolaajasta, joka vaatii seksiä tai päättää ottaa itse kyselemättä lupia.
Kaikenlainen ahdistelu olisi toisen mittaluokan ongelma, jos taustalta ei löytyisi pitkällinen pelko. Sori miehet, niin kauan kun ette ota tätä huomioon, tasa-arvon parkuminen ei vakuuta. Ette tiedä mistä puhutte. Jos ei kiinnostakaan tietää kun pitää vain saada suunvuoro kaikkien muiden yli, olette todella epäilyttävällä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisten tekojen tuijottaminen ja mittaaminen hämärtää koko peruskuvion. Poikalapset eivät kasva pelossa lapsesta asti, kun hullut tädit uhkailevat ja käyvät käsiksi kadulla. Perheystävänaisetkin kai harvemmin yrittävät juonia raiskattavakseen kymmenvuotiaita poikia. Enkä usko kauhean monen miehen joutuvan miettimään, onko ura kiinni yhdestä kuolaajasta, joka vaatii seksiä tai päättää ottaa itse kyselemättä lupia.
Kaikenlainen ahdistelu olisi toisen mittaluokan ongelma, jos taustalta ei löytyisi pitkällinen pelko. Sori miehet, niin kauan kun ette ota tätä huomioon, tasa-arvon parkuminen ei vakuuta. Ette tiedä mistä puhutte. Jos ei kiinnostakaan tietää kun pitää vain saada suunvuoro kaikkien muiden yli, olette todella epäilyttävällä asialla.
Ei keskivertonaisen todellakaan tarvitse tuollaisia asioita miettiä missään laajassa mittakaavassa ainakaan Suomessa. Ennemmin miesten pitää pelätä väkivaltaa, koska se on huomattavasti yleisempää kuin naisiin kohdistunut väkivalta.
Jep. 90 % väkivallasta kohdistuu miehiin. Kodeissa naiset hakkaavat miehiä ja kadulla miehet toisiaan. Maailma on miehelle hyvin vaarallinen paikka ainakin tilastojen mukaan.
Kivasti määrittelet sen, miten toiset saisi kokea asiat. Ihan sama juttu että heität jonkun mauttoman vitsin, jonka joku kokee rasistiseksi. Vaikka itse et sitä rasistiseksi koe, niin jos toinen mieltää sen halveksivana, on se väärin. Piste. Nyt sitten kun mies tulee esiin "nössönä" eikä halua tulla ahdistelluksi, niin tasa-arvo ei toimikaan. Miehen kokemaa ahdistelua vähättelet, etkä näe siinä ilmeisesti mitään ongelmaa. Sinäkin varmaan tykkäisit siitä, jos väheksyisin sinuun kohdistuvaa kourintaa. Ihmiset kokevat asiat eri tavalla. Ehkä se on sitten niin, että sinua ei saa ahdistella, mutta minua saa. Tämä vain siksi, että olen syntynyt mieheksi ja sinä naiseksi. Se siitä tasa-arvosta.