Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

Vierailija
1181/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ruotsalainen pikkuserkkuni pitää suomalaisesta työpaikkakulttuurista. Täällä voi kuulemma olla paljon rohkeammin napit vastakkain työnantajansa kanssa, eikä täällä ole samanlaista mielistelykulttuuria kuin ruotsalaisessa työpaikkakulttuurissa.

Vierailija
1182/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalainen työkaveri ei voi ymmärtää miks niin monet suomalaiset tykkää kertoa natsivitsejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitaan yhtenaista "muslimikulttuuria". Taalla taidetaan vaan kirjoitella Saudeista jotka ovat kaikkein vanhoillisimpia. On monta muuta maata missa naiset saavat tehda niinkuin haluavat. Minunkin perheessani on kolme muslimi naislaakaria, ovat menneet naimisiin muunuskoisten kanssa, eronneet ja loytaneet uuden. Kukaan ei kulje burkhassa, ei edes huivi paassa.

Esim. Pakistanissa on ollut naispaaministeri ja ja siella voi virallisesti rekisteroitya muunsukupuoliseksi.

No ainakin WEFin tutkimuksessa vuodelta 2016, Pakistanissa naisilla menee vielä huonommin kuin Saudiarabiassa... Muutenkin tuota listaa tuolla häntäpäässä dominoi ei-niin yllättävät maat...

http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016/rankings/

Asiaan liittyen, ulkomalaiset ovat ihmetelleet asuntojen sisälämpötiloja nöäin talvella, t-paidassa voi olla rauhassa kotona :)

Onhan Suomikin rankattu maailman onnellisimmaksi maaksi (tai yhdeksi niista) mutta missa se nakyy? Ei missaan, hapannaamoja maa taynna. Kaikki valittavat kaikesta eika ole mitaan iloisia tapahtumia ilman viinaa.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu sekin, että tunteita ei näytetä julkisesti. (Jos olet suomalainen, niin ihmettelen ettet tiedä tätä.) Eli ihmisellä voi olla vaikka kuinka ja hyvä päivä, mutta perusilme pysyy. Sama ilme, kun ketuttaa. Harvoin ihmiset purnaa sille, jota asia koskettaa, vältellään konflikteja. Tutuille sitten jupistaan. Kyllä suomalaiset ovat ihan onnellisia, me ei vain toitoteta sitä koko aikaa. Näkyy jo siinä, että meillä ei ole täällä keltaliivejä riehumassa esimerkiksi bensan hinnan vuoksi.

Musta on jotenkin hassua, että sä et voi myöntää kuitenkaan ihan tunnettua faktaa naisten huonoista oikeuksista muslimimaissa. Juu, on lääkäreitä ja pitkälle koulutettuja. Mutta entäs ne köyhät? Niitä on paljon. Pakkoavioliittoja nuorilla tytöillä, ei mahdollisuutta kouluun, kuollaan synnytyksiin, silvotaan alapää. Heillä ei ole samanlaista mahdollisuutta kouluttautua, koska kulttuuri ja tavat on mitä on.

Ja ihan turha tulla mussuttamaan, että islami ei ole yhtä kuin kulttuuri. Kyllä uskonto vaikuttaa kulttuuriin ja muslimimaissa naisen asema on huono. Ehkä nää vois jotenkin korreloida keskenään?

Tuota tapahtuu kaikissa uskonnoissa tai pikemminkin uskonnon varjolla. Katso vaikka fundamentalistisimpia kristittyjä meillä tai Amerikassa. Uskonto on vain tekosyy.

Vierailija
1184/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen tuttu ihailee suomalaista jätehuoltoa. Venäjällä kun mitään ei lajitella, kaikki menee sekajätteeseen ja päätyy kaatopaikalle.

Vierailija
1185/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi oli kanadalaisen kaverini mukaan yksi oudoimpia ruokia, joita hän on koskaan syönyt, mutta tykkäsi siitä oikein kovasti. :D

Vierailija
1186/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimi "ystäväni 2kpl" ihmettelivät suomalaisten naisten alkoholinkäyttöä, baareissa käyntiä tyttöporukoissa ja sitä että naiset harrastavat kamppailulajeja.

Vierailija
1187/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jake kirjoitti:

Amerikkalainen työkaveri ihmetteli miksi suomi antaa rahaa tosta noin vaan ulkomaalaisille, ja ihmetteli kaupungilla notkuvien muslimimiesten määrää, joilla on hienot vaatteet ja uudet puhelimet käsissään.

Amerikkalainen työkaveri, jonka keksit juuri.

Vierailija
1188/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen työkaveri hullaantui narskuvaan lumeen. Hän saapasteli lumoutuneena tuntitolkulla pihallamme edestakaisin ja tuijotteli jalkoihinsa. Lisäksi hän ihasteli astiankuivauskaappiamme.

Hän tuli perheensä kanssa lomalle kesällä ja hänen lapsensa eivät osanneet mennä nukkumaan, kun oli öisin niin valoisaa. Kersat toikkaroi silmät ristissä 2 viikkoa silkasta unen puutteesta.

Perheen isä taas kalasti vuorokaudet ympäriinsä, joten se perhe varmaan nukkui viikon putkeen, kun menivät kotiin.

Pakistanilainen kollega ihmetteli myrkkykäärmeiden puuttumista, kun tepasteltiin mökillämme paljasjaloin.

Kuwaitilainen kollega kummasteli puolialastomia naisia kaupungilla ja rivoa käytöstä tanssiravintolassa.

Vierailija
1189/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen ystäväni ihmetteli sitä kun täällä esim. kaupassa tönäistään vahingossa toista, ei sitä pyydetä anteeksi. Kipitetään nopeasti ohi, katotaan kummissaan tai suhistaan jotain oho.

Vierailija
1190/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset ovat puolialasti baarissa? Miksi jopa ystäväpiirissä ei keskustella, vaan näpytellään puhelimia? No hei, olemme suomalaisia, näin meillä.

Vierailija
1191/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään ei oltu varauduttu, kaksi kuwaitilaista tuotiin sukulaisen toimesta kylään. Sauna päälle ja makkarat grilliin. Kossua kehiin, hieno ilta heidän mielestään. Päät kolisi saunassa kattoon, kun juoksivat ulos, alkoholia ei käytetä eikä possua syödä, paitsi Suomessa.

Vierailija
1192/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen kaverini ihmetteli sitä, miten suomalaiset vanhemmat uskaltavat antaa lastensa leikkiä pihalla ilman vanhempiaan. Ruokakaupassa hän ihmetteli myös, kun kauppakassit pitää asiakkaan pakata itse. Heillä päin kuulemma on pakkaajat (tosin ei ehkä kaikissa kaupoissa sielläkään?)

Ainoa ruokakauppa missa pitaa itse pakata ostokset on Aldi (paikallinen Lidl). Kaikissa muissa on pakkaaja joka laittaa ostokset karryyn ja kysyy viela lopuksi "tarvitsetko apua naiden lastaamisessa autoon?"

Vierailija
1193/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

usalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen kaverini ihmetteli sitä, miten suomalaiset vanhemmat uskaltavat antaa lastensa leikkiä pihalla ilman vanhempiaan. Ruokakaupassa hän ihmetteli myös, kun kauppakassit pitää asiakkaan pakata itse. Heillä päin kuulemma on pakkaajat (tosin ei ehkä kaikissa kaupoissa sielläkään?)

Ainoa ruokakauppa missa pitaa itse pakata ostokset on Aldi (paikallinen Lidl). Kaikissa muissa on pakkaaja joka laittaa ostokset karryyn ja kysyy viela lopuksi "tarvitsetko apua naiden lastaamisessa autoon?"

Ai onko Aldi amerikkalainen kauppa? Miksi mä muistelen, et oisin Saksassa asioinu Aldissa, joka juurikin Lidlin kanssa lähes samanlainen..? 🤔 ehkä muistan väärin.

Vierailija
1194/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei olekaan jääkarhuja ja emme asu igluissa.

Vierailija
1195/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ruotsalainen pikkuserkkuni pitää suomalaisesta työpaikkakulttuurista. Täällä voi kuulemma olla paljon rohkeammin napit vastakkain työnantajansa kanssa, eikä täällä ole samanlaista mielistelykulttuuria kuin ruotsalaisessa työpaikkakulttuurissa.

:DD Ei oo todellista :DD

Terkkuja Tukholmasta

Vierailija
1196/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljää vuodenaikaa. On kuulemma aivan älyttömän upee juttu ja kaikki vain 12 kuukaudessa, ja niinhän se onkin. Harvemmin vaan suomalaisena tuota arvostaa.

Vieraani tuli Australiasta.

Vierailija
1197/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai onko Aldi amerikkalainen kauppa? Miksi mä muistelen, et oisin Saksassa asioinu Aldissa, joka juurikin Lidlin kanssa lähes samanlainen..? 🤔 ehkä muistan väärin.

Aldi on saksalaisten omistama kauppa jolla on 10,000  liiketta kahdessakymmenessa maassa.

Vierailija
1198/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

usalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aldi on alkujaan saksalainen kauppaketju, nykyään levinnyt ties minne. -eri

Vierailija
1199/2072 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ilottomuus ja möllötys sekä tympeys oli myös ihmetyksen aihe.

Itsekin suomalaisena joskus ihmettelen tätä meistä suomalaisista... :/

En väitä että muunmaalaiset olis parempia, jotenkin olen vain tajunnut että hyvin moni puhuu negatiivisella asenteella lähes kaikesta. Näkyy se kriittisyys joskus näillä keskustelupalstoillakin.

Oltaisiinko valoisampia?

Vierailija
1200/2072 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että treffit ovat kuin työhaastattelu. Ei mitään romantiikkaa tai mielikuvitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan