Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Vierailija kirjoitti:
Miituu-feminismi kohkausta.
Duoda duoda... Suomessako #metoo-keskustelua vain käydäänkin? Media on ilmeisesti levitellyt valeuutista, että olis globaali aihe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen ihmetteli että miksi kengät otetaan eteisessä pois.
Syyrialainen äimisteli tasa-arvoa, mihin sitä tarvitaan kun naisen paikka on kotona lapsia hoitamassa ja miestä palvelemassa.
Epätasa-arvo johtuu kulttuurista, ei islamista. Islam ensimmäisenä uskontona antoi naisille oikeuden tienata, osallistua yhteiskuntaan, erota, perintöön ja oikeuden omaisuuteen kun taas kristinusko käski naista vaikenemaan. Islam ei ole ikinä syyttänyt naista pahuudesta
Jossain vaiheessa historiaa islamilaiset yhteiskunnat saattoivat hyvinkin olla muita edellä. Mutta se oli silloin, ja nyt on nyt.
Eikös Koraanissa sanota, että tottelematonta naista saa lyödä. Ja naisen todistus oikeudessa ei ole yhtä pätevä kuin miehen, eli tarvitaan kaksi naistodistajaa jotta lausunnolla olisi mitään arvoa. Onko tuo kulttuuria vaiko islamia?
Kolme naistodistajaa yhtä miestä vastaa. Ja jos ylistetään islamin edistyksellisyyttä, kannattaa muistuttaa itseään vaikkapa siitä että noin vuosi sitten saatiin Saudi-Arabian naisillekin oikeus ajokorttiin.
Tuntemani arabit ovat mukavia ihmisiä.
Mitä tulee lakeihin ja arvomaailmaan, Koraania lukemalla moni näistä väittämistä selviää. Raamatun kuva naisesta on meillä muodostanut yhteiskunnan pohjan, esim. naisten äänioikeus maailman ensimmäisten joukossa. Tämä unohtuu kun ihannoidaan toisten tapoja tietämättä faktoja.
Tasa-arvon ajatukset ovat enemmänkin 1700-luvun länsimaisen valitusfilosofian tulosta, sillä ei uskonnoilla ole koskaan ollut mitään erityistä tarvetta tai halua yhteiskunnallisiin uudistuksiin. Sääty-yhteiskunnassa papisto oli yksi yhteiskunnan johtavista säädyistä aateliston ohella eikä papeilla ollut yleensä mitään hinkua sosiaalisiin muutoksiin kuten naisten aseman parantamiseen.
Islam on toki vielä kristinuskoakin vanhoillisempaa eikä sitä ole edes pyritty uudistamaan merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.
On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?
Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.
Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.
Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?
Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.
Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.
Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.
Näin. Siinä voi vakaumuksellinen puna- viherfeministikin muuttua perinteisten mies- ja naisroolien kannattajaksi, kun se oikea etelän prinssi tulee kohdalle.
.
Jokainen nainen haluaa tuntea itsensä prinsessaksi,myönnä vain pois. Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan prinsessoja joiden puolesta veljet ja isät tekee likaiset ja vaaralliset työt. Meidän perheessä pojat ovat aina uhrautuneet tyttärieni puolesta mm. tarjoamalla ainoan sateenvarjon sateisena päivänä ;) Omalle miehelleni on ollut myös tärkeää ettei mun tarvitse paleltua tai kastua ulkona joten hän on antanut ainoan takkinsa mulle tai sateenvarjonsa.
Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan kontrolloitua omaisuutta ja kodin seinien sisällä uhrautuvia palvelijoita.
Ja yök, viimeiseksi haluaisin prinsessaksi itseni tuntea.
Musliperheissä kasvatetaan oikeita naisia jotka haluava toteuttaa tehtäväänsä synnyttäjinä ja lapsista huolehtien. Kunnioittavat miestään ja käyttäytyvät hyvin. Täytyy sanoa että vaikka olen kristitty mies en voi olla tuntematta pientä kateuden pistoa. Nähdessäni muslimiehen liikkuvan kaupungilla hyvinkasvatetun siveän vaimonsa ja lastensa kanssa.
Et taida tuntea islamia niin hyvin. Islam ensimmäisenä uskontona antoi naisille oikeuden äänestämiseen, omaisuuteen, perintöön, avioeroon ja työntekoon joten musliminainen ei todellakaan ole vain ja ainoastaan miestä varten. Islam loi naisen ja miehen alistumaan Allahille ja hankkimaan tietoa. Islam on siis tasa arvoinen. Sitä paitsi koti on musliminaisen valtakuntaa jossa miehellä ei ole sananvaltaa ;) mielestäni se on hyvä sääntö parisuhteessa ettei pukeuduta epäsiveellisesti ja se koskee miehiäkin.
Itse asiassa jo muinaisessa Egyptissä toteutui nämä kaikki kauan ennen kuin mitään Islamia oli olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.
On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?
Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.
Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.
Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?
Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.
Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.
Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.
Näin. Siinä voi vakaumuksellinen puna- viherfeministikin muuttua perinteisten mies- ja naisroolien kannattajaksi, kun se oikea etelän prinssi tulee kohdalle.
.
Jokainen nainen haluaa tuntea itsensä prinsessaksi,myönnä vain pois. Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan prinsessoja joiden puolesta veljet ja isät tekee likaiset ja vaaralliset työt. Meidän perheessä pojat ovat aina uhrautuneet tyttärieni puolesta mm. tarjoamalla ainoan sateenvarjon sateisena päivänä ;) Omalle miehelleni on ollut myös tärkeää ettei mun tarvitse paleltua tai kastua ulkona joten hän on antanut ainoan takkinsa mulle tai sateenvarjonsa.
Muslimiperheissä tytöistä kasvatetaan kontrolloitua omaisuutta ja kodin seinien sisällä uhrautuvia palvelijoita.
Musliperheissä kasvatetaan oikeita naisia jotka haluava toteuttaa tehtäväänsä synnyttäjinä ja lapsista huolehtien. Kunnioittavat miestään ja käyttäytyvät hyvin. Täytyy sanoa että vaikka olen kristitty mies en voi olla tuntematta pientä kateuden pistoa. Nähdessäni muslimiehen liikkuvan kaupungilla hyvinkasvatetun siveän vaimonsa ja lastensa kanssa.
Jos haluat naisesta vain kiltin kotiäidin, niin älä ihmettele, miksi naisissa on sitten enemmän suvakkeja. Minä en ole mikään nynny kuten musliminaiset. Mikä edustan suomalaista vahvaa naiskuvaa, johon ei kuulu pelkuruus, vaan kauneus, vahvuus, rohkeus ja työkyky. Sitä on suomalaisissa naisissa aina arvostettu. Meidän kulttuurissa ei ole ikinä kasvatettu prinsessoja. Ei edes silloin, kun nainen oli alistettu.
Hm. Kannatan tasa-arvoa, mutta miksi prinsessa ei voisi olla vahva, kaunis, rohkea ja työkykyinen?
Minulle tulee mieleen työjuhta, joka ajattelee, että se on sitä tasa-arvoa.
En todellakaan kaipaa mitään naista alistavaa kulttuuria. Mutta kun nykyään puhutasn, että miesten pitää saada olla myös heikkoja, niin sama oikeus pitää suoda myös naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Jos haluat naisesta vain kiltin kotiäidin, niin älä ihmettele, miksi naisissa on sitten enemmän suvakkeja. Minä en ole mikään nynny kuten musliminaiset. Mikä edustan suomalaista vahvaa naiskuvaa, johon ei kuulu pelkuruus, vaan kauneus, vahvuus, rohkeus ja työkyky. Sitä on suomalaisissa naisissa aina arvostettu. Meidän kulttuurissa ei ole ikinä kasvatettu prinsessoja. Ei edes silloin, kun nainen oli alistettu.
Hm. Kannatan tasa-arvoa, mutta miksi prinsessa ei voisi olla vahva, kaunis, rohkea ja työkykyinen?
Minulle tulee mieleen työjuhta, joka ajattelee, että se on sitä tasa-arvoa.
En todellakaan kaipaa mitään naista alistavaa kulttuuria. Mutta kun nykyään puhutasn, että miesten pitää saada olla myös heikkoja, niin sama oikeus pitää suoda myös naisille.
En ole työjuhtakaan. Yhdistän itsessäni kauniin ulkonäön ja toimintakyvyn, mutta en ole mekko päällä ja meikit naamassa avuton ja pulaan joutuva neitokainen. En ole mikään hauras olento miesten silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kun saavuin takaisin Suomeen vuosien ulkomailla olon jälkeen pisti silmään roskaisuus ja alkoholistien määrä katukuvassa.
Mistähän maasta mahdoit saapua, et ainakaan Intiasta?
Taiwan
Turkkilainen ystävä kauhisteli kun olin unohtanut avaimet oveen kiinni yöksi. Istanbulissa minut olisi kuulema ryöstetty heti.
Sita etta häissä porukalla oli omat viinat mukana perakontissa. Ja sinne havisivat aina valilla. Täälla ei niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitaan yhtenaista "muslimikulttuuria". Taalla taidetaan vaan kirjoitella Saudeista jotka ovat kaikkein vanhoillisimpia. On monta muuta maata missa naiset saavat tehda niinkuin haluavat. Minunkin perheessani on kolme muslimi naislaakaria, ovat menneet naimisiin muunuskoisten kanssa, eronneet ja loytaneet uuden. Kukaan ei kulje burkhassa, ei edes huivi paassa.
Esim. Pakistanissa on ollut naispaaministeri ja ja siella voi virallisesti rekisteroitya muunsukupuoliseksi.
No ainakin WEFin tutkimuksessa vuodelta 2016, Pakistanissa naisilla menee vielä huonommin kuin Saudiarabiassa... Muutenkin tuota listaa tuolla häntäpäässä dominoi ei-niin yllättävät maat...
http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016/rankings/
Asiaan liittyen, ulkomalaiset ovat ihmetelleet asuntojen sisälämpötiloja nöäin talvella, t-paidassa voi olla rauhassa kotona :)
Aasialainen ystävättäreni on moneen kertaan jaksanut ihmetellä sitä miten nuorilla ihmisillä on niin monta työvuotta jo takana. Hän kummasteli miten ihmiset aloittavat työntekemisen niin varhain. Yleensä Suomessa nuoret aloittaa 14 vuotiaina kesätöillä ja siitä jatkuu sitten säännöllisen epäsäännöllisesti työrupeama vielä opiskelujenkin ohella iltaisin ja viikonloppuisin. Kertoi, että hänen maassaan töiden tekeminen aloitetaan vasta 10 vuotta myöhemmin kuin täällä kun opinnot on suoritettu. Kuulemma ollaan viitteliästä kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitaan yhtenaista "muslimikulttuuria". Taalla taidetaan vaan kirjoitella Saudeista jotka ovat kaikkein vanhoillisimpia. On monta muuta maata missa naiset saavat tehda niinkuin haluavat. Minunkin perheessani on kolme muslimi naislaakaria, ovat menneet naimisiin muunuskoisten kanssa, eronneet ja loytaneet uuden. Kukaan ei kulje burkhassa, ei edes huivi paassa.
Esim. Pakistanissa on ollut naispaaministeri ja ja siella voi virallisesti rekisteroitya muunsukupuoliseksi.
No ainakin WEFin tutkimuksessa vuodelta 2016, Pakistanissa naisilla menee vielä huonommin kuin Saudiarabiassa... Muutenkin tuota listaa tuolla häntäpäässä dominoi ei-niin yllättävät maat...
Asiaan liittyen, ulkomalaiset ovat ihmetelleet asuntojen sisälämpötiloja nöäin talvella, t-paidassa voi olla rauhassa kotona :)
Onhan Suomikin rankattu maailman onnellisimmaksi maaksi (tai yhdeksi niista) mutta missa se nakyy? Ei missaan, hapannaamoja maa taynna. Kaikki valittavat kaikesta eika ole mitaan iloisia tapahtumia ilman viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Naistako ei tarvitse sitten kunnioittaa? Miksi naisen pitäisi olla aina kunnolla? Entä jos mun kimppuun käy joku yksin ollessani? Kunnollako pitäisi olla? Kuljen ihan turvasumutin kädessä lenkillä,enkä ole kaipamassa miehen paapomista. En ole sukupuolen takia mikään vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomikin rankattu maailman onnellisimmaksi maaksi (tai yhdeksi niista) mutta missa se nakyy? Ei missaan, hapannaamoja maa taynna. Kaikki valittavat kaikesta eika ole mitaan iloisia tapahtumia ilman viinaa.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu sekin, että tunteita ei näytetä julkisesti. (Jos olet suomalainen, niin ihmettelen ettet tiedä tätä.) Eli ihmisellä voi olla vaikka kuinka ja hyvä päivä, mutta perusilme pysyy. Sama ilme, kun ketuttaa. Harvoin ihmiset purnaa sille, jota asia koskettaa, vältellään konflikteja. Tutuille sitten jupistaan. Kyllä suomalaiset ovat ihan onnellisia, me ei vain toitoteta sitä koko aikaa. Näkyy jo siinä, että meillä ei ole täällä keltaliivejä riehumassa esimerkiksi bensan hinnan vuoksi.
Musta on jotenkin hassua, että sä et voi myöntää kuitenkaan ihan tunnettua faktaa naisten huonoista oikeuksista muslimimaissa. Juu, on lääkäreitä ja pitkälle koulutettuja. Mutta entäs ne köyhät? Niitä on paljon. Pakkoavioliittoja nuorilla tytöillä, ei mahdollisuutta kouluun, kuollaan synnytyksiin, silvotaan alapää. Heillä ei ole samanlaista mahdollisuutta kouluttautua, koska kulttuuri ja tavat on mitä on.
Ja ihan turha tulla mussuttamaan, että islami ei ole yhtä kuin kulttuuri. Kyllä uskonto vaikuttaa kulttuuriin ja muslimimaissa naisen asema on huono. Ehkä nää vois jotenkin korreloida keskenään?
En ole ulkomaalainen vaan suomalainen, joka on asunut 15 vuotta ulkomailla ja työn puolestakin reissannut aika paljon.
Sellaisen jutun olen huomannut että Suomi on ainut maa, jossa kaverin kanssa ravintolassa laskua tilattaessa kysytään että maksetaanko yhdessä vai erikseen.
Enkä halua dissata kotimaatani millään tavalla, mutta hymy, pienet kohteliaisuudet ja kiittäminen, ilman että raha vaihtuu tai seura on erittäin tuttua, ovat Suomessa aika harvinaista herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ehkä sun perheessä. Mä olen työni kautta tutustunut aika moneen muslimiperheeseen ja voin kertoa, että kyllä ne pojat ovat pikkuprinssejä joita perheen naiset passaavat. Nuorempi sisko voi laittaa isoveljelle kengät jalkaan. Koska isoveli käskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni luuli ensin että ihmiset vihaavat häntä kamalasti kun hän on erinäköinen. Kun kysyin miten se ilmenee, hän kertoi että monet sylkevät hänen eteensä ja hän tulkitsi sen halveksunnan eleeksi. Sen jälkeen olen itsekin huomannut että suomalaiset sylkevät järjettömän paljon. En ollut ikinä huomannut sitä ennen. Vakuutin ystävälleni ettei sulkeminen kohdistu häneen koska minäkin näen sitä nykyään kaikkialla.
Ystäväni arveli, että ehkä liiallinen maidon käyttäminen lisää suomalaisten limaneritystä. Se maitojuttu on toinen asia joka ystäväni on ihmetyttänyt. Työkaveri otti lasagnen kanssa maitoa ja ystävä kertoi jälkeen päin olleensa ihan järkyttynyt siitä sekamelskasta mikä vatsaan tulee lihan, mausteiden, tomaatin ja raa’an maidon yhdistelmästä.
Samoin, sylkemistä on ihmetellyt yksi ja toinen ulkomaalainen, luonani vieraillut.
Yhdellä suomalaisella ystävälläni on klimppifobia, ja hän on eläissään ollut vain yhdellä ulkomaanmatkalla Tallinnaa lukuunottamatta. Tämä matka oli maaseutukohteeseen.
Hän on hyvin vieraanvarainen, ja meitä ystäviä käy yökylässäkin...mutta hän kieltää kotonaan kengillä kävelyn klimppijutun vuoksi. Olen koettanut selittää, että jos hän lähtisi kanssani vaikka viikonlopuksi Keski-Euroopan suurkaupunkiin, koko ongelmaa, sylkeä kenkien pohjissa ei olisi.
Mitä tulee maitotuotteisiin, olen kuullut että voisi vaikuttaa limaneritykseen. Oma havainto on että ainakin bussipysäkeillä sylkevät ovat tupakoitsijoita.
Räkiminen tosiaan on tapa johon ulkomaalaiset usein kiinnittävät huomiota. Ja hirveäähän se onkin, ainakin isoissa suomalaisissa kaupungeissa saa kadulla kulkiessaan koko ajan väistellä räkäklimppejä. Varsinkin asemat, bussi- ja ratikkapysäkit sekä ostoskeskusten edustat on niin miinoitettu klimpeillä, että usein ei tiedä mihin sitä astuisi, balettitanssijan liikkeitä saa tehdä väistääkseen edes pahimmat. Inhottaa todella, kun tämän saastan sitten tuo kengänpohjissaan kotiinsa. Oksennuskasoista ja virtsalammikoista puhumattakaan.
Monissa muissa sivistysmaiksi katsotuissa voi tosiaan ihan hyvin pitää niitä ulkokenkiä kotonaan, jos joku minulta kysyy, miksi suomalaiset eivät halua, että sisällä pidetään ulkokenkiä, niin vastaan, että siksi kun täällä on kaduilla niin paljon ihmisten eritteitä.
Jännästi on lisääntynyt rääneritys kyllä pääasiassa miesten terveysongelma, niissäkin useimmiten wt-osaston ja työväenluokan. En ole koskaan nähnyt yhdenkään siistiä keskiluokkaista sisätyötä tekevän naisen räkivän. Pubiruusujen ja niiden alkujen kyllä.
Olen siistiä sisätyötä tekevä nainen ja syljeskelen ulkona, koska on ollut poskiontelotulehdus jo vuosia enkä halua aina niellä mätää. Joo, lääkärissä on käyty, mutta ei ole lääkäri osannut tehdä mitään. Taitaa olla aika yleistä, koska kaverillani on aivan sama ongelma.
Tämä ei kuulu nyt tähän keskusteluun, mutta jos auttaisi jotakin....
Sekä pojallani että isälläni oli vastaava ongelma, aina poskiontelotulehdus. Pojalleni tehtiin leikkaus, jossa parannettiin nenäontelon "tuuletusta". Tulehdukset hävisivät. Isäni ei ollut yhtä onnekas. En osaa selittää tätä kunnolla, mutta hänellä alkoi mätänemään jotain luuta jatkuvan tulehduksen takia. Leikkauksessa rakennettiin luun tilalle jotain tukijuttua (anteeksi, etten osaa paremmin selittää). Tilanne oli niin paha, että hän tässä prosessissa menetti osittain näkönsä toisesta silmästä, ja silmän liikkuvuus katosi.
Malesialainen ystäväni oli todella hämmästynyt siitä, että myös pyörätuolilla kulkeva ihminen pääsee taksiin ja kauppaan ramppien ja tilataksien ansiosta. Malesiassa invalidisoituneet ihmiset ovat kuulemman kotiensa vankeja, siellä ei rakenneta ramppeja edes omille kotirappusille tai -kynnyksille.
*
Sama ystävä hämmästeli koiraystävällisyyttä ja ihmisten halua ottaa koiria kotiinsa. Nauroi kippurassa kun näki koiran ostoskeskuksessa.
-Hesburgerin majoneeseja ja etenkin Hesen makkaraperunoita -Moni kävelee joka paikkaan -Lapset ovat itsekseen kotona ja kulkevat yksin kouluun esim. kävellen -Maitoa juodaan ihan ruokajuomana -Suomalaisten kännihakuinen juominen -Syödään hirveän nopealla tahdilla -Ei smalltalkia, eivät ymmärrä,jos sanovat tule meille käymään, suomalainen tulee eikä ymmärrä on vain smalltalkia
Sitä kuinka tyhmiä ja heikkoja suomalaiset ovat. Nauravat partoihinsa 🤣
Huomaan tässä vähän samoja piirteitä kuin siinä kun yrität selittää pentutehtailijalta ostaneelle ihmiselle miksi se on väärin :D asioita kaunistellaan ja hei ei se nyt kumminkaan niiiiiiiin paha juttu ole. Sitäpaitsi se sanoi että se pentu on terve eikä se oo pentutehtailija.