Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

Vierailija
1101/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalainen naispuolinen kaveri ihmetteli kuinka rumia suomalaiset miehet ovat. Kuulemma vähän venäläisen näköisiä. Sanoi että suomalaiset naiset ovat kuitenkin keskimäärin kauniita!

No ei ne ranskalaiset miehetkään niin komeita ole. Varsinkin etelä-Ranskassa tummia, karvaisia pulleita ja persjalkaisia.

Ranskalainen nainen sanoi minulle kerran, että ranskalaiset miehet ovat epäsiistejä eivätkä osaa pukeutua. Kuulemma naapurimaissa (esim. Saksassa) on paljon komeampia miehiä kuin Ranskassa.

Vierailija
1102/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloista tullut naishenkilö ihmetteli kun sai niin hyvää palvelua Pentikin kaupassa. Halusi ostaa tuliaisia kotiin mutta jotain tiettyä vatia ei ollut sellaista väriä kun hän olisi toivonut. Myyjä rupesi avuliaasti puhelimessa selvittämään, olisiko heidän jossain toisessa myymälässään toivottua astiaa. Amerikkalainen ei ollut millään käsittää, että myyjä käytti kiireettömästi häneen niin paljon aikaa.

Kylla ihan samoin toimitaan USAssa, katsovat vaan tietokoneelta missa liikkeessa tavaraa on. Tai saman voi tehda jo kotona omalla koneella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoa ruokajuomana ja vettä janojuomana. Meillä oli saksalaisia lapsia vaihdossa ja heille ei maito maistunut millään vaan vedellä/mehulla mentiin ateriasta toiseen. Vastaavasti Saksassa pelireissulla ollessamme kysyimme isäntäseuralta olisiko mahdollisesti saatavilla juomapulloja (muutama pelaaja unohtanut kotiin) ja tähän vastattiin tuomalla korillinen vissyä. Ei ehkä paras vaihtoehto futarille pelin aikana...

Hahaa, tilasin kerran Saksassa ruokajuomaksi maitoa, oli viimeinen kerta.

Saksalainen maito on parempaa kuin suomalainen. Pl raakamaidot.

Saksassa kuolee porukkaa maitoon. Mikä huvittaa kun ajattelee, että Suomessa kuollaan viinaan.

Ilmeisesti syynä bakteerit.

"Helsingin yliopisto tutki suoraan tiloilta myytävää pastöroimatonta maitoa. Listeriabakteereja sisälsi 5,5 % ja ehec-bakteereja 3 % näytteistä. Listeria surmaa vanhuksia ja ehec lapsia. Reilussa vuodessa kolme raakamaitoepidemiaa on vienyt monia ihmisiä sairaalahoitoon, mm. kampylobakteerin vuoksi."

Vierailija
1104/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanilainen tuttu ihmetteli juustoa ja juustöhöylää. Japanissa ilmeisesti kaikki juustosiivutkin on pakattu yksittäisiin muovipakkauksiin.

Pitää paikkaansa. Käyn Japanissa säännöllisesti ja paikalliset ystävät Euroopassa käydessään mättävät eri juustoja kaksin käsin. Juustohöylä on tarpeeton ja eksoottinen kapistus, vähän kuin täällä sukiyakipannu, joka on taas Japanissa arkinen esine. 

Vierailija
1105/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z0ugk kirjoitti:

Kiinalainen ihmetteli, että minulla sinkkunaisena oli oma kaksio. Nykyinen kolmio ja 70 neliötä on utopiaa useille muiden maiden keskiluokkaisille.

Amerikkalaisen ystäväni äiti ihmetteli samaa. Että miten minulla on kaunis yksiö sinkkunaisena. Ihan normaali suomalainen asunto. Asuntojen hyvä kunto on yleensä ihmetys. Täällä ei löydy mitään lääviä eli maailmalla monelle normaaleja koteja, joissa kaapin ovet repsottaa, kaikki on ruosteessa, maalit murenee seiniltä, kaikkialla on hometta jne. 

Vierailija
1106/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vieraita Brasiliasta, Meksikosta, Englannista, Saksasta, Japanista, Italiasta ja Yhdysvalloista ja kaikki ovat rakastaneet karjalanpiirakoita ja makaroonilaatikkoa.  Karjalanpiirakka on sellainen omituinen ruoka, joka maistuu niin hyvälle, että kotiinviemisiksi on pitänyt ostaa kanssa.

Salmiakki oli kova sana yhden japanilaisen ja italiaisen mielestä.

Vierailija
1107/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen tuttava ihmetteli miten kylpylässä on erilliset saunat naisille ja miehille, eikä sekasaunaa kuten heilläpäin on tapana.

Niinhän ne on täälläkin ollu ennen mutta kaikenlaisten perverssien takia on nyt erilliset. Ehkä saksalaiset osaa käyttäytyä paremmin?

Veikkaan, että Saksassa saunovat pyyhkeissä ja/tai uikkareissa, eivät alasti, kuten meillä on tapana.

Veikkaat väärin. Kannattaa käydä katsomassa, eikä heitellä umpimähkäisiä veikkauksia.

Saksassa tavallisessa perhehotellissa saunotaan alasti ja molemmat sukupuolet yhdessä. Ei mitään uikkareita, ne ovat kielletty. Jokin pyyhe on sallittu. Itävallan puolella sama juttu. Olen asunutkin Baijerissa vähän aikaa.

Pyyhkeessä saunominen on typerimpiä temppuja mitä löytyy,ei kai ne kuivaa itseään siihen ällöhikiseen pyyhkeeseen?

Suomessakin on kylpylöissä yhteissaunoja missä ollaan pyyhe päällä. Miehenä olisi aika vaikea olla muuten kun kulli on pystyssä vieressä olevaa nuorta naista katsellessa.

En tiedä mistä olet kotoisin, mutta meillä Suomessa ei ole tapana katsella muita saunojia vaan keskittyä siihen omaan olemiseen.

Vierailija
1108/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ulko-oven joi jättää lukitsematta päivisin ja käväistä vaikka kaupassa.

Että polkupyörää ei ole pakko laittaa lukkoon. Ja lukoksi riittää yksinkertainen pÿörän oma lukko, mitään kilon ketjuja ei tarvita.

Että ihmiset arvostavat ja huolehtivat koiristaan niin paljon . Sairas koira viedään eläinlääkäriin.

Että ilma on niin puhdasta, että kauempanakin seisovan tupakoitsija haistaa.

Että yhdestä kaupasta saa kaikkea. Ei tarvitse ravata viidessä eri kaupassa, että saa perheelle ruuan pöytään.

Missä voi jättää kotinsa ulko-oven auki, pyörän auki jne.? Joskus 1950-luvulla Hämeenkyrössä?

Ja kyllä,  välilaskun aikana jätin läppärin ihan hetkeksi lentokentällä 3 m itsestäni vartioimatta, brittikaveri heti sanoi: "Ei olla Suomessa!"

Missä voi jättää läppärin 3 m itsestä vartioimatta? Joskus 1950-luvulla Hämeenkyrössä?

( Onko 50-luvun Hämeenkyrö ollut jotenkin erityisen rehti paikkakunta?  Ei minunkaan kotona itä-Suomessa koskaan pidetä ovia tai autoja lukitsematta, maaseudulla)

Jaa, meillä Lapissa on kyllä autot auki ja talon ovet auki, pyörätkin. Eikä asuta korvessa vaan ihan 5 km kaupungin keskustasta ja omakotitalolähiössä.

Vierailija
1109/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.

On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?

Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.

Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.

Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?

Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.

Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.

Vierailija
1110/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen ihmetteli että miksi kengät otetaan eteisessä pois.

Syyrialainen äimisteli tasa-arvoa, mihin sitä tarvitaan kun naisen paikka on kotona lapsia hoitamassa ja miestä palvelemassa.

Epätasa-arvo johtuu kulttuurista, ei islamista. Islam ensimmäisenä uskontona antoi naisille oikeuden tienata, osallistua yhteiskuntaan, erota, perintöön ja oikeuden omaisuuteen kun taas kristinusko käski naista vaikenemaan. Islam ei ole ikinä syyttänyt naista pahuudesta

Vierailija
1111/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyrialainen äimisteli tasa-arvoa, mihin sitä tarvitaan kun naisen paikka on kotona lapsia hoitamassa ja miestä palvelemassa.

Epätasa-arvo johtuu kulttuurista, ei islamista. Islam ensimmäisenä uskontona antoi naisille oikeuden tienata, osallistua yhteiskuntaan, erota, perintöön ja oikeuden omaisuuteen kun taas kristinusko käski naista vaikenemaan. Islam ei ole ikinä syyttänyt naista pahuudesta

Pitää olla sokea tampio jos uskoo, että yhtä aikaa voi harjoittaa "naista kunnioittavaa" uskontoa ja kulttuurin mukaista epätasa-arvoa.

Vierailija
1112/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa historiaa islamilaiset yhteiskunnat saattoivat hyvinkin olla muita edellä. Mutta se oli silloin, ja nyt on nyt.

Eikös Koraanissa sanota, että tottelematonta naista saa lyödä. Ja naisen todistus oikeudessa ei ole yhtä pätevä kuin miehen, eli tarvitaan kaksi naistodistajaa jotta lausunnolla olisi mitään arvoa. Onko tuo kulttuuria vaiko islamia? 

Vierailija
1113/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulinaristi kirjoitti:

Italialainen ihmetteli lentokentän hiljaisuutta, ja aikaisin kotoa muuttamista. Hänestä  suomalainen kouluruoka on mielettömän hyvää..... 

Italialainen valehteli törkeästi tai sinulta meni sarkasmi totaalisesti ohi. Useimmat berluscoonit tottuneet ihan johonkin muuhun, kuin harmaaseen tillilihaan ja kumiperunoihin.

Vaikutti olevan tosissaan, koska itse haukuin kouluruokaa hirveäksi. Lisäksi hän söi sitä todella paljon, vaikka oli pienikokoinen. Kehui myös koulubuffan salaatteja, jotka olivat ne perinteiset kurkku, tomaatti, salaattiraaste, maissi ja herneet..

Vierailija
1114/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raesokeria, juustohöylää, maitotuotteiden määrää, marketien perunalaareja, suksia, lukitsemattomia ovia, sinistä taivasta, saasteettomuutta, kahvin latkimista, makkaran paistoa takassa, kierrätystä, pullonpalautusautomaatteja, pussilakanoita, astiankuivauskaappeja, bidee suihkua, lämpimiä taloja, paksuja ikkunoita, isoja koteja... Vieraat Kiinasta.

Vierailija
1115/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roomalaisnaiset omistivat omaisuutta ja tekivät bisnestä. Tämä oli kreikkalaismiesten mielestä ennenkuulumatonta ja sivistymätöntä. Myös Egyptissä nainen oli tasavertainen kumppani, joka saattoi häätää miehen kodistaan niin halutessaan.

Vierailija
1116/2072 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ulkomaalainen vävy tykkää lonkerosta!

Vierailija
1117/2072 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki ulkomaalaiset työkaverini ihmettelevät, kuinka hyvin täällä pärjää, vaikka ei tekisi töitä päivääkään elämänsä aikana."

No niin varmaan. Olen työtön suomalainen (tehnyt kyllä töitä elämäni aikana, mutta nyt työtön) ja kyllä on ihan todella ankeaa ja melkein mahdotonta selvitä työttömyysavustuksella. Normaalia elämää ei pysty viettämään. Ruokajakeluissa täytyy käydä, että pysyy hengissä. Tämä tarina on tosi.

Eikös se ole useampi satanen, mikä kuuluu jäädä elämiseen vuokranmaksun jälkeen jos elää toimeentulotuella?  Suunnattomasti ihmettelen jos yhdelle henkilölle ei satanen viikossa riitä ruokaan, kun on aikaa tehdä ruuat alusta saakka itse. 

Ensinnäkin, ihmisellä on muitakin tarpeita kuin ruoka, toisekseen velkoja ei oteta siinä huomioon ja niitähän on voinut jäädä, koska joutui myymään asunnon liian halvalla tai lopettaa kannattamattoman yritystoiminnan. Jotkut velkaantuvat myös hankittuaan ajokortin ja auton lapselleen tai omaa opiskellaan tai työssäkäyntiään varten. Sellaiseen tilanteeseen joutuu varsinkin, jos työpaikka, osa-aikuinenkin, menee äkkiä alta, ei ehkä ehdi saada talouttaan tasapainoon.

Työttömänäkään ei voi kaikkea tuloaan heti käyttää, täytyy varautua tulevaan säästämällä, aivan kuten muutkin, säästöjä vain kerääntyy hitaaaasti.

Tiukkaa on, tiedän, en luule, koska vuosia olen saanut vuoroin työmarkkinatukea ja tehnyt (osa-aika)työtä.

Se että työtä tekemättä elää ihan hyvin ei suinkaan tarkoita sitä, että työttömyyskorvauksella voi ostella autoja tai maksaa yritysvelkoja. Ei tietenkään!!! Ei nuo ole elämän "peruskuluja" millään lailla.

Työtä tekemättä täällä kuitenkin on ihmisillä ihan hyvät/normaalit asunnot, sähkö, ruokaa, lääkkeet ja terveydenhoito. Itse ruoat tekemällä voi myös harrastaa, ja vaatteet saa vähintään kirpparilta. Tätä sillä tarkoitetaan, eikä mitään asuntolainojen tai ajokorttien maksua 🙄!

Vierailija
1118/2072 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on perulainen kaverini ihmetellyt miksi hän saa lihavana ja lyhyenä suomessa paljon enemmän pllua kuin nuoremmat pitkät vaaleat komeat suomalaiset kaverinsa. Useasti ovat känniset akat tulleet baarissa suoraan vaan tarttumaan munista tai perseestä kiinni. Nyt sille on kusi nuossut päähän ja se pyörittää kokoajan 2-3 muijaa samalla.

On se kyllä hienoa asua maassa missä naiset ovat noin idiootteja. Hankkisitte edes jonkun hyvän jos nyt ulkomaalainen mies väkisin pitää hankkia. Vai ettekö niille hyville kelpaa?

Yksi tuttu jonka isä on kreikkalainen sai aina baarista naista kun meni puhumaan huonoa englantia. Kun joskus muutti kielen suomeksi, naisen kiinnostus loppui kuin seinään.

Uskon sen kyllä. Itsekin harrastanut samaa vaikka olen täysin suomalainen ja todella harva muija edes mitään epäili.

Kuten sanoin hienoa asua maassa missä naiset ovat idiootteja. Ja tietenkin niitten piti mennä ilmiantamaan se mun viesti. Ei saa kertoa miten suomalaiset naiset käyttäytyvät ulkkarimiesten kanssa vai?

Naiset haluavat teeenata kielitaitoaan ja olla vain ystävällisiä ulkomaalaisille.

Totta kai naiset viehättyy enemmän ulkomaalaisista miehistä. Jos suomalainen mies lopettaisi juopottelun, ottaisi niskasta kiinni ja alkaisi tekemään omatoimisesti töitä kotona eikä huutaa "äitiä" (vaimoa) vaihtamaan lamppua kun mies itse makoilee sohvalla. Ei tarvii itse enää ikinä kokea samaa kuin aiemmin vaan mies pitää mua prinsessana.

Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
1119/2072 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisilta miehiltä ei vaaditakaan samaa esim. kotitöitä, mutta kukin tyylillään.

Näin. Siinä voi vakaumuksellinen puna- viherfeministikin muuttua perinteisten mies- ja naisroolien kannattajaksi, kun se oikea etelän prinssi tulee kohdalle.

Vierailija
1120/2072 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa historiaa islamilaiset yhteiskunnat saattoivat hyvinkin olla muita edellä. Mutta se oli silloin, ja nyt on nyt.

Eikös Koraanissa sanota, että tottelematonta naista saa lyödä. Ja naisen todistus oikeudessa ei ole yhtä pätevä kuin miehen, eli tarvitaan kaksi naistodistajaa jotta lausunnolla olisi mitään arvoa. Onko tuo kulttuuria vaiko islamia? 

Kolme naistodistajaa yhtä miestä vastaa. Ja jos ylistetään islamin edistyksellisyyttä, kannattaa muistuttaa itseään vaikkapa siitä että noin vuosi sitten saatiin Saudi-Arabian naisillekin oikeus ajokorttiin. 

Tuntemani arabit ovat mukavia ihmisiä. 

Mitä tulee lakeihin ja arvomaailmaan, Koraania lukemalla moni näistä väittämistä selviää. Raamatun kuva naisesta on meillä muodostanut yhteiskunnan pohjan, esim. naisten äänioikeus maailman ensimmäisten joukossa. Tämä unohtuu kun ihannoidaan toisten tapoja tietämättä faktoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä