Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikissa muissa maissa kävellään kengät jalassa sisällä paitsi Suomessa ja Japanissa(eri syistä tosin).No jaa,pohjoismaissa voi olla tpana riisua kengät muuallakin.
Tsekissä pitää ehdottomasti riisua kengät, jopa huoltomies otti kengät pois ennen sisään astumista.
Ei ole meillä kolme viimeisintä huoltomiessakkia ottanut kenkiä pois. Asun Prahassa.
Ei-sisään-päin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väliovet ja ulospäin avautuvat ovet muutenkin. Samaten useat lasit ikkunoissa, verhojen ja mattojen määrä.
Itse olen kammoksuen katsonut tv:stä tulevia remppaohjelmia, kun ovet tosiaan avautuvat sisäänpäin - jopa kylpyhuoneisiin - ihan kauheaa!
Silloin kun tulee tulipalo ja on kiire päästä ulos, on kiva että ovi aukeaa ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.
Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.
Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?
Suomessa sanotaan että syödään lääkkeet mutta Englannissa otetaan lääkeet. Joten normaalisti sitten lääkkeistä puhuessa käytän sanaa eat eikä take ja mua katsotaan kun friikkiä :)
No ei todellakaan syödä vaan otetaan.
Hintojen hurjaa nousuvauhtia täällä suomessa... ainoa mikä on meillä kehittynyt
Ukko35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väliovet ja ulospäin avautuvat ovet muutenkin. Samaten useat lasit ikkunoissa, verhojen ja mattojen määrä.
Itse olen kammoksuen katsonut tv:stä tulevia remppaohjelmia, kun ovet tosiaan avautuvat sisäänpäin - jopa kylpyhuoneisiin - ihan kauheaa!
Silloin kun tulee tulipalo ja on kiire päästä ulos, on kiva että ovi aukeaa ulospäin.
Kävin about kaksi ja puoli vuotta sitten Kanadassa (Vancouverin seuduilla), ja siellä kuulin kyllä hyvän selityksen sille, miksi sielläpäin ulko-ovet aukeavat sisäänpäin - jos oven edessä on paljon lunta vaikkapa lumimyrskyn jäljiltä, talosta pääsee silti ulos.
Amerikkalaisten foorumien mukaan myrskyjen tms. kanssa on ihan sama homma: jos tuuli on heittänyt esimerkiksi rojua tai kaatuneita puita ulko-oven eteen, talosta on silti mahdollista pelastautua. Lisäksi samaiset foorumit / sivustot selittävät myös, että rosvot eivät pääse kopeloimaan saranoita, kun ne ovat sisäpuolella.
Ai niin - meikäläisen ulkomaalaiset kaverit ovat ihmetelleet meidän kaksikaistaisia "valtateitämme" ja niillä jatkuvasti muuttuvia nopeusrajoituksia (tiedättehän, 80-60-80-100-60-80)...
Juuri viime viikolla kuulin Kanadassa asuvan tutun ihmettelevän mobiililiittymien rajoittamatonta datamäärää (hän oli täällä käymässä) ... hänen mielestään Suomi on tosi "hi-tech" maa verrattuna Kanadaan...
Saksalainen tuttava ihmetteli miten kylpylässä on erilliset saunat naisille ja miehille, eikä sekasaunaa kuten heilläpäin on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.
Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.
Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?
Suomessa sanotaan että syödään lääkkeet mutta Englannissa otetaan lääkeet. Joten normaalisti sitten lääkkeistä puhuessa käytän sanaa eat eikä take ja mua katsotaan kun friikkiä :)
No ei todellakaan syödä vaan otetaan.
Molempia käytetään suomen kielessä. En kyllä ikinä sanoisi että "I eat my medicine" vaikka Suomesta suoraan kääntyisikin noin. Nämä on sitä porukkaa jotka sanoo sitten ravintolassa "I take (ruokalajin nimi)" kun Suomessa sanotaan että "otan pihvin".
Edellinen korjaa, siis suomesta kääntyisi.
En voi enää värjätä hiuksiani ja oma väri on se surullisenkuuluisa maantie. Lisäksi minulla on pystynenä ja harmaat silmät, enkä ole oikein minkään näköinen . Erään ystäväni jenkeistä oleva, naispuolinen ystävä oli kadehtinut hiusteni väriä ja ollut sitä mieltä, että suomessa on niin luonnollisen upeita naisia ettei uskalla tuoda kihlattuaan ikinä suomeen.D
minä1234567890 kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin about kaksi ja puoli vuotta sitten Kanadassa (Vancouverin seuduilla), ja siellä kuulin kyllä hyvän selityksen sille, miksi sielläpäin ulko-ovet aukeavat sisäänpäin - jos oven edessä on paljon lunta vaikkapa lumimyrskyn jäljiltä, talosta pääsee silti ulos.
Amerikkalaisten foorumien mukaan myrskyjen tms. kanssa on ihan sama homma: jos tuuli on heittänyt esimerkiksi rojua tai kaatuneita puita ulko-oven eteen, talosta on silti mahdollista pelastautua. Lisäksi samaiset foorumit / sivustot selittävät myös, että rosvot eivät pääse kopeloimaan saranoita, kun ne ovat sisäpuolella.
Aika hassua. Jos talo palaa, olis kiva päästä ulos. Mielellään nopeasti. Jos on lumimyrsky tai tienasin tuomaa rojua oven edessä, ei ehkä ulospääsy ole niin sekuntipeliä..
Ehkä pitäis olla sellainen haitariovi 😀
rappiokuusi kirjoitti:
Insestin yleisyyttä suomalaiskodeissa.
Yleistivät siis sinun kotisi tapahtumat koko kansaa koskevaksi?
Muuten en ymmärrä.
Sitä kun vastaan puhelimeen omalla nimelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopan maista olen juonut hanavettä Puolassa, Maltalla, Saksassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Portugalissa, Albaniassa, Kroatiassa, Tsekissä, Sveitsissä, Tanskassa, Itävallassa, Kreikassa, Kyproksella ja varmaan muuallakin, mitä en nyt muista. Itä-Euroopassakin on kuitenkin yleisesti puhdas juomavesi. Espanjassa en juonut hanavettä, sillä se on kloorattua. Myöskin Uk:ssa, Latviassa, Liettuassa, Montenegrossa ja Bosniassa ostin pullovettä. Syynä vanhat putkistot.
Näistä maista paikalliset juovat hanavettä ainoastaan Ruotsissa ja osin Saksassa.
Kerrotko mulle että missä mielessä "osin Saksassa". Missä osissa ei juoda?
terv. saksalainen
Kroatiassa juodaan hanavettä, samoin Tanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaan kirkkaita värejä, Muumeja joka paikassa, havuntuoksuista ilmaa, joka paikassa olevia järviä, puhtautta, pieniä autoja, mustan kahvin juomista, ovenkahvoja ja sitä etteivät ihmiset hymyile tuntemattomille. Amerikkalaisia olivat nämä ihmettelijät.
Ovenkahvoja???
Amerikassa ovissa on nuppi jota pyörittämällä ovi aukeaa.
Amerikassa saa vaikka minkamallisia ovenkahvoja. Missa ihmeen "Possum Hollow'issa" tama amerikkalainen asuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että miksi monilla suomalaisilla on rumat hampaat.
Toisaalta moni toisilta mantereilta Suomessa käymään tullut kuvittelee että suomalaisilla pitäisi olla samanlaiset hampaat kuin ruotsalaisilla. Siellä oiotaan ja fiksataan hampaitakin pienestä saakka eli hammashoitoon pistetään varmasti enemmän rahaa kuin täällä.
Valkoisilla amerikkalaisilla on usein isot hevosmaiset hampaat. Sellaista vahvaa tekoa ja ne on monesti liian hallitsevat naamassa, etenkin jos ylivalkaisevat niitä.
Eräs amerikkalainen työkaveri sanoi että hyi täällä Suomessa ihmisillä yhtä kauheita hampaita kuin brittiläisillä. No herranjestas ei nyt sentään!!!! :D :D :D
Mä oon teinistä saakka inhonnut omia hampaita, kun sain raudan pois ja tajusin, miten keltaiset ne on. Siis luonnostaan. Näihin ei taida mikään valkaisu auttaa, enkä ole uskaltanut laskea, kuinka kauan kuoriin
pitäisi säästää. Mutta kyllähän se harmittaa, kun muuten olisi ihan nätit ja suorat hampaat.
Kokeile valkaisua. Ei mitään kotivalkaisua, vaan hammaslääkärin tai -hygienistin vastaanotolla. Yleensä tehoaa hyvin. Valkaisun hinnalla et saa edes yhtä kuorta.
Naisien käytöstä.. Arabi ei ymmärtänyt että Suomessa naiset ovat vapautuneempia ja clubilla voi naisetkin aivan hyvin tanssia keskenään :D Luulisi että parempi niin kuin vieraiden miehien kanssa ;) Toinen on lapsien ojentaminen, heitä pitäisi vain pusutella ja silittää päähän kun tekevät tuhmuuksia..Kauppojen aukiolo aikoja ja tapaamme aloittaa ruokailu vaikka pesemällä kädet, heillä kädet pestään vasta syömisen jälkeen.Suomessa lemmikkejä kuulemma hoidetaan hyvin ja koirat ovat kauniita :)
Espanjalainen kaveri saa inhon väreitä siitä että "kaikki" suomalaiset laittaa kurkkua leivälle :D Se on samalla tavalla luonnotonta kuin laittais voileivälle perunasiivuja.
Jotkut sivistysmaiden asukkaat ovat ihmetelleet suuresti lortt0maisen ajatteluntavan suurta suosiota sekä kehitysmaalaisten röyhkeyttä.
Ei ne kuulemma enää käy niissäkään sillä ne kuivattaa ihoa.