Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.
Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.
Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?
Suomessa sanotaan että syödään lääkkeet mutta Englannissa otetaan lääkeet. Joten normaalisti sitten lääkkeistä puhuessa käytän sanaa eat eikä take ja mua katsotaan kun friikkiä :)
Haha, sama ilmiö joka itselleni kävi hampaidenpesusta puhuttaessa. Sanoin aikovani "wash my teeth", kun englanniksi taas on totuttu sanomaan "brush". Kuulija sai mielikuvan tekohampaista astianpesukoneessa.
Kiinalaiset ihmettelivät kuinka paljon täällä on metsää. Luulivat että talon saa rakentaa minne haluaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Olen saanut (suomalainen) vastaavaa tyyliä kommenttia Helsingissä, tyyliin "onpa hienoa että autat kanssaihmisiä". Tietääkseni muualla Suomessa tuollainen välinpitämättömyys ei todellakaan ole mikään normi, vaan poikkeus ja tuntemattomiakin autetaan jos joku hädässä nähdään. Oli aikamoinen yllätys kun tajusin että hyville ystävilleni ei edes tullut mieleen auttaa ojaan kaatunutta, joskin päihtynyttä, vanhempaa naista.
Useimmille tuntemilleni ulkomaisille suomalaisten hyvä yhteiskunta ja edut ovat ne suurin yllätys. Esimerkkinä tästä vaikka tuo uimataito. Olin jo jotain 20 kun tapasin ensimmäistä kertaa (tietääkseni) uimataidottoman nuoren ihmisten, Tsekeistä. Sen jälkeen olen oppinut että edes Ruotsissa ei koulussa opeteta uimaan vaikka lasten uimataito testataankin. Luulin että kaikissa sivistysmaissa opetettaisiin lapset uimaan, mutta ilmeisesti tämä onkin vain Suomessa julkisen puolen palvelua, ja muualla vanhemmat maksaa tai opettaa itse.
Ei uimakoulut ole ilmaisia.
Suomessa uimataidon hankkiminen kuuluu peruskoulun oppimäärään.
Peruskoulun liikuntatunneillä käydään uimahallissa ja opetellaan uimaan. Siitä pitää myös saada hyväksyttävä arvostelu, jolla uimataito todetaan.
Uimaopetus on siis Suomessa ilmaista ja se opetetaan peruskoulussa jokaiselle lapselle.
Kuuluuko peruskoulun oppimäärään? Itse olen käynyt kouluni maaseudulla 2000-luvun vaihteessa, eikä meillä ollut koulu-uintia laisinkaan. Lähin uimahalli oli ilmeisesti sitten niin kaukana, ettei uimaopetus ollut mahdollista.
Ranskalainen ex-tyttöystävä ihmetteli, että miten kaupoissa voi olla about 93725524 erillaista maitotuotetta. Oli hyvin innoissaan aina suurista juustovalikoimista. Kovasti ihmetteli kanssa, kun viiniä ei saanut lauantaina kaupasta siinä klo 20 jälkeen.
Filippiiniläinen kaunis vaimoni ihmetteli, että miksi ihmeessä lähes kaikki naiset Suomessa ovat raskaana. Selitin, että eivät he raskaana ole, vaan lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Että miksi monilla suomalaisilla on rumat hampaat.
Toisaalta moni toisilta mantereilta Suomessa käymään tullut kuvittelee että suomalaisilla pitäisi olla samanlaiset hampaat kuin ruotsalaisilla. Siellä oiotaan ja fiksataan hampaitakin pienestä saakka eli hammashoitoon pistetään varmasti enemmän rahaa kuin täällä.
Valkoisilla amerikkalaisilla on usein isot hevosmaiset hampaat. Sellaista vahvaa tekoa ja ne on monesti liian hallitsevat naamassa, etenkin jos ylivalkaisevat niitä.
Eräs amerikkalainen työkaveri sanoi että hyi täällä Suomessa ihmisillä yhtä kauheita hampaita kuin brittiläisillä. No herranjestas ei nyt sentään!!!! :D :D :D
Mä oon teinistä saakka inhonnut omia hampaita, kun sain raudan pois ja tajusin, miten keltaiset ne on. Siis luonnostaan. Näihin ei taida mikään valkaisu auttaa, enkä ole uskaltanut laskea, kuinka kauan kuoriin pitäisi säästää. Mutta kyllähän se harmittaa, kun muuten olisi ihan nätit ja suorat hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Taivaan kirkkaita värejä, Muumeja joka paikassa, havuntuoksuista ilmaa, joka paikassa olevia järviä, puhtautta, pieniä autoja, mustan kahvin juomista, ovenkahvoja ja sitä etteivät ihmiset hymyile tuntemattomille. Amerikkalaisia olivat nämä ihmettelijät.
Ovenkahvoja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaan kirkkaita värejä, Muumeja joka paikassa, havuntuoksuista ilmaa, joka paikassa olevia järviä, puhtautta, pieniä autoja, mustan kahvin juomista, ovenkahvoja ja sitä etteivät ihmiset hymyile tuntemattomille. Amerikkalaisia olivat nämä ihmettelijät.
Ovenkahvoja???
Amerikassa ovissa on nuppi jota pyörittämällä ovi aukeaa.
Aikataulutettua krapulaa :D "Mitä teet sunnuntaina, nähtäiskö?" "Emmä voi ku lähden lauantaina juhlimaan ni sunnuntaina mulla on krapula."
Vierailija kirjoitti:
Filippiiniläinen kaunis vaimoni ihmetteli, että miksi ihmeessä lähes kaikki naiset Suomessa ovat raskaana. Selitin, että eivät he raskaana ole, vaan lihavia.
Ai mun filippiniläinen aviomies taas sanoo että suomi naiset on todella kauniita. Ei samanlaisia sääsken kokosia lättänokkia kuin kotimaassaan. Mut hyvä et sulle kelpas;)
Venäläinen ystäväni ihmetteli, kuinka voidaan jättää omakotitalon pihamaalle tavaraa yöksi, eikä kukaan käy niitä yöllä pöllimässä. Esim. lasten lelut, potkulaudat, pyörät, pyykit narulle ja kukkaruukut kuistille jne. Eikä ole edes vahtikoiraa eikä korkeita aitoja. Samoin ihmettelivät sitä, kun marketissa ostettiin suolakurkkuja niin, että loirittiin niitä altaasta itse pussiin. Lapsille irtokarkkihyllyt oli maailman ihme ja taivas, nyt niitä kyllä on jo Venäjälläkin.
Sitä myös he ihmettelivät, kuinka niin moni vanhus asuu ihan yksin ja heidän näkökulmastaan vielä aivan valtavan isossa asunnossa. Siinä ei ollut heidän mielestään mitään järkeä, miksi kukaan ei asu heidän kanssaan? Miksei joku sukulaisnuori muuta asumaan sinne vanhuksen kanssa? No, tätä oli heille hieman vaikea perustella, että miksi meillä on näin.
Toisaalta ihmetystä aiheutti myös käynti erään sukulaisemme luona palvelutalossa. He ei millään olleet uskoa, että tämä oli tavallaan vanhainkoti. Venäjällä vanhusten laitokset on vielä tänä päivänäkin monet aika karmeita ja vanhuksia ei mielellään sellaisiin laiteta.
Amerikkalainen ystäväni ei ymmärtänyt mitä tarkoitin, kun kerroin televisioluvasta. Siis että pitää maksaa jotain siitä, että saa katsoa televisiota. Hän suorastaan nauroi asialle. En tiedä, onko heillä jokin vastaava maksu tai ei, voi olla että käsitteetkin meni sekaisin, mutta sen käsityksen sain, että hänestä maksu siitä, että sai omassa kodissaan katsoa televisiota, oli hyvin huvittavaa. Tästä on jo jonkun verran aikaa. Tämä sama amerikkalainen inhosi meidän r-kirjaintamme. Minulla on ärrä sekä etu- että sukunimessä, ja hänestä se kuulosti kauhealta. Hän tuskitteli meidän nimiämme muutenkin, ne oli hänestä niin vaikeita kaikki. Miksi me lausumme sen ärrän niin kovana! Myös se, että asuimme hyvin lähellä Venäjän rajaa, oli hänestä erikoista.
Englantilainen miesseurue, joka oli työmatkalla Suomessa, oli aivan hullaantunut suomalaiseen tanssiravintolakulttuuriin, johon silloin aikoinaan kuului naistentanssit! Että naiset tulee ja hakee miehiä tanssiin! Niinpä he asettui jo hyvissä ajoin aina naistentanssi-iltoina paraatipaikoille odottamaan iltaa ja naisten hakua. Tämän kertoi minulle hotelli-ravintolassa hovina työskennellyt ystäväni. Miehet oli kuulemma aivan kuumina odotuksesta. Tätä samaa naistenhakua oli ihmetelleet myös intialaiset ja espanjalaiset miehet, joita kävi myös niihin aikoihin vierailemassa täällä työnsä puolesta. Muttei heillä mitään sitä vastaankaan kuulemma ollut!
Vierailija kirjoitti:
Venäläinen ystäväni ihmetteli, kuinka voidaan jättää omakotitalon pihamaalle tavaraa yöksi, eikä kukaan käy niitä yöllä pöllimässä. Esim. lasten lelut, potkulaudat, pyörät, pyykit narulle ja kukkaruukut kuistille jne. Eikä ole edes vahtikoiraa eikä korkeita aitoja. Samoin ihmettelivät sitä, kun marketissa ostettiin suolakurkkuja niin, että loirittiin niitä altaasta itse pussiin. Lapsille irtokarkkihyllyt oli maailman ihme ja taivas, nyt niitä kyllä on jo Venäjälläkin.
Sitä myös he ihmettelivät, kuinka niin moni vanhus asuu ihan yksin ja heidän näkökulmastaan vielä aivan valtavan isossa asunnossa. Siinä ei ollut heidän mielestään mitään järkeä, miksi kukaan ei asu heidän kanssaan? Miksei joku sukulaisnuori muuta asumaan sinne vanhuksen kanssa? No, tätä oli heille hieman vaikea perustella, että miksi meillä on näin.
Toisaalta ihmetystä aiheutti myös käynti erään sukulaisemme luona palvelutalossa. He ei millään olleet uskoa, että tämä oli tavallaan vanhainkoti. Venäjällä vanhusten laitokset on vielä tänä päivänäkin monet aika karmeita ja vanhuksia ei mielellään sellaisiin laiteta.
Amerikkalainen ystäväni ei ymmärtänyt mitä tarkoitin, kun kerroin televisioluvasta. Siis että pitää maksaa jotain siitä, että saa katsoa televisiota. Hän suorastaan nauroi asialle. En tiedä, onko heillä jokin vastaava maksu tai ei, voi olla että käsitteetkin meni sekaisin, mutta sen käsityksen sain, että hänestä maksu siitä, että sai omassa kodissaan katsoa televisiota, oli hyvin huvittavaa. Tästä on jo jonkun verran aikaa. Tämä sama amerikkalainen inhosi meidän r-kirjaintamme. Minulla on ärrä sekä etu- että sukunimessä, ja hänestä se kuulosti kauhealta. Hän tuskitteli meidän nimiämme muutenkin, ne oli hänestä niin vaikeita kaikki. Miksi me lausumme sen ärrän niin kovana! Myös se, että asuimme hyvin lähellä Venäjän rajaa, oli hänestä erikoista.
Englantilainen miesseurue, joka oli työmatkalla Suomessa, oli aivan hullaantunut suomalaiseen tanssiravintolakulttuuriin, johon silloin aikoinaan kuului naistentanssit! Että naiset tulee ja hakee miehiä tanssiin! Niinpä he asettui jo hyvissä ajoin aina naistentanssi-iltoina paraatipaikoille odottamaan iltaa ja naisten hakua. Tämän kertoi minulle hotelli-ravintolassa hovina työskennellyt ystäväni. Miehet oli kuulemma aivan kuumina odotuksesta. Tätä samaa naistenhakua oli ihmetelleet myös intialaiset ja espanjalaiset miehet, joita kävi myös niihin aikoihin vierailemassa täällä työnsä puolesta. Muttei heillä mitään sitä vastaankaan kuulemma ollut!
Mainosrahoilla Usan tv-ohjelmat,siinä kai syy.
Vierailija kirjoitti:
Tutuistani monet muualta Euroopasta Suomeen muuttaneet miehet jaksavat aina hämmästellä sitä kuinka helposti suomalaisia naisia saa ravintolasta mukaan kun on ulkomaalainen ja puhuu suht hyvää englantia. Eikä tarvitse olla edes komea mies.
Osaako joku nainen selittää ilmiötä?
Aloitetaan selitys vaikka sillä, että esim. eteläeurooppalaiset katsovat naista silmiin. Ei pitkin seiniä niinkuin suurin osa suomalaisista. He osaavat jutella selvinpäin, ja ylipäätään keskustella. Osaavat flirttailla tyylikkäästi ja tietävät milloin naista uskaltaa koskettaa - suomalaiset miehet panttaavat kosketuksen siihen hetkeen että alkavat suoraan käydä suutelemaan tai kourimaan, eli ilman mitään esilämmitystä ja tilanteen viemistä siihen suuntaan! Ylipäätään jokin ihme syntymätaito on ainakin latinomiehillä tuoda ilmi kiinnostuksensa selkeästi mutta tyylikkäästi ja ilman tuputusta, täysin toisin kuin suomalaisilla jotka joko ignooraavat naisen täysin, tai käyvät metoo -tyyliin päälle ilman että ovat saaneet siihen mitään kannustavaa signaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutuistani monet muualta Euroopasta Suomeen muuttaneet miehet jaksavat aina hämmästellä sitä kuinka helposti suomalaisia naisia saa ravintolasta mukaan kun on ulkomaalainen ja puhuu suht hyvää englantia. Eikä tarvitse olla edes komea mies.
Osaako joku nainen selittää ilmiötä?
Aloitetaan selitys vaikka sillä, että esim. eteläeurooppalaiset katsovat naista silmiin. Ei pitkin seiniä niinkuin suurin osa suomalaisista. He osaavat jutella selvinpäin, ja ylipäätään keskustella. Osaavat flirttailla tyylikkäästi ja tietävät milloin naista uskaltaa koskettaa - suomalaiset miehet panttaavat kosketuksen siihen hetkeen että alkavat suoraan käydä suutelemaan tai kourimaan, eli ilman mitään esilämmitystä ja tilanteen viemistä siihen suuntaan! Ylipäätään jokin ihme syntymätaito on ainakin latinomiehillä tuoda ilmi kiinnostuksensa selkeästi mutta tyylikkäästi ja ilman tuputusta, täysin toisin kuin suomalaisilla jotka joko ignooraavat naisen täysin, tai käyvät metoo -tyyliin päälle ilman että ovat saaneet siihen mitään kannustavaa signaalia.
Hieno huomio latinoista! Si! Gracias! 😘
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Väliovet ja ulospäin avautuvat ovet muutenkin. Samaten useat lasit ikkunoissa, verhojen ja mattojen määrä.
Itse olen kammoksuen katsonut tv:stä tulevia remppaohjelmia, kun ovet tosiaan avautuvat sisäänpäin - jopa kylpyhuoneisiin - ihan kauheaa!
Luontoa ja jokamiehen oikeutta liikkua siellä, poimia marjoja ja sieniä.
Lakisääteisiä kahvitaukoja. Tuota oon saanut selittää useammankin kerran työkavereille.
Hiljaisuutta.
Tapaa katsoa puhuttavaa silmiin.
Avaimenperissä olevia osoitteita.
Sitä, että lapsia voidaan jättää ulos nukkumaan talvisinkin.
Ylipäätään lasten nukuttaminen ulkona.
Puhtautta.
Sitä, että ulko-oven voi jättää lukosta auki päivisin jos on itse kotona. (ja vaikkei olisikaan kotona. Meillä jäi joskus asuntoalueella ok-talon ulko-ovi sepposen selälleen kun lähdettiin itse toiseen kaupunkiin kyläilemään. Naapuri kävi sit laittamassa sen kiinni kun oli parin tunnin jälkeen huomannut että ovi oli edelleen auki ja meidän auto puuttui yhä vaan pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainosrahoilla Usan tv-ohjelmat,siinä kai syy.
totta muuten, Jenkkiteeveen ohjelmissa mainostauot joka 5 tai 8 minuutti. Meillä onneks harvemmin.
Pari ystävääni ihmetelleet, miten on mahdollista, että miehet ei oikein näytä miltään ja sitten on ihan hirveästi kauniita naisia.
Sitä, että suomalaiset eivät suvaitse ulkomaalaisia.