Temptation island Suomi 2018 - keskustelu
Sinkut julkaistu:
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/temptation-island-suomi/2134564-temptat…
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/temptation-island-suomi/2134562-tassa-o…
Mitäs mieltä? Muita tuttuja kasvoja kuin Harkimo ja Kurhinen?
Kommentit (7556)
Vaikka sarjaa katsonkin, on se toisaalta vähän surullista nähdä, miten porukka lähtee sarjaan mukaan ymmärtämättä ihan sen seurauksia tai luonnetta (Markus). Leikkauksen avulla sarjan hahmoista tehdään yksiulotteisempia, esim Vilmasta tehdään herkkä itkupilli ja Eliaksesta hullu psykopaatti, vaikka ovat todellisuudessa ihan muuta. Sarjan katsojat kuvittelevat tuntevansa nämä tyypit ja yhtäkkiä onkin alkoholiongelmasi koko kansan analysoitavana (sammy) tai saat kovan tason lynkkausta somessa. Tietenkin, itsepähän ovat ohjelmaan hakeneet, mutta sääliksi käy kaikkia.
Ainoat, jotka homman handlaa edes jotenkin, on tietenkin Eve ja Dani, joilla on aiempaa kokemusta realitysta ja on varmasn pyydetty ohjelmaan mukaan. Heille ohjelma toimii vain uran nostattajana, muista suurin osa ehkä loppujen lopuksi hakeutuu julkisuudesta pois. Seiskan vlogeissaan Dani haukkuu Eliasta kiillottaen omaa kuvaansa ja saaden ihmiset uskomaan vielä enemmän siihen, että Elias olisi oikeasti hullu.
Kaikista saarella olevista löytyy rasittavia piirteitä, ja ymmärrän hyvin miksi esim Dani ja Elias eikä nähtävästi Vilma ja Evekään todellisuudessa tuu kauheen hyvin toimeen. Mielenkiintoista tässä kaudessa on se, että nyt ohjelman kuvaustan jälkeen esim. Vilma kritisoi Eveä ja Dani Sammya ja Eliasta. Ymmärrän hyvin, miksi Kuronen sanoi, että tää kausi on poikkeuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minna ei todellakaan ole asperger tai mikään muukaan autismin kirjoon kuuluva. Ehei sinne päinkään! :D (Olen työskennellyt pitkään mm. aspergerin syndrooman omaavien kanssa.)
Sen sijaan hän on "insinöörimäinen", eli enemmän ajattelijatyyppi kuin tunteet edellä käyvä ja huumori on teekkarimaista, eli vähän ehkä ronskimpaa kuin mitä voisi kuvitella olevan vaikka opettajaksi opiskelevien keskuudessa.
Mitä tarkoitan tuolla ajattelijatyypillä vs. tunnetyypillä, niin esim. Myers-Briggs-persoonallisuustestissä porukka jaetaan thinking -tyyppeihin ja feeling -tyyppeihin. Kärjistetysti sanottuna feeling -tyypeille tämä vähäisempi tunteiden näyttäminen saattaa tuntua jotenkin kylmältä ja thinking -tyypit taas joskus näitä feeling -tyyppejä katsoessaan miettivät, että voisi joskus käyttää järkeäkin eikä mennä pelkästään tunteella.
Minnan huumorihan on vielä kesyä meihin opeopiskelijoihin verrattuna.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko että tällä bile-Danilla olisi oikeasti ollut kovinkaan paljon naisia. Nyt hän on saanut itselleen Even joka hänen mittapuullaan on todellinen saavutus (aikaisempia kuin ei juuri ole) ja siksi nyt niin takertuu häneen.
Tämä. Ei Eve mikään kummoinen ole - perussievä kikattelija, joka on saanut kokemattoman miehen tolaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sellainen, joka ei halua tulla pelastetuksi, pitäisi pelastaa?
Googlaa Tukholman syndrooma.
Jos nyt kuitenkin aloittaisit (diagnoosien jälkeen) hyväntekemisen omasta lähipiiristäsi eikä tositeeveejulkkiksesta.
Jopas otit henkilökohtaisesti ollaksesi ihan pelkkä sarjan seuraaja. ;)
Ihan kuule olen "pelkkä" seuraaja ja aika kettuuntunut siihen, että jokseenkin tuntemattoman ihmisen toistaiseksi lyhehkön parisuhteen takia perustetaan kansanliike ja lähdetään toreille, samalla kun lähellä ympärillämme on paljon suurempiakin ongelmia joihin voisimme vaikuttaa. Noin esimerkiksi perheväkivaltaa, alkoholismia, kaltoinkohtelua... Mutta viihteen nimissä: freewilma!!!!
Just, Vilma yrittänyt itsemurhaa muutamaan otteeseen aikoinaan. Elias on nähtävästi siis se kuuluisa "pelastaja".
Vierailija kirjoitti:
uusi video Vilmalta
Mitäs se nyt sanoi? Eliaksen puolustusta, otaksun? Kaikki muut ovat väärässä? En halua katsoa ettei verisuoni napsahda päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tsyko kirjoitti:
Kun pidempään on katsonut, alkaa vaikuttaa siltä, ei että Minnalla on lievää aspergeria tai muuta autisminkirjoa. Ilmeettömyys, sosiaalinen tönkköys (joka näyttää ulospäin herkästi kylmyydeltä) ja epäkypsyys yhdistettynä dippa-inssiyteen (numerot helpompia käsitellä kuin ihmiset) vahvistaa kuvaa.
ja Elias saattaa hyvinkin olla psykopaatti. Ei ne oikeassa elämässä mitään Hannibal Lectereitä oo, vaan löytyy niitä tylsemmistäkin kynistä penaalissa. Itsekeskeisyys, empatiakyvyttömyys, häpeän puuttuminen, manipulointi, dominointi, muiden kärsimyksestä nauttiminen kun on niitä pääkriteerejä diagnoosille.Eikö aspergerille oo omistaista vaikeus ymmärtää sarkasmia? Ja hyvinhän Minna on sitä viljellyt ja vastaanottanut tuolla. Lisäksi kielikuvat otetaan usein tosissaan, eikä s
Minna tuolla ole sänkyjä pedannut maanisesti aina, kun on puhuttu petaamisesta 😁
Jokainen assi on erilainen. Itse tunnistan sarkasmin ainakin 90%. Ja varsinkin kielikuvat. Siihen en ota kantaa onko Minna asperger vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kuitenkin aloittaisit (diagnoosien jälkeen) hyväntekemisen omasta lähipiiristäsi eikä tositeeveejulkkiksesta.
Ihan kuule olen "pelkkä" seuraaja ja aika kettuuntunut siihen, että jokseenkin tuntemattoman ihmisen toistaiseksi lyhehkön parisuhteen takia perustetaan kansanliike ja lähdetään toreille, samalla kun lähellä ympärillämme on paljon suurempiakin ongelmia joihin voisimme vaikuttaa. Noin esimerkiksi perheväkivaltaa, alkoholismia, kaltoinkohtelua... Mutta viihteen nimissä: freewilma!!!!
Normaalin empatiakyvyn omaava ihminen on huolissaan toisesta (kuten itse sanoit, niin jopa tuntemattomasta) ihmisestä, jolla ei näytä olevan kaikki hyvin. Ja mainitsemaasi väkivaltaahan ja kaltoinkohtelua tuossa nimenomaan vaikuttaisi olevan; kuristamista jne. Joten en nyt oikein ymmärrä tuota logiikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin empatiakyvyn omaava ihminen on huolissaan toisesta (kuten itse sanoit, niin jopa tuntemattomasta) ihmisestä, jolla ei näytä olevan kaikki hyvin. Ja mainitsemaasi väkivaltaahan ja kaltoinkohtelua tuossa nimenomaan vaikuttaisi olevan; kuristamista jne. Joten en nyt oikein ymmärrä tuota logiikkaasi.
Emme taida ymmärtää toisiamme tai näkökulmiamme joten eipä siitä sitten sen enempää. Molemmat kuluttakoot aikansa parhaaksi katsomallaan tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Just, Vilma yrittänyt itsemurhaa muutamaan otteeseen aikoinaan. Elias on nähtävästi siis se kuuluisa "pelastaja".
Eli Elias pelastaa - kuristamalla itsemurhaa yrittänyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sarjaa katsonkin, on se toisaalta vähän surullista nähdä, miten porukka lähtee sarjaan mukaan ymmärtämättä ihan sen seurauksia tai luonnetta (Markus). Leikkauksen avulla sarjan hahmoista tehdään yksiulotteisempia, esim Vilmasta tehdään herkkä itkupilli ja Eliaksesta hullu psykopaatti, vaikka ovat todellisuudessa ihan muuta. Sarjan katsojat kuvittelevat tuntevansa nämä tyypit ja yhtäkkiä onkin alkoholiongelmasi koko kansan analysoitavana (sammy) tai saat kovan tason lynkkausta somessa. Tietenkin, itsepähän ovat ohjelmaan hakeneet, mutta sääliksi käy kaikkia.
Ainoat, jotka homman handlaa edes jotenkin, on tietenkin Eve ja Dani, joilla on aiempaa kokemusta realitysta ja on varmasn pyydetty ohjelmaan mukaan. Heille ohjelma toimii vain uran nostattajana, muista suurin osa ehkä loppujen lopuksi hakeutuu julkisuudesta pois. Seiskan vlogeissaan Dani haukkuu Eliasta kiillottaen omaa kuvaansa ja saaden ihmiset uskomaan vielä enemmän siihen, että Elias olisi oikeasti hullu.
Kaikista saarella olevista löytyy rasittavia piirteitä, ja ymmärrän hyvin miksi esim Dani ja Elias eikä nähtävästi Vilma ja Evekään todellisuudessa tuu kauheen hyvin toimeen. Mielenkiintoista tässä kaudessa on se, että nyt ohjelman kuvaustan jälkeen esim. Vilma kritisoi Eveä ja Dani Sammya ja Eliasta. Ymmärrän hyvin, miksi Kuronen sanoi, että tää kausi on poikkeuksellinen.
Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, että Vilma kritisoi heitä - hänelle on todennäköisesti kerrottu "faktat" ja mitä mieltä hänen tulee olla heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusi video VilmaltaMitäs se nyt sanoi? Eliaksen puolustusta, otaksun? Kaikki muut ovat väärässä? En halua katsoa ettei verisuoni napsahda päästä.
Ei se paljoa edes puhunut Elsasta tossa videossa. Ja sanoi et tää oli vika video koskien Temppareita, jatkossa tekee videoita ihan muista aiheista. Se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
uusi video Vilmalta
No voi jeesus sentään. Jälleen kerran liibalaabaa ja moralisointia "miksi minulla ei saa olla mielipiteitä" no olisiko ihan sen takia että itse sanoit että sinulla on tosiaan mielipiteet ja Eliaksella ne faktat ja sitten keskustellaan miten Vilma on noihin vääriin mielipiteisiinsä päätynyt. Eikö Vilma oikeasti muista tai osaa yhdistää mitä on aikaisemmin puhunut?
Mutta onneksi katsojien mielipiteet ovat vääriä ja niitä koitetaan kuitenkin jatkuvasti kumota. Mutta Vilman sanoin myös "ihan vaan muistutuksena, kaikki ei ole sitä miltä näyttää, asiat eivät ole niin mustavalkoisia". Onnea vaan jatkoon Vilma, mutta toivottavasti hän ei Eliastakaan katso noin mustavalkoisesti hyvänä.
Vilma uudella videolla ihmettelee, miksei hän saa ilmaista mielipidettään asioista kuten muutkin. Täh? Kyllähän hän saa. Ihmiset ei vaan tykkää, että hän syyllistää Dania ja sinkkunaisia turhaan ja puolustelee Eliasta.
Hän väittää, että kaikki nämä ajatukset ja puheet videoilla ovat hänen omiaan. No niin varmaan onkin, mutta Elias on manipuloinut hänet uskomaan noihin juttuihin. Toistelee asioita, joita Elias on sanonut.
Hän on ottanut itseensä ”tyhmä nainen” -kommenteista, mutta hänellä ei näemmä ole kapasiteettia miettiä, mistä ne kommentit tulee. Nuo suht vakavat mielenterveysongelmat kyllä selittävät käytöstä. Hän ei ole vastaanottavassa tilassa muiden kommenteille, joten parempi antaa Vilman olla rauhassa ja hoitaa itse omat asiansa miten parhaakseen näkee.
"Naukupallo Hei! Tähän olin ajatellut vastaavani, mutta koska ohjelmaa on vielä niin paljon kesken niin päätin, että Eliaksesta puhumiseen en ryhdy saati siihen, mitä kaikkea hän on siellä sanonut, koska haluan myös perustella vastauksiani ja se ei onnistu ilman että asioita paljastuu. Yksi syy myös on se, että Elias saa itse kommentoida omia sanojaan, en jaksa puuttua siihen näillä videoilla. Sitten vielä se, että en tunne sinkkunaisia ja en ole heidän kanssaan puhunut joten en suoraan tiedä mitä he ajattelevat. Pahoittelut että sanoin asiaan vastaavani, mutta näin tämän vaihtoehdon parempana :)"
Kirjoitti Vilma uuden videon kysymykseen, miksi ei kommentoinut Eliaksen käytöstä sinkkunaisia kohtaan. Eli hänkin on valmistautunut siihen, että jotain uusia paljastuksia vielä luvassa, mutta ei suostu sitä myöntämään. Eli ei luota siihenn, että Elias on kertonut hänelle kaiken. #terveluottamus
Vilma on kyllä niin parisuhteensa lumoissa, että ei näe sitä pientä osaa haittana minkä perusteella muut määrittelevät suhteen.
Esimerkiksi väkivaltaisessa suhteessa se lyönti kestää ehkä pari sekuntia, ja loput 86398 sekuntia päivästä voivat olla pahoinpidellyn ylistämistä. Lyöty näkee nämä muut sekunnit itsetuntoaan kohottavana ja kokee suhteensa loistavana, ja muut taas näkevät sen lyönnin, 2 sekuntia. Kumpi näkökulma nyt on oikeassa sitten suhteen tilasta, onko se hyvä vai huono suhde?
Me olemme taas tässä nähneet Eliaksen puolen muita loukkaavana persoonana, ja Vilman mielestä se on vain pienenpieni osa heidän elämäänsä. Ehkä tämä Elias, jonka hän tuntee on suurimman osan aikaa juuri se tukipilari ja palvova, ja nämä pienet haukkumiset eivät haittaa tai Vilma ei nää niitä ongelmana. Mielestäni on hölmöä ja kapeakatseista Vilmalta lähteä tuomitsemaan katsojia, jotka katsovat asiaa eri näkökulmasta kuin Vilma itse.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun Danin suusta kuuluisi että tuli tehtyä Evestä virhearvio, ehkä tää ei olekaan kuningatar vaan pelkkä tavallinen, helppo ja typerä tytsy. Mitä tuommoista jalustalla pitämään. Ihmettelen, miksi ei tätä näe. Läheisriippuvainen varmaan.
Mitä pahaa on helppoudessa? Dani on itse suoltanut naisvihaansa julkisesti ja painellut ties ketä. Mies ei ole mikään kiva mies.
Jos nainen haluaa olla helppo, hän on. Ei kuulu sinun päätäntävaltaasi tuomita naista. Miehiä ei helpoiksi tuomita. Miehet saavat tehdä mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
"Naukupallo Hei! Tähän olin ajatellut vastaavani, mutta koska ohjelmaa on vielä niin paljon kesken niin päätin, että Eliaksesta puhumiseen en ryhdy saati siihen, mitä kaikkea hän on siellä sanonut, koska haluan myös perustella vastauksiani ja se ei onnistu ilman että asioita paljastuu. Yksi syy myös on se, että Elias saa itse kommentoida omia sanojaan, en jaksa puuttua siihen näillä videoilla. Sitten vielä se, että en tunne sinkkunaisia ja en ole heidän kanssaan puhunut joten en suoraan tiedä mitä he ajattelevat. Pahoittelut että sanoin asiaan vastaavani, mutta näin tämän vaihtoehdon parempana :)"
Kirjoitti Vilma uuden videon kysymykseen, miksi ei kommentoinut Eliaksen käytöstä sinkkunaisia kohtaan. Eli hänkin on valmistautunut siihen, että jotain uusia paljastuksia vielä luvassa, mutta ei suostu sitä myöntämään. Eli ei luota siihenn, että Elias on kertonut hänelle kaiken. #terveluottamus
Siinä kysyttiin sitä, miksi Vilma ei vastannut siihen, että miksi sinkut ja varatut ei tulleet toimeen Eliaksen kanssa kuvauksissa eivätkä nykyäänkään. Mut Vilma tavallaan paljastaa tuolla vastauksellaan et vaikeudet tulla toimeen liittyy siihen, mitä Elias on puhunut tuolla.
Mä käsitin tuon Vilman vastauksen niin, että ei voi vielä kommentoida asiaa, kun katsojat ei ole nähnyt kaikkea eli ei voi spoilata. Ei toi musta viittaa mitenkään siihen, että odottaa itse kuulevansa mitä sieltä Eliaksesta vielä tulee...
Siinä on Melissalla arvot kohdallaan, vai miten se Elias sen ilmaisi