"Elintarvikeavun jakaminen seisottamalla ihmisiä ulkona jonoissa ei ole ihmisarvoista eikä edistä ihmisten osallisuutta yhteiskunnassa"
Kokoomuslaiset ja muut porvarit haluaisivat tänne mielellään jenkkityylisen yhteiskunnan jossa köyhät pidetään nöyrinä kerjäämässä hyväntekeväisyysalmuja sen sijaan että sosiaaliturva auttaisi heitä selviytymään. Niinistökin on tehnyt näkyvästi politiikkaa jossa sosiaaliturvaa heikennetään ja kun köyhimmät ei sen jälkeen enää pärjää yhteiskunnan tuella, hän kiitää lahjoittamaan roposia "leipäjonoihin" sädekehä kiiltäen. Missä moraali?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3823215/Leipajonoille+pitaisi+keksia+v…
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonot pitäisi kieltää. Ne ovat suomalaisille valtava kansallinen häpeä, ikuinen trauma. Kirkko esiintyy hyväntekijänä ja samalla nöyryyttää ihmisiä leipäpalan toivossa.
Leipäjonoja ei ole edes Venäjällä, miksi täällä vauraassa länsimaassa?
No onpas. Onnekkaiden alueilla on Venäjälläkin leipäjonoja. Onnettomien alueilla ei ole ja siellä kodittomat lapset kuolee nälkään ja kylmään viemäreissä vailla mitään apua. Tosin Venäjällä ennen sitäkin apua sai vasta jos pystyi todistamaan, ettei ansaitse millään tavalla yli 200 euroa kuussa. Sitten vasta sai ruoka-apua.
Niin paha mieli Suomesta. Juuri kun saatiin asiat hyvin, ne ajettiin alas.
IHMISET KERJÄÄ LEIPÄÄ LEIPÄJONOISSA.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva voitais vaihtaa amerikan malliseksi ja jakaa food stampejä rahan sijaan jolloin köyhien rahat ei menis tupakkaan ja viinaan ja olisi varaa ruokaan.
Sossu jakaa maksusitoumuksia valikoituihin kauppoihin, ruokaa, kodinkoneita, harrastusvälineitä jne.
Ruokaa ostettaessa sitoumus on kätevä, voi laittaa mitä tahansa sossun piikkiin, paitsi alkoholia, tupakkaa ja karkkia. Eli ensin ostetaan parilla kympillä ruokaa päiväksi ja sitten löytyykin rahaa ostaa kaljaa, röökiä ja sipsipusseja. Niihin palaa aika paljon enemmän rahaa.
Eli, pitkän pohjustuksen jälkeen, pitäisikö kaikki sossun rahan siirtää sitoumukselle ja sossun maksaa henkilön vuokrat jne suoraan, jolloin ihminen ei näkisi senttiäkään rahoistaan mutta ei myöskään pääsisi ostamaan kaljaa?
Olisiko henkilö näin täysivaltainen yhteiskunnan jäsen?
Uutisen mukaan rikkaita hävettää ryöstämiensä köyhien leipäjonot, joten halutaan piilottaa ne jotenkin näkyvistä :-)
Ehdotuksena taisi olla leipäjonojen siivoaminen pienempiin yksiköihin, etteivät köyhät esiintyisi niin selkeästi suurena ryhmänä julkisella paikalla.
Ei voi käsittää tätä maassamme vallitsevaa äärioikeistolaista julmuutta omia kansalaisiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Uutisen mukaan rikkaita hävettää ryöstämiensä köyhien leipäjonot, joten halutaan piilottaa ne jotenkin näkyvistä :-)
Ehdotuksena taisi olla leipäjonojen siivoaminen pienempiin yksiköihin, etteivät köyhät esiintyisi niin selkeästi suurena ryhmänä julkisella paikalla.
Ei voi käsittää tätä maassamme vallitsevaa äärioikeistolaista julmuutta omia kansalaisiaan kohtaan.
Näkeehän sen tälläkin palstalla.
Miten monet suorastaan halveksii köyhiä ja sairaita. Sairasta touhua!
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva voitais vaihtaa amerikan malliseksi ja jakaa food stampejä rahan sijaan jolloin köyhien rahat ei menis tupakkaan ja viinaan ja olisi varaa ruokaan.
Joku tämäntyylinen järjestelmä pitäis kyllä olla. Paitsi kun nytkin käyttävät diakonian ostokorttia tai vaikka niitä jouluapulahjakortteja niin ei tajuta mikä on elintarvike???!!! Mikropitsaa, limsaa, pullaa 70e 😂😂😂 mitä apua tälläiset tollot tarvitsee? Ja tosi ammattilaiset myy sen avustusruokakassinsa kaupan eteisessä kympillä jolla saa sitä elintärkeää; 11 kpl karjala-tölkkiä.
Sillä sossun rahoilla kyllä elää ihan hyvin, siksi ihmettelenkin, että miten jotkut ovat muka niin köyhiä, ettei sossun raha + leipäjono riitä? Pitäisi siis antaa vielä enemmän rahaa.
Jos ihmiset ovat itse ottaneet niin järkyttäviä lainoja uusille puhelimille ja smart-TV paketeille, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Minusta olisi törkeää, että alettaisiin siihen, että ihmiset saa ostaa osamaksuilla kaikkea mitä tahtovat ja sitten menevät valittamaan, että lisää rahaa, kun rahat ei riitä.
Ja tämä tulee henkilöltä, joka on todella kiitollinen siitä, että yhteiskunta tällä hetkellä tukee minua, joka sairastan. Yritän kaikkeni, että pääsisin tästä huonosta ajanjaksosta ylös enkä todellakaan aio vaatia yhtään lisärahaa. Tottakai lisäraha olisi kiva, voisin sitten ehkä ostaa auton, että olisi helpompi kulkea, mutta en aio sitä vaatia yhteiskunnalta, joka jo antaa minulle katon pään päälle, lämpimän asunnon ja rahaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä sossun rahoilla kyllä elää ihan hyvin, siksi ihmettelenkin, että miten jotkut ovat muka niin köyhiä, ettei sossun raha + leipäjono riitä? Pitäisi siis antaa vielä enemmän rahaa.
Jos ihmiset ovat itse ottaneet niin järkyttäviä lainoja uusille puhelimille ja smart-TV paketeille, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Minusta olisi törkeää, että alettaisiin siihen, että ihmiset saa ostaa osamaksuilla kaikkea mitä tahtovat ja sitten menevät valittamaan, että lisää rahaa, kun rahat ei riitä.
Ja tämä tulee henkilöltä, joka on todella kiitollinen siitä, että yhteiskunta tällä hetkellä tukee minua, joka sairastan. Yritän kaikkeni, että pääsisin tästä huonosta ajanjaksosta ylös enkä todellakaan aio vaatia yhtään lisärahaa. Tottakai lisäraha olisi kiva, voisin sitten ehkä ostaa auton, että olisi helpompi kulkea, mutta en aio sitä vaatia yhteiskunnalta, joka jo antaa minulle katon pään päälle, lämpimän asunnon ja rahaa ruokaa.
Haluaisin myös lisätä, että monilla köyhillä joiden kanssa olen keskustellut ja tuntenut ongelmana on se, ettei osata yhtään laskea ja suunnitella menemistä. Minun puhelinliittymä + netti on tällä hetkellä yhteensä 20euroa. Tiedän tapauksia, joilla menee näihin kuukaudessa 70euroa. Se on todella iso raha laittaa joka kuukausi ja mielestäni ihan turha. Myös ihmiset ajavat kaikkialle autolla ja rahaa menee bensaaseen ihan hirveät määrät. Kotona ei jakseta laittaa ruokaa, niin ruokaa tilataan ja ostetaan valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin myös lisätä, että monilla köyhillä joiden kanssa olen keskustellut ja tuntenut ongelmana on se, ettei osata yhtään laskea ja suunnitella menemistä. Minun puhelinliittymä + netti on tällä hetkellä yhteensä 20euroa. Tiedän tapauksia, joilla menee näihin kuukaudessa 70euroa. Se on todella iso raha laittaa joka kuukausi ja mielestäni ihan turha. Myös ihmiset ajavat kaikkialle autolla ja rahaa menee bensaaseen ihan hirveät määrät. Kotona ei jakseta laittaa ruokaa, niin ruokaa tilataan ja ostetaan valmiina.
Normaalilla ihmisellä on muutakin elämää kuin kotona nyhvääminen. Koti on tarkoitettu nukkumiseen ja vastaavaan ei siihen että siellä vietetään vapaa-aika.
Rajaton interneyhteys niin kotona kuin puhelimessa on nyky-yhteiskunnassa minimi mitä jokaisella ihmisellä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lisäisin vielä seikan, jota uutisessa ei mainittu, eli leipäjonot ovat siksikin huono asia, että niistä ei ole edes apua kaikkein huonoimmassa asemassa oleville, eli hyvin sairaille ja esimerkiksi vanhuuden takia heikkokuntoisille, he kun eivät voi jonottaa.
Eli kun ei voi auttaa kaikkia, ei auteta ketään???????
Mistä ihmisten logiikka oikein kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaatte sitten leipäjonot! Jokainen hankkiutukoot itse kauppojen roskiksille kaivamaan ne tuotteet joita nyt ovat jonottaneet! Vai pitäisikö yhteiskunnan tarjota ilmaiset kotiinkuljettajat?
Ja nyt kun sitä aikaa on siellä kotisohvalla, julistettakoot kilpailu kuka keksii se rahasammon jolla voidaan jauhaa ilmasta rahaa jokaiselle jaettavaksi! Tyhjästä kun on vähän paha nyhjäistä.
Oletko sitä mieltä että leipäjonot kuuluvat itsestäänselvinä tällaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan? Miksi meillä sitten oli pitkä ajanjakso jolloin tuollaisia ei tarvittu? Miksi on edelleen monia länsmaita joissa tuollaisia ei tarvita? Mikä meillä meni pieleen?
Kyllä olisi tarvittu, vaikka niitä ei ollut. Omassa lapsuuden kodissani oli jatkuvaa puutetta, vaikka vanhemmat eivät polttaneet tai juoneet ja kävivät myös mahdollisuuksien mukaan töissä.
Jos minä seison pysäkillä paskasäässä, kun en muuta voi, niin voi kyllä joku muukin omasta päätöksestään jonottaa. Minä menen paskatöihini, joita vihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaatte sitten leipäjonot! Jokainen hankkiutukoot itse kauppojen roskiksille kaivamaan ne tuotteet joita nyt ovat jonottaneet! Vai pitäisikö yhteiskunnan tarjota ilmaiset kotiinkuljettajat?
Ja nyt kun sitä aikaa on siellä kotisohvalla, julistettakoot kilpailu kuka keksii se rahasammon jolla voidaan jauhaa ilmasta rahaa jokaiselle jaettavaksi! Tyhjästä kun on vähän paha nyhjäistä.
Ongelma ei todellakaan ole siinä ettei rahaa olisi. Ei tarvitsisi nipistää kuin pieni siivu vaikkapa yritystuista niin leipäjonot olisivat tarpeettomia. Tai toinen vaihtoehto olisi suitsia Suomessa toimivien monikansallisten firmojen veronkiertoa.
Kun se rahan jakaminen ei vaan auta. Mikään raha ei ole tarpeeksi ihmiselle, jolla elämän hallinta ei ole kunnossa syystä tai toisesta. Enkä tällä halua syyllistää, vaan totean, että nämä ihmiset tarvitsisivat jotain muuta apua paljon enemmän kuin rahaa. Jatkuvasti saa lukea näitä juttuja, joissa sanotaan, ettei ole varaa edes ruokaan, ja sitten jutusta käy ilmi, että varaa on kyllä esim. tupakkaan, mutta ei siihen ruokaan.
Onneksi täällä saa jonottaa sisätiloissa kahvia juoden ja aamupalaa syöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sukututkimusta ja sukuni historiaa. Siellä oli paljon juttuja kirkon ja kylän päätöksistä. Huomioitavaa oli, että jo tosi kauan sitten päätöksissä otettiin huomioon köyhät. Esim. isännät päätti kuinka auttaa köyhien perheiden lapsien koulu käyntiä. Päättivät hommata talvivarusteita niille joilla ei ollut. Jokainen lahjoitti ruokatarvikkeita koululle yms. Eli Suomessa on aina ennen huolehdittu köyhistä, mikä nyt on niin vaikeaa siinä?
Ehkä se, että ennen köyhyyteen oli syynä joku muu kuin mukavuudenhalu. Ihmiset yrittivät viimeiseen asti selvitä itse, mutta jos sadon vei halla tai keuhkotauti vei ukon, vitsit olivat aika vähissä kymmenen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin aloittaa keinoista millä rahaa riittää.
- Yritystuet pois kokonaan
- Yritysten tukeminen kiertoteitse pois (esim. kotitalousvähennys ja yksityisten lääkärien tukeminen Kela tuilla)
- Asumistuet pois (joka EI auta köyhiä vaan ainoastaan nostaa vuokria ja voitot menee vuokranantajille)
- Maataloustuet pois
- Poronhoidon tukeminen pois
- Kuolleiden alueiden tukeminen (Keskustan lempilapsi)
- Kehitysavusta luopuminen
- Kovempi tarkastus sille ketä tänne maahan päästetään
- Julkisen liikenteen tukeminen pitää lopettaa
- Koko julkinen sektori pitää siivota (Ei tarkoita että sairaanhoitajat ulos vaan sitä että koko järjestelmä uudistetaan ja KAIKKI turhat byrokraatit ulos sekä ne joilla ei oikeasti ole enää töitä. Niitä on erittäin paljon kun esim. kaupungeilla on politiikkana että ketään ei irtisanota)
- Erittäin laaja byrokratian poistaminen joka myös vähentää henkilöstöä kun ei tarvitse joka asiassa olla tarkastajaa ja määrittelijää
Veroja saa lisää:
- Pääomaverojen selvä nosto
- Omaisuusveron tulo takaisin
- Kiinteistöverosta progresiivinen ja yläpäähän kovat verot
- Veneille autoja kovempi verotus ja samoin moottoripyörille
Puutun vain yhteen kohtaan, vaikka joihinkin muihinkin voisi. Jos maataloustuet poistettaisiin, tiedätkö mitä ruoka maksaisi? Monet tuntuvat kuvittelevan, että maanviljelijä vain rikastuu noiden tukien avulla, mutta todellisuudessa ne ovat mitä parhainta tukea köyhille, koska ruuan hinta saadaan niiden avulla pidettyä matalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla ihmisellä on muutakin elämää kuin kotona nyhvääminen. Koti on tarkoitettu nukkumiseen ja vastaavaan ei siihen että siellä vietetään vapaa-aika.
Rajaton interneyhteys niin kotona kuin puhelimessa on nyky-yhteiskunnassa minimi mitä jokaisella ihmisellä pitää olla.
Minä en ole jatkuvasti kotona, mutta minulla ei myöskään mene rahaa bensaan. Muitakin, edullisempia tapoja on mennä eri paikkoihin, kuin pelkästään se auto.
Minulla on rajaton internetyhteys joka maksaa minulle kuussa sen 15 euroa. Puhelinlasku maksaa minulle 5 euroa. Niillä olen pärjännyt ihan hyvin. Siksi mielestäni se, että maksetaan lähes 100 euroa näistä kahdesta on turhaa ja ihmiset saavat itse omaa napaa katsoa, jos rahat eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin aloittaa keinoista millä rahaa riittää.
- Yritystuet pois kokonaan
- Yritysten tukeminen kiertoteitse pois (esim. kotitalousvähennys ja yksityisten lääkärien tukeminen Kela tuilla)
- Asumistuet pois (joka EI auta köyhiä vaan ainoastaan nostaa vuokria ja voitot menee vuokranantajille)
- Maataloustuet pois
- Poronhoidon tukeminen pois
- Kuolleiden alueiden tukeminen (Keskustan lempilapsi)
- Kehitysavusta luopuminen
- Kovempi tarkastus sille ketä tänne maahan päästetään
- Julkisen liikenteen tukeminen pitää lopettaa
- Koko julkinen sektori pitää siivota (Ei tarkoita että sairaanhoitajat ulos vaan sitä että koko järjestelmä uudistetaan ja KAIKKI turhat byrokraatit ulos sekä ne joilla ei oikeasti ole enää töitä. Niitä on erittäin paljon kun esim. kaupungeilla on politiikkana että ketään ei irtisanota)
- Erittäin laaja byrokratian poistaminen joka myös vähentää henkilöstöä kun ei tarvitse joka asiassa olla tarkastajaa ja määrittelijää
Veroja saa lisää:
- Pääomaverojen selvä nosto
- Omaisuusveron tulo takaisin
- Kiinteistöverosta progresiivinen ja yläpäähän kovat verot
- Veneille autoja kovempi verotus ja samoin moottoripyörille
Siinäpä tuli jo kätevästi miljoona köyhää ja työtöntä lisää. Taitaisi leipäjono ulottua Pietarista Tukholmaan.
Kun mikään ei riitä. Ensin yhteiskunta maksaa vuokran, lääkkeet, sähkön ja vakuutukset. 500e saa kuussa päihde-ja/tai lottorahaa. Sitten vielä ruoka pitää saada ilmaiseksi!!!???
Ja leipäjonossakin nuristaan ja käyttäydytään kun valintamyymälässä; en ota, ei tykätä, onko pizzaa, luomua, mikroaterioita, paulavanukkaita. Peruna, maitojauhe tai vehnäjauhot ei kelpaa kun "mitä näillä muka voi tehdä?"😮 hitto, kaikki tuet pois kaikilta 3kk niin alkais peruna ja työt maistua! Ja nistit, juopot ym pasksasakki saiskin kuolla pois.