Aktiivimallin laatijat ja puoltajat eivät ymmärrä ihmisen psykologiaa
Eli käytännössä he eivät tutki omia tunteitaan ja sitä, miten ne vaikuttavat heidän toimintaansa eri tilanteissa. Näiden virkamiesten ja poliitikoiden olisi pitänyt siis kysyä itseltään: "Olisinko kiitollinen työnantajalle, jos palkkani laskisi 4,65% sen takia, etten päässyt koulutukseen, johon ei ollut edes paikkoja avoinna? Motivoisiko se minua tekemään töitä paremmin?"
Vastaukset mietittyään olisi helposti voinut laatia järkevämmän mallin. Ilmeisesti hyväosaiset ajattelevat olevansa jotenkin erilaisia kuin muut, mutta homo sapiensin psykologia toimii kyllä kaikilla yksilöillä samalla tavalla. Epäoikeudenmukaisuus suututtaa.
Kommentit (55)
Kyllähän se on niin, että avoimet työpaikat siirtävät ihmisiä, kun kyseessä on pysyvä kokoaikatyö.
Näin tapahtui Uudessakaupungissa ja Rauman seudulla.
Ei työpaikat synny siitä, että työvoiman ulkopuolella olevaa massaa kasataan johonkin.
Tarvitaan todella ne kunnolliset avoimet työpaikat. Oikeita töitä.
Viedään 10 000 ihmisistä Kajaanin ja katsotaan kuinka työpaikkoja rupeaa vauhdilla syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on ollut se porkkana eli 9€ lisää jokaiselta valmennuspäivältä. Se ei toiminut, te-toimiston järjestämät työnhakuvalmennukset olivat jatkuvasti vajaakäytöllä. Nyt kokeillaan systeemiä toisinpäin eli koska porkkana ei kelvannut, otetaan käyttöön keppi.
Tuo 9 euroa ei useimmiten riittänyt edes matkakuluihin, siksi se ei erityinen porkkana ollut. Kun itse olin kolmatta kertaa "cv-kurssilla" meni matkoihin 16 euroa per päivä. Ei paljon motivoinut kun kurssin sisältö oli muutenkin täysin turha.
Tyypillinen työttömän vastaus. Ja silti tämä sama työtön on sitä mieltä, että jos ei tee mitään, ei saakäyttää keppiä. Juuri tämän asenteen takia niin moni on työtön: ei haluta itse nähdä yhtään vaivaa.
Tyypillinen ilmaistyötä vaativan porvarin vastaus. Työssä käymisen perusajatus on se, että sillä ansaitaan rahaa, ja ansaitulla rahalla pystytään elättämään itsensä. Vaivannäön vastineena on palkka. Mikäli "työ" on pelkkää ilmaista vaivannäköä ilman palkkaa, niin silloin se ei ole sellaista työtä, jollaisesta työnjakoon perustuva yhteiskunta rakentuu, vaan ilmaista orjatyötä tai vapaaehtoista talkootyötä. Kummallakaan ei pysty ansaitsemaan rahaa itsensä saati lastensa elättämiseen.
Parempi olisi ollut laatia malli, jossa erityistä aktiivisuutta osoittamalla olisi voinut saada korotuksen työttömyysturvaan.
Aina aiemmin on fiksusti puhuttu, että Suomi ei pärjää pesemällä toistensa painoa.
Tässäkin on ristiriita aktiivimallin kanssa.
Meillä on yksinkertaisesti liikaa työelämän ulkopuolella olevia ihmisiä, joille ei ole tarjolla todellista työtä.
Tämänkin takia malli on kyseenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi ollut laatia malli, jossa erityistä aktiivisuutta osoittamalla olisi voinut saada korotuksen työttömyysturvaan.
-4,65% on uusi alempi taso. Työttömyysturvaan saa korotuksen, tai voi pitää korotuksen, jos on aktiivinen.
Terveisiä vaan sinne Viestintätoimistoon, SAK:n on helppo maksaa, kun ei tarvi maksaa veroja.
Olen 80-luvulta asti seurannut tämän maan työllisyyspolitiikkaa ja voin sanoa että koko ajan on menty huonompaan suuntaan. Vielä 90-luvulla työttömyyden pitkittyessä oli mahdollisuus päästä palkkatuella kunnalle töihin. Ei tullut "kenellekään" 10-vuoden työttömyysputkea. Sitten alkoivat kunnan ulkoistukset ja palkkatukityöt alkoivat radikaalisti vähentyä. 2000-luvulla tuli pääsääntöiseksi aktivointikeinoksi kuntottava työtoiminta, ns. 9euron hommat. Työttömän ansiotulot on tämän muutoksen myötä heikentyneet kuin myös lisäksi pitkät työttömyysjaksot yleistyneet. Kuntasektorilla oli erittäin tärkeä rooli työttömyyden ehkäisyssä. Vaikkakin systeemiin kuului ajoittainen työttömyys, niin työtön pääsi kuitenkin aika ajoin kunnon töihin kohtalaisella palkalla. Täytyy vielä mainita että vihreiden työministeri Tarja Gronberg on myös osaltaan ollut heikentämässä työttömän taloudellista tilannetta. Hän näki suureksi epäkohdaksi että kunta ikään kuin hyväksikäyttää työtöntä palkkaamalla hänet pienellä palkalla(parempi kuitenkin kuin 9€ työt) ja näin ollen kunta saa epäoikeudenmukaisen edun yksityiseen sektoriin nähden. Tämä johti siihen että kuntien palkkatukitöitä jälleen kerran vähennettiin. Koko 2000-luvulla työvoimatoimisto hoki mantran lailla että tavoitteena pitää olla palkkatukityön sijaan työllistyminen ensisijaisesti yksityiselle sektorille. No nyt olemme siinä tilanteessa että palkkatuella työllistyminen on radikaalisti vähentynyt, koska kunnat ovat ulkoistaneet toimintojaan, kuin myös harkitun työllistämispolitiikan seurauksena. Tilalla on 9€ kuntouttava työtoiminta, monilla jopa 10 vuoden työttömyys ja viimeisenä niittinä aktiivimalli.
Kuinka varmistaisimme tulevissa vaaleissa valittavien ajattelukyvyn ja henkisen terveyden, että ei olisi kauheasti käsittelemättömiä traumoja ja patoutunutta vihaa, jota pitää sitten purkaa toisiin ihmisiin, kun on valtaan päässyt. Tuollainen tulee niin kalliiksi meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka varmistaisimme tulevissa vaaleissa valittavien ajattelukyvyn ja henkisen terveyden, että ei olisi kauheasti käsittelemättömiä traumoja ja patoutunutta vihaa, jota pitää sitten purkaa toisiin ihmisiin, kun on valtaan päässyt. Tuollainen tulee niin kalliiksi meille kaikille.
No, ehkä sillä, että mietimme tarkasti puolueen, jota äänestämme. Persu-kokoomus-piireissä tuota vihaa riittää.
Olen itse pitkäaikaistyötön sairauksien vuoksi (tällä hetkellä tosin käyn terapiassa eli kuntoutan itseäni) ja en ymmärrä miten päättäjät eivät tajua tätä kuviota ollenkaan. Jos ihmiselle ei anneta edes mahdollisuutta omalla toiminnallaan vaikuttaa asioihinsa, vaan leikataan suoraan tietty prosenttimäärä sekä sellaiselta joka teki kaikkensa että pääsisi edes yhdelle kurssille/työllistyisi kuin sellaiselta, joka ei tehnyt mitään, niin lopputuloshan ei ole suomalaisella mentaliteetilla muuta kuin kapinaa ja hanskojen lyömistä tiskiin! Oma ajatuskuvio menee ainakin aikalailla näin, ja tiedän että niin se menee monella muullakin: aha, leikkasitte multa vaikka tein väsymiseen asti kaikkeni? -> en tee jatkossa paskaakaan, pitäkää tukenne -> nyt kun multa on leikattu, olen oikeutettu toimeentulotukeen joten haenpa sieltä rahani ja katson, mitä muuta voisivat mulle kustantaa.
Aktiivimalli voi siis tulla oikeasti kalliimmaksi kuin mitä se näennäinen parin prosentin etuuksien leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on ollut se porkkana eli 9€ lisää jokaiselta valmennuspäivältä. Se ei toiminut, te-toimiston järjestämät työnhakuvalmennukset olivat jatkuvasti vajaakäytöllä. Nyt kokeillaan systeemiä toisinpäin eli koska porkkana ei kelvannut, otetaan käyttöön keppi.
Mitä sinä oikein selität.
Te-toimiston järjestämiine koulutuksiin on vaikea päästä.
Parhaisiin koulutuksiin on satoja hakijoita, ja paikan saa 16.
Myös niihin vähemmän suosittuihin on yleensä varsin runsaasti hakijoita.
Jos huono tuuri käy, niin ei pääse yhteenkään koulutukseen vaikka hakisi kaikkiin jotka ovat edes jollakin tavalla itselle sopivia ja joihin kelpaa hakijaksi.
Se 9 €/päivä ei tule mitenkään automaattisesti. Sen saa vain jos on saanut virkailijan kirjoittamaan suunnitelmaan, että aikoo hakeutua koulutukseen. Jos merkintä puuttuu, niin jää porkkana saamatta vaikka osallistuisikin koulutukseen.
Tästä asiasta ei tietenkään ole informoitu mitenkään näkyvästi. Tiedon löytää jos sitä osaa hakea, mutta kuinka monelle tulee mieleen alkaa hakea sitä tietoa. Yleinen käsitys kun edelleen on, että koulutukseen osallistumisen aikana saa 9 € porkkanan.
Voihan se olla että tuon 9 € ottavat kaikessa hiljaisuudessa pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä sillä, että mietimme tarkasti puolueen, jota äänestämme. Persu-kokoomus-piireissä tuota vihaa riittää.
Mainitse yksi puolue, jossa vihaa ei ole.
Itse en sellaista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömät työnvieroksujat näkisivät työllistymisensä eteen yhtä paljon vaivaa kuin aktiivimallin aktiiviseen vastustamiseen ja siitä jänkkäämiseen, niin työttömyys vähenisi takuulla huimasti.
Joo.
Mehän voitaisiin vaikka vähentää työpaikoilta väkeä. Pieni harvennus tekisi hyvää.
siinä vapautuisi työpaikkoja "työttömille työnvieroksujille".
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitkäaikaistyötön sairauksien vuoksi (tällä hetkellä tosin käyn terapiassa eli kuntoutan itseäni) ja en ymmärrä miten päättäjät eivät tajua tätä kuviota ollenkaan. Jos ihmiselle ei anneta edes mahdollisuutta omalla toiminnallaan vaikuttaa asioihinsa, vaan leikataan suoraan tietty prosenttimäärä sekä sellaiselta joka teki kaikkensa että pääsisi edes yhdelle kurssille/työllistyisi kuin sellaiselta, joka ei tehnyt mitään, niin lopputuloshan ei ole suomalaisella mentaliteetilla muuta kuin kapinaa ja hanskojen lyömistä tiskiin! Oma ajatuskuvio menee ainakin aikalailla näin, ja tiedän että niin se menee monella muullakin: aha, leikkasitte multa vaikka tein väsymiseen asti kaikkeni? -> en tee jatkossa paskaakaan, pitäkää tukenne -> nyt kun multa on leikattu, olen oikeutettu toimeentulotukeen joten haenpa sieltä rahani ja katson, mitä muuta voisivat mulle kustantaa.
Aktiivimalli voi siis tulla oikeasti kalliimmaksi kuin mitä se näennäinen parin prosentin etuuksien leikkaus.
Sama fiilis minulla.
Jos se ei kelpaa mitä teen, niin ei kiinnosta tehdä enää yhtään mitään.
Nyt teen vapaaehtoistyötä ja opiskelen. Kumpikaan ei kelpaa aktiivisuuden osoitukseksi. Märkää rättiä vaan tulee kasvoille. Ylhäältä päin alentuvaan sävyyn kerrotaan että kaikki mitä teen on täysin turhaa. Miksi siis jatkaisin.
Töiden hakeminenkin on täysin turhaa. On tässä jo vuoden verran haettu ja käytetty kaikkia mahdollisia kanavia. Ei auta hyvät suositukset eikä mitkään. Jos tästä kaikesta saa palkaksi vielä tuen leikkaamisen, niin miksi enää edes yrittäisin löytää töitä. Tuki leikataan joka tapauksessa. Haen minä niitä töitä tai en. Miksi turhaa näkisin vaivaa kun rangaistus tulee joka tapauksessa.
Oikeasti se rangaistus vituttaa vähemmän jos ei ole edes yrittänyt mitään.
Nyt olen jo jättänyt muutamat hakemukset lähettämättä, vaikka olen valmistellut ne hyvin ja nähnyt paljon vaivaa niiden eteen. Siinä vaiheessa kun aloin lähettämään niitä, tuli sellainen olo, että siellä niitä hakemuksia sitten lukee joku aktiivimallinatsi, joka haluaa käyttää hyväkseen työttömän hädänalaista asemaa.
Siellä Suomea nyt jaetaan. Kuka saa parhaat palat ;)