Jos työnantajasi ehdottaisi pimeää palkkaa, suostuisitko?
Kommentit (34)
En. Mutta toki ajatus on täysin absurdi.
T.verotarkastaja
En suostuisi, koska en ole rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
En. En usko tosin, että mun ikäryhmä enää saa vuosien päästä eläkettä nykyiseen malliin, mut kaippa vaan pelkään kaikessa tuollaisessa niin paljon kiinni jäämistä ja siitä seuraavia maksuja, et mieluummin maksan verot ja eläkemaksut. Verot enempi mielelläni kuin eläkemaksun.
On työnantajan velvollisuus pidättää palkasta verot ja muut pakolliset maksut, joten itse et niitä voi maksaa kuin poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 12 vuotta palkka lapaseen ja työkkäri maksaa vielä lisät päälle. Työkkäri rahat menee vapaaehtoiseen eläkemaksuun.
Eikö pelota, että jäät kiinni? Tai mitä jos pomo ei haluakaan maksaa palkkaa, kenelle valitat?
On oikeudesta ennakkopäätös että myös pimeä palkka pitää maksaa, joten voi marssia poliisin puheille.
On tarjottu, että osan palkasta olisin ottanut pimeänä.
En ottanut, sillä olisin ollut todella heikoilla, jos olisin sairastunut tai työnantaja muuttanut mielensä tai jäänyt työttömäksi. Ja sitten vielä eläketurvan menetys.
Sain silti työtehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka suostuisitte, olisko teistä OK nostaa työttömyystukea samanaikaisesti?
Ei olisi oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin ottaa työttömyystuki vastaan. Ei voisi mitenkään selittää että miksi ei ota tukea:
Ei työttömyystuen vastaanottaminen ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Olisi myös pokkaa käräyttää työnantaja verottajalle, tuskin nimittäin olisin ensimmäinen jolle pimeää maksua on tarjottu.
Eiköhän siellä syynättäisi pitempi historia ja kiinni jäisit itsekin.
Mistä jäisin kiinni?
Olisipa aika rajua jos työnantajani - pankki - ehdottaisi moista.
Suostuisin sillä sekunnilla jos tarjottaisiin pimeitä töitä. Ja vielä hyvällä omallatunnolla.
Jos olisi jostain pikkuhommasta, niin joo kyllä. (muutama tunti/alle viikon juttu)
Mutta jos kysessä olisi pidempi aikainen "työsuhde" niin en, koska silloin ei kertyisi eläke, eikä minulla olisi vakuutuksia jos jotain tapahtuisi.
Pimeänä voisin tehdä tuttaville, jotta voin olla 100% varma että saan rahat. En kyllä tiedä mitä hommaa.. mutta vaikka jotain piha/remppa hommia.. :)
Olen nuorena tehnyt puhelinseksityötä pimeänä. Osa-aikaista hommaa ja palkka maksettiin käteisenä joka perjantai. Raha meni ruokaan ja vuokraan, olin opiskelija. Ei tullut edes synnintuntoa.
Nyt aikuisena ei tulisi kuuloonkaan. Käytän kyllä kaikki rehelliset keinot verosuunnitteluun mitä keksin, mutta verovilppiä en tee.
Tuo homma oli muutenkin vähän sellaista ettei sitä kehtaisi CV:hen laittaa, joten ihan sama etten saanut siitä työtodistusta.
Jos on verotoimistossa töissä niin olisiko se oikeasti pimeätä? Nehän tietää!
Olen tehnyt ja osa paljastui. Olin maksanut verot 8h palkasta päivässä ja osasta ylitöistäkin, vähän joutui maksamaan lisää. Tienasin 10 tunnissa saman mitä olisin saanut kotona työttömänä ,kun jaksoi tehdä pitkää päivää tämäkin kannatti, lama-aikana alallani ei silloin ollut helppo työllistyä ja melkein ilmaiseksi joutui tekemään.
Kaverit jotka olivat ottaneet myös työttömyyskorvaukset eivätkä maksaneet palkasta mitään veroa eivät selvinneet kovin helpolla.