SYYS KUUN SALAISUUDET VK29
Kommentit (37)
Viikonloppuna tuli taas huhkittua, lauantaina meillä oli navetan pesu ja voin kertoa, että olin yltäpäältä sitä itseään. Sunnuntaina sitten olikin vuorossa mattopesua ja nyt taas melkosen voimaton olo. Mansikkamaalla olen tänään yrittänyt kyykkiä, mutta kun ei enään pysty kyykkysiltään olemaan ei vaan taivu, kun maha edessä.
Vauveli polskuttaa menemään, tuntuu, että tyyppi heittelee kärrynpyöriä:) Ja tällä neidillä rupeaa olemaan jo ihan selkeä rytmi, klo:23-24 pidetään melkoiset kemut mahassa samoin aamusta aikaisin, päivällä sitten hyvä vedellä lonkkaa pidempäänkin:)
Insuliinin piikittely sujunut hyvin, oln joutunut nostamaan annosta, kun arvot ei tasaannu, mutta sellaista kokeiluahan tämä alkuun onkin. Samoin toi syöminen on nyt sellasta kokeilua, että mikä sopii ja mikä ei, maksalaatikosta esim. arvot pompsahti taivaisiin.
M@MIx2; viimeviikolla kerroit ostaneesi rottinkisen sängyn ja nyt uteliaana haluaisin tietää mistä ostit ja mitä tuli kustantaan? Kovasti itsekkin olen rottinkisänkyä haikaillut.
Voidaanhan paksusti!
kimaro ja Helmi 30+3 ( Kamalan nopeasti tämä aika mennyt, hui!)
taas yksi neuvolakäynti takana, ja kaikki oli hyvin :)
Verensokeri otettiin paastonäytteestä, oli ok.
Paino oli vähän laskenut viime kerrasta, ei oo tullut yhtään painoa lisää vielä alkupainosta.
Massu sen sijaan kasvaa ja on ihan valtava :)
Muutaman viikon päästä on viimeinen neuvolalääkäri, ennen kesälomalle lähtöä, et uskaltaako lähteä ajelemaan ympäri suomea vai onko parempi pysytellä lähimaastossa.
Välillä havahtuu kuinka älyttömän nopeasti aika kuluu! Kesähän on auttamattomasti kohta pulkassa ja viikot senkun lisääntyy! Huomenna alkaa jo 32 viikko!
Toisaalta, hyvä että on tekemistä, kuluu aikakin nopeammin.
Kävin poikien kanssa maalikaupassa ostamassa kalustemaalia ja tehdään pientä remonttia maalaamalla lastenhuoneen kalusteita ja pari lipastoa ;-)
Aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille!
Marili ja "Onni" 30+6
Kirjoitin pitkän sepustuksen mutta se katosi jonnekin bittiavaruuteen. RAsittavaa!
Oltiin viikonloppuna kesälomareissulla Etelä-Pohjanmaalla. Hienosti jaksoi 2v poika koko reissun ja automatkat (3.5h suunta) Olin tosi positiivisesti yllättynyt.
Käytiin eilen myös allekirjoittamassa vuokrasopimus ja saatiin avaimet. Omistajilla oli vielä tyhjennyshomma vähän kesken joten muuttohommia ei varmaan päästä aloittelemaan ennen loppuviikkoa jos silloinkaan. Tosin meilläkin pakkaushommat on vielä ihan vaiheessa. Yhtään sisustusintoa tuon kämpän suhteen ei ole. Tuntuu niin vaikealta luopua omasta kodista, joka on ollut niin rakas ja oman maun mukainen. Ja kun tietää että tuo vuokra-asunto on vain välietappi. Toivottavasti saataisiin omakotitaloprojekti nopeasti käyntiin ja valmiiksi, että pääsisi sitten taas omaan kotiin.
Meilläkin olisi tässä nyt 2v pojan vaipasta vieroitusta. Olisi niin ihanaa että se onnistuisi ennen vauvan tuloa. Meillä kyllä poika suostuu käymään kohtalaisesti potalla, mutta itse ei osaa hätää yhtään etukäteen ilmoittaa. Saapa nähdä miten käy.
Huomenna olisi neuvola aamulla, joten palaillen neuvolakuulumisien kanssa myöhemmin.
Elohelmi ja Pirkko rv 32 + 1
En ole ihan hetkeen käynyt ja yllätyin että kimaro olet joutunut insuliinille. Viimeksi taisi olla juttua vain arvojen mittailuista. Jos saa kysyä, niin millaisia arvoja sulla sitten on, että tuohon hoitomuotoon päädyttiin?
Meillä mennään siis ruokavalion muutoksella nyt eteenpäin ja ehkä jonkun verran arvot on tasaantuneetkin. Ensi viikolla on nla-käynti, joten saa nähdä mitä siellä mun sokeriarvoista sanovat. Ihan viitearvoissa en ruokailujen jälkeen pysy, mutta aivan valtavan huimasti eivät kyllä ylitykään.
Harmittaa vain itseä tuo, kun liikunnalla voisi vaikuttaa arvoihin ja pidemmälläkin tähtämeillä asiaan tosi paljon, mutta kun supistelujen takia en pysty paljoa liikkumaan. Ihan järestään joka kerta lääkärit, kävinpä sitten neuvolassa tai muuten vastaanotolla, muistuttavat siitä että otanhan rauhallisesti nyt ja hiljennänhän tahtia jne. Toki vauvan hyvinvointi on tällä hetkellä etusijalla, mutta ei tuota sokeri-asiaakaan voi taka-alalle jättää, koska vaikuttaahan sekin vauvan vointiin. Niinpä olen sitten käynyt lähes päivittäin kävelyllä, aina sen mukaan miten olo antaa myöten. Joko käyn lyhyillä 10-15 min kävelyillä tai sitten ihan reippailla, esim. puolen tunnin kävelyillä. Enempään en juuri pysty siksikään, että vessassa saa juosta jatkuvaan ja aina lenkkireitin varrelle ei osu sopivaa paikkaa.
Meillä olikin kiva viikonloppu, kun kävimme siskon vauvan ristiäisissä. :) Pikkuinen sai kauniin nimen ja tilaisuus oli muutenkin miellyttävä ja rento, kiitos mm. mukavan papin.
Matka oli kyllä aika raskas, kun muutaman päivän sisään ajoa tuli n. 1000 km.
Huomasin paluumatkalla, että jalat kipeytyvät autossa istuessa, eikä jaloittelu ja tauot auttaneet asiaa juurikaan. Mietin sitäkin, että liittyisiköhän muutamana yönä tulleet pohkeen suonenvedot jotenkin asiaan.
Muutenkin nukkumiset on olleet vähän sitä ja tätä. Arvelen että vauva syntyy aamuyöstä neljän maissa, koskapa heräilen lähes joka yö niihin aikoihin ja sitten tuntuu etten saa enää uudestaan unta. Nukahdan kuitenkin sitten joskus kukonlaulun aikaan vielä uudestaan ja nukkuisin aamulla ihan sikeintä untani juuri silloin, kun pitäis alkaa heräillä. Omituista.
No, tässä taas omaa napaa. Hyviä vointeja meille kaikille ja toivotaan että tältä kesää isoimmat helteet jäävät nyt väliin, että me pallomahatkin jaksetaan olla.
tittamarianne & papu 29+5
Kauanhan ne helteet kestivätkin täällä meillä...nyt on taas niin ankean harmaata.
Eilinen päivä meni kyllä ihan pipariksi, kävin aamulla neuvolassa kontrollikäynnillä ja alapaine oli niin korkea,että laittoi lähetteeen äitipolille - ei kiireellisenä mutta kuitenkin. Soittivatkin sieltä sitten jo iltapäivällä ja pyysivät käymään.
No ekana paineet mitattiin siellä,sitten käyrille makaamaan :) .
Ultrassa yllätys oli melkoinen, kun lääkäri saikin melko paljon isompia mittoja, kun viikot vastaavat. Pyysi ylilääkärin vielä tarkistamaan ja hän sai samat mitat - eli vauvalla painoa nyt jo 2,1 kg ja tiukasti perätilassa peppu tuolla häpyluun tienoilla. Sain verenpainelääkkeet sekä ohjeet tilata ajan sokerirasitukseen :| . Ajattelin,että välttyisin siltä mutta en näköjään.
Noh,toivottavasti ei ole sokereissa mitään - mutta taas toisaalta jos iso vauva muka tulossa kun edelliset olleet vähän päälle 3 kg painoisia.
Mitään en ole vauvalle jaksanut laittaa, neidin 2,5 v tajuton uhma sekä isoveljen murkkuikä vievät kaikki voimat.
Ei mitään ihmeitä omaan napaan kuulu, vauva potkii ja liikkuu kovasti. Ensi viikon maanantaina ultra, missä katsovat vauvan kokoa. viikolla 24 oli tasan kilon, saas nähdä mitä on nyt! :)
Pyykkiä olen pessyt, kun kuivaa niin nopeasti nyt tuolla ulkona, vauvan vaatteisiin en ole vielä koskenut. Kelan paperitkin pitäisi täyttää... Pihatöitäkin olisi.. Työpäiviä jäljellä vielä 11 ja ensi viikolla 4 vapaata. Jospa sitten jaksaisi..
Kimaro, kysyit siitä rottinkisängystä, ostin sen tutulta käytettynä, mutta aivan priimakunnossa ja maksoin 75 euroa. Katselin niitä mm huutonetistä, mutta yleensä vain nouto oli toimitustapana, joten ei käynyt, kun asutaan "väärällä" paikkakunnalla. Matkahuollon kautta ehkä olisi tullut perille, mutta vaikea varmaan pakata! Röyhelöt vielä pitäisi sänkyyn tehdä ja uusi patja hommata.
Minulla muuten puutuu yöllä sormet, menee ihan tunnottomaksi eikä veri kierrä yhtään. Pitää alkaa puristeleen kättä nyrkkiin, että tunto palaa! Ei ole oikeastaan väliä olenko kyljelläni vai selälläni. Onko teillä muilla samaa vaivaa ja mistähän mahtaa johtua?
Täytyypi lähteä ripustamaan pyykkejä..
Hyvää viikkoa kaikille!
T. M@MIx2 rv 29+4
Heipat kaikille!
Tänään iltapäivällä neuvolaan, saan ajan synnytystapa-arviointiin ja katsotaan synnytysvalmennukseen liittyviä juttuja. Nlatädin sijainen on hirmu mukava, "oikea" täti palaa syksyllä, eli varmaan ihan vikat viikot käyn taas hänen vastaanotolla. Hän on ihanan tarkka ja koen olevani hyvissä käsissä.
Synnytystapavalmennus tehdään ensisynnyttäjälle ultralla (katsotaan vauvelin mittoja) ja mahdollisesti sisätutkimuksella. Mielestäni itselläni on leveä lantio ja uskoisin, että vauva mahtuu tulemaan alakautta (ainakin toivon niin).
Tervetuloa Aidae taas kyytiin, täällä on vertaistukea tarjolla parhaimmillaan :D
Mami1974, onko varma, ettei sun vauva ole pidemmällä kuin viikot osoittavat? Meille selvisi np-ultrassa, että vauva oli rv 12 sijasta rv 16. Aikamoinen heitto siis...
Miaea ja masukki 30+1
Meillä oli eilen Taysin äippäpolilla aika. Perusjuttuja kätilön kanssa (verenpaine, vointi, ym.) ja lääkäri tutki sitten sisäisesti tilanteen ja ultras. Vaikka mulla on sokerimittari kotona ja hiukan arvot pielessä, vauva ei paina kuin 1300g arvion mukaan, eli alakäyrällä mennään. Hyvä uutinen sikäli, että pelkäsin 6 kiloisen sokerivauvan synnyttämistä. Huono, koska en tiedä, mikä pienuuden aiheuttaa. Tosin meistä sisaruksista kaikki (4) on olleet 3000-3300g ja mitta on ollut 45-48 välillä, joten jos se pienikokoisuus vaan on suvussa?
Uusi aika rv:lle 36 eli syyskuun alkuun. Siellä sitten katsotaan uudelleen. Ja tämän lisäksi Pähkinä istuskelee masussa, joten samalla katsovat että onko kääntynyt ja jos näin ei käy, mittaavat lantion ja mietitään vaihtoehtoisia synnytystapoja. Tosin alateitse, jos itse saan valita ja mahtuu tuleen. Niin ja kun taas järjellä ajattelee, perätilasynnytys esikosta ei kuulosta kovin hyvältä. Aika näyttää...
Ja koska taas keskityin vähän huonosti kuunteleen, niin mulla meni pari asiaa ohi/ristiin... Mulla on kohdunsuu 2cm auki ja pehmennyt, mutta tää ei kai haittaa mitään. Yhtään en ymmärtänyt, mitä tää käytännössä tarkoittaa ja vaikuttaako johonkin jollain lailla...?
Arkamamma: Me päädyttiin juuri koiran ja tilan vuoksi Gessleinin vaunuihin. Tuntuvat meidän tarpeisiin oikeilta. Vakavasti harkittava vaihtoehto
:D
Mulla ei sormet puudu, mutta oikealla kyljellä nukkuessa, jalka kiukuttelee edelleen. Se särky on ihan sikamainen siinä vaiheessa, kun siihen herään, mutta onneksi menee nopsaan ohi, kun vaihdan kylkeä. Usein unnissakin kärsin jalkasärystä juuri ennen kuin se mua herättää...
Hyvää kuluvaa viikkoa kaikille :D
T:Mirrel ja Pähkinä 29+6
Meillä oli tänään taas neuvola ja kaikki näyttäis olevan ok, sf-mittakin menee ihan keskikäyrällä, hivenen jopa sen yli. Rupesin vaan miettimään, kun äitipolilla painoarviossa vauva näytti peneltä, mutta multa mennyt kyllä usko noihin arvioihin. Edellisessä painoarvio heitti kilolla ja vauva siis odotettua suurempi niin miksei se arvio vois nytkin heittää?!? Mene ja tiedä, mutta turha sitä nyt stressata, kun asialle en mitään voi, huoli tietenkin vauvan voinnista kova. Ja älkää käsittäkö nyt väärin, että isoa vauvaa haikailen, pieni on enemmän kuin tervetullut kunhan kaikki vaan muuten on ok:)
Tittamarianne, kyselit tuosta insuliinista. Mulla oli ongelmana noi aamuarvot, 18 päivän aikana oli vain kaksi arvoa ok, muuten ne heitteli 6.2-8.3 välillä. Ruuan jälkeiset arvot oli ok. Noihin aamuarvoihinhan ei pysty ruokavaliolla tai liikunnalla vaikuttamaan ja siksi siis tuo insuliini.
M@MIx2, juu kovasti olen minäkin koittanut huuto.nettiä seurata, mutta ei vaan ole vielä sänkyä löytynyt. Uutta en oikein raaskis ostaa, on kuitenkin sen verran tyyriitä ja kuitenkin vaan niin hetken käytössä.
vointeja kaikille!
Kimaro ja Helmi 30+3( eilen menin päivistä sekaisin)
Viime viikolla hermoilin kovin pientä sf-mittaa ja tänään oli sitten käynti lääkärillä. Mitta olikin ihan taas keskikäyrän yläpuolella, 30 cm, joten viime viikon jyrkkä notkahdus johtui luultavasti siitä, että vauveli makoili jotenkin poikittain. Nyt se tuntui olevan lääkärin mukaan "oikein" päin eli peppu ylhäällä ja pää alhaalla. Saas nähdä pysyykö sitten niin loppuun asti. Ainakin nyt olo helpottui, kun jo pelkäsin, että kasvu on hidastunut tms ongelmaa.
Ostettiin Knorr-merkkiset saksalaiset yhdistelmävaunut myyjän suosituksesta. Ne menee pieneen tilaan ja painaa 15 kg, joka on huimat 6 kg vähemmän kuin Ora-vaunut, joita ensin himoitsin. Nuo Knorrit ovat myös mukavan jämäkän tuntuiset mutta kuitenkin sirot ja kevyet työntää. Toivottavasti myös käytössä osoittautuvat toimiviksi.
Mulla on viimeinen kesälomaviikko menossa ja huomenna lähdetään vielä loppuviikoksi mökkeilemään ja lataamaan akkuja ensi viikkoa varten. 14 työpäivää kun jaksaisi, niin sitten alkaa äippäloma! Onneksi olen voinut ihan hyvin, joten eiköhän tuon jaksa =) Ainoastaan nukkuminen on vähän heikkoa ja vessassa pitää rampata vartin välein.
Mukavaa loppuviikkoa!
Miisu 31+5
Hei vaan kaikille,
Olin taas vanhempieni luona perjantaista asti ja nyt on ihanaa olla omassa rauhassa kotona. Mies siirtyi mökille jatkamaan remppaansa kun täällä kotona tuo terassi tuli valmiiksi (kovin on ihana - terassi siis, mutta myös mies. Ainakin välillä). Pieni huoli on kuitenkin siitä, tunnetaankohan me enää toisiamme syksyn tullen. En ole lähtenyt mökille kun se on keskellä ei-mitään (anopin kommentti tuohon: onhan täältä ennenkin helikopterilla lähdetty!) ja siellä on kovin alkeellista (esim. kaivovesi ei ole aina ollut ihan priimaa). Mies haluaa kuitenkin siellä olla, siispä ollaan erossa ja ikävähän tässä tulee.
Mies patisti viime viikolla tutustumaan eri vaunuvaihtoehtoihin. Taidetaan joutua luopumaan 3-pyöräisistä ettei vaan iso koira kaada niitä ja kun lumessa/sorateillä mennään varmaan eniten. Tällä hetkellä brion happyt vaikuttaa kivoilta. Onko kellään mielipiteitä niistä?
Aidae, sanoit että te hankitte Teutonian Mistralit. Ne näyttää kyllä hyviltä! Siispä: mitkä ovatkaan mistralin mitat? Kokoontaitettuna? Paino? Ja ennenkaikkea: hinta?
Kimaro, sie pohdit noita painoarvioita. Meille ainakin lääkäri sanoi, että ne heittää aina eikä niihin voi kunnolla luottaa. Jonkin mukaan heidän kuitenkin pitää sitten sitä synnytystapa-arviota tehdä, sen takia tuosta painoarvioinnista ei kuitenkaan ole luovuttu. Näin minä siis sen ymmärsin. Kuulostaa kivalta, että jaksat vieläkin huhkia. Täällä ollaan siis elbattu 100-0 jo viikkotolkulla. Tsemppiä insuliinihommiin!
Marili, miten niin painoa ei ole tullut lisää? Olen niin kateellinen! Kerro miten olet sen tehnyt? :)
Elohelmelle tsemppiä väliaikaiskodin laittamiseen. Kyllähän siihenkin kotiutuu, vaikka se oikea oma koti antaa vielä odottaa itseään. Ja sitten sitä onkin vasta mukava laittaa!
Tittamariannelle kans tsemppiä sokereiden, supisteluiden ja levon kanssa. Ei ole helppoa. Kannattaa kuitenkin yrittää jaksaa "uhrautua" nyt vauvan takia, ei ole enää montaa viikkoa. Koeta jaksaa levätä!
Mamille samat terveiset kuin Kimarolle. Jospa ne painoarviot pikkaisen heittää myös teidän kohdalla? Ehkä jopa vähän enemmänkin? Jokatapauksessa toivotaan, ettei vastoinkäymisiä tulisi sokereiden kanssa, ja jos vaikka tuleekin, ne saataisiin pian kuriin.
M@miks, myös minulla puutuilee sormet, myös ihan päivällä kesken kaiken. Mie epäilen että niskat on vaan kertakaikkiaan niin jumissa kun nukkuu kuitenkin vain toisella kyljellä. Niskajumppaa? Hierontaa?
Mirrel: soittele vaikka vielä neuvolaan ja kysy mitä se kohdunsuun aukeaminen ja pehmentyminen tarkoittaa? Onko sulla (kipeitä) supistuksia usein? Ois varmaan syytä ottaa mahdollisimman rauhallisesti ja levätä paljon, koska ei tarttis varmaan paikkojen aueta vielä noilla viikoilla. Mutta minä en oo mikään asiantuntija, ois varmaan hyvä soittella neuvolaan.
Tänne kuuluu periaattessa ihan hyvää. Jaakko möyryää kunnolla kaikkina vuorokauden aikoina, joten unet on tätä nykyä katkonaisia. Ruokaa ei mahdu käytännössä ollenkaan mahaan, koko ajan tuntuu nahka olevan tosi lujilla. Onko muilla kipeä maha sen takia että siellä on luiseva kaveri sisällä? Joka potkii ja möyryää käytännössä samaan kohtaan koko ajan? Ihanaa että pitää itsestään "meteliä", mutta kipeäähän tämä tekee. Mites kuukauden päästä..?
Kirjoitellaanhan taas. (tänään olikin tämmöinen 2,5cm x 5 cm ruutu johon kirjoittaa, aika hankalaa).
Kaikille hyviä voimia,
T. Arkamamma ja Jaakko rv 33+4
heräillään klo 4 tienoilla aamuyöstä, mutta tuskin tarkoittaa että siihen aikaan vauvelia pukkaan maailmaan sitten 7vk päästä :D aamusta sitten nukuttaisikin, kun tuolloin herään eikä uni meinaa tulla enää silmään.
aamulla oli neuvola ja paino on nyt noussut 8kg lähtöpainosta. leukkarit oli yhellä plussalla, joten huomenna vien näytteen vielä varuiksi labraan. sf- oli 30cm. niin ja voinpa unohtaa ne rautakuurit, hb oli viime viikolta pompannut 123.
tänään jaksoin pyöräilläkin kunnon lenkin.. ja esikoinen hillui takana penkissään :) nyt on alkanut kokeilemaan pääsisikö vöistä irti, niin autossa kuin pyörän kyydissä :/
masussa potkitaan kunnolla, ei ole kummemmin tarvinnut miettiä liikeseurantaa. tosin kohta se meno hidastuu oikein kunnolla kun tila käy vähiin. dopplerinkin annoin takaisin lainaajalle, joten mentävä sitten kyläilemään jos epäusko iskee näillä viimeisillä viikoilla!
meillä on nyt kaikki hankittu vauvalle.. puuttui vain muutama vaate siis, sisarusrattaat ja kantoliina. hankin liinaksi trio cotti pikaliinan.
meidän esikoinen on heittäytynyt takaisin vauvaksi jo ennen pikkusiskonsa tuloa :D neiti 1v5kk vaatii vaipanvaihdot hoitoalustalla pötkötellen.. hyvän näköistä kun hällä roikkuu jalat alustalta ja hymy on korvissa vauva-kohtelusta ;)
cec 32+3
Miae81 ja arkamamma:
varmaa on,ettei ole pidemmällä kun mitä laskettu aika on. Mulla nimittäin oli ennen raskautta tosi säännölliset kuukautiset ja kalenterissa ylhäällä alkamispäivät koko viime vuodelta. Lääkäri sai painon perusteella 10 pv isommaksi, kuin mitä menkkojen mukaan LA olisi,mutta eivät käyneet enää muuttamaan sitä LA:ta. Tai ainakaan vielä. Voihan olla,että on ottanut nyt kasvupyrähdyksen mutta mahakin on kyllä tosi iso...
Tuosta tarkkuudesta vielä,että keskussairaalassa 2 lääkäriä ultrasi mitat - eli päivystävä naistentautien lääkäri sekä toinen lääkäri jonka arkamamma varmaan tietääkin - Kakkosen Olli.
Eli kyllä mä aika vahvasti luotan niiden arvioon tuosta painosta, tai eihän se arvio ole vaan mittojen mukaan kone laskenut.
Noh sama se,oli iso vauva tulossa tai ei -kunhan sokerirasituksessa ei olisi mitään!!! Perjantaina klo 8 pitäisi mennä labraan...yäk....pelottaa jo valmiiksi.
Kuten arkis tossa kanssa kirjoitteli, niin ollaan mekin miehen kanssa kyllä vieraannuttu toisistamme. Tuntuu,että se haalii vaan koko ajan kaikkea hommaa itselleen ja kun joku vähän pyytää, niin ei kehtaa kieltäytyä. Sen sijaan, jos minä pyydän imuroimaan tai kotihommia tekemään - niin kyllä tekee,mutta pitkin hampain. Ja anoppi samaa maata....selittää "kuinka hän kahden lapsen kanssa teki kaiken yksin ja blaa blaa blaa" kun taas meidän äiti sanoi,että liity siivousrinkiin. Jos ei apua tule kotoa, hae sitä kodin ulkopuolelta äläkä väsytä itseäsi ihan loppuun kotihommilla. Houkutus olisi suuri heittäytyä ihan avuttomaksi ja suunnilleen maata sohvalla,mutta oon niin perussiisti ihminen että hermot ei kestä katsella sitä sotkua.... :D :D ....
tulipa valitusta kerrakseen,mutta välillä tuntuu että kahden lapsen sijaan täällä niitä asuu kolme...mutta nyt muut painuivat mökille saunomaan - ihanan rauhallista. Painun pihalle syömään vesimelonia...
Mami 31+2 tai jotain sinnepäin ehkä...
Hei Ceciliah ja muut
niin siis viikoilla 32+4 mennään, eikä 33+4... "Pääpipi, ei haittaa", niin kuin siskonpoika 2v. sanoo aina kun lyö päänsä johonkin.
Juu, Mami, on Olli tuttu lääkäri. Tarkkoja ovat varmasti olleet! Se lääkäri, joka moitti nimenomaan että koneet voivat arvioida lapsen kooksi mitä sattuu, oli Johanna Sirenne-Raivio. Kyllähän lääkärit varmaan koneen arvion lisäksi voivat muiden mittojen perusteella arvioida lapsen koon ihan luotettavasti.
Mulla torstaina seuraava ylim.ultra (psyykkisistä syistä). Jos kaikki on OK, voin siellä vielä kysyä mitä kaikkea ottavat huomioon kun tekevät kokoarvioita ja kuinka tarkkoja ne sitten ovat. Voihan olla että Johanna tarkoitti että heitot ovat yleisiä pienemmillä viikoilla.
Vaunuasiaa vielä (ai en hanki mitään ennen kuin vauva on syntynyt?!): Niissä Gessleineissä ei vissiin ole mahdollisuutta saada kovaa koppaa? Vain puolikova? Mitä mieltä olette, syysmammat, tarkeneeko meidän pikkuiset puolikovassa kopassa ensi talvena? Mahtuuko jos pitää topata paljon vaatetta? Vai mahtaako tulla talvea ensinkään..? Olen jotenkin mieltynyt koviin koppiin em.syistä eli ns. kaksiosaisiin yhdistelmiin. Onko mielipiteitä puolesta ja vastaan?
Kaikille yhä vain mahdollisimman mukavia odotusaikoja
T. Arkis
Gessleinit ja tykkäsin niistä silloin tosi paljon. Nyt totesin etten halua niitä vauvalle, koska liikutaan lähes päivittäin ratikalla ja ne ovat sen verran leveät, että aina ei ratikan kyytiin mahdu (ihme kyllä, ratikoissa on eroja!)
Maanantaina käytiin ostamassa Teutonia Funit ja ne on aivan ihanat! Pienet (12cm kapeammat kuin Gessleinit ulkomitoilta, mutta sisämitta sama). Niin näppärät, kääntyvien etupyörien ansiosta ja oih ja voih IHANAT!
Meillä on pehmeä kantokoppa niissä ja sehän on lämpimämpi kuin kova koppa. Gessleineihin saa myös kovan kopan :)
Mulla on lämpimillä ilmoilla alkanut turvottamaan, tosi inhottavaa. Olen jo niin kypsänä tähän raskauteen että!
Perjantaina sitten äitipoli ja koko arvio, jännittää ihan hirmuisesti millaisen lukeman lääkäri vauvalle saakaan!
Mustaverho ja kaneli 31+4
Juupa juu..kun saatiin sokerirasitus pois kuvioista (arvot olivat siis normaalit), niin tänään sain taas neuvolasta ajattelemisen aihetta. Nlatäti kysyi olenko käynyt ulkomailla raskauden aikana (täytimme esitieto-lomaketta) ja sanoin käyneeni ihan alkuraskauden aikana ja maaliskuussa. Hän kysyi onko testattu toksoplasmoosia ja sanoin ettei ole. Olen kieltämättä miettinyt sitä useasti, koska meillä on 3 kissaa. Nyt sain sitten lähetteen tokso-verikokeeseen ja arvatkaa miten monta ajatusta päässä pyörii. Tuntuu, ettei tästä raskaudesta ole voinut ihan täysillä nauttia, alkuraskaudessa murehdin migreenilääkitykseni vaikutusta sikiöön ja nyt mietin tätä tokso-juttua. Saatan kuulostaa hysteeriseltä, mutta en kuitenkaan tunnustaudu sellaiseksi. Jotenkin sitä vaan tuntee olonsa niin syylliseksi, kun on vastuussa pienen ihmisen hengestä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
TH:n mielestä tokso-kokeelle ei ole kiire, mutta en voi jäädä tuleen makaamaan. Menen heti aamusta labraan, niin saadaan tämäkin pois päiväjärjestyksestä.
Muuten kaikki kohdallaan, ainakin suurinpiirtein. Verenpaine on onneksi ihannelukemissa (minulla historiaa korkeasta alapaineesta) ja SF-mitta oli nyt 26 cm, eli alaviivan ja keskiviivan keskivaiheilla mennään. Leukosyytit oli plussalla ja virtsanäyte meni viljelyyn. En ole siitä niinkään huolissani, sillä kahdesti aiemminkin on ollut plussalla ja johtui ilmeisesti valkovuodosta. Painoa oli nyt tullut 600g/vko, joka on liikaa. Kaikkiaan on kertynyt n. 9 kg. En ole oikeastaan siitäkään hirveän huolissani, koska liikun edelleen ja syön paljon vihreitä. Herkuttelua aion tietoisesti rajoittaa, kun pääsen pois töistä (1½ viikkoa enää!!!). Jotenkin työ stressaa edelleen, vaikka työpäiviä ei ole montaa jäljellä. Helposti tulee ostettua lakritsia tai suklaata lounastauolla ja siitähän se ylimääräinen nousu tulee.
Toivottavasti teillä muilla on parempia kuulumisia, mä olen nyt vähän allapäin. Toivon vaan, että saadaan kaikki asiat selviksi, eikä mitään hälyttävää löydy. TH sanoi, että näin pitkälle on ilman ongelmia selvitty, niin eiköhän se tästä suttaannu. Toivotaan niin, mitään raskausmyrkytystä en ainakaan kaipaa (no tuskin kukaan).
Aurinkoista viikkoa kaikille!
Miaea ja masukki 30+1
Mulla lähti raskauden alkuaikana n. 9kg painoa, ja nyt oli viimekerralla mennyt 900g alaspäin, oon nyt 200g päässä siitä lukemasta mikä oli kun plussasin =)
Kyllä se kerkee vielä rikki mennä :D
Minä halusin vaunuihin kans ison kopan, ja tästä syystä päädyin emmaljungan smart duo kombiin.
Brio duo oli kans pitkään vaihto-ehtona. :)
Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
Marili ja "Onni" 31+1
Oon lueskellut koko aamun vanhoja viestejä, ihanaa kuulla teistä taas!:) Mulla ei tosiaan tää sivusto toiminut pitkään aikaan ja sitten oon ollut töissä/poissa. Viime viikolla tulin rippikoululeiriä vetämästä ja huomenna alkaisi toinen, huh! Sen kun vielä jaksaisi, sitten alkaakin odotettu mammaloma. Oon voinut pääosin kai hyvin, vaikea sanoa kun ei oikein ole vertailukohteita, eikä saisi turhasta valittaa tms. Kova flunssa (poskiontelotulehdus ja keuhkoputkentulehdus) ja yskä kesti viisi viikkoa, en ilmeisesti ehtinyt levätä tarpeeksi ja pitkittyi vain. Kun töistä (päiväkodista) tuli törkeän tiukkaa palautetta poissaoloista, niin en uskaltanut olla pois, paitsi kun nousi kova kuume. Höh. Verenpaine ollut paikoin kovin alhainen, viime viikon alin mitattu 100/43. On siis huimannut ja oon pyörtynytkin. Terveydenhoitaja ei oo ollut mistään huolissaan, niin eikai munkaan pidä? Kovasti vauva masussa potkii, yötä-päivää... valmentaa mua yöheräämisiin;) Rattaat ostettiin perjantaina, Teutonian Mistralit, tosi hyviltä vaikuttavat, ovat kevyet ja menevät pieneen tilaan. Sitten ostettiin Brion turvakaukalo ja jalusta. Pinnasänky ostettiin käytettynä, ihan perusvalkoinen ja muuta ei oikeastaan ollakaan hankittu. Muutamat pikkupikku vaatteet on ja tietysti (kivan!) ä-pakkauksen sisältö. Alkaa aika käymään vähiin... Tulen vielä ennen leirille lähtöä kurkkaamaan ja sitten sen jälkeen aionkin olla loppuajan tiiviisti mukana. Harmittaa, että oon missannut tämän vertaistuen, jota olisin kyllä paikoin tarvinnut... Mutta hei, oikein mahtavaa viikkoa jokaiselle! Kohta meillä on suloisia kääröjä sylissä, huisia :)
- aidae ja mokkula (32+6 ?!)