Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin olla vegaani, mutta vegaaniset proteiininlähteet ei maistu

Vierailija
31.01.2018 |

En voi sietää papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä yms... (tulee melkein oksennusreaktio). Soijajogurtitkaan ei maistu. Ainut on soijamaito puuroa keittäessä, joka maistuu ihan hyvälle. Onko mulla jotain proteiininlähteitä jäänyt kokeilematta? Myös härkikset ja nyhtikset maistuu pahalle.

Lihaakaan en kyllä pysty syödä, koska se on tuplasti vielä ällöttävämpää. Saan proteiinin lähinnä maitotuotteista...

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet on jäänyt tässä ketjussa mainitsematta! Toki monet vähän ruokarajoittuneet/nirsot inhoavat sieniä, mutta nostanpa kuitenkin esille :D

Siihen on hyvä syy, että sieniä ei ole mainittu. Jos 60-kiloinen nainen haluaisi ottaa päivän proteiininsa sienistä, niitä pitäisi syödä hiukan vajaat kolme kiloa :D

Vierailija
42/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla on vähän sama ongelma. Ei tosin nirsouden takia vaan ilmavaivojen! Linssit, pavut, herneet, härkis... kaikki aiheuttavat ilmavaivoja, ja mulla on sellainen työ, etten vaan voi olla pierutyynynä joka päivä. Mifu ja nyhtökaura menevät, mutta ei näiden varaan nyt ihan kokonaista ruokavaliota voi perustaa. Onko kenelläkään kokemusta, että vatsa jotenkin siedättyisi noihin "kaasuruokiin" ajan kuluessa? Siihen saakka sekasyöjänä..

Minulla ainakin tottuu. Muutaman kerran vuodessa tulee tehtyä reissuja, joissa en voi syödä normaaliruokavalioni (=kasvispainotteinen, lihaa vain vähän) mukaan, vaan menee palkokasvien yms. sijaan lihaa, enemmän leipää jne. Kun palaan normaaliruokavalioon, on 1-2 viikkoa ilmavaivoja, mutta ne tasaantuvat enkä ole koko ajan haisuli :) Toki suolistoissa on eroja, ja kaikille nuo eivät vaan sovi. Joskus olen myös kuullut suosituksen, että jos haluaa lisätä esim. niitä palkokasveja, herkkävatsaisen kannattaa aloittaa tosi pienistä määristä, tyyliin pari ruokalusikallista vuorokaudessa. Olisiko sinulla mahdollista soveltaa tätä niin, että lisäisit palkokasveja aluksi ihan tosi pieniä määriä ruokiisi, ei niin että yrittäisit täyttää niillä koko sen aterian proteiinitarpeen? Linssit ja pakastetut pavut tähän ehkä helpoimpia, kun niitä voi ottaa pieniäkin määriä eikä tarvitse koko pakkausta käyttää parin päivän sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksi, että eläimet saavat proteiininsa ruohosta ja muusta vihreästä mitä syovät! Eli kaikissa vihanneksissa on proteiinia, ei tarvitse kuin vähän googlettaa. Esim. parsakaalissa ja pinaatissa on enemmän proteeinia kuin lihassa!

Höpötystä. Ei lautasellisesta pinaattia saa läheskään niin paljon proteiinia kuin pihvistä. Tarkista faktasi. Ja ruohon syöjien ruuansulatusjärjestelmä on ihan toisenlainen kuin ihmisillä. Juu, koala pystyy elämään pelkillä eukalyptuspuun lehdillä mutta se ei ole mahdollista meille.

Vierailija
44/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaupunki ei ole vesistöjen lähellä? Miten maaseutu muka liityy tähän?

Vaikka olisi vettä lähellä, se ei vielä tarkoita, että siellä voisi kalastaa. Ja monet lähiöt ympäri Suomea vaikka on rakennettu ties minne pusikoihin, joissa ei ole kalastuskelpoisia vesistöjä lähelläkään. Kaikilla ei ole autoa käytössä, kaikkialla ei ole hyviä julkisen liikenteen yhteyksiä, ja harva lähtee kävelemään tai pyöräilemään vaikka 20km ihan vain kalastaakseen muutamia tunteja, jos tarkoituksena on saada kalaa ihan ruuaksi asti eikä erityisemmin nauti kalastamisesta.

Noin ihan niin kuin mahdollisina syinä. Ja eiköhän 17 asunut ennen jossain vesistön lähellä tai vastaavaa. Huoh.

Eli mikä kaupunki? Ei ainakaan Helsinki Turku Tampere Oulu. Ei tarvitse mennä mitään 20 kilometriä. Vantaa? Vantaaltakin pääsee bussilla helposti kalavesien ääreen. Tämä ei kuitenkaan ollut pointti eikä aiheena, vaan vegaanisuus. Mutta, mikä kaupunki, kerro niin katson sinulle parhaan kalapaikan läheltä valmiiksi. Syö särkeä se kasvattaa järkeä on sanonta, todellisuudessa se sisältää omegoita niin paljon että haluat hakea ennemmin sen kalan tuoreena kuin kaupasta.

Try to teach a man to fish and he/she will try to dodge it for lifetime ;) . Ette ymmärrä minkä tilaisuuden menetitte, mutta eihän se minulta ole pois.

Vierailija
45/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteisruuat?

Vierailija
46/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös se fakta, että kun korvaatte eläinperäisiä proteiininlähteitä kasviperäisillä, niin kasviperäisiä pitää syödä keskimäärin kolme kertaa enemmän. Eli saadakseen 100g:n pihvin sisältämän proteiinimäärän, täytyy syödä 300g linssejä, härkäpapua tms. Helppo nakki :D

Vierailija
47/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suurin ongelma on se, että millä korvaan juuston? Kertokaa juustolle korvikkeita!

Ei sille ole oikeasti saman makuista korviketta.

Itse käytän nutritional yeastia esim. pastassa ja keitoissa tuomaan vähän samanlaista makua, ja mielestäni itse tehty sellainen cashewjuusto kastike on hyvää, oh she glowlla on esim. hyvä ohje siihen.

Mutta voin lohduttaa, että maitotuotteet outoa kyllä alkaa monien mielestä maistumaan pahalta, sellaiselta mädältä, kun on ilman niitä. Ainoa mitä jää himoamaan on kananmunat monilla, itselläkin sama 10v veganismilla, maitotuotteet yököttää, mutta kananmunia tekee aina jotenkin mieli ja ne haiseekin ihan hyvälle, maito haisee ihan järkyttävälle.

Ootko testannut mustaa suolaa? Maistuu ihan kananmunalle! Teen usein ”munavoita” tai tofukokkelia tuolla suolalla maustettuna ja oon pudottanut pari sekaania penkiltä kun on niin munaisaa 😁

Olen kylla syonyt kala namakia jo ihan veganismini alusta, kaytan sita yleensa sellaisiin kikhernejauho "munakkaisiin" ja se maistuu tosiaan ihan kananmunalle.

Mutta kaipaan ennen kaikkea keltuaista, en niinkaan kananmunan makua, ja olen huomannut, etta koliinia tulee aika huonosti mun syomista ruoista, olen sitten lisannyt pirteloihin auringonkukkalesitiinia ja siita on tullut aika hyva olo.

Vierailija
48/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(

Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.

Syö niitä kasviksia, joita vatsa sietää JA vapaan/onnellisen kanan munia sekä kotimaista kalaa! 

T: vapaamielinen kotivegaani

Pakko kommentoida että ne "vapaat ja onnelliset" kanat elävät yleenjä jossain virikehäkeissä eivätkä pääse edes ulos. Luomukananmunat on ainoa järjellinen vaihtoehto (tai sitten joltain pientilalta jossa paikan päällä näkee että kanat pääsevät ulos).

Vierailija
49/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet on jäänyt tässä ketjussa mainitsematta! Toki monet vähän ruokarajoittuneet/nirsot inhoavat sieniä, mutta nostanpa kuitenkin esille :D

Sienet ne vasta pierettävätkin. :( https://fi.wikipedia.org/wiki/Trehaloosi-intoleranssi

Wikipedian mukaan kyseessä on harvinainen vaiva, mutta väitän sen olevan luultua yleisempi. 

Vierailija
50/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tätä mä en ymmärrä, että on väkisin nyt yritettävä olla jotain ja saada nimi sille. Syö nyt vaa sitä mikä maistuu äläkä mieiti liikoja.

Vierailija
51/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(

Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.

Hei, täällä toinen kohtalotoveri. Minulla on myös vaikeita suolisto-ongelmia sekä pahoja allergioita :( Kalaa pystyn syömään ja maitotuotteita, munalle olen allerginen. Haluaisin todella lisätä kasvisperäisen ruoan määrää ruokavaliossani, joten kaikki vinkit otetaan vastaan,

Vierailija
52/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä toinen kohtalotoveri. Minulla on myös vaikeita suolisto-ongelmia sekä pahoja allergioita :( Kalaa pystyn syömään ja maitotuotteita, munalle olen allerginen. Haluaisin todella lisätä kasvisperäisen ruoan määrää ruokavaliossani, joten kaikki vinkit otetaan vastaan,

No ne suolisto-ongelmat korjaantuu vegaaniksi ryhtymällä :)

Vierailija
53/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö niitä kasviksia, joita vatsa sietää JA vapaan/onnellisen kanan munia sekä kotimaista kalaa! 

T: vapaamielinen kotivegaani

Pakko kommentoida että ne "vapaat ja onnelliset" kanat elävät yleenjä jossain virikehäkeissä eivätkä pääse edes ulos. Luomukananmunat on ainoa järjellinen vaihtoehto (tai sitten joltain pientilalta jossa paikan päällä näkee että kanat pääsevät ulos).

Joo, olet oikeassa!

- tuo jolle vastasit

Vierailija
54/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne suolisto-ongelmat korjaantuu vegaaniksi ryhtymällä :)

Kiitos, mutta ei kyllä korjaannu. Esimerkiksi minulla on synnynnäinen suolistovika.

Vierailija
55/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näkevät kyllä aivan turhaan ongelman kasvisruokavalion proteiinin saannissa. Viime vuosina fitness-buumin mukana Suomeen on rantautunut aivan ihmeellinen proteiinifanatismi ja sen seurauksena myös kaikki hyvin epäaktiiviset peruspirkot lappaavat prodejugurttia ym proteiininpuutoksen pelossa.

Eli väännetään nyt vielä rautalangasta: aivan perus arkikasvisruuista saa normaaliaktiivinen ihminen aivan riittävästi proteiinia. Olen tämän jopa aivan itse empiirisesti todennut, sillä vatsani ei kestä ollenkaan papuja, linssejä ja soijaa. Jaksan kuitenkin toimia aivan normaalisti, lenkkeilen säännöllisesti 10km/3krt viikossa ja olen täysin terveeksi ja hyväkuntoiseksi todettu.

Vierailija
56/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet näkevät kyllä aivan turhaan ongelman kasvisruokavalion proteiinin saannissa. Viime vuosina fitness-buumin mukana Suomeen on rantautunut aivan ihmeellinen proteiinifanatismi ja sen seurauksena myös kaikki hyvin epäaktiiviset peruspirkot lappaavat prodejugurttia ym proteiininpuutoksen pelossa.

Eli väännetään nyt vielä rautalangasta: aivan perus arkikasvisruuista saa normaaliaktiivinen ihminen aivan riittävästi proteiinia. Olen tämän jopa aivan itse empiirisesti todennut, sillä vatsani ei kestä ollenkaan papuja, linssejä ja soijaa. Jaksan kuitenkin toimia aivan normaalisti, lenkkeilen säännöllisesti 10km/3krt viikossa ja olen täysin terveeksi ja hyväkuntoiseksi todettu.

Vaikka ei omasta mielestään tarvitsisi samoja proteiinimääriä kuin joku fitnesspimu (2g/painokilo), olisi hyvä miettiä edes thl:n suosituksia, joissa vähän liikkuvan proteiinin tarve määritellään 0,8g/painokilo. Olisi todella mielenkiintoista nähdä perus arkikasvisruoka ilman papuja, linssejä ja soijaa tarkemmin eriteltynä. Voimme vaikka yhdessä laskea paljonko siitä tulee proteiinia :)

Yleensä vegaaniketjuissa ulistaan siitä, etteivät emännät ota huomioon vegaanien proteiinintarvetta ja tarjoavat pelkkää salaattia. Tässä ketjussa taas sumeilematta valehdellaan mm. parsakaalin, pinaatin ja sienten olevan hyviä proteiininlähteitä. Ei ihme, että vegaaneja katsotaan hiukan kieroon.

Vierailija
57/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinin tarvetta myös liioitellaan, siis ihan teollisuuden intressit takana. Vaikkapa joku heiveröinen toimistotyötä tekevä nainen ei mitenkään tarvitse satoja grammoja proteiinia päivässä, eikä tuhdimpikaan karju sellaista tarvitse. Oikeat kehonrakentajat sitten erikseen.

Vierailija
58/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinin tarvetta myös liioitellaan, siis ihan teollisuuden intressit takana. Vaikkapa joku heiveröinen toimistotyötä tekevä nainen ei mitenkään tarvitse satoja grammoja proteiinia päivässä, eikä tuhdimpikaan karju sellaista tarvitse. Oikeat kehonrakentajat sitten erikseen.

Missä on väitetty proteiinia tarvittavan satoja grammoja päivässä? Sinun mielikuvituksessasi? 60-kiloinen toimistotyötä tekevä nainen tarvitsee noin 50 g proteiinia päivässä. Ymmärrät varmaan ettei se ole sama asia kuin 50 g parsakaalia?

Vierailija
59/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei omasta mielestään tarvitsisi samoja proteiinimääriä kuin joku fitnesspimu (2g/painokilo), olisi hyvä miettiä edes thl:n suosituksia, joissa vähän liikkuvan proteiinin tarve määritellään 0,8g/painokilo. Olisi todella mielenkiintoista nähdä perus arkikasvisruoka ilman papuja, linssejä ja soijaa tarkemmin eriteltynä. Voimme vaikka yhdessä laskea paljonko siitä tulee proteiinia :)

Yleensä vegaaniketjuissa ulistaan siitä, etteivät emännät ota huomioon vegaanien proteiinintarvetta ja tarjoavat pelkkää salaattia. Tässä ketjussa taas sumeilematta valehdellaan mm. parsakaalin, pinaatin ja sienten olevan hyviä proteiininlähteitä. Ei ihme, että vegaaneja katsotaan hiukan kieroon.

Ohis, mutta useimmat vegaanit osaavat kyllä varautua siihen, että kyläpaikassa saa vain salaattia, keitettyjä perunoita ja leipää. Moni kantaa mukana omia eväitä. Eikä aikuinen ihminen kuole nälkään, vaikka saisikin yhtenä päivänä "liian vähän" proteiinia. Yleensä vegaaniketjuissa proteiinin vähäisyydestä ulisijat ovat muita kuin vegaaneja. 

60/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näänny sitten