Haluaisin olla vegaani, mutta vegaaniset proteiininlähteet ei maistu
En voi sietää papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä yms... (tulee melkein oksennusreaktio). Soijajogurtitkaan ei maistu. Ainut on soijamaito puuroa keittäessä, joka maistuu ihan hyvälle. Onko mulla jotain proteiininlähteitä jäänyt kokeilematta? Myös härkikset ja nyhtikset maistuu pahalle.
Lihaakaan en kyllä pysty syödä, koska se on tuplasti vielä ällöttävämpää. Saan proteiinin lähinnä maitotuotteista...
Kommentit (71)
Minusta siinä proteiinin saannissa on kyse myös kylläisyyden tunteesta: proteiinit ja rasva pitävät nälän tunteen kauemmin loitolla kuin hiilihydraatit, ja normaalin elämän kannalta sillä on suuri merkitys: pitää ehtiä ja jaksaa eikä voi koko ajan olla puputtamassa riisikeksejä tms.
Tiukan ruokavalion noudattaminen vapaaehtoisesti on myös sosiaalinen rajoitus. Tälläkin palstalla monet emännät ja isännät ovat päivitelleet vieraita, jotka istuvat nyrpeän näköisinä kestityksen ääressä ja ilmoittavat ylimielisesti, etteivät syö sitä ja tätä ja tuota "eettisistä syistä". Omien eväiden tuominenkin tuntuu emännän, isännän ja muiden vieraiden kannalta aika ikävältä eristäytymiseltä, jos siihen ei ole muuta perustetta kuin nuo "eettiset syyt" ja "tehotuotannon vastustaminen".
Matkustaessakin vegaaniruokavalio tuottaa usein ongelmia, kun niitä vegaaniravintoloita ei olekaan ihan joka kulmalla. Olin kerran kiertomatkalla hyvin tiukan - ja laihan - nelihenkisen vegaaniperheen kanssa, joka oli suoraan sanoen kärsimässä hätää, kun eettisesti sopivaa syötävää ei tuntunut löytyvän mistään ja omatkin eväät olivat loppuneet. Parempi siis kärsiä itse kuin antaa tehotuotettujen eläinten kärsiä?
Minusta tuntuu, että monet näistä vegaaninoviiseista hokevat noita eettisiä syitä ja tehotuotannon vastustamista jonkinlainen mantrana, koska ovat kuulleet muidenkin niitä hokevan, tietämättä oikeastaan, mitä niillä tarkoitetaan. Eikö olisi parempi ajatella omilla aivoilla ja miettiä, millainen ruokavalio tuntuu itsestä hyvältä, eikä lähteä kuten Ap sille tielle, että pakottaa itsensä syömään ruokia, jotka eivät hänelle sovi?
Nykyään vegaaniset proteiinijauheet ovat (osa) todella maukkaita!! Täältä löytyy vertailu vegaanisista proteiinijauheista; https://fitones.fi/vegaaninen-proteiinijauhe-vertailussa-top-3/
Makuaisti muuttuu syömisten mukaan,ei ole vakio.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(
Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.
Oletko ikinä kokeillut hyvin hidasta siedätystä niihin papuihin? Tyyliin yksi papu kunnes se ei aiheuta oireita. Eräs tiedemies siedätti vuosikymmeniä elämää rajoittavasta ibs:stä kärsineen äitinsä hitaasti kasvisruokavalioon niin että mamma pystyy nyt syömään lähes mitä vaan. Jos kiinnostaa, googleta Nutrition made simple.
Pavut on niin hyviä, silloin kun on kypsennetty kunnolla. Ihanan pehmeitä jauhoisia nami nami.
Kaupoissa on nyt lauantaimakkaraa muistuttavia kasvisproteiinileikkeleitä, jos sellasista tykkää.
Parsakaalissakin on proteiinia.
Täältä löytyi hyvin vegaanisia proteiinijauheita ainakin itselle: https://proteiinijauhe.org/paras-vegaaninen-proteiinijauhe/
En edes tiennyt että niistä on noinkin laaja valikoima olemassa, helpotti minua kun olen ollut nyt noin viisi vuotta vegaani :)
Tee kuten minä, itsekin olen vegaani mutta olen rajoittanut lihatuotteiden nauttimisen 400 grammaan/päivä. Ja hyvin toimii.
Soijapala (sellaisia vaaleita palasia pussissa) ja härkismuru esimerkiksi eivät maistu käytännössä miltään ilman maustamista. Soijapalan rakenne on kypsänä kanaa vastaava ja tuo härkis menee ihan muhjuksi kypsentäessä. Sitä ei tomaattikastikkeessa edes huomaa paitsi että antaa paksuutta soossille.
En minäkään piittaa soijarouheesta, enkä siitä härkiksestä, mitä myydään kylmäaltaassa. Osa pavuista on myös vähän pahan makuisia, mutta esim. mustapavut ja kikherneet on hyviä, samoin voipavut.
Tein pitkään ruumiillista ja sain proteiinit ihan tavallisesta ruoasta ilman lihaa aivan hyvin. Kalaa kasviksia ja juustoa lisuketta. Jos voisin, saisin ne myös yhtä hyvin, kalan ja juuston sijaan, pavuista tai linsseistä. Tarkoitan että komppaan täysin tätä proteiini humpuukia, syön usein kasvisruokaa, jossa ainoa proteiini tulee tyyliin riisistä. Lihakset eivät ole tästä kärsineet. Tosiaan bodarit erikseen, mutta ne eivät pärjää siinä raskaassa työssä yli kahta tuntia sillä massalla.
Mies 90 kg 190 cm.