Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin olla vegaani, mutta vegaaniset proteiininlähteet ei maistu

Vierailija
31.01.2018 |

En voi sietää papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä yms... (tulee melkein oksennusreaktio). Soijajogurtitkaan ei maistu. Ainut on soijamaito puuroa keittäessä, joka maistuu ihan hyvälle. Onko mulla jotain proteiininlähteitä jäänyt kokeilematta? Myös härkikset ja nyhtikset maistuu pahalle.

Lihaakaan en kyllä pysty syödä, koska se on tuplasti vielä ällöttävämpää. Saan proteiinin lähinnä maitotuotteista...

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi, että eläimet saavat proteiininsa ruohosta ja muusta vihreästä mitä syovät! Eli kaikissa vihanneksissa on proteiinia, ei tarvitse kuin vähän googlettaa. Esim. parsakaalissa ja pinaatissa on enemmän proteeinia kuin lihassa!

Vierailija
22/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(

Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.

Syö niitä kasviksia, joita vatsa sietää JA vapaan/onnellisen kanan munia sekä kotimaista kalaa! 

T: vapaamielinen kotivegaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(

Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.

Jos olisin sinä, niin antaisin vaan veganismin olla, varsinkin, jos sun haluna on vastustaa tehotuotantoa, eikä spesismin vastustaminen.

Söisin jotain sardiineja yms. villikaloja? 

Haaveilen silti aina askelen lähemmäs vegaaniutta pääsemisestä... ei siitä ainakaan haittaa ole. Kuulostaa julmalta, mutta pyytäisin ja tappaisin kaiken syömäni mieluiten itse, että varmasti tietäisin mistä se eläinruoka tulee ja että tuntisin sen arvon! Ei vaan ole mahdollista tässä elämässä...

Villikaloissa on se ongelma, että kotimaiset on ruton kalliita, ja muualta tuotavien eettisyydestä on vaikea saada selkoa. Joitain sertifikaatteja on, mutta silti monet kalakannat ovat hiipumassa ylikalastuksen takia... On se vaikeaa elämä kun yrittää olla tiedostava kuluttaja

Vierailija
24/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut tofua? Sitä kannattaa oppia marinoimaan ja maustamaan, jotta saa hyvää.

MIten olet valmistanut esim. papuja? Niitäkin voi marinoida ja niistä voi tehdä tahnoja, joita voi käyttää kastikkeena tai leivän päällä (esim. hummus).

Linssit vaan kattilaan vihannesten sekaan ja lopuksi soseutus sauvasekoittimella. Näin linssit häviävät muun aineksen sekaan.

Et maininnut myöskään herneitä. Ihan perushernari on kasvisproteiinia parhaimmillaan.

Jotenkin kyllä epäilyttää, että vika on ruuanlaittotaidoissasi. Tokihan pavut ja linssit sellaisenaan ovat usein tympeätä syötävää, mutta nehän ovat vain ruuanlaiton lähtökohta. Paistaminen, paahtaminen, maustaminen, marinoiminen ja oikeat lisukkeet ja kastikkeet saavat ne maistumaan hyvältä.

Jep, pussillinen kuivaherneitä maksaa muistaakseni jotain 60 snt ja siitä saa suurehkon kattilallisen soppaa. Kiehumisen loppuvaiheessa mukaan voi laittaa juureksia sattumiksi. Itse olen laittanut hernekeiton sekan myös pakastevihannespussin loput, makaroneja, riisipaketin loput jne. 

Vierailija
25/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suurin ongelma on se, että millä korvaan juuston? Kertokaa juustolle korvikkeita!

Ei sille ole oikeasti saman makuista korviketta.

Itse käytän nutritional yeastia esim. pastassa ja keitoissa tuomaan vähän samanlaista makua, ja mielestäni itse tehty sellainen cashewjuusto kastike on hyvää, oh she glowlla on esim. hyvä ohje siihen.

Mutta voin lohduttaa, että maitotuotteet outoa kyllä alkaa monien mielestä maistumaan pahalta, sellaiselta mädältä, kun on ilman niitä. Ainoa mitä jää himoamaan on kananmunat monilla, itselläkin sama 10v veganismilla, maitotuotteet yököttää, mutta kananmunia tekee aina jotenkin mieli ja ne haiseekin ihan hyvälle, maito haisee ihan järkyttävälle.

Ootko testannut mustaa suolaa? Maistuu ihan kananmunalle! Teen usein ”munavoita” tai tofukokkelia tuolla suolalla maustettuna ja oon pudottanut pari sekaania penkiltä kun on niin munaisaa 😁

Vierailija
26/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastuslupa maksaa 45 euroa. Monia kaloja voi kalastaa hyvällä omatunnolla, ne eivät ole loppumassa. Ilman lupaa voi kalastaa ongella ja pilkkiä.689

Vierailija
27/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastuslupa maksaa 45 euroa. Monia kaloja voi kalastaa hyvällä omatunnolla, ne eivät ole loppumassa. Ilman lupaa voi kalastaa ongella ja pilkkiä.689

Kaikki eivät asu kalavesien äärellä, tai pääse vesien äärelle ylipäätään. Itsellä terveysongelmat nimenomaan estää kalastamisen yms. aika tehokkaasti, vaikka matka lähimmille kalavesille ei oikein onnistu ilman autoa. Muuttaisin takaisin maalle, jos voisin :(

Pitää kai vain jatkaa muikkujen ja luomumunien ostamista ja lopettaa valittaminen.

17

Vierailija
28/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun kannattaisi jatkaa maitotuotteiden käyttöä. Mitkään korvikkeet eivät maistu niin hyvältä kuin täyteläinen luomuvoi, -kerma, -jogurtti ja -rahka. Korvikkeissa olevat lisäaineetkaan eivät ole järin terveellisiä. Esim. vegaanijäätelöissä käytetään usein ainesosia, joita ei tarvita jäätelössä, joka tehdään pelkästä kermasta ja hedelmistä tai marjoista.

Yritin itse luopua maitotuotteista, mutten pystynyt. Kasvimaidot maistuivat hirveiltä litkuilta (paitsi kookosmaito), enkä koskaan tottunut soijajogurtin makuun. Soijatuotteista pidin ainostaan tofusta ja soijakastikkeesta, ja muiden soijatuotteiden terveellisyydestä olin kaikkea muuta kuin varma.

Ruuan pitäisi olla paitsi terveellistä myös hyvänmaksuista. Miksi piinata itseään pahanmakuisilla korvikkeilla, jos allergiat tai muut eivät estä käyttämästä kunnon tuotteita?

Vierailija
29/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin jättää lihan pois, mutta liian hankalaa. En voi käyttää kananmunaa, maitoa, gluteenia, vehnää, nyhtökauraa, härkistä, tofua. Soija ja palkokasvit ja täysjyvä menee vain riittävän pienessä mittakaavassa. Mantelille ja cashewlle myös yliherkkyys.

Vierailija
30/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupunki ei ole vesistöjen lähellä? Miten maaseutu muka liityy tähän?

Vierailija
31/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Sain hyviä vinkkejä kokeiluun, enkä todellakaan väitä, etteikö vika voisi löytyä ruoanlaittotaidoistani.... Sitä voi onneksi harjoitella :)

Haluaisin olla vegaani eettisistä ja ekologisista syistä, kuten varmaan suurin osa vegaaneista.

Häpeän nirsouttani, enkä tiedä, mistä se johtuu. Lapsesta asti monet ruoat ovat aiheuttaneet oksennusrefleksiä maun tai koostumuksen takia, eikä sitä vain pysty estämään. Saman kasvatuksen saanut siskoni ei ole nirso.

Ap

Vierailija
32/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi vettä lähellä, se ei vielä tarkoita, että siellä voisi kalastaa. Ja monet lähiöt ympäri Suomea vaikka on rakennettu ties minne pusikoihin, joissa ei ole kalastuskelpoisia vesistöjä lähelläkään. Kaikilla ei ole autoa käytössä, kaikkialla ei ole hyviä julkisen liikenteen yhteyksiä, ja harva lähtee kävelemään tai pyöräilemään vaikka 20km ihan vain kalastaakseen muutamia tunteja, jos tarkoituksena on saada kalaa ihan ruuaksi asti eikä erityisemmin nauti kalastamisesta.

Noin ihan niin kuin mahdollisina syinä. Ja eiköhän 17 asunut ennen jossain vesistön lähellä tai vastaavaa. Huoh.

Vierailija
33/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull melkein sama, mutta vatsa ei siedä juuri mitään papuja, soijaa tai herneitä. Pakasteherneet ainoa, mitä voin syödä, mutta en uskalla niitäkään ahmia. Jostain syystä nämä käy, mutta hernekeitto ei. Maitokaan ei mulle sovi, kovia juustoja voin syödä, mutta lähes kaikki muu maito pierettää, laktoositon on jopa pahempaa kuin tavallinen.

Vierailija
34/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Sain hyviä vinkkejä kokeiluun, enkä todellakaan väitä, etteikö vika voisi löytyä ruoanlaittotaidoistani.... Sitä voi onneksi harjoitella :)

Haluaisin olla vegaani eettisistä ja ekologisista syistä, kuten varmaan suurin osa vegaaneista.

Häpeän nirsouttani, enkä tiedä, mistä se johtuu. Lapsesta asti monet ruoat ovat aiheuttaneet oksennusrefleksiä maun tai koostumuksen takia, eikä sitä vain pysty estämään. Saman kasvatuksen saanut siskoni ei ole nirso.

Ap

Lohdutuksen sanana: en voinut aiemmin sietää käytännössä mitään palkokasveja. Nykyisin kikherneet ja linssit ovat minusta aidosti hyviä ja syön niitä viikoittain. Osin kyse on ollut tottumisesta uusiin makuihin (noita ei lapsuudenperheessä käytetty), osin omien keittotaitojen karttumisesta. Onneksi nykyisin on netti pullollaan ihania reseptejä, siitä vaan kokeilemaan :) Aloita vaikka vaihtamalla osa jonkun reseptin lihasta kasvisvaihtoehtoon, tai etsi resepti jossa muuten tuttuja, mieluisia makuja. Anna itsellesi aikaa tottua erilaisiin makuihin.

Vierailija
35/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Facebookista ryhmää Vegaaninen fodmap - tietoa, reseptejä ja ajatuksenvaihtoa.

Siellä paljon juuri ruokarajoite-, allergiajuttuja jne.

Vierailija
36/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi vettä lähellä, se ei vielä tarkoita, että siellä voisi kalastaa. Ja monet lähiöt ympäri Suomea vaikka on rakennettu ties minne pusikoihin, joissa ei ole kalastuskelpoisia vesistöjä lähelläkään. Kaikilla ei ole autoa käytössä, kaikkialla ei ole hyviä julkisen liikenteen yhteyksiä, ja harva lähtee kävelemään tai pyöräilemään vaikka 20km ihan vain kalastaakseen muutamia tunteja, jos tarkoituksena on saada kalaa ihan ruuaksi asti eikä erityisemmin nauti kalastamisesta.

Noin ihan niin kuin mahdollisina syinä. Ja eiköhän 17 asunut ennen jossain vesistön lähellä tai vastaavaa. Huoh.

Eli mikä kaupunki? Ei ainakaan Helsinki Turku Tampere Oulu. Ei tarvitse mennä mitään 20 kilometriä. Vantaa? Vantaaltakin pääsee bussilla helposti kalavesien ääreen. Tämä ei kuitenkaan ollut pointti eikä aiheena, vaan vegaanisuus. Mutta, mikä kaupunki, kerro niin katson sinulle parhaan kalapaikan läheltä valmiiksi. Syö särkeä se kasvattaa järkeä on sanonta, todellisuudessa se sisältää omegoita niin paljon että haluat hakea ennemmin sen kalan tuoreena kuin kaupasta.

Vierailija
37/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla voi olla yliherkkyyksiä, joista et ole tietoinen. Minuakin yökötti moni ruoka ja olin onneton syöjä kunnes selvisi, että olen yliherkkä maidolle, munalle, gluteenille ja vehnälle. Sen jälkeen helpotti.

Vierailija
38/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet on jäänyt tässä ketjussa mainitsematta! Toki monet vähän ruokarajoittuneet/nirsot inhoavat sieniä, mutta nostanpa kuitenkin esille :D

Vierailija
39/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta mulla on vähän sama ongelma. Ei tosin nirsouden takia vaan ilmavaivojen! Linssit, pavut, herneet, härkis... kaikki aiheuttavat ilmavaivoja, ja mulla on sellainen työ, etten vaan voi olla pierutyynynä joka päivä. Mifu ja nyhtökaura menevät, mutta ei näiden varaan nyt ihan kokonaista ruokavaliota voi perustaa. Onko kenelläkään kokemusta, että vatsa jotenkin siedättyisi noihin "kaasuruokiin" ajan kuluessa? Siihen saakka sekasyöjänä..

Vierailija
40/71 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaslinkin kauramaito on parasta.