Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mainitsen vanhemmilleni liiasta alkoholin käytöstä?

Vierailija
31.01.2018 |

Vanhempani ovat hieman yli 60-vuotiaita ja molemmat ovat jääneet vasta eläkkeelle. Elämä tuntuu nyt maistuvan, mutta alkoholi myös. Lapsuudestani muistan että vanhempani olivat kohtuukäyttäjiä, enkä nähnyt heitä humalassa. Isästä minulla on joku hatara muistikuva että ehkä kerran olisin nähnyt hänet päihtyneenä, niin harvassa tämä siis oli. Äitiä en nähnyt kännissä koskaan kun olin lapsi. Sitten kun olin teini-ikäinen alkoi vanhempieni alkoholinkäyttö lisääntyä. Satunnaisesta muutamasta viinilasillisesta/lonkerosta mentiin tissutteluun. Vähän väliä oltiin täyttämässä lasia. Sitten alkoi konjakit ja rommit maistua. Juotiin "hienosti" ja vähän väliä lasissa jotain. Aiemmin kun olivat töissä tämä sentään vaikutti jonkin verran, arkena eivät siis juoneet aivan niin paljoa... mutta myös arki-iltoina meni muutamia annoksia esim. rommia "flunssalääkkeeksi".

Nyt kun olen aikuinen ja asun muualla, tuntuu että aina kun näen vanhempiani he juovat humaltuakseen. Voi olla että saan väärän kuvan, koska näemme harvoin ja silloin on ns. erityishetki, mihin kuuluu alkoholi... Mutta miksi pitää juoda niin paljon, että päihtyy? Miksi pitää viettää joulu/uusivuosi/pääsiäinen/juhannus/lomamatkat yms. yms. kännissä? Äitini on nykyään pahempi kuin isäni. Hän päihtyy helposti ja on humalassa usein negatiivinen ja kärttyinen. Monet tapaamiset menevätkin pilalle siitä, että äiti jauhaa humalassa ikivanhoja juttuja, on negatiivinen ja ilkeä, sössöttää ja kailottaa kovaan äänen, ja lopulta saattaa käydä "salaa" vessassa oksentamassa ja tämän jälkeen lähtee nukkumaan "koska on niin väsynyt". Isä juo rauhallisemmin, mutta hänelläkin on alkanut puhe sammaltaa usein loppuillasta ja tasapaino mennä.

Vanhempani ovat selvinpäin mahtavia tyyppejä ja heidän kanssaan on mukava viettää aikaa. Runsas juominen on kuitenkin alkanut ahdistaa ja jopa pelottaa. Sillä on kuitenkin vaikutusta myös heidän terveyteensä. Tuntuu että tähän pitäisi puuttua ennen kuin tilanne menee liian pitkälle. Kumpikaan heistä ei omasta mielestään juo liikaa, toisilleen kuitenkin kuittailevat juomisesta. Jos sanon täysin suoraan mitä ajattelen, he varmasti suuttuvat. Onko se riski vain otettava? Eivät kai he ikuisesti voi olla vihaisia? Asia varmasti kuitenkin hävettää heitä, itselläni ainakin hävettäisi jos oma lapsi sanoisi että juon liikaa ja inhottaa katsoa kun olen humalassa. Onko kellään kokemusta aiheesta? Miten olette ottaneet asian puheeksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutakaan sitä tuossa tilanteessa tekisi? Elämä on ohi ja sitä odottelee kuolemaa. Anna heidän elää viimeiset vuotensa sitä elämää mitä haluavat elää, kuitenkin olivat antaneet sulle ainakin alkoholin suhteen hyvän lapsuuden

Vierailija
2/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs pidät siitä, että vanhempasi puuttuvat sun elämään? Niinpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas saanut ilkeitä vastauksia. Ymmärrän hyvin huolesi. Olen kokenut jotain vastaavaa. Paras hetki ottaa asia puheeksi silloin kun he ovat selvin päin, aamupäivällä. Kerro että olet huolestunut, kerro terveysriskeistä, kerro siitä, että alkoholi lisää erilaisten sairauksien ja mm. muistisairauden riskiä. Et paljon muuta voi tehdä. He ovat aikuisia ihmisiä ja vastuussa omasta käytöksestään. Humalajuomista ei myöskään tarvitse sietää, eli jos heidän käytöksensä on epämiellyttävää silloin he ovat humalassa, sinulla on oikeus poistua paikalta. Varmasti loukkaantuvat, mutta se riski on otettava.

Vierailija
4/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pidät siitä, että vanhempasi puuttuvat sun elämään? Niinpä.

Jos läheiset alkaa huolestua yhden alkoholin käytöstä niin silloin ollaan yhtä askelta lähempänä alkoholismia. 

Alkoholisti ei tarvitse olla edes humallus tarkoitukseen juominen vaan tissuttelijakin on alkoholisti jos alkoholia on tavallaan "juotava". 

Minä olen saman aiheen äärellä, äitini jäi eläkkeelle niin ei tarvitse viikolla olla enää selvänä töiden takia. Olen huolissani, ulkonäkö on alkanut vähitellen muuttua siihen että sen näkee kun on illalla ottanut. 

Äidillä on terveysvaikutuksia myös tullut käytöstä, ei tulevaisuus helpotu ellei näe tilaansa ja pitäisi se vaan sanoa. Ajattelin lukea alkotestejä ja jutella niiden pohjalta. Hän tekee aina loput päätelmänsä itse mutta voi ja pitää sanoa kun käyttö alkaa häiritä.

Vierailija
6/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos siitä jotain sanoo niin suoraa. Turha sitä on kierrellä ja kaarrella, sellainen nyt ei ainakaan vaikuta mitään. Sanoisin myös että en tule viettämään joulua, juhannusta yms. koska juovat mielestäni liikaa. Enkä kyllä sitä suuttumista pelkäisi. Mitä sitten vaikka suuttuvat? Olethan sinäkin suuttunut heidän juomiseensa. Kuuluu normaaliin ihmisen tunnerepertuaariin suuttua välillä jostain.

Vierailija
7/7 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et oikeastaan voi asialle mitään. Voit ehdottomasti sanoa, että juominen näyttää olevan aika runsasta heillä, mutta ei se välttämättä mitään vaikuta. Alkavat korkeintaan juomaan enemmän salassa tai eivät edes halua nähdä sinua koska "nalkutat". Muutos lähtee heistä itsestään loppupeleissä. Hoitoon hakeutumiseen voi olla iso kynnys, mutta siinä voi tukea ja kannustaa.

Monet eläkeläiset juovat liikaa, ei se ole hyvä juttu ollenkaan. Vielä kun tulee sairauksia ja niihin lääkitys , sekä siihen viinat päälle, niin johan on koktail. Haittavaikutuksetkin ovat iäkkäälle pahemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi