Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Onko mielestäsi olemassa TYTTÖ- ja POIKAVÄREJÄ?

Vierailija
16.04.2006 |

Minusta on!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla on esim vaaleanpunaisia/pinkkejä kauluspaitoja. Myös kukkakuvioisia paitoja/shortseja, mutta ne kaikki on poikien malliston vaatteita, eli pojille suunniteltuja.

Samaten miehelläni on paljon " tyttövärejä" paitiksissa, itse on myös ne hankkinut :)

Vierailija
42/54 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin. Muutama vuosi sitten, kun poikani oli pienempi, oli ehdottomasti sotaukkeleita ja jousipyssyjä jne. vastaan (myös tyttö- ja poikavärejä :D), ajattelin tiiviisti, että ei sukupuolten leikkien tarvitse olla stereotyyppisiä.

Poikani kasvaessa aloin ymärtää asiaa paremmin. Luin Sinkkosen kirjan " pienistä pojista kunnon miehiä" (tai tuohon suuntaan...en muista tarkasti kirjan nimeä) ja ajatteluni sai uusia näkökulmia.

On erittäin tärkeää, että kumpikin sukupuoli saa vapaasti tuntea ylpeyttä omasta sukupuolestaan! 2-vuotias tyttökin jo tärkeänä ilmoittaa helmet kaulassaan, että " minä olen nainen, me olemme naisia" .

Tietenkään sukupuolijaottelua ei pidä viedä äärimmäisyyksiin, liian tiukkoihin rajoihin, mutta kuten sanoit, identiteetin kannalta ylpeys omasta sukupuolesta on tärkeä asia.

t.3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos poikani(5v) joskus haluaisi itse kaupasta sen värisen,

kyllä ostaisin.

nytkin suosin pojalle paljon vaaleansinistä,punaista ja oranssia...

tytölleni(4v) en sitten ostaisi mitään tumman vihreää,kun en siitä itsekkään tykkää,

mutta samaten jos itse pyytäisi niin ostaisin!

tyttö tykkäsi pienempänä aina pukea isoveljen vanhoja vaatteita päälleen,

oli oikein ylpeä niistä,

mutta nyt ei enää suostu edes pihaleikkeihin laittamaan veljen vanhaa pukua! ;)

Vierailija
44/54 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forsberg nimeltään, oikein pinkki kauluspaita. Veikkaankin, että väreihin pukeutuminen on enempi sellainen koulutettujen ihmisten juttu.

Vierailija
45/54 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA kuitenkaan ei pitäisi kieltää tytöltä poikamaisia leikkejä ja tapoja siksi että tytön ei muka tarvitse/ei voi tehdä sellaista.

Myöskään pojalta ei pitäisi kieltää nukkeleikkejä, mikäli poika niitä haluaa leikkiä, sanomalla että pojat ei nukeilla leiki !

Vierailija
46/54 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai juppejen (nousukkaiden), ei akateemisten.

Vierailija
47/54 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noinhan juntit ajattelevat: (kärjistetysti sanoen:) homojen hommaa! Forsberg (maailmanpolitiikan proffa) on käsittääkseni erittäin akateeminen ;)

Vierailija:

tai juppejen (nousukkaiden), ei akateemisten.

Vierailija
48/54 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harmaata pukeutumista on akateemisten piireissä nähty.

Vierailija
49/54 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

MUTTA kuitenkaan ei pitäisi kieltää tytöltä poikamaisia leikkejä ja tapoja siksi että tytön ei muka tarvitse/ei voi tehdä sellaista.

Myöskään pojalta ei pitäisi kieltää nukkeleikkejä, mikäli poika niitä haluaa leikkiä, sanomalla että pojat ei nukeilla leiki !

Mutta ei myös pitäisi yrittää vaikuttaa liikaa siihen, miten tyttö haluaa esiintyä tyttömäisenä tai poika poikamaisena. Se on sitä sukupuoliroolin kokeilua ja identiteetin hakua.

Vierailija
50/54 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis akateeminen juntin vastakohta? Sallikaa mun nauraa. Tunnen monta akateemista junttia.

JA minun mielipiteeni tähän väriasiaan on se, että minusta vaaleanpunainen on ainut sellainen väri, jota käyttäisin pojallani harkiten. Muutoin vaatteet voi mielestäni jaotella tyttö- tai poikavaatteeksi lähinnä niiden leikkausten, kuvioiden ja muiden hörhelöiden yms. mukaan. Ei niinkään värien.

Vierailija
51/54 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-E oli tämän keskustelun pointti.

Miten aikuisten miesten pinkit vaatteet ovat " tyystin eri asia" , täsmentäisitkö hieman?

Minusta et ymmärtänyt paitsi koko keskustelua, et myöskään minun pointtiani: kyse ei ole lasten valinnoista vaan suurimmaksi osaksi aikuisten valinnoista. Luuletko tosiaan, että on jotenkin pojille myötäsyntyistä olla haluamatta vaaleanpunaista?

Ja kuka tässä keskustelussa on puhunut tasa-arvokysymyksestä? Siitähän ei tietenkään ole kyse, koska eivät värit liity tasa-arvoon mitenkään. Aika absurdi ajatuskin.

Vierailija:

Ei kukaan tuossa sanonut kieltävänsä lastaan pukemasta mitään, vaan että jossakin iässä lapsen sosiaalisen ympäristön paine johtaa siihen, ettei lapsi itse halua pukeutua tyttöjen väreihin. Ja siinä tilanteessa ei ole järkevää, että vanhemmat alkavat väkisin pukea hänelle pinkkiä, kun se muka on jotenkin tasa-arvokysymys tms. pöljää.

Aikuisten miesten pinkit vaatteet ovat tyystin eri asia.

Kyse siis oli lasten omista valinnoista, jotka johtuvat sosiaalisista paineista ja sukupuolirooliin opettelusta (joka pienillä pojilla menee herkästi 4-7-vuotiaana machoilun puolelle).

(lto, läheltä asiaa päivittäin seuraavana)

Vierailija
52/54 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kukaan tuossa sanonut kieltävänsä lastaan pukemasta mitään, vaan että jossakin iässä lapsen sosiaalisen ympäristön paine johtaa siihen, ettei lapsi itse halua pukeutua tyttöjen väreihin.

Vierailija
53/54 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en katso televisiota, koska meillä ei sitä ole. Elokuvissa käymiseen taas ei ole rahaa eikä aikaa. Ja en, taivaan kiitos, asu pääkaupunkiseudulla. Sitä paitsi sanoin, etten tunne ketään miestä, joka käyttää vaaleanpunaista. En siis sanonut, etten ole nähnyt vaaleanpunaista miehen yllä. Ne ovat kaksi eri asiaa, joten en ymmärrä, miten kysymyksesi liittyvät tähän asiaan.

36

Vierailija
54/54 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaleanpunaista en pojalle pukisi kuin korkeintaan muodikkaana pukupaitana.... tytölle meneekin kaikki värit. Mustaan ja tummansiniseen en pukisi lainkaan pientä lasta, ellei tilaisuuden luonne niin vaadi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi