Lasten isä noin vaan muuttaa ulkomaille
Ollaan erottu lasten isän kanssa jo vuosia sitten. Lasten isä on muuttamassa työn perässä ulkomaille, kahden kuukauden päästä. Tämä siis tarkoittaa sitä, ettei enää osallistu lastensa arkeen sitäkään vähää mitä aiemmin. On tässä vuosien varrella muutellut ympäri Suomea parin vuoden välein, jo nytkin tapaamiset on hankala järjestää kun lapset on jo koulussa.
Ei siinä mitään, hoidan tottakai omat lapseni ja mielellään. Suoraan sanottuna vaan vtuttaa tämä toiminta. Entä jos minä muuttaisin toiselle puolelle maapalloa? Ottaisin lapset mukaan, tietenkin. Kaikki vuodet on menty sen mukaan, missä lasten isä on ollut töissä. Rupeaa niin sanotusti kyllästyttämään hänen mukaansa eläminen, kun erottukin ollaan melkein kymmenen vuotta sitten. Ärsyttävää on myös se, että nämä asiat vaan ilmoitetaan minulle, ikinä ei ole kysytty, että onko tämä järjestely ok vai ei.
Kommentit (19)
No mun lapsen isä asuu samassa kaupungissa kuin minä, mutta ei ole kymmeneen vuoteen osallistunut millään tavoin. Lapsi oli 6-vuotias kun lähti eli alussa oli kuitenkin osa perhettä ja rakasti lasta.
Näitä on. Minä asun itse eri mantereella kuin Suomi, ja tunnen täältä miehen, jolla on useampi lapsi Suomessa. En voi käsittää, miten kukaan voi tehdä noin, mutta ilmeisesti voi. Tämä mies pitää varmaan itseään ihan kunnollisena menestyvänä miehenä.
Niin, ei sinulta kysytä tietenkään. Olette eronneet.
Mutta sun ei tarvi venyä tapaamisten suhteen eikä lastenkaan jos ette tahdo
Hae yksinhuoltajuutta jos yhtään epäilet että lasten passeihin ja pankkitileihin on jatkossa hankala saada nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä. Eihän ne enää sinulle kuulu kun olette eronneet. Lasten kannalta ikävä ettei ajatellut heitä mutta eikö tuo jo kerro ettei juurikaan omat jälkeläiset kiinnosta?
Toki tekee omat päätöksensä, en minä niihin ole tähänkään asti vaikuttanut. Ja lasten kannalta kyllä kuuluu myös minulle. Meillä on yhteishuoltajuus, tarvitsen hänen lupansa mm passiin, lasten sijoituksiin, kaiken maailman lappuihin jne. Todistuksiin vaaditaan molempien vanhempien nimet. Menee hieman vaikeaksi kun toinen asuu eri puolella maapalloa. Kuten myös lasten tapaamiset, minun työvuoroni, kun isä ei enää tapaa lapsiaan joka toinen vkl.
Tarvitsen luvan myös siihen, saanko muuttaa lasten kanssa toiseen kaupunkiin. Viimeksi ei sopinut, kun tästä keskusteltiin. Älytöntä, että hän saa tehdä meidän elämään liittyviä päätöksiä, mutta hänellä ei ole mitään velvollisuutta esimerkiksi ottaa vastuuta lasten asioista. Ap
Ihan täys m***ku äijä! Välittää ilmeisesti vain itsestään ja työstään/ urastaan.
Ehdottomasti yksinhuoltajuus. Luulisi löytyvän perusteet, jos kerran on yrittänyt vaikeuttaa sinun elämääsi, mutta itse kyllä muuttaa lasten luota ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen luvan myös siihen, saanko muuttaa lasten kanssa toiseen kaupunkiin. Viimeksi ei sopinut, kun tästä keskusteltiin. Älytöntä, että hän saa tehdä meidän elämään liittyviä päätöksiä, mutta hänellä ei ole mitään velvollisuutta esimerkiksi ottaa vastuuta lasten asioista. Ap
Miehellä on valta asema ja käyttää sitä hyväkseen. Valitettavasti sinä et voi vaikuttaa tuohon kuin vaatimalla yksinhuoltajuutta. Kostaako mies sinulle jotain? Vai onko perus luonne mulkku?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä. Eihän ne enää sinulle kuulu kun olette eronneet. Lasten kannalta ikävä ettei ajatellut heitä mutta eikö tuo jo kerro ettei juurikaan omat jälkeläiset kiinnosta?
En ole Ap mutta tottakai ne kuuluu !!! Vanhemmuus jatkuu erosta huolimatta !!! Jos ei lasten etua kykene ottamaan huomioon tuon vertaa, on isänä täysi luuseri! Lisäksi lasten äidille kannattaa olla reilu. Siitä hyötyy ne lapset juurikin! Ap, hanki yksinhuoltajuus jos tilanne on todella vaikea!
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minä muuttaisin toiselle puolelle maapalloa? Ottaisin lapset mukaan, tietenkin.
Entä, jos se mies äkkiä alkaisi ajatella noin? Ottaisi lapset ja lähtisi ulkomaille.
Hae yksinhuoltajuutta. Jos on jo nyt yrittänyt estää muuton toiselle paikkakunnalle (Vaikka syynä ei ilmeisesti ole se että tuolloin hän itse jäisi vanhalle paikkakunnalle ja lapset muuttaisi kauemmaksi) kuullostaa jo siltä, että hän vain haluaa juoksuttaa teitä oman pillinsä mukaisesti. Näillä tiedoilla sulla on todella hyvät perusteet saada se yksinhuoltajuus itsellesi, onhan jo käytännön asiatkin todella haastavia jos toinen on toisella puolella maapalloa. Luulisi miehenkin ymmärtävän että tässä tilanteessa lapsien elämää helpottaa jos virallinen huoltajuus olisi äidillä.
Ei voi syödä ja säästää kakkua yhtä aikaa. Jos on valinnut uransa, niin voisi edes teidän antaa elää rauhassa ja osallistua sitten sen verran mitä pystyy. Missään nimessä sun ei pidä alkaa miehen pillin mukaan pomppimaan ihan miten sattuu, tietysti itse samassa tilanteessa joustaisin sellaisissa asioissa joissa lapsen edun mukaan se olisi mahdollista. En siis missään ihan päämäärättömissä jutuissa kuten siinä millä paikkakunnalla asutte. Ei hänellä ole siihen mitään sanavaltaa, jos on itse valinnut asua toisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tekee omat päätöksensä, en minä niihin ole tähänkään asti vaikuttanut. Ja lasten kannalta kyllä kuuluu myös minulle. Meillä on yhteishuoltajuus, tarvitsen hänen lupansa mm passiin, lasten sijoituksiin, kaiken maailman lappuihin jne. Todistuksiin vaaditaan molempien vanhempien nimet. Menee hieman vaikeaksi kun toinen asuu eri puolella maapalloa. Kuten myös lasten tapaamiset, minun työvuoroni, kun isä ei enää tapaa lapsiaan joka toinen vkl.
Yksinhuoltajuusvaade käräjille niinkun heti huomenna. Yhteishuolto ei käy jos toinen asuu eri maassa.
Lapset kasvavat ilman isää ihan tasapainoisiksi ihmisiksi, älä huoli. Rakastavan äidin kasvattamat lapset ovat usein vahvoja ja kestävät elämän tuulia. Olen hyvä esimerkki tällaisesta elämän mallista. Isä jäi vieraaksi, enkä ole häntä koskan kaivannut. Oma äiti on rakkain omainen.
Varmista, että elarit lapsista kolahtaa tilille säännöllisesti. Ex-miehelläsi on velvollisuus hoitaa maksut, vaikka muuttaakin ulkomaille. Niistä se ei pääse livistämään.
Tässäkin nähdään kuinka helppo etän on luistaa tapaamissopimuksista. Lähi ei voisi olla noin suurpiirteinen.
Ymmärrän, että joku muuttaa ulkomaille vaikka uran perässä, mutta silloin pitäisi siirtää suosiolla kaikki valta toiselle vanhemmalle ja olla vain maksajan asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin nähdään kuinka helppo etän on luistaa tapaamissopimuksista. Lähi ei voisi olla noin suurpiirteinen.
Ymmärrän, että joku muuttaa ulkomaille vaikka uran perässä, mutta silloin pitäisi siirtää suosiolla kaikki valta toiselle vanhemmalle ja olla vain maksajan asemassa.
No niinpä.
Viimeksi kun oltiin lastenvalvojalla sopimassa (tappelemassa) elatusmaksuista, todettiin, että ulkomailla työskentely ei ole peruste sille, että saisin yksinhuoltajuuden. Lasten isä asuu kuitenkin virallisesti Suomessa, vaikka ei käykkään täällä kuin kääntymässä. Ap
Mitäpä jos miehen on vaan pakko muuttaa sinne esim. Rahallisesta syystä. Jos tulot eivät riitä kun maksaa hän kuitenkin lasten elatusmaksut joka kuukausi joka ei ole mikään pieni osuus palkasta! Mitäpä jos miehellä on uusia lapsia joista hänen pitää myös pitää huolta? Mitä jos se äiti on se kusipää joka ei sitten anna lasten matkustaa toiseen maahan näkemään isänsä oman katkeruuden takia? Itse ei laiska käy töissä vaan elää lasten elatusrahoulla?