Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat lähes aina väsyneitä ja rasittuneita?

Vierailija
30.01.2018 |

Teini-ikäisestä saakka perusvireystilani on ollut yhtä kuin väsymys ja haluttomuus tarttua toimeen. Päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Olen nyt nuori aikuinen.

Lähes poikkeuksetta joudun pakottamaan itseni tarttumaan toimeen, oli asia sitten mikä tahansa - sellainenkin, josta olen oikeasti kiinnostunut ja josta loppuviimein nautin. Silloin tällöin on energiapiikkejä, jolloin tunnen imua rakentavaan puuhasteluun ja asioiden hoitaminen on helppoa. Ne on kuitenkin totta vie harvinaisia.

Minulla ei ole lapsia kaitsittavana tai isoa taloutta pyöritettävänä yms tyypillisiä syitä tähän jatkuvaan tervassa tarpomiseen. Vain minä ja oma laiska perseeni. Opiskelen päätoimisesti ja käyn kesätöissä kun niitä satun saamaan, kaikki etenee ihan ok. Mutta jo tämä perussuorittaminen tuntuu imevän niin paljon energiaa, että ajatus esim yhtäaikaisesta työssäkäynnistä ja opiskelusta on todella ahdistava. Silti siihen monet kykenevät?

Masennus on diagnosoitu ja lääkitys hankittu takavuosina. Silloin oli myös ahdistusta ja näköalattomuutta. Nyt en ole niin ahdistunut enkä varsinkaan näköalaton: minulla on paljon haaveita ja nautin monista asioista. Mutta aina vaan väsyttää, väsyttää ja väsyttää! Veriarvoja on myös tutkittu. Esim kilpparit ja hemogl. täysin ok.

Olen usein lisännyt liikuntaa, parantanut ruokavaliota (syön normaalisti liian vähän, kalorivajeella varmasti osansa väsymyksessä) ottanut vitamiineja - you name it. Näiden asioiden sanotaan usein auttavan väsymykseen. No, väsymyksen vuoksi en jaksa pitää uusia elintapoja yllä kovinkaan pitkään. Kun väsyttää kunnolla, teen vain pakollisista pakollisimman eli hoidan opiskelut ja varmistan, että on rahaa elämiseen. Silloin jää liikkumatta ja syömättä. Tämä on raskas noidankehä.

Onko tämä normaalia aikuisuutta, että 90% päivän toimista on etenkin aloittamisvaiheessa pakkopullaa? En minä elämältä tätä odottanut.

Kohtalotovereita?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi vetämätön naisihminen.

Omalla kohdallani luulen jatkuvan väsymyksen johtuvan ainakin osittain siitä, että olen introvertti. Sosiaalinen kanssakäyminen on minulle todella rasittavaa, ja palautumiseen menee kauan.

Olen jo lähes 4-kymppinen, ja näillä avuilla on kasvatettu 2 teiniä, lukuisia lemmikkieläimiä, ylläpidetty 20 vuoden parisuhdetta, opiskeltu, tehty töitä jne. Oloni ja eloni on helpottunut huomattavasti kun olen tajunnut olla vaatimatta itseltäni liikaa.

Ei aina ole pakko suorittaa.

Kyllä elämästä selviää vähän vähemmälläkin energialla. Anna itsellesi lupa laiskotella äläkä pode siitä huonoa omaatuntoa.

Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani. Minulla on lapsia ja perhe, mutta olen silti aika erakko. Osaan olla ja olen myös sosiaalinen, mutta toisinaan sosiaaliset tilanteet uuvuttavat. Olen jo tottunut tähän ja iän myötä hyväksynyt itseni. Todella paljon olo riippuu myös kk-kierrosta, välillä sitä on sosiaalisempi, välillä ei.

Vierailija
42/42 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut omalla kohdalla että vireys on paljolti kiinni kiloista. Taas tullut lisää painoa ja niiden kilojen poissaanti on työn takana verrattuna siihen kuin helposti tulleet.

Kymmenen jopa hiukka enemmän pudotus tuo virran takaisin. Lisää liikuntaa ja ruokaa harkiten. Kesää kohti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi