Auttakaa uutta omistusasujaa... Huoltohommista!
Ekassa omistusasunnossa asutaan ja nyt tarttettaisiin apua "miesten töissä" eli esim. keittiön hanan tiiviste pitäisi vaihtaa. Entisessä vuokrakämpässä soitettiin tarvittaessa huoltomies paikalle, mutta miten mahtaa olla omassa kämpässä:
voiko pyytää talon huoltomiestä hoitamaan homman ja onko niillä esim. niitä tiivisteitä valmiina vai pitääkö se itse hankkia?
Missä kaikissa asioissa voi pyytää huoltomiestä tekemään ja missä tilanteissa pitää hommata itse rahalla joku mies tekemään?
Kommentit (4)
joko huoltoyhtiön sopimuksella, talomiehen palkkaamisella tai joku asukas tekee...insinööri tms. huoltoyhtiön palkkion säästämiseksi
---
jos asut omakotitlossa tilaat itse ulkopuolisen korjaajan omalla maksulla
menee suunnilleen siinä, mikä on kiinteä osa asuntoa. Vessan ja keittiön vesikalusteet on (yleensä) taloyhtiön heiniä, eli huoltomies korjannee ne ihan ilmaiseksi ja taloyhtiö maksaa, myös ne varaosat. Rikkoutuneen sisäoven taas maksaa asukas.
Samoin esim. parvekkeen ovi ja ikkunoiden ulkopuoli kuuluu taloyhtiölle, sisäosat asukkaalle. En muista yksityiskohtaisesti noita, googlaamalla varmaan löytyy.
Meillä on pieni rivitaloyhtiö: ei huoltoyhtiötä, ei talonmiestä eikä ketään asukasta, joka tekisi huoltohommat. Jos tulee jotain korjaamisen tarvetta, otetaan yhteys isännöitsijään, joka tilaa ammattilaisen paikalle, mikäli homma kuuluu taloyhtiölle. Osakkaalle kuuluvissa korjaustöissä osakas huolehtii ammattilaisen palkkaamisesta itse. Siksi kannattaa kysyä asiaa isännöitsijältä.
joko huoltoyhtiön sopimuksella, talomiehen palkkaamisella tai joku asukas tekee...insinööri tms. huoltoyhtiön palkkion säästämiseksi
saat varmimman vastauksen juuri teidän yhtiönne käytännöistä.