Olen ihan shokissa, sain kuulla, että minulla on ehkä 2-tyypin diabetes
Kellään suvussa ei ole, ykköstyyppiä kyllä löytyy. En ole ylipainoinenkaan, mutta vasta 45-vuotias!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se saattaa tulla normaalipainoisellekin jos on huonot elämäntavat. Tätini mies lipitti aina cokista/poltti tupakkaa. Muista syömisistä en tiedä, mutta oletan niidenkin olleen epäterveellisiä. Hän ei ole ylipainoinen ja silti tuli diabetes.
Eihän se ylipaino itsessään mitään diabetesta aiheuta, vaan se ruoka, millä se ylipaino on hankittu. Normipainoisella se syöty ruoka on myös aiheuttaja.
Osalle vaikuttaa ruokavalio ja ylipaino, mutta myös perinnöllinen taipumus vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se saattaa tulla normaalipainoisellekin jos on huonot elämäntavat. Tätini mies lipitti aina cokista/poltti tupakkaa. Muista syömisistä en tiedä, mutta oletan niidenkin olleen epäterveellisiä. Hän ei ole ylipainoinen ja silti tuli diabetes.
Just tämän takia häpeän, kun ihmisillä on tällaisia ajatuksia ja mielipiteitä.
apMitä tarkoitat?
Minhän tämä ihminen minua pitää, jos vertailee johonkin röökaajaan ja sokerilimun litkijään. Varmaan ihan huonona sitten.
apEikä verrannut, eihän sun syömisistä ja juomisista täällä kukaan tiedä.
No eihän sitä tarvitsekaan tietää verratakseen minua sokerilimuja litkiviin röökaajiin. Vai eikö tuo liittynyt minuun mitenkään? Miksi se sitten piti minulle tulla kertomaan? Tai muille?
ap
Meillä lapsella tyypin 1. Tekisin mitä vaan, että saisin sen siirrettyä itselleni. Aikuisena aika paljon helpompi, myös kakkonen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sua siinä shokeeras?
Mulla on kakkonen ollut nyt viisi vuotta. Hallinnassa on. Syön yhden tabletin päivässä ja ruokavalio on valitettavasti toisinaan mitä on.. On ylipainoa ja silti liikun.
Hui! Toivottavasti olet tietoinen mitä kaikkea tyypin 2 diabetes aiheuttaa? Se ei ole mikään pikkujuttu vaan jos et tee asialle mitään asiat tulevat pahenemaan.
Hei, tärkein on sokerien tasapaino. Oikein hyvin voit syödä normaalisti, kunhan huomioit ateriavälit ja löydät hyvän insuliinin. Insuliinia ei kannata pelätä, se vain helpottaa arkea.
Nykyään aikuisiällä puhkeaa paljon diabetesta, kaikki ei ole tyyppiä 1 tai 2. Hyväkuntoista ystävääni hoidettiin pitkään tyypin 2-hoidolla. Olikin aikuisiällä puhjennut ykkönen, ja nyt hänellä oikealla hoidolla arvot erinomaiset vs. ruokavalio+pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tärkein on sokerien tasapaino. Oikein hyvin voit syödä normaalisti, kunhan huomioit ateriavälit ja löydät hyvän insuliinin. Insuliinia ei kannata pelätä, se vain helpottaa arkea.
Nykyään aikuisiällä puhkeaa paljon diabetesta, kaikki ei ole tyyppiä 1 tai 2. Hyväkuntoista ystävääni hoidettiin pitkään tyypin 2-hoidolla. Olikin aikuisiällä puhjennut ykkönen, ja nyt hänellä oikealla hoidolla arvot erinomaiset vs. ruokavalio+pillerit.
Mitenköhän se erotettiin? Kuten sanoin, suvussani on monta 1-tyypin diabeetikkoa. Ja sille, jonka lapsella on ykköstyyppi, ymmärrän, ykkönen on aivan eri asia, vakavampi siis. Mutta silti ei tätäkään nyt mielellään otttaisi...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sua siinä shokeeras?
Mulla on kakkonen ollut nyt viisi vuotta. Hallinnassa on. Syön yhden tabletin päivässä ja ruokavalio on valitettavasti toisinaan mitä on.. On ylipainoa ja silti liikun.
Hui! Toivottavasti olet tietoinen mitä kaikkea tyypin 2 diabetes aiheuttaa? Se ei ole mikään pikkujuttu vaan jos et tee asialle mitään asiat tulevat pahenemaan.
Ei jeesus mikä kommentti. Luultavasti kirjoittaja tietää vähän enemmän kuin sinä. D seuranta on tarkkaa, tietoa annetaan paljon. Jos kirjoittaja sanoo että hallinnassa, se tarkoittaa ettei nuo riskit juuri poikkea muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se erotettiin? Kuten sanoin, suvussani on monta 1-tyypin diabeetikkoa. Ja sille, jonka lapsella on ykköstyyppi, ymmärrän, ykkönen on aivan eri asia, vakavampi siis. Mutta silti ei tätäkään nyt mielellään otttaisi...
ap
Oireista. Tuli öisin hypoja paljon, samoin nousi pienestä määrästä tiettyä hiilaria arvot todella korkeille. Ja myös laski niin että öisin heräsi tärinään yms.
Itselläni todettiin 38-vuotiaana 2-tyyppi. Terveet elämäntavat, paino 57kg, ei minkäänlaista sukurasitetta. Kaikkiin asioihin ei voi itse vaikuttaa.
Eikö se kakkonen tule nimenomaan elintapojen ja geeniperimän seurauksena? Olen aina ymmärtänyt niin. Minun suvussani on kakkosta sairastavia paljon, joten pelkään myös itse saavani sen. Olen ylipainoinen. Yritän toki parantaa syömistä ja liikun päivittäin.
Nykyään haiman toiminnanhäiriöitä voi tulla myös infektion seurauksena. Diabetes ei enää ole niin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ylipaino itsessään mitään diabetesta aiheuta, vaan se ruoka, millä se ylipaino on hankittu. Normipainoisella se syöty ruoka on myös aiheuttaja.
Osalle vaikuttaa ruokavalio ja ylipaino, mutta myös perinnöllinen taipumus vaikuttaa.
Kyllä, mutta se perinnöllisyyskin vaati sen huonon syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni todettiin 38-vuotiaana 2-tyyppi. Terveet elämäntavat, paino 57kg, ei minkäänlaista sukurasitetta. Kaikkiin asioihin ei voi itse vaikuttaa.
Kyllä voi, varsinkin diabetekseen. Ravinnolla.
Ei tarvitse uskoa,mutta totta on, että olen diabetesta hoitava lääkäri, sis el.
Totta on.
Jos olet solakka ja saat diabeteksen, se todennäköisesti ei liity syömiseen tai mihinkään muuhunkaan mitenkään, vaan saattaa alkaa muistuttaa hieman kilttiä ykköstyyppiä, jossa tauti hoidetaan insuliinilla. Mikään ei ole sinun vikasi, äläkä mene mihinkään shokkiin silloinkaan, jos insuliinista joskus puhutaan. Mahdollisesti menee tableteilla, mutta jos kummallisesti alat laihtua, pyydä päästä kokeneisiin käsiin hoitoon. Jos olet pyöreä, tauti voi olla toisenlainen. Apua löytyy joka tapauksessa!
Tsemppiä vaan!
Ykkönen ja kakkonen erotetaan laboratoriokokeilla. Ykkösessä on gad - vasta-aineita sekä matala c- peptidi. Lisäksi, jos on ketoasidoosin merkkejä laboratoriokokeissa, viittaa tauti ykköseen. Jos tilanne on aluksi hankala eli todella korkeat sokerit, aloitetaan hoitamaan kuin ykköstä, ja katsellaan rauhallisessa vaiheessa rauhallisesti uudelleen se hoito.
Cat kirjoitti:
Ykkönen ja kakkonen erotetaan laboratoriokokeilla. Ykkösessä on gad - vasta-aineita sekä matala c- peptidi. Lisäksi, jos on ketoasidoosin merkkejä laboratoriokokeissa, viittaa tauti ykköseen. Jos tilanne on aluksi hankala eli todella korkeat sokerit, aloitetaan hoitamaan kuin ykköstä, ja katsellaan rauhallisessa vaiheessa rauhallisesti uudelleen se hoito.
Kiitos tiedoista!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskikö lääkäri jotenkin muuttamaan elintapoja, jos et ole ylipainoinenkaan?
En ole vielä tavannut lääkäriä. Verikoe otetaan uudestaan, koska olin unohtanut olla syömättä vaadittavat 10-12 tuntia. Ei tosin paljon puuttunut, eli olin ollut ennen verikoetta 9h 40min syömättä.
ap
Vaikka sinulla ei vielä olisikaan diabetesta etkä siksi saa mittaria etkä liuskoja niin osta ne itse.
Uusi mittari ja lansettisetti Diabeteskaupassa maksaa alle 50€ ja 50 mittaliuskaa n 30€. Tarkista yhteensopivuus, edes kaikki saman valmistajan tuotteet eivät ole yhteensopivia.
Huuto.netissä saat puoleen hintaan, katso liuskojen vanhentumis aika jos säästät. Olen kokeillut pari vuotta sitten vanhentuneita liuskoja, samat tulokset antavat vielä.
Jos et ole vielä sairastunut mutta sanovat että voit sairastua mittaa vähintään kerran kuukaudessa pari tuntia aterian jälkeen. Laita kuukausittainen hälytys puhelimeen että muistat.
Mittasin muutaman vuoden vaimoni verensokeria muutaman kuukauden välein, kun näytti että on nousemassa sanoin että käy lääkärissä.
Puoli vuotta meni että hän ei ollut kotona kun mittasin oman verensokerini eikä hän ollut itse kertaakaan mitannut vaikka olin hankkinut hänelle omat välineet. Sattui liikaa sormeen hänen mielestään. Lääkärissäkään ei tietenkään ollut muistanut mainita asiasta.
Verensokeri oli 29,9. Luulin että mittarissa on vikaa, toisella mittarillakin yli 28. Lääkäriin, kolme päivää sairaalassa ja insuliinia melkein vuoden ennen kuin saatiin tableteilla hoidettavaksi.
Reikä sormeen kerran kuukaudessa olisi säästänyt insuliinilta ja sadoilta sormikivuilta.
En minäkään liian usein mittaa, yleensä kuitenkin vähintään kerran kuukaudessa, ennen lääkärillä käyntiä tietysti 5 päivää 6-8 kertaa päivässä. Laihduttamalla vältyin lääkkeiltä, paino noussut taas,nyt pitää lopettaa ja käydä uimassa.
Kiitos! Ihan järkyttävä viidakko jos pitäisi päättää, millainen ruokavalio peruuttaa alkaneen diabeteksen. Oikeastaan kaikki suunnat vakuuttavat peruuttavansa sen. Jopa fruitaristit, aivan tosissaan. Ja ei voi epäillä, etteikö heissäkin ois niitä, joilla niin on käynytkin. Ei todella pystyisi tietämään, mihin uskoa. Ehkä paras valita sellainen tapa, josta itse pitäisi eniten.
ap