Mikä kipu muistuttaa synnytyksen supistuksia?
Esim. Onko se samanlailnen kipu alamahassa ku menkat paitsi 2x pahempi?
Kertokaa miltä se tuntuu
Kommentit (62)
Kolme kertaa olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Mekkakipu*100 oli kai aika hyvä vertauskuva. Yhdellä kerralla laitettiin oksitosiinia suoneen ja se oli kaikista kivuliain synnytyksistäni. Muistan, että olin vähän kuin kuplassa sen kivun kanssa. En nähnyt selvästi kuin ehkä metrin päähän. Neljättä ei tule.
Mulla käynnistetyssä synnytyksessä supistukset alkoivat samanlaisina kuin kovat kuukautiskivut, mutta kovenivat pian täysin tunnistamattomiksi. Luonnollisesti käynnistyneessä synnytyksessä ne tuntuivat alkuun vatsakrampeilta (kuin ruokamyrkytyksessä), mitä tuntemusta en ole tainnut kuulla keltäkään muulta.
Kipu luokassa vastaa kovaa hammassärkyä ! Todella kovaa sellaista.
Minä taas inhosin supistuksissa sitä, että välissä oli se tauko. Sen tauon sitä vaan pelkäsi ja odotti seuraavaa supistusta, sillä supistuksen aikana koin valtavaa oksetusta ja oksensinkin monta kertaa.
Onko kellään synnyttäneellä ollut joku paha murtuma? Onko synnytyskipu vai murtumasta johtuva luukipu pahempi? En tarkoita nyt mitään pientä hiusmurtumaa vaan pahaa murtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Kipu luokassa vastaa kovaa hammassärkyä ! Todella kovaa sellaista.
Kova hammasjuuren särky on ihan helvetillinen kokemus, mutta sitäkin on joutunut sietämään pari vrk ennen kuin pääsee hammaslääkäriin. Jos selvisin siitä niin selviänkö synnytyksestä ilman kivunlievitystä?
Elämän parhaat hetket kirjoitti:
Niin on se kuukautiskipua x 50, mutta se on luonnollista ja "positiivista" kipua, minkä kestää, kun pysyy rauhallisena ja keskittyy syvään hengittämällä. Suosittelen käsillä nojaamista johonkin, jalat lattiassa siis. Supistuksen voi kuvitella meren aalloksi, joka menee aina ohi...
Niin jos menee....... kohdun kaulakanavaan laitetut synnytyksen käynnistävät geelit aiheuttivat tauottomat supistukset jotka eivät kuitenkaan saaneet kohdunsuuta avautumaan.18h ...vetti :(
Mulla ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja (alapeukuttakaa vaan) joten ennen ekaa synnytystä ei ollut mitään käsitystä kivun luonteesta. Koko vatsan ja selän jättisuonenvetoon minäkin sitä vertaisin.
3 synnytystä ilman kivunlievitystä, niistä 2 käynnistettyjä.
sama kuin jos pukkaa jalkapallossa kovaa keskitystä
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään synnyttäneellä ollut joku paha murtuma? Onko synnytyskipu vai murtumasta johtuva luukipu pahempi? En tarkoita nyt mitään pientä hiusmurtumaa vaan pahaa murtumaa.
Polven punkteeraus taitamattoman lääkärin tekemänä sattui minusta enemmän kuin synnytys. Tosin kesto oli huomattavasti lyhempi, en tiedä olisiko siihen kaiveluun tottunut jos olisi jatkunut tuntikausia.
Anolyyli kirjoitti:
Oletko joskus saanut sähköiskun paimenpojasta tms? Mä kuvailisin omalla kohdallani sitä kipua samanlaiseksi, kun lihakset supistuu äärimmilleen keskivartalossa. Supistuskipu eroaa vaan sillä että se tavallaan alkaa, ja voimistuu kokoajan huippuunsa kun luuli ettei enää enempää voi sattua. Ja sekunnit tuntuu minuutelta tuon kivun kourissa.
Tämä on minunkin kokemus eli sattuu niin paljon , että luulee, että taju lähtee ja sitten sattuu vielä potenssiin neljä. Hetkeksi helpottaa ja seuraava supistus on vielä kivuliaampi. Mulla on nilkasta jalka murtunut ja se ei tuntunut miltään synnytyskipuun verrattuna.
Tokalla kertaa synnytys käynnistettiin ja tuntui, että kipu oli heti alusta lähtien tapissa puolentoista tunnin ajan- ei siis tullut sitä lepo aihetta ollenkaan. Kolmas syntyi vuosi tokan muksun jälkeen ja ilmeisesti paikat oli vielä löysät ja oli vähiten kipuja.
Menkkakipu on minusta ainakin sellaista jomottavaa. Synnytyskipu on sellaista korkeintaan ihan alussa kun ei olla vielä tositoimissa. Supistukset on kramppeja joihin liittyy ripivä venymiskipu alapäässä. Mulla on ärtyvän suolen oiryhtymä, ja minusta ripulikrampit on lähinnä synnytyskipua. Paitsi se venymiskipu puuttuu. Kuvittele vaikka lihasrevähdys siihen lisäksi :D
t. viisi lasta ilman kipulääkitystä synnyttänyt
Vähän ohiksena, mutta saako synnytyksessä syödä jotain? Olen kokenut, että minulla on kaikenlaisiin kipuihin aina auttanut vähän sellaiset hyvin ärjyt salmiakit, siis sellaiset missä on paljon sitä salmiakkijauhoa sisällä. Saankohan syödä niitä koko synnytyksen ajan?
Mun mielestä se tuntui siltä, kuin munasarjoihin ja selkärankaan olisi asennettu rautavaijerit ja niitä vedettäisiin alaspäin. Oksetti ja kipu oli raivostuttava.
Itselläni synnytys kesti 48 tuntia, ei edennyt ja sain sektion.
Äitini kuvaili sitä, että se on kuin kuukautiskipua. Hänelle oli kätilö motkottanut, miksei ollut sanonut, että supistukset ovat alkaneet, kun ei ollut tajunnut, kun oli niin samanlaista.
Ehkä suvussa aika kovat kuukautiskivut.
Itsellänikin oli aikaisemmin ihan helvetilliset. Sellaiset, jotka myös säteilevät reisiin. Näin vanhemmiten laantuneet. Mutta itselläni on inkivääritee helpottanut kuukautiskipuja yhtä hyvin kuin särkylääke. Saako synnytystä ennen tai aikana juoda teetä? Tepsisikö se?
Kuukautiskivussa on prostaglandiinit, mitkä saavat kohdun kouristelemaan ja hapenpuutteiseen tilaan, josta syntyy kipua.
Vierailija kirjoitti:
Anolyyli kirjoitti:
Oletko joskus saanut sähköiskun paimenpojasta tms? Mä kuvailisin omalla kohdallani sitä kipua samanlaiseksi, kun lihakset supistuu äärimmilleen keskivartalossa. Supistuskipu eroaa vaan sillä että se tavallaan alkaa, ja voimistuu kokoajan huippuunsa kun luuli ettei enää enempää voi sattua. Ja sekunnit tuntuu minuutelta tuon kivun kourissa.
Tämä on minunkin kokemus eli sattuu niin paljon , että luulee, että taju lähtee ja sitten sattuu vielä potenssiin neljä. Hetkeksi helpottaa ja seuraava supistus on vielä kivuliaampi. Mulla on nilkasta jalka murtunut ja se ei tuntunut miltään synnytyskipuun verrattuna.
Tokalla kertaa synnytys käynnistettiin ja tuntui, että kipu oli heti alusta lähtien tapissa puolentoista tunnin ajan- ei siis tullut sitä lepo aihetta ollenkaan. Kolmas syntyi vuosi tokan muksun jälkeen ja ilmeisesti paikat oli vielä löysät ja oli vähiten kipuja.
Niin ja unohtui sanoa, että kaikissa synnytyksessä oli ilokaasu kivun lievitykseen ja Ekassa vielä paracervikaalipuudutus.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta saako synnytyksessä syödä jotain? Olen kokenut, että minulla on kaikenlaisiin kipuihin aina auttanut vähän sellaiset hyvin ärjyt salmiakit, siis sellaiset missä on paljon sitä salmiakkijauhoa sisällä. Saankohan syödä niitä koko synnytyksen ajan?
Jos on vaara että joudut sektioon niin et voi. Ja aika usein yrjöttää. Mutta ota mukaan.
Rentouttaminen auttaa oikeesti, opettele se ja hengittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaara että joudut sektioon niin et voi. Ja aika usein yrjöttää. Mutta ota mukaan.
Rentouttaminen auttaa oikeesti, opettele se ja hengittäminen.
Olen miettinyt tuota sektioriskiä syömisen kannalta. Mutta jotkut täällä sanovat, että heidän synnyt kesti 2 vrk. Pakkohan sinä aikana on syödä jotain. Johan siinä nälästä jo pyörtyy muuten. Vai meneekö tipassa koko ajan jotain ravintoliuosta?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas inhosin supistuksissa sitä, että välissä oli se tauko. Sen tauon sitä vaan pelkäsi ja odotti seuraavaa supistusta, sillä supistuksen aikana koin valtavaa oksetusta ja oksensinkin monta kertaa.
Jos voi siinä tauolla hengähtää ja päästää irti, niin synnytys etenee nopeammin. Oksentamisen tunnekin tulee kun hengitys jää rintakehään eikä tule syvään palleasta. Kun yläkroppa kramppaa ja jännittää kilpaa alakropan kanssa, on seurauksena että koko synnytys pitkittyy. Siksi ponnistusvaiheessakin neuvotaan että älä ponnista kasvoilla vaan pidä kasvot rentoina ja työnnä vain alakropalla. Vaikka tekee mieli punnertaa kasvot rusinaksi niin se vain haittaa.
Ei ole koskaan ollut menkkakipuja joten en tiedä miltä se tuntuu.
Synnytyssupistukset olivat kuin oikein pahassa vatsataudissa x 10. Tosin kipu tuntui mös selässä ja reisissä.
Olen synnyttänyt kolmesti enkä koskaan kauempaa kuin 7 h, joten en ehkä ole kyllä kovin hyvä kuvailemaan tätä asiaa.