Saisko heteroilta vastauksia tähän "ongelmaan"?
Olen mies ja naimisissa miehen kanssa. Kokeeko heterot sen tyrkyttämisenä jos puhun hänestä 'miehenäni'? Tuntuu että käytän mitä termiä vain niin joku siitä pahoittaa mielensä.
Jos käytän sanaa "minun mieheni", niin se koetaan seksuaalisen suuntautumisen alleviivaamisena tai tyrkyttämisenä. Jos taas sanon "minun puolisoni/kumppanini" niin se koetaan joko salailuna tai taas sen alleviivaamisena, että kumppanin sukupuoli ei ole tiedossa. Jotkut homot saattavat käyttää sanaa "vaimo" miespuoleisesta kumppanista, mut itselleni tuo ei sovi ja kuulostaa typerältä kun kyseessä on kuitenkin mies. Ja tuon joku saattaa katsoa valehteluksi koska vaimo viittaa naiseen :D
Eli mitähän sanaa nyt sopis käyttää ettei joka kerta joku valittais? Luulin ettei tämä ole edes ongelma mutta olen nyt pari kertaa törmännyt että joku on tuota sanavalintaa kommentoinut.
Kommentit (27)
Puhu siitä etunimellä. Päätelkööt siitä mitä haluavat.
Mulle luontevin olisi se "mies" ihan niin kuin nainenkin sanoisi miespuolisesta aviopuolisosta. Mutta olenkin hyvin avoin kaikille seksuaalisuuden muodoille, joten en tiedä edustanko keskimääräistä heteromielipidettä :D.
Kannattaa vaan alkaa itse riehumaan jos joku mies puhuu vaimosta tai nainen miehestään, että " älä työnnä sitä heterouttas mun naamalle! "
Kyllä sinulla on täysi oikeus puhua aviomiehestäsi miehenäsi. Outoa, että joku kokisi tällaisen termin seksuaalisuuden korostamisena..?
Käytä sitä termiä mikä tuntuu sinusta itsestäsi luonnollisimmalta käyttää. :)
Voit käyttää juuri sitä nimitystä, joka tuntuu itsestäsi sopivalta.
"Puoliso" ja "mies" kuulostavat mielestäni hyvältä, samoin tuo ehdotettu etunimen käyttö.
Ei ole teidänkään elämä helppoa. Toimisko aviopuoliso nimitys? Ja, mitä väliä jos joku mielensä pahoittaa moisesta?
Ei ole koskaan ollut väliä, tosin tuossa tulee kerralla selväksi eikä tule mitään noloja väärinkäsityksiä kuulevalle osapuolelle
Mua ei häiritse kenenkään homous tai puolison sukupuoli. Mieluummin itse käytän sanaa puoliso kuin sanaa "mieheni", koska en häntä omista ja omistuspääte siksi tökkii.
Ja vielä useammin käytän hänen etunimeään.
Olen nainen ja puhun vaimostani ihan vaan vaimona, vielä toistaiseksi kukaan ei ole kommentoinut asiaa paitsi yhden kerran joku sanoi "tarkotit varmaan miehes?". Tähän vastasin vain että eikun ihan vaimoani tarkoitin ja keskustelu päättyi siihen :)
No et ole edelleenkään mies etkä naimisissa miehen kanssa. Et ole myöskään naimisissa sen mielikuvitusvaimosi kanssa.
Sano ''minun puppeni'' tai ''minun pikku rectumotus''.
Mun mielestä puoliso on varsin käypänen nykypäivänä. Ei se kenellekään kuulu, mitä sukupuolta minun puolisoni on.
Monet heterot käyttää tuota *puolisoa* ajattelematta sen kummemmin ettei siitä selviä sukupuoli. Eikä sen tarvitse selvitä jos sillä ei ole kontekstin kannalta merkitystä. Mulle ei särähdä korvaan mikään termi paitsi emäntä/isäntä koska ne on sanoina vain niin kamalia =D
Ketään ei kiinnosta vaikka kutsuisit omaks Antonioksi!
Jos joku rupee jatkossa jotain inisemään, esitä hänelle tuo sama kysymys, ja käytä sitten hänen toivomaansa sanaa (puoliso, mies tms.) hänen korvilleen.
Jos tiedät toisen kutsuvan omaansa tietyllä sanalla, käytä vastaavaa sanaa omastasi. Jos rupeaa inisemään, sanot että "mutta nimitithän sä itekin sun puolisoa puolisoksi/mieheksi/vaimoksi".
Jos muiden mielipiteet ei kiinnosta ja joku rupee inisemään, kysy: "Reagoitko samalla tavalla, jos joku hetero käyttäisi samaa sanaa puolisostaan kuin minä käytin?" Pohtikoon sitä.
Parempi/huonompi/toinen puoliskoni?
Mitäs jos vaan lopettaisit, nimittäin sen ajattelemisen, että mitä muut sinusta ajattelee?
Ei ole tullut mieleenkään, että tuollaisestakin voi joku pahastua. Voi hyvänen aika. No, otat vaan kuule sellaisen asenteen, että se pahastuminen on pahastujan ongelma, ei sinun!