Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyssuositukset ahdistaa!

Vierailija
29.01.2018 |

Niin, että täysimettää pitäisi puoli vuotta. Käytännössä siis puoli vuotta istut vauvan kanssa kotona ja olet saatavilla ihan koko ajan. Jos annat edes silloin tällöin korviketta, oletkin vain osittaisimettäjä ja täysimetys on mennyt ihan pilalle. Sitten kukaan ei edes koskaan perustele tätä, että MIKSI se stnan puolen vuoden täysimetys on niin äärimmäisen iso ja tärkeä asia. Ja joo, en ole täysimettäjä, koska mieheni tekee kaikkensa, että en pysty sitä olemaan. Pilalla jo koko homma. Ja en voi pumpata omaa maitoa pulloon, koska ei heru.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun miehesi sotkee imetyksen? Nyt en tajua.

Vierailija
2/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who:n sivuilta voi lukea perusteluja suositukselle. Toisaalta jos et halua imettää, älä imetä. Mitäpä se kenellekään kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naiset ovat nykyään kyllä aivan onnettomia tapauksia.

Ok, kerro sitten mikä sinua ahdistaa, niin voin tulla kertomaan miten onneton tapaus olet! Mikään ei saisi nykyään ahdistaa. Olet varmaan näitä vahvoja (ilkeitä) vanhenevia naisia, joiden nuoruudessa naiset oli rautaa ja ikinä ei valitettu mistään.

Ap

Vierailija
4/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Who:n sivuilta voi lukea perusteluja suositukselle. Toisaalta jos et halua imettää, älä imetä. Mitäpä se kenellekään kuuluu.

Tiedän kyllä imetyksen hyödyt, mutta sitä ei taida WHO kertoa, että miksi se kaataa koko homman, jos satunnaisesti antaa korviketta vauvalle.

Ap

Vierailija
5/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne henkoht yhtään mammaa joka pystyy täysimetykseen.. Meillä ei tullut ekat 2kk tarpeeksi maitoa,nyt 3-5kk tulee ja vain muutama pullo mennyt...En ota stressiä.Tai kohta otan kun onkin pullolakossa juuri nyt...Mutta ihan hyviä poikia siskollakin täyskorvikkeella tullut.

Vierailija
6/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittaisimetyskin on ihan hyvä vaihtoehto. Ja muutenkin Suomessa usein annetaan maisteluannoksia kiinteästä ruoasta jo neljän kuukauden iästä lähtien.

Lähinnä se puoli vuotta on se raja kun mikätahansa lapselle sopiva maito on vauvan pääasiallinen ravinnon lähde tuli se sitten tissistä tai tölkistä. Ja puolen vuoden iästä pitäisi jo antaa muutakin sapuskaa vauvelille. Pidempi totaalinen täysimetys ei ole suositeltua.

Älä ota paineita. Jos vauva syö, pissaa, kakkaa ja kasvaa niin teet ihan oikein.

Vierailija
7/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puoli vuotta susta oikeesti mahdoton aika uhrata oman lapsen tarpeisiin? Mä olen molempia täysimettänyt 6kk ja sen jälkeen vielä pitkään kiinteiden ohessa. Tiedän muitakin, jotka tähän pystyneet. Eivät koskaan saaneet korviketta, lehmis on vasikoille.

Vierailija
8/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puoli vuotta susta oikeesti mahdoton aika uhrata oman lapsen tarpeisiin? Mä olen molempia täysimettänyt 6kk ja sen jälkeen vielä pitkään kiinteiden ohessa. Tiedän muitakin, jotka tähän pystyneet. Eivät koskaan saaneet korviketta, lehmis on vasikoille.

Ei ole mahdoton aika, mutta kun joskus ei vauva vaan suostu syömään rintaa vaikka päälläni seisoisin. Uhraisin vieläkin enemmän aikaani tähän hommaan, mutta mies vaatii joka vtun inahduksesta, että annetaan nyt sitä korviketta. Ajattelen vain, että nimenomaan se ahdistaa, että on tuollainen ehdoton suositus, joka on pilalla siinäkin tapauksessa, että vauva saa 90-95 % ravinnosta joka tapauksessa rinnasta.

Vierailija
9/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin täysimetykseen 6kk (ja lopetin imetyksen vasta 1v+) toisen lapseni kohdalla, koska oli vaan helppoa ja hänelle ei kelvannut tuttipullot. Toisen taas kans oli yhtä h......iä koko homma; pari kk osittaisimetystä ja kaikkeni yritin. Imetyksen lopetus oli molemmille helpotus. Tämä selvensi mulle asiaa; imetys voi todellakin olla lapsesta kiinni. Molemmista kasvanut täyspäisiä terveitä nuoria miehiä.

Vierailija
10/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis muakin ahdisti tuo nimenomainen täysimetys. Jos sanoin että imetän ja välillä pumppaan maitoa ja välillä annetaan korviketta niin jo oli joku jo kyselemässä että miksi en TÄYSimetä? Puoli vuotta on kyllä niin lyhyt aika että kyllä nyt jokainen jaksaa..jne. No mä en jaksanut, vaan välillä isä syötti vauvaa yöllä että mä sain nukkua. Imetyksen lopetin kokonaan kun vauva oli 6kk.

Ei mulle täysimetys ollu mikään meriitti, vaan lähinnä ärsyttävää tuputtamista. Äitejä muutenkin syyllistetään ihan liikaa ja ihan samalla tavalla yösyötöt voi hoitaa isäkin.

Vierailija
11/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva ei suostu ottamaan rintaa hänellä ei varmaankaan ole nälkä? Jos paino nousee ja virtsaa vähintään viidesti päivässä, kaikki ok. Ei tarvitse korviketta siis varmuuden vuoksi. Terve vauva syö, jos on nälkäinen. Jos imetyksen turvamerkit rivät täyty, eikä lapsi syö vaikka rintaa tarjotaan, vie lääkärille.

Vierailija
12/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa, vaan imetät sen aikaa kun pystyt, imettäminen on lapselle aina hyödyksi, vaikka lapsi saisi vaan hieman äidinmaitoa, on se parempi, kuin ei ollenkaan.

Vauvalle aletaan 4kk iässä tarjoamaan soseita, äidinmaito tai korvike ei yleensä riitä pitämään nälkää, kylläinen vauva nukkuu paremmin ja riittävä ravinnon saanti on kasvuun tärkeää.

Vierailija
13/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, että ahdistaa. Pulloa ei suositella, koska se sotkee imetyksen. Toisaalta taas vauva ei usein huoli pulloa jos ei ole siihen totutettu ja äitin on todella vaikea sopia mitään menoa johon ei voi ottaa vauvaa mukaan. Itsellä esim. hammaslääkäri j pelko siitä, että ajat myöhässä tai toimenpide pitkittyy. Myös hierojalla olisi ollut hyvä käydä, mutta ei vaan uskaltanut. Oma vauva saattoi välillä lähes asua rinnalla. Eikä koskaan tiennyt koska tulee tiheän imun kausi. Minun maidontuotanto ei päätä huimannut, mutta kasvua tuli neuvolan mukaan kuitenkin riittävästi. Pitää vaan luottaa omaan maidontuotantoon ja antaa vauvan tilata tarpeensa maitoa, vauvan tahtisesti toki. Tuntui pahalle ajatella, että vauva on itkenyt nälkää lähes koko sen ajan, kun olen ollut pois.

Vierailija
14/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon päättänyt olla stressaamatta tuollaisesta. Itse imetän ja vauva saa pari-kolme korvikepurkkia kuussa kun on isovanhemmille hoidossa. Pidän silti itseäni täysimettäjänä :) Ei parit korvikkeet mitään täysimetystä pilaa. (Ja nyt odotellaan kuinka täydelliset mammat tulee tästä kaakattaan :D)

Vierailija
15/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korviketta vaan hyvällä omatunnolla. Ihan liioiteltuja imetyksen hyödyt. Monet allergialapset täysimetettyjä. Täysimetys on vaan äitien naurettavaa pätemistä. Isät mukaan syöttöhommiin :)

Vierailija
16/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki kolme lasta täysimetetty 6 kk ikään saakka ja osittain imetetty reilun vuoden ikään. Itse en pystynyt pullotouhuihin koskaan, sillä omat rinnat tulee liian täyteen maitoa ja sitten niitä saa kaalinlehdillä ja vaikka millä pehmitellä ja itkun kanssa yrittää saada tyhjemmäksi. Puhutaan, että imetyksessä toteutuu kysynnän ja tarjonnan laki, mutta ei ne maidot tule juuri sopivasti. Kun kuopus oli flunssassa pari päivää, eikä syönyt/imenyt kunnolla, minulla oli hirveät tuskat rinnoissa ja uhkana rintatulehdus. Pulloruokinta on ihan ok, jos rinnat siihen sopeutuu. Enää minulla ei ole imetettäviä ja hyvä niin.

Vierailija
17/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap (mutta tämäkin on tosiaan vain suositus) muuttamaan asennettasi. Tästä maailmasta tulee sinulle todella, todella ahdistava paikka, jos ahdistut imetyssuosituksista. Suosittelen ottamaan järjen käteen ja ymmärtämään, että kysymys on suosituksista. Se ei ole mikään laki etkä joudu vankilaan, jos et täysimetä puhdasoppisesti.

Kun lapsesi kasvaa, törmäät virallisiin nukuttamissuosituksiin, lasten liikkumissuosituksiin, pienten lasten ravintosuosituksiin, ruutuaikasuosituksiin jne.

Jokaisen suosituksen takana on hyvää tarkoittava viranomainen ja kasapäin päteviä tutkimustuloksia. On hyvä ymmärtää, miksi suositellaan, niin kuin suositellaan. Esimerkiksi sille on perusteet, miksi suositellaan, että vauvoja imetetään pitkään.

Mutta tietenkin, tietenkin on jokaisen vanhemman asia päättää, miten juuri heidän perheessään toimitaan.

Älä ahdistu, nauti elämästäsi ja vauvastasi.

Vierailija
18/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suosituksiin takertuminen on se ongelma. Ajattele, että monissa maissa nämä suositukset ovat ihan erilaisia eivätkä ole sukupuuttoon kuolleet sielläkään.

Suosituksia laaditaan isolle massalle. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä. Jos et itsekään syö täysin valtion ravitsemussuositusten mukaisesti mutta mielestäsi kuitenkin ihan järkevästi, eikö sama riitä muillakin elämänalueilla?

Suositus ei myöskään ole sama asia kuin määräys. Toimi niin kuin se teille sopii, ei sinun kuulu muita miellyttää kaikessa.

Vierailija
19/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo todettu, suositukset ovat suosituksia, ja te teette niin kuin teidän perheellenne on parasta.

Täysimetyksen määritelmä on tosiaan aika tiukka, mutta se on kansainvälinen määritelmä. Omat täysimetykseni ovat menneet "pilalle" jo synnytyssairaalassa, missä vauvani ovat saaneet luovutettua äidinmaitoa. Lehmänmaitoaltistusta olen silti pyrkinyt lapsillani pikkuvauva-aikana välttämään, koska se lisää mm. diabetesriskiä.

Vierailija
20/26 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää olla saatavilla. Ei pienen lapsen äiti saa lähteä minnekään lapsensa luota. Voi kiertää joskus talon, mutta sekin on todellinen poikkeus. Itse tein sen kerran. Sitten kerran sain leikata omat kynnet, se oli todellinen hetki itselle. Ei ole tarkoitettukaan, että pienen lapsen kanssa olisi omaa aikaa. Kestä se.