Minulle jää nettona käteen kuukaudessa 2600 euroa ja olen kolmen lapsen yh. Olenko rikas vai köyhä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Etkö hallitse edes nettotulon käsitettä?
Ei siihen lasketa lapsilisiä ja elatusapuja. Jos tosiasiallinen käteen jäävä summa on tätä luokkaa tukineen ja asut vuokralla, niin kyllä melko köyhä olet.
Neljän hengen säällisestä asunnosta maksat missä tahansa tonnin ja pääkaupunkiseudulla paljon enemmänkin, sen lisäksi kaikki kulut: sähkö, vakuutukset ym. Sitten kolmen lapsen menot.. huh, huh.
Saa siinä kirppareilla ravata ja anoa vapaapaikkoja harrastuksiin.
Jos 12 henkinen perhe mahtuu asumaan hyvin pienessa kaksiossa, niin kyllä keskikokoine yksiö riittää hyvin nelihenkiselle perheelle.
Pitää olla 5000€ palkkabrutto, että käteen jää tuo 2600€, kunnasta riippuen noin 30 veroprosentilla.
Olet keskituloinen. Rikkaasta en osaa sanoa, kun et kertonut omaisuuttasi, ainoastaan tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa koska sinulla on kolme lasta. Suomessa yksi lapsisen yh-perheen köyhyysraja on 1541 euroa.
Perhe / Pienituloisuusraja, käytettävissä olevat tulot e/kk
1 aikuinen / 1185
1 aikuinen ja 1 lapsi alle 14 v / 1541
2 aikuista / 1778
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi alle 14 v / 2133
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta alle 14 v / 2489
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi 14-17 v / 2371
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta 14-17 v / 2963
Ei vitsi olen hyvä (brutto)palkkainen tj, jonka puoliso on kotona, ilman tukia ja minulle jää 5000€ palkasta nettona 2800€ ja kaksi lasta, ihan turhaa oli opiskella maisteriksi ja nyt sitten käydä töissä, kun siitä ei jää mitään käteen. Sitten on satojatuhansia, kun istuu perse homeessa kotona ja nostee samat tukiaisina.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla 5000€ palkkabrutto, että käteen jää tuo 2600€, kunnasta riippuen noin 30 veroprosentilla.
Ei nyt sentään. 5000 brutosta jää käteen kolmisen tonnia. Veroprosentti lienee 28-29. Nimim. 5500 ja 30.
Ja aloittajalla oli kaikki tulot tuossa luvussa. Tarkoittanee myös elareita ja lapsilisiä.
Sanoisin jos sinulla on kolme teiniä elätettävänä tuolla summalla,niin olet köyhä,edes kunnon kännyköitä et kyllä pysty jokaiselle ostamaan,tietokoneista ja muista härpäkkeistä puhumattakaan ja ulkomaan matkoista ja lisäksi merkkivaatteista.Rikkaus on aina tapauskohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Tusikinpa. Minulla on brutto 3500 ja netto 2300.
Ei ap ainakaan opettaja ole, niin hyvin tienaa. Mutta eipä häntä voi sanoa rikkaaksi eikä köyhäksi, kun hän ei kerro menojaan. Jos kämppä on maksettu eikä tarvetta autolle/mopoille ole ja lapset vielä ymmärtävät syödä mahansa täyteen koulussa ja harrastavat kirjaston kirjojen lukemista ja lenkkeilyä, ap on oikeinkin hyvätuloinen lapsiperheelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Etkö hallitse edes nettotulon käsitettä?
Ei siihen lasketa lapsilisiä ja elatusapuja. Jos tosiasiallinen käteen jäävä summa on tätä luokkaa tukineen ja asut vuokralla, niin kyllä melko köyhä olet.
Neljän hengen säällisestä asunnosta maksat missä tahansa tonnin ja pääkaupunkiseudulla paljon enemmänkin, sen lisäksi kaikki kulut: sähkö, vakuutukset ym. Sitten kolmen lapsen menot.. huh, huh.
Saa siinä kirppareilla ravata ja anoa vapaapaikkoja harrastuksiin.
Mikä tässä oli väärin arvon alapeukuttajat?
Netto lasketaan verotettavista tuloista. Täysin yksiselitteistä tämä. Jos sen päälle saa muuta, niin sitten saa muuta, mutta ei sitä "nettona" ilmoiteta.
Eli jos ap:n nettotulot ovat tosiaan tuon 2600, siihen saa n. 450 lapsilisiä, minimi elatustukia saman 450, niin onhan tilanne täysin toinen kuin käytettäväissä olisi vain tuo 2600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tusikinpa. Minulla on brutto 3500 ja netto 2300.
Ei ap ainakaan opettaja ole, niin hyvin tienaa. Mutta eipä häntä voi sanoa rikkaaksi eikä köyhäksi, kun hän ei kerro menojaan. Jos kämppä on maksettu eikä tarvetta autolle/mopoille ole ja lapset vielä ymmärtävät syödä mahansa täyteen koulussa ja harrastavat kirjaston kirjojen lukemista ja lenkkeilyä, ap on oikeinkin hyvätuloinen lapsiperheelliseksi.
Heh. Terveisiä täältä opelta jonka ansiotulot 65 000€. Käteen siitä jää riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sentään. Esim. mulla 5150 brutto, netto noin 3050.
Hankala sanoa, sillä riippuu menoista. Itseeni verrattuna en pitäisi sinua rikkaana, mutta hyvätuloisena. Saan itse sairaseläkeläisenä kuussa n. 1200 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään. 5000 brutosta jää käteen kolmisen tonnia. Veroprosentti lienee 28-29. Nimim. 5500 ja 30.
Ja aloittajalla oli kaikki tulot tuossa luvussa. Tarkoittanee myös elareita ja lapsilisiä.
Minulla jää 2800€ nettoa 5500 bruttopalkasta veroprossa muistaakseni 31, muistakaa, että kuntavero vaikuttaa paljon taitaa alimmillaan olla 16,5 ja korkeimmillaan 22,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää 2800€ nettoa 5500 bruttopalkasta veroprossa muistaakseni 31, muistakaa, että kuntavero vaikuttaa paljon taitaa alimmillaan olla 16,5 ja korkeimmillaan 22,5.
Veikkaanpa että saatat saada palautuksia. Mulla on kunnallisäyri 21 ja 5500 brutosta jää käteen sellaiset 3150.
Neljän ihmisen tuloiksi 2600€ on vähän, mutta jos yksin eläjällä on tuollainen nettopalkka, niin kyllä se rikkaan puolelle mun mielestä jo alkaa mennä, palkka lähentelee bruttona jo neljää tonnia, eli yli keskimääräisen palkan.
Vaikea sanoa koska sinulla on kolme lasta. Suomessa yksi lapsisen yh-perheen köyhyysraja on 1541 euroa.
Perhe / Pienituloisuusraja, käytettävissä olevat tulot e/kk
1 aikuinen / 1185
1 aikuinen ja 1 lapsi alle 14 v / 1541
2 aikuista / 1778
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi alle 14 v / 2133
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta alle 14 v / 2489
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi 14-17 v / 2371
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta 14-17 v / 2963
Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10043189