Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunki laittanut taas yli 100 opettajan paikkaa hakuun

Vierailija
29.01.2018 |

Ja nämähän menee niille, jotka siellä on jo töissä.

Mikä tää juttu on, että nykyisin niin usein on opettajien paikat auki ennen kesälomaa? "Työ alkaa elokuussa..."
Eikö opettajille enää kirjoiteta vakituisia työsopimuksia? Mikä järki tuossa on, kun ne paikat täytetään kuitenkin niillä, jotka sitä työtä ovat sen edellisen lukuvuoden jo tehnyt??

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä kaupungista on kyse, mutta aika epätoivoista tämä kyllä näköjään on. Olen hakenut pääkaupunkiseudulta muutamia paikkoja, mutta en näemmä pääse edes haastatteluun. Kokemusta on melkein 20 vuotta, hallitsen alani ja mulla on edelleen intoa ja virtaa, minkä mielestäni saan hakemuksissakin hyvin ilmaistua. Mutta ei mitään vastakaikua.

Vierailija
2/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mistä kaupungista on kyse, mutta aika epätoivoista tämä kyllä näköjään on. Olen hakenut pääkaupunkiseudulta muutamia paikkoja, mutta en näemmä pääse edes haastatteluun. Kokemusta on melkein 20 vuotta, hallitsen alani ja mulla on edelleen intoa ja virtaa, minkä mielestäni saan hakemuksissakin hyvin ilmaistua. Mutta ei mitään vastakaikua.

Miksi vaivautua haastattelemaan, kun paikat on jo varattu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkoja ei haluta taloussyistä laittaa pysyviksi. Lain mukaan paikat on laitettava julkisesti auki, vaikka tekijä olisikin valmiina. Seuraava lukuvuosi suunnitellaan edellisenä keväänä, silsi rekrytöinti muös keväällä.

Vierailija
4/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, turhauttaa koko keväinen työnhakurumba. En tiedä jaksanko enää tänä vuonna osallistua siihen kovin aktiivisesti. Olen hakemassa opiskelemaan, ja pidän paljon todennäköisempänä pulpettiin taakse kuin eteen pääsyä. 

Vierailija
5/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki ei anna täyttää virkaa, jos näköpiirissä on tuntimäärän tippuminen. Meillä äidinkielen, kuviksen,musiikin ja matikan virkoja ei täytetä pysyvästi, koska on hyvin todennäköistä, että oppilasmäärän laskiessa tällä alueella opelle ei riitä virkatunteja (nyt on ylituntejakin). Virassa ollaan usein hyvinkin pitkään eikä virassa olevaa henkilöä saada pois edes silloin, kun töiyä ei ole.

Vierailija
6/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää alalta. Asiaan havahdutaan vasta sitten kun pätevät opettajat turhautuneena nostavat kytkintä. Ei ole kovin taloudellista valtion kustantaa ensin korkeakoulututkinto ja sen jälkeen aina vain uusille, koska väki häviää muihin hommiin. Niin kauan kuin tulijoita näihin kesäpalkattomiin sijaisuuksiin riittää, ei homma muutu. Opettajalle kuuluu palkka kesältä, koska sitä on myös sijainen pitkin vuotta palkastaan pakotettuna "säästänyt". Nyt sijaiset tekvät töitä paljon pienemmällä palkalla kuin virassa olevat, koska eivät kuitenkaan saa sitä palkallista kesää.

Vierailija
7/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää alalta. Asiaan havahdutaan vasta sitten kun pätevät opettajat turhautuneena nostavat kytkintä. Ei ole kovin taloudellista valtion kustantaa ensin korkeakoulututkinto ja sen jälkeen aina vain uusille, koska väki häviää muihin hommiin. Niin kauan kuin tulijoita näihin kesäpalkattomiin sijaisuuksiin riittää, ei homma muutu. Opettajalle kuuluu palkka kesältä, koska sitä on myös sijainen pitkin vuotta palkastaan pakotettuna "säästänyt". Nyt sijaiset tekvät töitä paljon pienemmällä palkalla kuin virassa olevat, koska eivät kuitenkaan saa sitä palkallista kesää.

Niin mä aion tehdäkin, mutta ensikertalaiskiintiöt, opintotuettomuus (tuet kulutettu tähän heikosti työllistävään open tutkintoon) vaikeuttavat asiaa. Monilla on myös lapsia, asuntovelkaa ja muuta uusiin opintoihin lähtemistä mutkistavia asioita elämässään. 

Vierailija
8/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaivautua haastattelemaan, kun paikat on jo varattu...

Toisaalta hyvä niin, ettei tuhlata kenenkään aikaa. Toisaalta potuttaa, kun ei anneta edes mahdollisuutta.

Vierailija
9/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttaa ja ahdistaa kyllä tää tilanne. Avoimia virkoja olisi, mutta haastatteluun ei pääse vaikka on pätevä ja kokenut. Eipä taida tulla tähän perheeseen lapsia tai omistusasuntoa kun tulevaisuus on näin epävarma.

Vierailija
10/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka pääsis haastatteluun, huomaa nopeasti haastattelijoiden asenteesta, että paikka on jo täytetty. Pelkkää ajan ja resursien hukkaamista. Silti sitkeässä elää yleinen ihmetys, että eikö muka opettajille ole töitä. Tuskin olen ainoa?

Vierailija
11/36 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan purematta niele tuota valitusta, että paikkoja ei kannata edes hakea, koska tekijät niihin on jo valittu. Jotain kauttahan nämä valituksi tulevatkin ovat sen ensimmäisen sijaisuutensa saaneet, jonka jälkeen ovat saaneet jalkaa oven väliin. Eikä sekään ole kiveen kirjoitettu, että määräaikaista tehtävää hoitanut valitaan automaattisesti myös seuraavaksi vuodeksi, joskus työntekijää halutaan syystä tai toisesta vaihtaa.

Vierailija
12/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin tämän ketjun, kun mielenkiinnosta selailin Espoon opepäätöksiä. Valtaosa (arviolta n. 90%) näyttää menneen sellaisille tyypeille, jotka ovat jo kyseisessä koulussa töissä. Muutama onnekas on päässyt koulun ulkopuolelta virkaan - ehkä ne paikat oli aidosti auki?

Hakijoita yllättävän vähän kuitenkin. Joihinkin paikkoihin vain muutamia. Suurin näkemäni hakijamäärä 75. Sekin paikka meni talon sisälle.

Vierailija
13/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö nämä valitut sijaisuuksien kautta sinne sisälle vai harrastetaanko Espoossa määräaikaisuuksien ketjuttamista?

Vierailija
14/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka pääsis haastatteluun, huomaa nopeasti haastattelijoiden asenteesta, että paikka on jo täytetty. Pelkkää ajan ja resursien hukkaamista. Silti sitkeässä elää yleinen ihmetys, että eikö muka opettajille ole töitä. Tuskin olen ainoa?

Tämä on niin totta. Haastattelussa aistii kyllä nopeasti, onko paikka oikeasti auki vai ei. Mulla on aika paljon kokemusta ja siksi mut yleensä aina kutsutaan haastatteluun - haluavat varmistaa, että vaalista ei tehdä oikaisuvaatimusta. Tylsää ajella pitkiäkin matkoja aivan turhaan, joskus oon joutunut ottamaan palkatonta vapaatakin että pääsen haastatteluun.

Vierailija
15/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö nämä valitut sijaisuuksien kautta sinne sisälle vai harrastetaanko Espoossa määräaikaisuuksien ketjuttamista?

Espoossahan on tosiaan ketjutettu määräaikaisuuksia. Olisko jopa joku oikeuden päätös viime vuodelta että laittomasti. Siellä on aika paljon valituksia vetämässä tällä hetkellä.

Vierailija
16/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetteko siis virkoja isoissa kaupungeissa sekä OKL-paikkakunnilla vuodesta toiseen? Entäs haun laajentaminen pienille paikkakunnille ja itärajalle, missä on vähemmän tunkua?

Vierailija
17/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haetteko siis virkoja isoissa kaupungeissa sekä OKL-paikkakunnilla vuodesta toiseen? Entäs haun laajentaminen pienille paikkakunnille ja itärajalle, missä on vähemmän tunkua?

Itse olen virassa pienemmällä paikkakunnalla. En nyt vuodesta toiseen hae, mutta toiveissa olisi päästä isompaan paikkaan, lähemmäs lähipiiriä. Mutta vaikea on päästä, kun mihinkään kovin epävarmaan ei voi perheellinen lähteä, ja virat tosiaan tuntuu menevän talossa sisällä jo oleville. Väärin ajattelin silloin aikoinaan, että lähden hakemaan kokemusta muualta. Ei sellaista arvosteta.

Vierailija
18/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkoja ei haluta taloussyistä laittaa pysyviksi. Lain mukaan paikat on laitettava julkisesti auki, vaikka tekijä olisikin valmiina. Seuraava lukuvuosi suunnitellaan edellisenä keväänä, silsi rekrytöinti muös keväällä.

Tai sitten virka on jo jollakin virkavapaalla tmv. olevalla opettajalla, joten pysyvää paikkaa ei voida edes tarjota. Naiset kun tuppaavat ryhtyä lisääntymishommiin ja itsensä toteuttamiseen melko lailla heti, kun heitä ei voi enää erottaa.

Vierailija
19/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien virat menee talossa pisimpään olleelle määräaikaiselle opelle ja sijaisuudet vastavalmistuneelle tai jopa opiskelijalle, kun tulee halvemmaksi. Vain alalla työskentelevät tietävät, että tämä on sääntö eikä poikkeus. Muut eivät tajua ja ihmettelevät opettajien työttömyyttä (eivät he kaikki voi olla alalle soveltumattomia ja tuskin kukaan opiskelee opettajaksi jäädäkseen laiskana työttömäksi "etuuksista nauttimaan"). Opettajia koulutetaan aivan liikaa ja rekryprosessi on perseestä!

Vierailija
20/36 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toisaalta ymmärrän kaikkia osapuolia. Mä ymmärrän kaikkia teitä, jotka turhaan haette virkoja vuodesta toiseen. Mutta onhan se tylsää myös sen sijaisen/määräaikaista pestiä tehneen kannalta, että joutuu hakemaan omaa työtään ja kilpailemaan siitä. Ja ymmärrän rekrytoijaakin. Rekrytoijan kannalta tuttu on aina turvallinen, jos on työssään hyväksi todettu.

Ehkä pitää vaan olla niin helvetin hyvä, että rekrytoija valitsee myös sen tutun ja turvallisen edelle. En tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän