Työhaastattelu meni hyvin mutten saanut työtä
Onko kellään muulla käynyt niin (varmasti on...) että työhaastattelu on mennyt paremmin kuin koskaan, muttei sitten ole saanut kuitenkaan työtä? Valmistuin juuri toiseen tutkintooni, ja pääsin viikon päästä jo haastatteluun ensimmäisen kerran. Haastattelussa ihmeteltiin miten paljon olen harjoittelijana tehnyt, ja kerrottiin että olenkin tehnyt jo kaikkea samaa, mitä haetussa työssä tehdään. Tunnelma oli rento ja tulimme hyvin toimeen haastattelijoiden kanssa, lopuksi vielä näyttivät paikkojakin.
Jotenkin jäi sellainen olo, että voisi hyvinkin olla mahdollista että saan työn. Paikkoja oli myös enemmän kuin yksi... Mietin nyt vaan, että mistä syystä tuli hylky, kun kaikki meni niin hyvin. Onko ketään muuta jäänyt mietityttämään tämä ja oletteko kysyneet erikseen? Itse vastasin jo, enkä tajunnut kysyä.
Kommentit (30)
Joku (jotkut) oli vielä sinuakin parempi(a). Ei siinä yhtään mitään sen kummempaa.
Mitä tulee noihin "pienempi palkkatoive": työnantaja on varannut budjetistaan tietyn summan palkkaan. Ei hänen valintaansa vaikuta se, jos joku toinen tulisi vuodessa pari tonnia halvemmaksi. Pikemmin päinvastoin; liian alhainen palkkatoive kertoo, ettei työnhakija osaa arvioida työhön liittyviä vastuita ja tehtäviä.
Haastateltavia otetaan aina enemmän kuin mitä tehtäviin voidaan palkata. Tällä kertaa joku meni sinusta ohi. Ehkä ensi kerralla on sinun vuorosi.
10 vuotta sitten ollessani palkkaava esimies haastattelin ns täydellisen hakijan, juuri se mitä haluttiin.
Turvaselvitykset etc eteni vauhdilla, pidin kaveria tulilla prosessista ja valmistauduin soittamaan eräänä maanantaina hänen kannaltaan iloisen puhelun.
Puhelun mesitzi muuttui vaan päinvastaiseksi kun olin aikonut - ma aamuna odotti maililootassa käsky keskeyttää kaikki rekryt firmanlaajuisesti. Olipa kiva soittaa hepulle kum varmasti oli saanut fiiliksen että saa paikan...
Joskus työyhteisöön saatetaan etsiä se tyyppi, joka omilla ominaisuuksillaan täydentää mukavasti yhteisöä, joten monen hyvän tyypin väliltä valitaan se yksi sopiva, joka ei välttämättä ollut se kokenein tai välttämättä paraskaan kaikilta osin.
Viimeiseen työpaikkaani olen itse päässyt, vaikka olin haastattelussa ääni käheänä ja nokka punaisena, kun oli flunssa vasta lähdössä pois. En siis ollut naamataulultani ainakaan se kaikkein edustavin. Jälkeenpäin mietin, että taisivat haluta palkata samalla paikkakunnalla asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti otettu joku sellainen, jolla ei ole paljoa työkokemusta. Annettu tsäänssi aloittelijalle. Eikö olekin hirveän kiva olla se tyyppi, jolle ns pehmeät arvot kusee nilkkaan? Olit liian kokenut heille, lähtisit kuitenkin pois. "Parempi" ottaa sellainen, joka ei muualle heti pääse taikka halua. Tällainen on logiikka joillakin.
Kyllä sinne on tuttu tai paras hakija palkattu. Surkealla CV:llä ja aloittelijana et pääse kuin niihin harjoitteluihin. Ei missään oikeissa töissä ole varaa noudattaa pehmeitä arvoja. Ehkä jossain julkisella ja naistutkimuksen laitoksella tollasia ajatellaan, mutta yksityisellä ei ikinä.
Hain yhtä työpaikkaa johon etittiin 15 työntekijää puolen vuoden projektiin. Mitään kokemusta tai koulutusta ei tarvinnut olla, joskaan suoraan tuohon hommaan ei koulutusta olekaan. Ainoa vaatimus, että osaa työkaluja käyttää. Homma aika yksinkertaista ja vähän puuduttavaakin. Haastattelu meni tosi hyvin, ja omaan jonkin verran kokemusta vastaavista tehtävistä ja puusepän koulutuksen saaneena koulutuskin olisi sopinut ko tehtävään. En saanut sitten paikkaa en. Ja toista kautta kun sain tietää ketä palkattu niin ei sinne kyllä olla palkattu sellaisia, joilla vähääkään olisi kokemusta.
Taitaa olla niin kuin täällä joku jo sanoikin, että sellaisia palkataan tälläisiin töihin jotka ei heti tilaisuuden tullen lähde muualle, siis kenellä ei sellaiseen ole mahdollisuuksia esim. CV'n perusteella
Tuossa voi olla se hopeareuna että jos siellä tulee muuta auki, niin ovat sinuun suoraan yhteydessä - esimerkiki meillä on aika suuri vaihtuvuus, joten välillä vain soitetaan muissa rekryissä olleille hyville ehdokkaille ja kysytään pääsevätkö he tulemaan pikaisesti.
Mullakin meni kerran tosi hyvin haastattelu, kyselivät jo koska voisin tulla töihin jne. jäi positiivinen fiilis. No se työ menikin jollekkin muulle, kysyin itse vielä heiltä että miksi mua ei valittu ja sanoivat että meni kokeneemmalle :D No jaa.
Ap, kuvittele tilanne, jossa rekrytoija soittelee sulle vähän väliä ja haukkuu miten hänen palkkaamansa henkilö on umpisurkea, mutta ei kuitenkaan ota sua hommaan. Kuvaa aika hyvin tavismiehen deittailua :D
Soita ja kysy, niin ei jää vaivaamaan ja tiedät taas seuraavassa haastattelussa paremmin. Aloita puhelu vaikka sanoin: Moikka, kiitos vielä haastattelusta. Olisiko mahdollista saada jotain palautetta tai perusteluja, miksi minua ei valittu? Osaisin varautua tulevaisuudessa paremmin
Minulla kävi aikoinaan niin, että oli kaksi kärkihakijaa, joista olin toinen. Sitten soittivat minulle sanoen, että olisivat valinneet minut, mutta valitsivatkin toisen hakijoista. Olin ihan, että täh!? Kertoivat soittaneensa esimiehelleni ja esimieheni oli sanonut, että tilanne on sellainen etten voisi lähteä silloisesta työstäni työtilanteen vuoksi kuin 2 kuukauden kuluttua aikaisintaan muuten olisivat pahassa pulassa. Syy oli ettei halunnut päästää minua mihinkään muualle eikä se, että olis joutunut pulaan. Aloittaa olisi pitänyt jo 3 viikon päästä minkä olisin hyvin voinut tehdä kuukauden irtisanomisajalla, kun oli runsaasti lomapäiviä pitämättä. Arvatkaa vaan sainko puhtia työnhakuun ja sainkin tosi mukavan työpaikan, jossa aloituksella ei ollut kiire. Tsemppiä työnhakuun!
Monesti käynyt noin ja sitten harmittaa kun tuntui niin siltä että minut valittaisiin.
Viime haastattelussa kylläkin kävi niin että tuntui vähän siltä että en vastannut hyvin ja jäi vähän sellanen et se oli varmaankin siinä :D ja silti minulle tarjottiin ko. työ. Joskus onneksi niinkin päin.