Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksi?

Vierailija
29.01.2018 |

Hei, onko täällä ketään kellä todettu refluksi? Miten se todettiin ja mitä oireita sulla on? Oon alkanut epäillä, että mulla olisi. Eli vatsavaivat, ummetus, ilmaa mahassa, vatsakivut nyt parhaillaan ylävatsassa, limaisuus kurkussa,turvonneet limakalvot poskionteloissa, yskä, paha maku suussa varsinkin aamuisin. Oon menossa yskän takia lääkäriin. Kannattaa varmaan mainita näistä muistakin oireista? Voisko olla refluksi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua närästi ympäri vuorokauden ja siitä aiheutui yläselkäjumeja, rytmihäiriöitä ja raajojen puutumista. Limaisuus kurkussa, röyhtäily, välillä päivien etova olo, jatkuva limainen yskä, hampaisiin tuli paljon pieniä alkavia reikiä.

Vierailija
2/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua närästi ympäri vuorokauden ja siitä aiheutui yläselkäjumeja, rytmihäiriöitä ja raajojen puutumista. Limaisuus kurkussa, röyhtäily, välillä päivien etova olo, jatkuva limainen yskä, hampaisiin tuli paljon pieniä alkavia reikiä.

Tää ylävatsakipu tuntuu närästykseltä..Röyhtäilen myös. Joo oksettaa usein. Ja hampaissa alkavia reikiä. Ja niskat/hartiat tosi jumissa. Syötkö jotain lääkkeitä tuohon vai miten sitä hoidetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo refluxilta kuulostaa ja samalla myös muilta suoliongelmilta (ärtynyt paksusuoli). Liikahappoisuuteen ja tuohon refluxiin saa helposti kokeiltua apua apteekista ilman reseptiä saatavillakin lääkkeillä. Täällä ei varmaan saa mitää merkkiä sen koommin mainostaa, mutta mee apteekkiin ja kysy apua (Los** tablettia liikahappoisuuteen (1 aamulla) ja sitten illalla ennen nukkumaan menoa pureskele Gav***** purutabletti, jos noille ei oireet parissa päivässä häviä/vähene ota yhteyttä lekuriin). Jätä pois kahvi/tee (joku vihreä tee voi sopia) ja happamat marjat/jogurtit hapanleipä...

Vierailija
4/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus ei sinänsä liity refluksiin mutta nuo muut vaivat kylläkin.

Vierailija
5/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja refluksi todetaan yleensä ihan vaan oireiden perusteella. 

Vierailija
6/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todettu, mutta kurkkukipua etenkin aamuisin. Joskus kielen pää on ihan tunnoton ja suuta polttelee. Ilmavaivoja ja herkkä vatsa/suolisto muutenkin. Syömisen jälkeen usein närästää ja kumartuessa tuntuu joskus, että meinaa nousta oksennusta kurkkuun.

Poltteluun auttaa ihan apteekista ilman reseptiä saatava  esomeprazol. Otan tuota välillä kuuriluonteisesti pari viikkoa. Stressi selvästi pahentaa oireita ja myös ennen nukkumaan menoa syöminen tai juominen. Oireita taas lievittää kunnon rentoutuminen sängyssä ennen nukahtamista, liikunta ja lihasten rentouttaminen.

Olen käynyt kerran lääkärissä vaivan takia ja silloin sanoi, että kokeile tuota ezomeprazolia kuurina. Se lievitti oireita sen verran, että olen sitten ottanut aina noita kuureja jos tuntuu menevän pahempaan suuntaan. En halua mennä lääkäriin uudestaan, koska seuraava vaihe olisi varmaan tähystys, enkä pysty menemään tuohon, koska edes nielunviljelyn ottaminen ei onnistu ja pelkään oksentamista. 

Vierailija
7/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todettu, mutta kurkkukipua etenkin aamuisin. Joskus kielen pää on ihan tunnoton ja suuta polttelee. Ilmavaivoja ja herkkä vatsa/suolisto muutenkin. Syömisen jälkeen usein närästää ja kumartuessa tuntuu joskus, että meinaa nousta oksennusta kurkkuun.

Poltteluun auttaa ihan apteekista ilman reseptiä saatava  esomeprazol. Otan tuota välillä kuuriluonteisesti pari viikkoa. Stressi selvästi pahentaa oireita ja myös ennen nukkumaan menoa syöminen tai juominen. Oireita taas lievittää kunnon rentoutuminen sängyssä ennen nukahtamista, liikunta ja lihasten rentouttaminen.

Olen käynyt kerran lääkärissä vaivan takia ja silloin sanoi, että kokeile tuota ezomeprazolia kuurina. Se lievitti oireita sen verran, että olen sitten ottanut aina noita kuureja jos tuntuu menevän pahempaan suuntaan. En halua mennä lääkäriin uudestaan, koska seuraava vaihe olisi varmaan tähystys, enkä pysty menemään tuohon, koska edes nielunviljelyn ottaminen ei onnistu ja pelkään oksentamista. 

Niin tuo refluksi on hankala vaiva kun se itse ruokkii itseään monellakin tavalla. Kannattaa myös korottaa sängynpäätyä siis sieltä pään puolelta.

Vierailija
8/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla auttaa kipuihin jooga, rentoutuminen, meditaatio, inkiväärijuoma, liikunta ja just etten stressaa liikaa. Liittyykö tää refluksi siihen, että jännittää kovasti ja se tuntuu vatsassa? Muutenkin kaikki tunteet menee mulla vatsaan. Olen ollut aikoinaan tosi ahdistunut ja vieläkin painaa vähän lapsuuden traumat alkoholistiperheestä kun olen. Voiko näillä olla yhteyttä refluksiin? Ap

Vierailija
9/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen toimenpide, ap, on korottaa sängyn pääpuolta tuollaiset kymmenkunta senttiä. Ei siis tyynyjä lisää, vaan sängyn jalkojen alle pääpuoleen korokkeet. Sitten jätät pois voimakkaat mausteet, käristetyt ruuat, tupakan ja alkoholin ynnä muut hapokkaat juomat. Refluksinhan aiheuttaa se, että ruokatorven alapäässä oleva sulkijalihas ei toimi, niin kuin pitäisi, vaan päästää ruokasulaa takaisin ruokatorveen. Se on hapanta ja polttelee siksi ja voi aiheuttaa oksennuksiakin. Jos omat toimenpiteet ynnä apteekin käsikauppalääkkeet eivät tuo helpotusta, niin siten lääkäriin ja vatsan tähystykseen. Mahdollisesti sitten reseptilääke joko kuuriluonteisesti tai pysyvästi.

Kahvi on muuten kaksipiippuinen juttu, sillä joillakin se aiheuttaa närästystä, mutta ei kaikilla. Jos minä esim. maltan jäähdytellä kahviani jonkin aikaa, niin se ei korvenna, mutta kuumana kyllä tekee sen.

Vierailija
10/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltteluun auttaa ihan apteekista ilman reseptiä saatava  esomeprazol.

.Tuo edellisessä viestissäni mainitsemani Gavs*con auttaa juuri siihen, ettei noita happoja pääse nousemaan ruokatorveen. Kannattaa ainakin kokeilla, niitä pitää ottaa tarpeen mukaan 1-3tab ruoan 30min ruoan jälkeen ja juuri ennen nukkumaan menoa. Itselle riittää 1tab. 

Happonestolääkkeissä on isojakin eroja, vaikka joku toisin väittää... toinen ehkä tehoaa toiselle paremmin. Minulle paras on tuo Los*c , tosin sen reseptillinen versio aiheuttaa ummetusta.

Vierailija kirjoitti:

En halua mennä lääkäriin uudestaan, koska seuraava vaihe olisi varmaan tähystys, enkä pysty menemään tuohon, koska edes nielunviljelyn ottaminen ei onnistu ja pelkään oksentamista. 

Eräät yksityispuolen lääkäriasemat tekevät ko. tähystystä lievässä narkoosissa (puhutaan humautuksesta), jolloin itse on "kuutamolla" hetken. Hintaa tosin operaatiolla on 5x 10x normaali tähystys. Itse kuitenkin valitsin tuon vaihtoehdon.

Vierailija
11/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Alkoa ja tupakkaa en käytä. Enkä pidä tulisista ruuista. Varmasti tähän on rakenteellisiä syitä, mutta entä.psyykkiset jutut? Minkä ikäisinä teillä todettiin refluksi? Ap

Vierailija
12/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen toimenpide, ap, on korottaa sängyn pääpuolta tuollaiset kymmenkunta senttiä. Ei siis tyynyjä lisää, vaan sängyn jalkojen alle pääpuoleen korokkeet. Sitten jätät pois voimakkaat mausteet, käristetyt ruuat, tupakan ja alkoholin ynnä muut hapokkaat juomat. Refluksinhan aiheuttaa se, että ruokatorven alapäässä oleva sulkijalihas ei toimi, niin kuin pitäisi, vaan päästää ruokasulaa takaisin ruokatorveen. Se on hapanta ja polttelee siksi ja voi aiheuttaa oksennuksiakin. Jos omat toimenpiteet ynnä apteekin käsikauppalääkkeet eivät tuo helpotusta, niin siten lääkäriin ja vatsan tähystykseen. Mahdollisesti sitten reseptilääke joko kuuriluonteisesti tai pysyvästi.

Kahvi on muuten kaksipiippuinen juttu, sillä joillakin se aiheuttaa närästystä, mutta ei kaikilla. Jos minä esim. maltan jäähdytellä kahviani jonkin aikaa, niin se ei korvenna, mutta kuumana kyllä tekee sen.

Aika kova rasitus sängyn rungolle jos sen toista päätä korotetaan 10cm. Itselläni on jenkkisänky, jossa paikalleen pyöritettävät jalat. Liekö edes kestävät tuollaista vääntöä. 

Vierailija
13/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei koskaan refluksia ole todettu, koska en siitä ole lääkärille mennyt valittamaan. Suht selkeä refluksi kuitenkin taitaa olla, kun tuntuu sellainen kiristävä tunne kurkulla, limaa nousee keuhkoista, happoröyhyjä tulee 1-3 tuntia syömisen jälkeen (varsinkin, jos syönyt rasvaista ruokaa), mahahapot tuntuvat välillä tulevan ylös ja muuta pientä kivaa. Nämä pysyvät aika hyvin kurissa, kun syön 1-4 kuuria somaccia vuodessa.

itse olin 29, kun asiaan aloin kiinnittämään huomiota. Kyllä niitä sitä ennen ainakin 5-8 vuotta oli ollut, mutta ei niin pahana. Pitäisi varmaankin joskus mennä lääkäriin niin saisi kelakorvaukset noista lääkkeistä.

Vierailija
14/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova rasitus sängyn rungolle jos sen toista päätä korotetaan 10cm. Itselläni on jenkkisänky, jossa paikalleen pyöritettävät jalat. Liekö edes kestävät tuollaista vääntöä. 

Eikös tarkoituksena ole laittaa koroke patjan alle?

Vierailija
15/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Alkoa ja tupakkaa en käytä. Enkä pidä tulisista ruuista. Varmasti tähän on rakenteellisiä syitä, mutta entä.psyykkiset jutut? Minkä ikäisinä teillä todettiin refluksi? Ap

voi olla, että sinulla on palleatyrä tai löysä sulkija mikä edesauttaa oireilua. Psyykkiset syyt on myös vaihtoehto. Pitkittyessään refluksi jo itsessään rassaa psyykettä

Vierailija
16/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoa ja tupakkaa en käytä. Enkä pidä tulisista ruuista.?

En ole minäkään ikinä käyttänyt... ehkäpä juuri siinä syy, miksi on vaivoja ;o) Konjakkiahan käytetään moneen vaivaan, mm. vatsavaivaan rakaa kananmunaa ja konjakkia sekoitetaan ja juodaan sellaisenaan, rauhoittaa kuulemma mahaa?

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tähän on rakenteellisiä syitä, mutta entä.psyykkiset jutut?

Osa syistä voi toki olla rakenteellisia, ja osa perittyä. Itsellä vatsavaivoja on ollut varmaan 45-vuotta, välillä menee paremmin välillä huonommin. Selkeästi stressi, lääkkeet (mitä joutuu muutoin käyttämään) ja mitä on syöty/juotu vaikuttavat tilanteeseen.

Vierailija
17/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksia voi olla ihan kaiken ikäisillä. Vauvoillahan se on myös varsin yleistä.

Vierailija
18/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tarkoituksena ole laittaa koroke patjan alle?

Aika hankala löytää mitään sopivaa koroketta. Toki jenkkisängyn patjan ja itse rungon väliin voisi laittaa jonkun itse tehdyn puisen kiilan. 10cm korotus tuskin vääntäisi patjaa kovin pahasti pilalle.

Vierailija
19/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla auttaa kipuihin jooga, rentoutuminen, meditaatio, inkiväärijuoma, liikunta ja just etten stressaa liikaa. Liittyykö tää refluksi siihen, että jännittää kovasti ja se tuntuu vatsassa? Muutenkin kaikki tunteet menee mulla vatsaan. Olen ollut aikoinaan tosi ahdistunut ja vieläkin painaa vähän lapsuuden traumat alkoholistiperheestä kun olen. Voiko näillä olla yhteyttä refluksiin? Ap

Minä kärsin nimenomaan stressivatsasta. En voi mennä oikein mihinkään, josta ei pääse vessaan milloin haluaa tai iskee heti paniikki. Tällaisia tilanteita tulee tietenkin jatkuvasti eteen, joihin on pakko mennä ja se taas aiheuttaa sen, että näitä stressaa ennakkoon ja siten stressi on jatkuvaa. Stressi taas aiheuttaa refluksioireita.

Itselläni refluksioireet alkoivat siitä, kun ryyppyillan jälkeen suuta poltteli. Ajattelin sen johtuvan alkoholijuomien kirpeydestä, mutta refluksista se johtui. Sitten stressin ja ikävän parisuhteen myötä oireet alkoivat yleistymään. Eron jälkeen stressi ja refluksi pahenivat molemmat. Nyt mennään aaltoillen lähinnä stressin määrästä ja syömisestä ja muista vastaavista jutuista riippuen.

Uskon, että jos onnistun parantamaan stressivatsan, niin refluksioireetkin katoavat lähes täysin. 

Vierailija
20/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 5 kiloa enkä enää syönyt illalla mitään klo 19.00 jälkeen niin kaikki refluksioireet menivät pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän