Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työhaastattelussa pitäisi vastata, kun

Vierailija
29.01.2018 |

kysytään mitkä ovat huonoja puoliasi? En haluaisi vastata jotain niin lipevää ja ylimielistä kuin "Olen liian perfektionisti".

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on suurin heikkoutesi?"

- Rehellisyys.

"Hmm, en usko että rehellisyys on mikään heikkous..."

- Minua ei kiinnosta paskan vertaa mitä sinä uskot.

Vierailija
2/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jospa vastaisit siihen jatkossa ihan rehellisesti, että "vaadin itseltäni ja kaikilta muilta täydellisyyttä ja se voi aiheuttaa hankaluuksia työyhteisössä." Työpaikka voi jäädä saamatta. Ei kukaan halua palkata "perfektionistia", joka nillittää kaikki muut huonolle tuulelle. Se on ehdottomasti huono puoli, mutta miten olisi joku huono puoli, joka on helposti lähestyttävissä ja korjattavissa?

Omani on ollut aina: "Jos kollegat pyytävät apuani, on minun todella vaikea sanoa ei, vaikka tietäisin, että auttaminen vaatii minulta ylitöitä. Teen sitten liikaa töitä ja jaksamisen raja voi tulla vastaan. Olenkin pyrkinyt siitä pois ja harjoitellut, kuitenkin niin, etten suoraan vastaa ei, vaan arvioin ensin kuinka paljon aikaani työ veisi ja sitten perustelen, että 'valitettavasti en juuri nyt ehdi, mutta mikäli tarve on vielä seuraavalla viikolla, omien projektieni aikataulut antavat sitten myöten.'"

Olen itse haastattelijana kuullut näitä huonoja puolia mm. "olen aamu-uninen,joten aamulla kestää pari tuntia päästä kunnolla käyntiin. Se on kyllä paha. Onko tässä työssä liukuva työaika?" ja "en keksi huonoja puolia itsestäni työntekijänä, onkohan se huono puoli?" ja suosikkini: "Näen työnteon vain keinona ansaita rahaa, en mitenkään itseni kehittämisen keinona tai elämän pääsisältönä".

Lakkasin itse kysymästä tuota haastatteluissa, koska kysymykseen saatu vastaus ei kerro mistään mitään. Yleensäkin kaikki peruskliseet ovat niin puhkikysyttyjä ja vastaukset harjoiteltuja, etten näe mitään järkeä. Sen sijaan ihan kevyt jutustelu samaan sävyyn kuin juttelisin uuden tuttavuuden kanssa saadakseni selville mitä hän tekee työkseen ja mitä on tehnyt, on toiminut hyvin. Jutustelu kertoo ihmisen sosiaalisuudesta, asenteesta ja historiasta paljon enemmän ja helpommin kuin joku väenväkisin koottu itsearviointikliseeruuhka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaan, johon kuitenkin olet keksinyt ratkaisun millä se poistuu. 

Vaikka että sinulla on taipumusta myöhästelyyn, mutta olet ryhtynyt hyödyntämään älypuhelimesi ominaisuuksia - hälytyksiä ja aikataulujen suunnittelua - ja siispä et enää myöhästele.

Tai että olet aamu-uninen, mutta kun olet muuttanut vuorokausirytmiä niin, että menet ajoissa nukkumaan, sinulla ei enää ole vaikeuksia nousta herätyksen soidessa aamulla. 

Vierailija
4/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa lauseen, että " voisin kehittyä..." Ilmaista jotenkin positiivisen kautta ja välttää negatiivista tunnelmaa ja itsensä mollaamista.

Vierailija
5/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten nr. 3 sanoi, eli lievennä sitä perfektionismia jollain tavalla. Ei sen tarvitse edes olla totta.

Vierailija
6/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfektionismi on kyllä työyhteisössä niin vakava vika, etten sitä markkinoisi edes lievennettynä. 

Vierailija
7/7 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsimätön. Haluan palsut esim saada läpi organisoidusti ja tehokkaasti. Miten muuten ilmenee kysyttiin. En sittdn enää osannut vastata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä