Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksi?

Vierailija
29.01.2018 |

Hei, onko täällä ketään kellä todettu refluksi? Miten se todettiin ja mitä oireita sulla on? Oon alkanut epäillä, että mulla olisi. Eli vatsavaivat, ummetus, ilmaa mahassa, vatsakivut nyt parhaillaan ylävatsassa, limaisuus kurkussa,turvonneet limakalvot poskionteloissa, yskä, paha maku suussa varsinkin aamuisin. Oon menossa yskän takia lääkäriin. Kannattaa varmaan mainita näistä muistakin oireista? Voisko olla refluksi?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luultiin ensin oireilua refluksiksi ja palleatyräksi mutta lopulta kävi ilmi että kärsin stressistä ja loppuunpalamisesta, joka laukaisi minulla oksennussyndrooman :(

Vierailija
22/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkärille ryntäämistä kannattaa korjata ruokarytmiä ja kokeilla muuttaa vähän ruoka-aineita jos huomaa, että jotkut aiheuttavat enemmän oireita kuin toiset. Itselläni ainakin oli valtava vaikutus sillä, että aloin syömään pienempiä annoksia tasaisesti ja jätin kaikki hiilihappoiset juomat pois sekä purukumin. Lopetin myös juomisen syödessäni ja join aina syömisen päätteeksi. Lisäsin muutenkin juomista aamupäivästä ja vähensin illasta. 

Tosin jos oikein kovasti polttelee, niin kannattaa kokeilla jotain happosalpaajaa ensihätään. 

Stressittömyys ja onnellinen elämä parantaa yleensä oireet lähes täysin, mutta tietenkin sellaiseen tilanteeseen voi olla hyvin hankala päästä, että ei ole stressiä lainkaan. Refluksi, kuten muutkin vasta- ja suolistovaivat johtuvat yleensä hyvin vahvasti stressistä ja jännityksestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan refluksi! Olen käynyt rasituskokeessa, koska mulla oli rintakipua ja polttelua rintalastan alla, mutta sydän on ihan terve.

Kurkkua kirvelee jatkuvasti, nieleminen on välillä vaikeaa ja ääni käheytyy. Närästystä ei ole kovin usein, koska syön harvoin paistettua tai liharuokaa. Röyhtäilen aika paljon, etenkin ruokailun jälkeen.

Kannattaisiko mun kokeilla myös ehdotettua lääkekuuria?

Vierailija
24/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen, elän suht terveellisesti, enkä syö paljon lihaa. Musta tuntuu, että olen ollut elämäni aikana niin kova jännittäjä, murehtija ja stressaaja niin olen stressannut itselleni vatsaoireet ja kierre on valmis kun nyt stressaan näistä refluksioireista. Pakko se on pysähtyä ja alkaa relata ja huolehtia itsestään. Ja sallia se rentoutuminen. Olen karsinut ruokavaliosta ruisleivän, prosessoidut ruuat, maitotuotteet minimiin. Ap

Vierailija
25/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt lääkäriin, niin saatte varmistuksen oireille ja lääkkeet reseptillä. Ne on aika kalliita.

Jos menee yl.n kautta, niin lähetettä gastroenterologille.

Gastroskopiaan joutumista on turha pelätä. Homma on niin päin, että tutkimuksia pitää nykyään pyytää. G.skopia on paras tutkimus ruokatorven ja mahan terveyden selvittämiseksi.

Jonkinlainen lääkitys on hyvä pyytää. Skopia kestää vähintään 5 min. Jos otetaan koepaloja, 10-12 min. Se on epämiellyttävä tutkimus. Mitä pahemmat löydökset, esim. väljä alasulkija ja/tai ruokatorven tulehdus, sitä ikävämpi.

Suoneen rauhoittavaa ja kipulääkettä on ihan hyvä. Humautus eli ns. kevytnukutus vaatii nukutuslääkärin.

Inkivääriä en refluksitautiselle suosittele.

Tai sanotaan niin, että jos pystyt syömään inkivääriä, sulla ei mainittavaa refluksia ole. Ainakaan vielä.

Jos refluksitauti on endoskopiapositiivinen, ts. g.skopiassa näkyy löydöksiä, sairaus pysyvä ja yleensä paheneva. Palleatyrällä on taipumus kasvaa. Siitä ei pääse muulla kuin leikkauksella. Leikkausta pidetään kuitenkin vihoviimeisenä keinona riskien ja sivuvaikutusten takia.

Refluksioireita voi olla vaikka g.skopia olisi puhdas. Oireita voivat aiheuttaa lukemattomat asiat: ruoka, stressi, ahdistus, elämäntavat, kahvi, tietyt liikuntalajit, raskaus, lihavuus jne.

Refluksioireista pääsee, kun eliminoi aiheuttajan.

Vierailija
26/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei koskaan refluksia ole todettu, koska en siitä ole lääkärille mennyt valittamaan. Suht selkeä refluksi kuitenkin taitaa olla, kun tuntuu sellainen kiristävä tunne kurkulla, limaa nousee keuhkoista, happoröyhyjä tulee 1-3 tuntia syömisen jälkeen (varsinkin, jos syönyt rasvaista ruokaa), mahahapot tuntuvat välillä tulevan ylös ja muuta pientä kivaa. Nämä pysyvät aika hyvin kurissa, kun syön 1-4 kuuria somaccia vuodessa.

itse olin 29, kun asiaan aloin kiinnittämään huomiota. Kyllä niitä sitä ennen ainakin 5-8 vuotta oli ollut, mutta ei niin pahana. Pitäisi varmaankin joskus mennä lääkäriin niin saisi kelakorvaukset noista lääkkeistä.

No ei refluksilima keuhkoista nouse vaan mahasta.

Kumma ettet halua lääkkeillesi reseptiä: on melkoinen säästö.

Noin pitkään jatkuneet oireet kannattaa ehdottomasti näyttää jo lääkärille.

Tarve syödä jatkuvasti lääkettä närästykseen ja se että lääkkeet auttavat on varma refluksitaudin merkki. Pitkään jatkunut refluksitauti voi aiheuttaa monenlaisia muutoksia ruokatorvessa, vaikkei oireet itsestä tuntuisi dramaattisilta.

Vierailija
27/31 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla luultiin ensin oireilua refluksiksi ja palleatyräksi mutta lopulta kävi ilmi että kärsin stressistä ja loppuunpalamisesta, joka laukaisi minulla oksennussyndrooman :(

No sehän oli hyvä uutinen.

Nuohan voi hoitaa pois.

Vierailija
28/31 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun refluksi & närästysoireet katosivat kun vaihdoin tavalliset purukahvit Nespresso-kapselikahveihin. Ilmeisesti tuollainen pehmeämpi, tuoreempi, kapselin sisällä säilynyt kahvi ei ole yhtä härskiintynyttä kuin tavallinen kahvi?

Vierailija
29/31 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun refluksi & närästysoireet katosivat kun vaihdoin tavalliset purukahvit Nespresso-kapselikahveihin. Ilmeisesti tuollainen pehmeämpi, tuoreempi, kapselin sisällä säilynyt kahvi ei ole yhtä härskiintynyttä kuin tavallinen kahvi?

vaaleapaahtoinen suodatinkahvi on just pahinta

Vierailija
30/31 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palleatyrällä on taipumus kasvaa. Siitä ei pääse muulla kuin leikkauksella. Leikkausta pidetään kuitenkin vihoviimeisenä keinona riskien ja sivuvaikutusten takia.

Tuosta olen kuullut että todella yleinen tuo palleatyrä löydöksenä, mutta ei se kaikkia haittaa tai tule edes haittaamaan.

Vierailija
31/31 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se refluksin tai palleatyrän oire että kun makaa toisella kyljellä niin ruokatorvi saattaa alkaa pitää sellaista korisevaa ääntä joka tuntuu kurkussa asti? Vähän kuin mahan murinan ja kevyen röyhtäyksen tyylinen ääni ja samalla tuntuu siltä kuin ruokatorvessa närästäisi lievästi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan