kokemuksia yötissistä vierotuksesta? Hirveä parku jos ei anna, jos antaa niin nukkuu hyvin
Olen niin " laiska" että annan aina sitä tissiä yölläkin, kun muutaman minuutin syömisen jälkeen vauva nukahtaa ja saa sitten itsekin taas nukkua.
Kuitenkin vauva on jo 8kk ja syö yössä 3-4 kertaa, mikä on varmasti liikaa. Vauva on myös pullukka, eli ei kyllä yöllä tarvitsisi tissiä. Unetkin jäävät lyhyiksi kun nukkuu vain 2-3 tuntia korkeintaan yhtä soittoa.
Mikä neuvoksi? Jos siis en anna tissiä vaadittaessa, vauvan itku kiihtyy ja huutaa lopulta oikein tosissaan ja herättää sillä itsensä ja koko talon..
Kommentit (22)
oppiiko vauva ihan oikeasti olemaan pyytämättä rintaa, jos annan huutaa tarpeeksi ja yritän vaan muuten rauhoitella? Voiko tulla jotain traumoja? (älkää naurako) Tuntuu niin pahalta itkettää lasta. t. ap
Nukuin pari yötä toisessa huoneessa. Nopeasti tottui, mies hoiti silloin.
Ton ikäinenhän ei enää sitä maitoa yöllä tarvii...
Kyllä se äidin tehtävä on päättää koska riittää yösyönti jos lapsi on jo sen ikäinen että ei tarvi enää yöpalvelua.
AP, sun pitää päättää joko tai, jos vauva huomaa että saa tissiä huutamalla, se huutaa taatusti joka kerta. Jos et anna ja pysyt lujana, hän tajuaa että turhaa huutaa ja nukkua pitää.
Lapsihan on mestari hankkimaan haluamansa karjumalla.
kun oma tytär vielä vuoden iässä jatkoi yösyöntiä. Huudatus taas mielestäni kuulosti niin ikävältä, etten yksinkertaisesti pystynyt siihen.
Jatkoin vaan samaan malliin ja annoin tytölle äidinmaitoa silloin kun hän sitä kaipasi eli noin kaksi kertaa yössä. Kun hän täytti vuoden, niin yösyönnit supistui yhteen ja nyt 1v 2kk tyttö ottaa enää vain hörpyt aamulla =) Hän siis vieroitti itse itsensä kun oli valmis siihen eikä ainakaan jäänyt traumoja kenellekään.
Että näinkin voi käydä! Tältä palstalta kuitenkaan et saa kun sapiskaa siitä, että " passaat" lastasi.
vaikka tämä on tälläinen " ikuisuusaihe" .
Ollaan muuten yritetty ns. tassuhoitoa, mutta se on yhtä tyhjän kanssa. Ei rauhoitu yhtään tassuttelulla. No, täytyy miettiä tätä vielä. Ehkä en itse ole valmis itkettämään lasta, kun on vielä niin pieni vauva.. Enpä olisi uskonut ennen lapsen syntymää, miten monissa asioissa tunteet puhuvat ja järki joutaa sivummalle. t. ap
anna miehen hoitaa vauvaa pari yötä, mene itse toiseen huoneeseen nukkumaan. Yllättävän nopeasti tottuu " tissittömiin" öihin. Ei vauvaa tarvitse huudattaa, varsinkaan hätäitkua ei saa antaa lapsen alkaa huutamaan. Pientä protesti-itkua meillä neiti itki pari kertaa yössä muutaman minuutin ajan ehkä kolme yötä. Sitten tyytyi tuttiin ja on nyt alkanut nukkumaan aivan loistavia öitä!
Oma olokin on aivan kuin uudesti syntyneellä, kun ei enää tarvitse 3-10 kertaa yössä herätä syöttämään. Meillä tytön yövieroitus tapahtui n 1v2kk iässä. Olin odottanut että ihme tapahtuisi ja tyttö lopettaisi itse syönnit, mutta ei... syönnit vaan tihentyi. Sitten en jaksanut enää.
Nyt pari kuukautta myöhemmin tyttö on unohtanut koko tissin, ja kun tässä pari päivää sitten ehdotin tissiä, niin alkoi kihertämään silleen ihanasti. Tuli syliin ja katto mua silleen että " ai oikeestiko mä saan tissiä vielä?" No mä yllytin että ota vaan tissiä, koska tiesin, että ei sieltä mitään maitoa enää tuu. Tyttö kiherteli ja imaisi tissiä. SItten katto mua ihan ihme ilme kasvoilla ja sano että " loppu" ! Oli kyllä niin sulonen ja ihmeissään! ;)
Mutta kuten jo sanoin, ei vauvaa pidä jättää yksin huutamaan, kun vierottaa tissistä. Vauva ei ymmärrä, että mikäs tässä nyt on, kun ei enää oalvelu pelaa. Siksi pitää olla joku turvallinen ihminen vieressä rauhoittamassa ja selittämässä. Mutta ei äiti, joka tuoksuu maidolle.
tapauksen missä yösyönti kiihtyi ja jatkui 2-v asti. lapsi ei ollenkaan oppinut nukahtamaan ilman tissiä jos vaikka heräsi yöllä, eikä äiti raskinut huudattaa. nyt sitten toisen vauvan myötä oli pakko isomman tisuttelut lopettaa, ja äiti on ihan naatti kun 2 lasta itkee yöllä tissiä. Itse vierrotin yötissistä 8kk ja 2 yötä meni, että heräili muutaman kerran itkemään, mutta sen jälkeen ei pyytänyt/halunnut enää.
että mitä jos itku kiihtyy ihan hysteeriseksi. Oletteko silti pysyneet päätöksessänne? Miten olette rauhoitelleet? kantamalla, silittelemällä?
Kiitos taas, ja varsinkin teille jotka kerroitte omasta kokemuksesta ja annoitte vinkkiä! t. ap
sille kantolinjalle, kun sekin voi jäädä tavaksi. silitä vaan vähän vauvaa ja puhu rauhallisella äänellä. voit ottaa myös hetkeksi viereen jos kaipaa läheisyyttä. sitten vaan jos ei muu auta niin laitat tyynyn omille korville ja yrität nukkua. ei se lapsi kärsi vaikka huutaa hetken. menee ohi sitten kun huomaa ettei se huutaminen auta. kyllä se tissinhaluamisitkun erottaa oikeasta hädästä.
Mun mielestä asia on yksinkertainen. Et vain anna tissiä ja sillä selvä. Meillä tehtiin niin että mentiin eri huoneeseen nukkumaan ja käytiin välillä rauhoittelemassa vauvaa sanoen " nyt on yö ja nyt nukutaan" . Itselle tuokin on vaikeampaa kuin lapselle. Lapsi pääsee jyvälle aika nopeasti.
Hirvee parkuminen yöllä ja jos ei tissiä saanut ei varmasti loppunut. Mutta pari yötä kun oli antamatta tissiä se loppui. Vaikka kyllähän tuo mies vieläkin välillä yrittää tissiä vongata, mutta olen pysynyt tiukkana. Saas nähä sitten kun lapsia saahaan miten käy :)
olen ajatellut, että vauvalle tämä on tapa mutta vieroitus ei välttämättä olekaan hänelle niin vaikeaa mutta minulle todella näyttää olevan. Ja lisäksi tahti tuntuu kiihtyvän ja syöntivälit tihenevän.
Ei kai tässäkään sellaista kultaista keskitietä ole. Ainakaan meillä kun mikään muu ei tunnu rauhoittavan yhtään. Jospa ensi yönä kokeilen paljonko huutaa.. Eli jos vaikka päätän että 20 min kuuntelen huutoa (yritän rauhoitella muuten). En usko, että pystyn olemaan antamatta ruokaa jos huuto jatkuu tosi pitkään. t. ap
vauva yleensä nukkuu kuitenkin suurimman osan yöstä ja välillä herää, ja kun muistaa tissin, niin sitten itkee vähän aikaa. Kun rauhoittelet, niin yleensä nukahtaa pian uudelleen. Voi toistua useamman kerran yössä parina yönä, mutta kyllä siinä saa nukuttuakin ja aika pian se vauveli hoksaa ettei se heräily ja itkeminen auta.
Meillä unikoulu jouduttiin perumaan pariin otteeseen, kun minulla petti hermot ekaan itkuun, ja annoin rintaa. Parin unikoulukokeilun jälkeen mies sitten sanoi, että hän voi alkaa vielä yhteen unikouluun, ja ellei minun hermoni tällä kertaa pidä, niin sitten saan jatkaa imetystä vaikka viisivuotiaaksi. No, sitten skarppasin itseni, laitoin earit korviin ja menin olohuoneeseen nukkumaan. Heräsin silti ekaan itkuun, kuuntelin ja pyörin sohvalla, olis NIIIIN tehnyt mieli mennä antaan taas rintaa! Mutta mies hoiti homman hienosti, tyttö tyytyi isin kainaloon ja jatkoi unia. Parin sohvayön jälkeen uskalsin palata perhepetiin. Hienosti menee!
Ai niin, se tytön itku olikin kuulemma johtunut siitä, että kun tyttö oli yöllä herännyt, ja hoksannut että äitiä ei näy, niin oli lähtenyt ettimään äitiä ja tipahtanut reppana sängystä. Isi oli vain nukkunut....;) Oli siinäkin oivallinen unikouluopettaja! ;)
Poika nimittäin nukahtaa aamuyöksi viereeni, ja syö silloim tällöin tai ainakin ottaa tissin suuhun. Itse olen puoliunessa. Ajattelin, että vieroitusta harkitaan kuukauden päästä, kun mies jää lomalle. Tavoitteena olis, että yösyönti jää pois, mutta vieressä saa nukkua aamuyön. Tuntuisi liian rajulta, että ensin omaa mukavuuden haluaan antaa pojan nukkua vieressä ja syödä jatkuvasti ja sitten vieroittaa molemmista samalla kertaa.
olen jo 2 tissistä vierttanut. Ensin miehen ennen vauvaa, sitten tämän esikoisen ja nyt vauveli, joka saa viela 3 kk tyytyväisenä tissutella. Ajattelin viimeistään 8kk lopettaa yösyötöt, kun on huomattavasti helpompa silloin kun myöhemmin. Kokemuksesta tiedän, että yötissivauvan imuttelutahti vaan kiihtyy vanhetessaan. " Parhaina" öinä joka toinen tunti oli esikoinen tissi suussa. Vierotin vaan niin että vähän rauhoittelin ja annoin vettä sekä tutin, jos ei auttanut, niin annoin itkeä kunnes nukahti, eikä yleensä mennyt kauaa.
meidän poika täyttää ensi viikolla vuoden, ja syö vielä yöllä.
en ole raaskinut vierottaa kun itse vielä jaksan toistaiseksi heräillä.
tosin nukutaan perhepedissä, että useimmiten havahdun vain kun poika hamuaa tissin suuhun ja jatkan unia :-)
kyllä pikkuhiljaa ajattelin lopetella, josko tuo itse vierottaisi itsensä, kuten esikoinen joka lopetti 8kk iässä itse yösyönnit.
olen sitä mieltä jollei imetys yöllä ole liian rankkaa, miksei sitä jatkaisi. sitten kun se rupeaa viemään liikaa voimia ts. unet jäävät vähiin, lopetan.
(ja ehkä edessä on muutto omakotitaloon, sitten sitä kehtaisi ehkä huudattaakin lasta, nyt asutaan kerrostalossa missä kaikki kuuluu selvästi naapuriin.. :-/ )
eka maitoa, sitten vettä. Ei huutoja, vauva saa nukkua vieressä tai omassa sängyssä, syö tuttia/vettä/maitoa. Noin kuukaudessa näyttävät meidän molemmilla tenavilla yösyönnit loppuneen (7-8kk).
Minusta 8kk ei ole vielä kovin iso, en viitsi huudattaa koska itse pystyn hoitamaan eikä muutama heräily minua haittaa. Lisäksi kun se ei ole mitenkään varmaa, että heräily loppuu syönnin loppumiseen. Esikoinen ei syönyt 8kk eteenpäin, mutta 1 v vanhaksi heräili 2..3 kertaa yössä.
Minusta näitä " heräili 2 vuotiaaksi tissille" -tapauksia ei kuitenkaan ole kivin paljoa, eli jos tissittely ei sua itseäsi haittaa, niin anna palaa vaan. Tietysti 1v ikää voisi pitää jonkinlaisena vedenjakajana, eli ehkä sitten voisi vierottaa jos ei ole sitä jo itse tehnyt?
joko annat huutaa muutaman yön ja opetat et ei tuu tissiä tai ootat jos vauva ite lopettaa joskus 1v paikkeilla meillä on suurin piirtein saman ikänen pullukka mut aattelin ite pitää unikouluu vasta 1v syö nyt kans 2-4 krt yös